Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Raillas verwijderen?

Gestart door Geert2 donderdag 14 november 2019, 08:08:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Raillas verwijderen?
Lid sinds: 2010

offline
Raillas verwijderen?
Ik heb al wat zitten zoeken op dit forum, maar niet direct gevonden, of de juiste zoekopdracht gebruikt.

Mijn vraag: hoe verwijder je eenvoudig de raillas bij K-rails op een zodanige manier dat je de raillas en rails niet beschadigd?

Geert

Re: Raillas verwijderen?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Raillas verwijderen?
Je kunt de las loswrikken met een schroevendraaiertje tussen railstaaf en las.
Vervolgens met enige krachtinspanning met een combinatietang/platbektang in de lengterichting van de spoorstaaf de las lostrekken.
Daarna kun je meestal de raillas niet meer gebruiken.

Passende zilverkleurige alternatieven zijn leverbaar van Peco (SL-10 voor code 100-rail) en Electrotren (moelijk te vinden).
Isolatielassen zijn eveneens leverbaar van Peco (SL-11 ook voor code 100-rail)

John
Re: Raillas verwijderen?
Lid sinds: 2010

offline
Re: Raillas verwijderen?
Bedankt voor deze werkwijze,

ik wilde nu net een methode waarbij raillas niet beschadigd wordt.

Geert
Re: Raillas verwijderen?
Lid sinds: 2017

offline
Re: Raillas verwijderen?
Ik denk dat er geen andere methode is om deze eraf te krijgen, ik zit met hetzelfde feit dat de raillas er niet af te krijgen is (tenminste door mij). Daarvoor heb ik er voor gekozen om op die plekken een stukje flex rail neer te leggen. Het lijkt erop dat Märklin de raillas eraan heeft verlijmt of iets dergelijks.
Re: Raillas verwijderen?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Raillas verwijderen?
Citaat van: MdBruin op donderdag 14 november 2019, 08:49:08
Het lijkt erop dat Märklin de raillas eraan heeft verlijmt of iets dergelijks.
Ik merkte dat er aan de onderkant van de spoorstaaf een klein sneetje zit, en dat de raillas een klein uitsteeksel heeft, wat daar precies in valt. Dus wat John zegt, klopt, maar met een andere reden:
CiteerVervolgens met enige krachtinspanning met een combinatietang/platbektang in de lengterichting van de spoorstaaf de las lostrekken.
Je moet bij dat trekken een beetje op en neer wrikken om het uitsteeksel uit het sneetje te wippen.

@citaat
Citaat van: VT601 op donderdag 14 november 2019, 08:16:54
Passende zilverkleurige alternatieven zijn leverbaar van Peco (SL-10 voor code 100-rail) en Electrotren (moelijk te vinden).
Isolatielassen zijn eveneens leverbaar van Peco (SL-11 ook voor code 100-rail)
Ik gebruikte Fleischman profi-rail 6433 isolatie raillasjes; vullende lijm gebruiken vind ik achteraf beter.
Dat heeft te maken met de flexibele k-rails. De oudere 2205 (herkenbaar aan de koperen lipjes) hebben een fractie smallere spoorstaaf dan de nieuwere 2205 (met rvs-lipjes), en dat geldt ook voor slanke wissels. Dat ontdekte ik omdat de 6433 wel op de oude spoorstaven paste, maar niet op de nieuwe (het plastic lasje brak dan gewoon). Dat geldt ook voor de Piko-A raillasjes (55291). Op de oudere spoorstaven passen ze, op de nieuwere zijn ze er niet op te krijgen. Metalen raillasjes (55290) kun je nog iets uitbuigen, isolatie raillasjes (55291) niet.

TrainHenk merkt terecht op:

Citaat van: Trainhenk op zondag 01 oktober 2017, 21:40:32
De metalen raillasjes vervang ik door Peco SL-11 plastic raillasjes met isolatiestukje.
Ik heb ook van Fleischmann liggen maar die zijn grijs van kleur en de lasjes van Peco zijn doorzichtig en dat vindt toch mooier.
Bijkomend voordeel is dat ze maar de helft kosten.

De isolatie raillasjes van Piko-A (55291) zijn transparant, en die gebruik ik ook voor Piko-A code 100 rails, maar die rails heeft een smallere spoorstaaf dan die van de nieuwere K-rails, en passen daar dus niet omheen.

Even uit ander draadje geleend:


En sinds zondag 17 november:
Re: Raillas verwijderen?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: Raillas verwijderen?
verwijdermethode is de juiste en soms kan je de lipjes hergebruiken.Ik gooi ze echter weg en neem als isolatie de FL 6433 die goed passen op k rail.Soms moet je wel de eerste plastiek raillip wegsnijden.Als connector railas gebruik ik de pico 55290.Werkt perfekt en je kan er ook makkelijk op solderen zonder flux te moeten gebruiken.
Re: Raillas verwijderen?
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Raillas verwijderen?
Citaat van: bellejt op donderdag 14 november 2019, 11:34:40
.Soms moet je wel de eerste plastiek raillip wegsnijden.
Bedoel je met "plastiek raillip" de imitatiebout waarmee de spoorstaaf vast zit ('rails-schoen' of 'rails-stoel', in het Duits 'Schie­nen­stuhl')?

Want daar moet je er soms wel eens eentje van weg snijden, om een rail-las aan te kunnen brengen.