Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

45702 Verlichting kapot

Gestart door RoelofS maandag 12 juni 2017, 17:20:09

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
45702 Verlichting kapot
Lid sinds: 2009

offline
45702 Verlichting kapot
Hallo, weet er iemand hoe je de kap van een 45702 UP caboose er af haalt ?  Niet alleen het bovenste stuk, dat heb ik al ontdekt; maar de hele bovenbouw.
De verlichting doet het namelijk niet meer, en er zit best wel wat elektronika in de wagon. Ik neem aan gelijkrichter en constant stroombron oid.
  Kan er niet bij door alleen het (bovenste) dakje te verwijderen... En het probleem zit toch waarschijnlijk daar.. er brandt niets meer.

b.v.d.

RoelofS
Re: 45702 Verlichting kapot
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: 45702 Verlichting kapot
Roelof,

Er zit een schroef in elk draaistel, heb je deze al los gedraaid?
Misschien komt de boel dan los.
Re: 45702 Verlichting kapot
Lid sinds: 2007

offline
Re: 45702 Verlichting kapot
Roelof,

Ik kan je vraag niet beantwoorden. Ik heb ook de 45702 maar deze Union Pacific caboose is standaard geleverd zonder verlichting...

Willy
Re: 45702 Verlichting kapot
Lid sinds: 2009

offline
Re: 45702 Verlichting kapot
Hallo,

ik begrijp dat de originele 45702 zonder verlichting is geleverd...!?  Mijn "45702" , afkomstig van een beurs, zonder doos, heeft (had..) echter vrij professioneel uitziende verlichting.   Zowel in het "ruim" alsook, met een separaat PC-bordje, in het verhoogde dakgedeelte.
Is dit desondanks zelfbouw ? Of heeft Marklin een variant van deze caboose (onderdeel van een set oid ?) met verlichting uitgebracht?
Als het zelfbouw is, is het wel erg professioneel! De dakbovenbouw heeft aan voor- en achterkant twee "oogjes" waar de speciale Ledjes op het aparte printed-circuit bordje
doorheen schenen! Wie heeft het verlossende woord ?

En nee, helaas helpen de schroefjes van de draaistellen niet...

m.vr.gr.

RoelofS
 
Re: 45702 Verlichting kapot
Lid sinds: 2006

offline
Re: 45702 Verlichting kapot
Hoi,
Als hij standaard zonder verlichting is geleverd en er zo netjes verlichting is ingebouwd zou er een functiedecoder in kunnen zitten.
Alleen op het juiste adres werkt de verlichting dan.
Heb zelf verschillende stammetjes met één sleper, stroomvoerende koppelingen en een functiedecoder rijden.
gr digibert
Re: 45702 Verlichting kapot
Stijn Laceur
gast

Re: 45702 Verlichting kapot
heb even foto's gegoogeld.
Als je de wagon omdraait, dan heeft die een grijze bodemplaat (zelfde grijs als interieur), terwijl de wagon geel is.
Die bodemplaat moet er op een of andere manier in vastgehouden worden, ik gok op 'lipjes'.
Misschien eens proberen om de wanden wat te "stretchen" en als je 'lipjes' ziet met tandenstokers fixeren om de wagon open te krijgen?

Edit Fred: Spelfout in de titels aangepast:
Re: 45702 Verlichting kapot
Lid sinds: 2007

offline
Re: 45702 Verlichting kapot
Beste Roelof,


Zie foto.  Voorbeeld 45703 NYC caboose

Voorzichtig te werk gaan, nogal wat fragiele kunststoffen onderdelen kunnen loskomen en beschadigd worden.

1) Loopplank op dak kant laddertje optillen
2) Laddertje loshaken
3) Onderkant, met kaasprikkers o.i.d. zijwanden lostrekken
4) Kap verwijderen


Willy
Re: 45702 Verlichting kapot
Lid sinds: 2009

offline
Re: 45702 Verlichting kapot
Probleem opgelost - althans niet meer zo urgent..
Het was de tip over de decoder,die het deed. Ik kan nog altijd de kap er niet af krijgen, heb dat ook niet meer geprobeerd, omdat ik
gemerkt heb dat er inderdaad een (functie-) decoder inzit, niet een simple gelijkrichter  oid.
Ik had dus, per ongeluk, zonder het te weten, een keer het bijbehorende adres ingetikt op mijn Intellibox.
Na uitproberen van de door mij meest gebruikte adressen het juiste gevonden. En nu werkt de verlichting weer..
Achteraf gezien een goede beursaankoop, voor 12 Euro!

bedankt voor het mee denken,
m.vr.gr.

RoelofS