Ja, daar verwees
Ronalddk in bericht#4 ook al naar.
Maar kom je daarmee verder dan?
Heb je bijvoorbeeld al een berekening gemaakt van wat het je gaat kosten?
Heb je een bepaalde aanpak: b.v. alleen bepaalde treinslepen wel, en andere niet?
Of ga je integraal alles aanpakken?
Ik vraag het maar omdat in mijn wagenpark er maar 12 rijtuigen zijn met een NEM-schacht.
Alle overige hebben beugelkoppelingen, dat is een veelvoud daarvan. Sommige beugelkoppelingen zitten vast aan het draaistel, sommige aan de onderbouw. Aan sommige zitten veertjes vast die onder de wagon door lopen. Enz, enz, en allemaal anders geconstrueerd. Het is voor mij makkelijker om die paar met NEM-schacht te voorzien van beugelkoppelingen, dan andersom, de beugelkoppelaars te voorzien van schacht om ze kort te kunnen koppelen.
Als je ook de koppelingen in hoogte moet kunnen bijstellen, denk dan aan Roco, die heeft daarvoor een in hoogte verstelbare gemaakt, of steek je licht op bij 3D-producten. Er is onderhand best wel wat te koop op het punt van NEM-schachten. NEM-schachten lijm je gewoon vast, lijm uit laten harden, koppeling erin klippen.
Het meeste werk is het op de juiste hoogte afstellen. M* heeft daarvoor ook een koppelleer.