Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Soorten koppelingen

Gestart door bmendels maandag 23 januari 2017, 10:55:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Soorten koppelingen
Lid sinds: 2017

offline
Soorten koppelingen
Afgelopen zondag was ik met mijn zoontje op de modelspoordagen in Rijswijk (ZH).
Wij hadden een aantal doelen voor ons zelf. kijken, genieten en ons beginnende modelhobby uitbreiden.

Maar we hebben ook wat geleerd. Zoals in mijn voorstel boodschap reeds gemeld gaat mijn zoontje aan de slag met een 2-rail systeem, de overblijfselen van opa's baan.
Ik zelf ben gestart met een 3-rail.
Wagonnetjes willen we met elkaar uitwisselen. Ik was er al achter dat dat niet zo simpel is. De Märklin-koppeling werken niet fantastisch met de Fleishman koppelingen. Nu heb ik op de beurs een aantal koppelingen gekocht. maar ook voor het bevestigen zijn er weer diverse opties.
We kochten ook een wagon (Spaanse makelij) en ik had meer op de prijs dan op de koppeling gelet. Dit was helemaal weer een ander soort koppeling en zat vast met schroeven die ook de opbouw bevestigde. Met een beetje gehobby met ijzerdraad, heb ik er een soort Märklin-koppeling van weten te maken. Maar echt lekker werkt het niet.

Overigens niet alleen de koppelingen, maar ook de wieltjes kennen vele variatisch en soorten. Maar daarover heb ik een ander topic gestart.

Weet iemand een overzicht van alle soorten koppelingen?
Wat is een slim standaard om naar over te stappen?
Hoe ga ik om met de hoogte verschillen in de wagons/locs?

Heeft iemand ook tips waar ik het best (liefst online) koppelingen kan bestellen.




Re: Soorten koppelingen
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Soorten koppelingen
Er zijn idd veel verschillende koppelingen.
Mij lijkt het sowieso raadzaam er op te letten dat je locs een NEM-schacht hebben; of die daarvan te voorzien.daarin kan je dan een fleischmann Profi-, of de standaard koppeling steken. Wagons met de oude haakkoppeling vermijden.
Verder kan je ook de Marklin kortkoppeling en de relexkopping in de NEM-schacht plaatsen.
Om wagens vanaf en M afzonderlijk te koppelen met NEM- schacht werkt de F Profi waarschijnlijk het beste.

Mvg. Marcel
Re: Soorten koppelingen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Soorten koppelingen
Veel fabrikanten hanteren een Märklin-achtige koppeling, maar daar zitten zoals je al gemerkt heb veel verschillen in.
Modernere modellen beschikken vaak over een koppelinghouder die uinverseel is volgens de NEM (Normen Eurpäischer Modelbahnen) en die kun je gemakkelijk uitwisselen. Je koopt daarvoor koppelingen met de zg. normschacht (NEM 352).

Bij oudere modellen zul je deze schacht niet aantreffen. Dan is het meer hoe de fabrikant het heeft opgelost voor zijn modellen (en hoe hij hier ruilkoppelingen) voor heeft gemaakt. De enige fabrikant die dit redelijk systematisch heeft gedaan is Fleischmann. Maar het zal lastig blijven het juiste setje bij een handelaar te vinden. (In de catalogus van Fleischmann staan ze meestal wel genoemd).

Welke koppeling het beste is, hangt helemaal van jouw situatie af. Maar omdat de meeste wagens een Märklin-achtige beugelkoppeling hebben lijkt dit de eenvoudigste oplossing.
Daarnaast kun je nog beslissen of je om wilt bouwen naar kortkoppelingen. Dit is voor wat oudere (goedkoop gekochte) wagens vaak een vrij dure oplossing.

John
Re: Soorten koppelingen
Lid sinds: 2010

offline
Re: Soorten koppelingen
Hoi,

Kijk hier eens voor een aardig overzicht van koppelingen in H0: Koppelingen in H0.

Je kan inderdaad beter kiezen voor een standaard koppeling voor alle rijtuigen / wagens die op beide banen moeten kunnen rijden. Als je dat niet doet blijf je aan het kijken of iets past of niet. Zelf gebruik ik veel roco-koppelingen. Maar goed, ben 2-railer... niet zoveel te maken met märklin. En onder de marklin-wagens gaan ook de roco-koppelingen ;)

Groeten Ronald.
Re: Soorten koppelingen
Lid sinds: 2007

offline
Re: Soorten koppelingen
Ja, het toverwoord is nem-schacht. Die worden ook alweer best lang gebruikt. De afgelopen 25 jaar zijn er niet of nauwelijks modellen zonder schacht gemaakt en daarvoor plaatsten veel fabrikanten ze ook al. Zorg dat je alleen wagentjes met schacht koopt en je kan iedere gewenste koppeling plaatsen.

Citaat van: VT601 op maandag 23 januari 2017, 13:52:21
Modernere modellen beschikken vaak over een koppelinghouder die uinverseel is volgens de NEM (Normen Eurpäischer Modelbahnen) en die kun je gemakkelijk uitwisselen. Je koopt daarvoor koppelingen met de zg. normschacht (NEM 352).

Het gaat overigens om nem 362 (voorheen 364). Bij nem 352 kom je uit bij de kortkoppelmechanieken. Ook iets met koppelen, maar toch met een andere bedoeling.
Re: Soorten koppelingen
 @citaat En anders is er ===> klik
Re: Soorten koppelingen
Lid sinds: 2017

offline
Re: Soorten koppelingen
Zelf heb ik deze site gevonden, een mooi overzichtje van veel soorten koppelingen:
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Koppelingen_in_schaal_H0
Re: Soorten koppelingen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Soorten koppelingen
Ja, daar verwees Ronalddk in bericht#4 ook al naar.

Maar kom je daarmee verder dan?
Heb je bijvoorbeeld al een berekening gemaakt van wat het je gaat kosten?
Heb je een bepaalde aanpak: b.v. alleen bepaalde treinslepen wel, en andere niet?
Of ga je integraal alles aanpakken?

Ik vraag het maar omdat in mijn wagenpark er maar 12 rijtuigen zijn met een NEM-schacht.
Alle overige hebben beugelkoppelingen, dat is een veelvoud daarvan. Sommige beugelkoppelingen zitten vast aan het draaistel, sommige aan de onderbouw. Aan sommige zitten veertjes vast die onder de wagon door lopen. Enz, enz, en allemaal anders geconstrueerd. Het is voor mij makkelijker om die paar met NEM-schacht te voorzien van beugelkoppelingen, dan andersom, de beugelkoppelaars te voorzien van schacht om ze kort te kunnen koppelen.

Als je ook de koppelingen in hoogte moet kunnen bijstellen, denk dan aan Roco, die heeft daarvoor een in hoogte verstelbare gemaakt, of steek je licht op bij 3D-producten. Er is onderhand best wel wat te koop op het punt van NEM-schachten. NEM-schachten lijm je gewoon vast, lijm uit laten harden, koppeling erin klippen.
Het meeste werk is het op de juiste hoogte afstellen. M* heeft daarvoor ook een koppelleer.




Re: Soorten koppelingen
Lid sinds: 2014

offline
Re: Soorten koppelingen
Als het om oude marklin wagons gaat is dit misschien een optie.
Re: Soorten koppelingen
Lid sinds: 2017

offline
Re: Soorten koppelingen
Ik had nog 2 locs slecht koppelde. Nou t bezoek aan Houten is dat nu opgelost!
Nu dus wel klaar met koppelingen, maar zoonlief en ik letten er in t vervolg wel op bij aanschaf van nieuw materieel. :)
Re: Soorten koppelingen
Lid sinds: 2014

offline
Re: Soorten koppelingen
Al doende leert men je kunt nooit te veel kennis hebben ;)