Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Bezetmelding in keerlus

Gestart door RVhobby maandag 12 juni 2017, 09:16:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bezetmelding in keerlus
Lid sinds: 2017

We kennen ons geluk pas als het voorbij is

offline
Bezetmelding in keerlus
Ik heb in mijn proefbaan een dwarsverbinding gemaakt om loc's de andere kant op te kunnen laten rijden. Ik heb de blokken in de ovaaltjes gescheiden door isolatiehoedjes van Marklin op de aansluiting van de binnenste spoorstaaf te schuiven. Dat werkt prima. Bij de keerlus komen de hoedjes echter niet tegenover elkaar uit. Hoe moet ik isolatiehoedjes bij een keerlus plaatsen om bezet-/terugmelders te kunnen gebruiken?

Rob
Re: Bezetmelding in keerlus
Gerrit-1959
gast

Re: Bezetmelding in keerlus
Hallo Rob,

Gewoon een dubbele isolatie plaatsen en een extra rij-spanning aansluiting.
Re: Bezetmelding in keerlus
Lid sinds: 2017

We kennen ons geluk pas als het voorbij is

offline
Re: Bezetmelding in keerlus
Dank je. Dus een hoedje op beide aansluitingen van de spoorstaven plaatsen aan beide kanten van de keerlus? En een plus en min draad daarbinnen (op de keerlus) aansluiten?

Rob
Re: Bezetmelding in keerlus
Gerrit-1959
gast

Re: Bezetmelding in keerlus
Hallo Rob,

Voor de zekerheid een 'normale' massa aansluiting aan het eind van de keerlus, vind ik verstandig, omdat je het risico hebt van teveel spanningsverlies door matige contacten tussen de rail. Is dus gewoon voor de zekerheid.
Re: Bezetmelding in keerlus
Lid sinds: 2017

We kennen ons geluk pas als het voorbij is

offline
Re: Bezetmelding in keerlus
Dank je wel, Gerrit. Ik ga het proberen. Groet,

Rob
Re: Bezetmelding in keerlus
Lid sinds: 2017

We kennen ons geluk pas als het voorbij is

offline
Re: Bezetmelding in keerlus
Gerrit, het is mij toch nog niet helemaal duidelijk. Aan beide zijden van het baanvak een dubbel hoedje plaatsen (op alle aansluitingen, dus 4 in totaal) en een plus en een min aansluiting maken op de transformator?

Rob
Re: Bezetmelding in keerlus
Gerrit-1959
gast

Re: Bezetmelding in keerlus
Hallo Rob,

Aan beide kanten is niet niet nodig. Alleen aan 1 kant.
Re: Bezetmelding in keerlus
Je gebruikt toch gewoon 3-rail? Dan zit de plus toch altijd op de Puco's en de min op de beide railstaven, dan is er toch geen keerlus probleem.

En blijf je toch altijd maar 1 spoorstaaf isoleren, en loopt de andere ononderbroken door.
En in een keerlus waar de ononderbroken staaf een onderbroken staaf tegen komt dubbel isoleren en de ononderbroken staaf wordt altijd voorzien.
Niets moeilijks aan.

Groetjes
Re: Bezetmelding in keerlus
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bezetmelding in keerlus
Citaat van: Sprinter op maandag 17 juli 2017, 12:08:09
Je gebruikt toch gewoon 3-rail?
Ja, hij gebruikt gewoon 3-rail, C-rails zelfs, met 1 spoorstaaf voor bezetmelding door massadetectie.
En gunst: nu lijkt een keerlus ineens op 2-rail!  :D

Met een klein verschil, inderdaad, de pukkeltjes blijven in het midden, en de resterende spoorstaaf blijft massa. Dus je hoeft alleen de spoorstaaf waarmee massadetectie plaats vindt, aan begin en eind te isoleren.

Dit analoge 2-rail voorbeeld is geleend van gscalenews:
Re: Bezetmelding in keerlus
Gewoon 3-rail dus, dan is er helemaal niets moeilijks aan. Aansluiten zoals al eerder beschreven en uitgelegd.

Groetjes
Re: Bezetmelding in keerlus
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bezetmelding in keerlus
Jullie, behalve Sprinter, maken het allemaal veel ingewikkelder als het is, gewoon doen wat Sprinter adviseert en onthouden dat je in principe geen detectie gebruikt t.p.v. een wissel.

Groet, Anne W (met 112 massa-detectie meldpunten in zijn baan)
Re: Bezetmelding in keerlus
Zo eenvoudig is het bij 3rail.