Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Burrendaal

Gestart door arkowe dinsdag 21 maart 2017, 03:25:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Burrendaal
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Burrendaal
Op dit fijne forum heb ik ooit al eerder het nodige gepost over mijn perikelen. Dit is echter zo belegen en stoffig dat ik een nieuwe draad begin.
Ik plaats dit vooral omdat ik heel vaak zie dat de mensen hier als een speer gaan en dan ook nog hele mooie dingen maken.
Ik ben van de veel langzamere soort, dus een hart onder de riem voor soortgenoten.

Zo?n 45 jaar geleden heb ik in mijn lagere school tijd een treinenbaan gehad op een spaanplaat van 122x244. M rail, groen gras van de rol geplakt en de nodige pola huisjes. Vooral het bouwen van huisjes vond ik leuk en dat is niet veranderd. Later kwam de belangstelling voor de toen redelijke nieuwe RC cars. Ook dat is blijven hangen.

In de jaren 70, 80 en 90 was mijn hobby vooral de fotografie. Studio aan huis, kleurendoka en daar vreselijk druk mee. Mijn partner was de visagiste van dienst. Vooral in de jaren 90 was dit mijn ding. Door de komst van het 2e kindje moest het huis op de schop en was er geen plek meer voor die hobby. Ik heb aansluitend nog wel vele jaren fotografie gedaan buitenshuis van diertjes, sport en nieuws. Er was nog wel een kamertje over en dan gaat het kriebelen.
Met nog steeds de passie voor modelbouw kwam de vraag: auto of trein?
Eigenlijk hadden de rc cars de voorkeur en heb ook een goedkope electro buggy gekocht om te zien of het nog steeds leuk was. En dat was het. Toch heb ik gekozen voor de treinen, omdat dit hele jaar door kan, los van het weer en tijdstippen. In 1999/2000 heb ik een herstart gemaakt met vooral de aanschaf van een aantal startsets, zonder nadenken Marklin, die toen zeer aantrekkelijk waren kwa prijs. Ondertussen bleek ook mijn buurman heel erg van de treintjes te zijn, wat een grote vriendschap voor het leven zou gaan betekenen.

Op de zolderkamer ben ik een baan gaan bouwen van ca 3,5 bij 4 meter in een soort van E vorm met schaduwstations. Besturing via koploper was het plan en deels aangelegd. Dat was in de tijd dat het koploperforum nog uitsluitend via een nieuwsgroep te lezen was. Ik heb voor de bouw van de tafel wel 2 pogingen nodig gehad. De eerste oefening was niet heel erg geslaagd. Helaas heb ik van deze banen geen foto?s meer kunnen vinden.
De tweede baan op die plek was net analoog lekker rijdend en er hing een oude pc aan met wel 2 bankjes van 64mb om via de intellibox koploper aan te sturen. Ik was net lekker op dreef om het rangeerterrein te bedraden en te gaan bedienen toen het bericht kwam dat er een echtscheiding aanstaande was. Zal wel door treintjes zijn gekomen.
Gevolg was het afbreken van de baan en het inpakken van de spullen.
Wordt vervolgd?
Re: Burrendaal
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Burrendaal
BURRENDAAL ? het vervolg

Na het betrekken van de nieuwe woning was er eigenlijk geen geschikte plek voor weer een treinbaan. De nog jonge kindertjes hadden hun ruimte nodig. Toch ben ik bezig gebleven door in de lange donkere avonden met veel genoegen huisjes te bouwen. Zo nu en dan werd er wat gekocht aan huisjes en rollend materieel in de overtuiging dat het er ooit wel weer eens van zou komen.
Ondertussen hebben we jarenlang heel veel lol gehad van maart tot oktober met  nitro rc-cars.
Met het groter groeien van de kinderen was hun speelplek in huis meestal leeg en dus tijd om eens een balletje op te gooien. Gelukkig kreeg ik toestemming om met de ruimte aan de slag te gaan en had al stiekem maandenlang zitten knutselen aan baanplannen. Na het bouwen van de tafel bleek ook deze weer niet je van het te zijn en bovendien moest er in huis gereorganiseerd worden. Het moment om de knoop door te hakken en voor de vierde keer aan de slag te gaan. Inmiddels is de huidige baan een behoorlijk eind gevorderd en heeft alles wat ik altijd graag wilde. Vooral veel ruimte voor de huisjes.
Ik wil dus maar zeggen dat er altijd hoop is. Scheel van jalousie zie ik vaak draadjes voorbij komen waar de meest prachtige banen in no time worden gebouwd. Bij mij duurt het dan wel effies wat langer, pas een jaar of 15 bezig, maar ooit?.

Een paar plaatjes van de eerste poging in de huidige woning.
Re: Burrendaal
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Burrendaal
BURRENDAAL ? 2017

De basis voor de huidige baan zijn de restanten van de vorige tafels die binnen het huidige plan met wat aanpassingen gelukkig goed bruikbaar bleken te zijn. De tafel bestaat uit twee delen van 125x325 die gekoppeld zijn. Het geheel staat op wieltjes. Ook met het leggen van de rails en de bedrading is rekening gehouden met de optie dat de tafels desnoods weer met enig gemak gescheiden kunnen worden. Liever niet, maar wel zo makkelijk als je ooit nieuwe vloerbedekking zou moeten leggen en overig huiselijk ongemak als schilderen.
Het baanplan zal voor de echte trein-o-fiel waarschijnlijk wel een gruwel zijn. De toplaag is uitermate saai met betrekkelijk weinig sporen. Vanwege die huisjes?

De setting van het geheel is een fictief stadje ergens in de grensstreek NL/D zo rond 1960.
De huisjes etc komen op losse en uitneembare platen om tot in lengte van jaren lekker hiermee te kunnen knutselen.
Onder tafel liggen twee schaduw lagen die het mogelijk maken de nodige treinen op de baan te hebben en met behoorlijk wat afwisseling te laten verschijnen in het station. Treinen kunnen een oversteek maken tussen schaduw 1 en 2, waardoor ze via de zelfde kant het station binnen komen als ze het verlaten hebben. Via de normale loop is dit niet het geval. Verder is er een parkeerterrein met 5 kortere sporen voor het stallen van kortere treinen. De stijging komt nooit boven de 3%. Bij één daling heb iets moeten smokkelen op een korter stukje.
De ruimte onder tafel is geschikt voor het rijden met panto-up. De ruimte tussen de lagen is 15cm. Ik had liever meer gewild, maar dit is een compromis tussen voldoende kruipruimte en een niet al te hoge tafel. Vanaf de buitenkant liggen de sporen nooit verder dan 60cm naar binnen toe, behalve op de onderste laag op het parkeerterrein. Als hier iets misgaat moet ik ff onder de tafel kruipen om er makkelijk bij te kunnen.
Voor de besturing heb ik na lang wikken en wegen gekozen voor iTrain. Op een of andere manier ligt dit programma mij het beste, fijne grafische weergave en biedt meer dan genoeg mogelijkheden. Interface is de oer intellibox.
De crails zijn bewerkt voor massa detectie met diode truc 1 en 2. In de baan zit 120 meter rail en telt 40 wissels die deels open gereden worden.
Tijdens het leggen van de rails gebruik ik een stukje China ledstrip en een trafo. Rood of geel van de trafo op de middenrail, bruin op een niet geïsoleerde spoorstaaf in een vorig blok. Het ledstripje op de middenrail en op de andere ? geïsoleerde - spoorstaaf. Als alles goed gaat, gaat er een lampje branden bij het plaatsen van een wagon en zonder dat diepe duisternis. Dit beviel me prima en heeft toch enkele keren wat suffe probleempjes weten te ondervangen. Ook de massa isolatie tussen de blokken is heel simpel te testen door het wagonnetje even het vorige blok in te duwen. Als het goed is gaat dan het lampje uit.
Tijdens de bouw heeft er al regelmatig handmatig een lokje rondgereden met een poetswagon.

Inmiddels is de ringleiding aangelegd en kunnen de bovenplaten bijna weer op hun plek. Eerst nog even her en der wat vangrails monteren en de bewakingscamera?s een plekje geven. Ondertussen heb ik in iTrain de baan getekend en al goeddeels gevuld met informatie. Virtueel rijdt het prima
Waarschijnlijk heb ik nog 1 of 2 s88 decoders nodig en denk dan ook maar meteen hiervoor een loconet oplossing te gaan gebruiken.
De volgende stappen zijn het weer uitleggen van de rails op de zichtlaag en het verbinden van de rails aan de ringleiding en decoders. Het plan hiervoor is iets anders geworden dan op de foto. Alle aansluitingen zitten rondom de tafel aan de buitenkant.
Elke plaat is ruim voorzien van ledstrips aan de onderkant en ziet wit van de grondverf voor extra lichtopbrengst. De zichtzijde van de platen zijn in een rustiek grijs geschilderd met een goedkoop maar verrassend goed verfje van voor velen de hofleverancier van knutselspullen.
De tafel heeft een rok van gordijnen op rails die nu even aan de kant ligt vanwege de klusjes.

Als alles aangesloten en getest is komt de aansluiting van de baan met de pc in beeld.
Eerst een klein testbaantje op de bovenlaag om te prutsen en te leren.
Dit klinkt natuurlijk precies andersom dan alle adviezen luiden, maar de baan was al in aanbouw, plan was het bekende en eerder gebruikte koploper en hoop dat dit wel goed gaat komen met iTrain.

Het goede nieuws is dat ik nu inmiddels een behoorlijke mijlpaal heb bereikt, na het jaar 2016 waarin ik door een hoop narigheid eigenlijk niets heb kunnen doen. Verder dan ooit op dit adres!

Op de plaatjes de tafel tijdens de bouw (sporenloop inmiddels iets gewijzigd)  en overzichten van het baanplan.

Ik ga proberen de vorderingen met enige regelmaat te posten en iig een paar plaatjes te maken van de huidige situatie.
Re: Burrendaal
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Burrendaal
Een flinke lap tekst. De fotoos zeggen meer, best ingewikkelde baan met heel veel rails. Ben benieuwd hoe de bovenste laag met eventuele scenery er uit gaat zien. Ik zal dit draadje met belangstelling gaan volgen.
Gr. Maarten
Re: Burrendaal
Jørg
gast

Re: Burrendaal
-Arnold:
Das een hele flinke grote baan, daar kan je wel wat op laten rondrijden,  :thumbup:
Nog een volger er bij.
Re: Burrendaal
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Burrendaal
He Arnold,

dat is echt een indrukwekkende baan die je laat zien,
ik ga dit zeker opvolgen
Re: Burrendaal
Lid sinds: 2012

offline
Re: Burrendaal
Jawadde, dit is echt wel groots.

SUCC6 met de verder bouw van je baan.
Re: Burrendaal
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Burrendaal
Vanavond de laatste vangrails een plekje kunnen geven en hopelijk
morgen verder met het plaatsen van de bewakingscamera's. Daarna ben ik weer
even uit het zaagselwerk en kan de deksel weer op de baan voor het uitleggen
van het zichtspoor. Deze platen zijn al geschilderd en voorzien van ledstrips.

Ik heb overigens een globaal idee hoe de scenery zou moeten gaan worden.
Op het grootste beschikbare deel komt een stadje.
In de tekening zijn de aanwezige bouwwerken op schaal.
Een paar dingen krijgen een vaste plek, zoals het station (H), de kibri kerk (A)
en het rathaus Leer ( B ) . Het leuke is dat de oorsprong van mijn familie ligt in die
landeskreis in Ost Friesland.
Bij de C komt een overdreven grote brandweer kazerne, omdat ik dat leuk vind.
Bij E komt een goederenstation voor wat overslag, terwijl D een locloods mag
herbergen. Het gebied F wordt een industrieterrein.

De overige ingetekende blokken worden winkels en huizen op uitneembare platen om
in de toekomst lekker met de huisjes bezig te kunnen blijven.
Aan de linkerkant  komen ooit halfrelief bouwsels als fabrieken en flats op een plankje tegen de kamermuur.
Re: Burrendaal
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Burrendaal
Arnold,

Met plezier naar je foto's van je bouw van je baan gekeken.
De scenery indeling is goed doordacht en een mooie grote brandweerkazerne is inderdaad altijd leuk om te zien.
Succes met de verdere vorderingen en ook ik blijf je volgen.
Re: Burrendaal
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Burrendaal
De vangrails zitten inmiddels op hun plek, maar dat had ik veel beter kunnen doen
met het schilderen van de platen en het leggen.
Ik had eerder al ooit ook voor dit klusje een tacker gekocht . Een machientje dat altijd
in het arsenaal zat en vervangen moest worden vanwege uitgeleend en nooit retour. Helaas was dit geen succes.
Voortdurend problemen, eindeloos de schietkop demonteren vanwege storingen en
uiteindelijk schoot een ienieminie veertje plots dwars door de kamer ergens op de baan of tussen
het zaagsel er onder. Na lang zoeken uiteraard niet gevonden. Ondertussen is ook een deel van de ledstrips
in storing geschoten. Mogelijk ergens sluiting of een gammele verbinding via een kroonsteentje. Van later zorg.
Een dag later dan maar de laatste loodjes ehh latjes snel doen met spijkertjes. Zijn de spijkertjes
nergens te vinden. Het hele halve huis doorzocht, ondertussen kom je van alles tegen, waardoor
zo maar weer de avond om is. Kortom lekker bezig ondanks een weer opgelaaide griep hier bij zoonlief
en mijzelf. Binnenkort hopelijk plaatjes van de huidige toestand van de baan en liefst ook de geplaatste camera's.
Soms zit het mee, soms zit het tegen...
Re: Burrendaal
peterke33
gast

Re: Burrendaal
Hoi Arnold

Jij bent een grote baan aan het maken, en het beloofd wat te worden bij jou.  :thumbup:
Re: Burrendaal
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Burrendaal
Beeldig!

Vandaag met mijn zoon van 15 heerlijk aan het prutsen geweest met de cameraatjes.
Ooit dacht ik webcams te gaan gebruiken, maar het is uiteindelijk een complete bewakingsset
geworden met 8 camera's en alle overige spulletjes.
Zeven camera's hebben na wat puzzelen een plek gekregen waarmee 95% van de sporen onder
tafel in beeld zijn. Twee rechte spoortjes vallen buiten beeld, maar daar kan hopelijk weinig
op mis gaan. Morgen gaan we de draden netjes wegwerken.
Camera 8 komt aan de muur voor een soort helicopterview van de zichtlaag.
Per camera kan de belichting, kleur etc afgesteld worden en evt opgenomen worden door een harde
schijf aan het geheel te knopen. De camera's moeten wel weer ff netjes uitgericht worden na het vastschroeven van de pootjes.
Ff snel een mobiele foto...
Op de foto de beelden op een overtollige tv zonder het licht onder de baan aan
Re: Burrendaal
Jørg
gast

Re: Burrendaal
-Arnold:
Knap je baan kunnen in het oog houden, geeft een heel andere kijk op de situatie,  :thumbup:
Re: Burrendaal
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Burrendaal
Laat ik het voorlopig maar op "imposant" houden. :thumbup:
Re: Burrendaal
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Burrendaal
Zaterdagavond trok zoon Wessel mij weg achter de zinderinde clash tussen BUL-NL om verder te knutselen aan de baan.
Mede dankzij nuttige info in de rubriek electro wist Wessel eigenlijk snel de storing in de ledstrip verlichting te vinden.
Vervolgens hebben we heel netjes denk ik de  snoeren van de camera's een plek weten te geven.
Elke camera heeft 10 meter kabel en al snel geeft dat dan een gevoel van kerstmis.
Die snoertjes zitten altijd hopeloos in de knoop. Is goed gekomen en nu verder met zaagsel wegzuigen en de
deksel op de baan. Het gaat na jaren plots wel heel vlot en ik ben heel blij dat zoonlief nu ook spontaan meedoet.
Re: Burrendaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Burrendaal
Vele handen maken ligt werk zeggen ze, dat blijkt maar weer  :thumbup:
Leuk dat je samen met je zoon zo lekker aan het bouwen bent.

De camera,s geven een mooi plaatje van plekken die je niet zo snel in de gaten zou houden, succes met het wegwerken van de bekabeling.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Burrendaal
Lid sinds: 2016

Ich praot thóes idderen daag Limburgs.

offline
Re: Burrendaal
Hey Arnold,

top zeg al die camera's :thumbup: :thumbup:, dat zou ook een leuk idee :idea: zijn voor op mijn schaduwstation, alleszins heb jij nu toch al een goed overzicht van je schaduwstation. ik ga zeker kijken hoe ik dit bij mij zou kunnen doen
grts
Re: Burrendaal
Lid sinds: 2008

offline
Re: Burrendaal
Hallo Arkowe,

Top dat het nu gelukt is.

Ik zie dat je meerdere camera's op een scherm heb.
Ik ben benieuwd welke software je hiervoor gebruikt.
Ik heb twee camera's maar zoek andere software .

Ben benieuwd.

Groet,
Erik
Re: Burrendaal
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Burrendaal
@Eric
Ik zat eigenlijk met hetzelfde probleem. Het plan was webcams te gaan gebruiken en een softwarepakketje.
Daar zijn er wel enkele van te vinden die dit werkje kunnen doen.
Op enig moment vond ik een bewakingssetje. Dit bestaat in mijn geval uit 8 camera's, kabels en een
wonderdoos die de electronica bevat incl afstandsbediening. Ingebouwde software maar ook een programmaatje
voor op de pc. Het kastje kan op het netwerk en met de pc praten. Kan zelfs een berichtje naar een mobieltje
sturen als er onraad is. Ook een hdd is via usb of inbouw mogelijk. Die hele handel kostte incl verzenden 200 euro.
De eerste ervaringen mbt de weergave etc zijn beter dan ik had durven hopen.

Die sets zijn onder diverse namen te koop en van 2 tot 32 camera's als je koekelt op "dvr security set".

Is allemaal natuurlijk niet echt nodig, maar wel vreselijk leuk
Re: Burrendaal
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Burrendaal

Al bijna 10 jaar geleden lekker spelen...

Vooral even voor een test van tinypic.

Door aanhoudend gegriep weinig voortgang kunnen maken.
Wel al vast wat voorbereid voor het labelen van de bedrading.
Uiteindelijk gekozen voor het printen op adres-etiketten na wat gepruts op de pc.
Tijdens de bouw heb ik nauwgezet de bedrading op printjes van de baan bijgehouden en
dit verwerkt op de pc. Was wel ff lastig kwa discipline, maar nu erg handig.

In het schaduwgebeuren komen aan het begin van de secties bordjes te staan.

In het voorbeeld de plakkers voor de terugmelddraadjes en de stroomkringen.
Later komen er aan de kant van de s88 modules nog plakkers bij voor de poort van de melder.
Re: Burrendaal - pannenbier
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Burrendaal - pannenbier
Even een snel wat mobiele kiekjes van de eerste leg van de railtjes op het dak van de baan.
Inmiddels al weer wat kleine veranderingen en zodra ik de lader van de camera gevonden heb,
zal ik wat meer laten zien van het bouwsel; op en onder de tafel. Zo is het spoortje rechtsboven wat aangepast
en twijfel ik nog over de verhouding industrie (onder) en stad (boven). Denk toch de industrie met een 24172 kleiner te maken.
De ingang naar de onderwereld in het industriedeel komt wat naar voren te liggen door een dekplaatje.
Nu op basis van panto-up, maar ga voorlopig dit niet toepassen. In de toekomst kies ik liever eerst voor het plaatsen
van seinen dan bovenleiding. Later kan dit zo nodig dan makkelijk aangepast worden.
Kon het niet nalaten snel even wat stoffige huisjes neer te zetten.
Re: Burrendaal
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Burrendaal
Arnold,

Leuke kiekjes van je baan. :)
De huisjes geven meteen een heel ander beeld aan je mooie baan is gelijk een stuk sfeervoller geworden. :thumbup:
Ik blijf je vorderingen met plezier volgen. :)
Re: Burrendaal
Lid sinds: 2010

offline
Re: Burrendaal
Dat gaat echt mooi worden. Mooie sfeervolle huisjes.  :thumbup:
Re: Burrendaal - gammel railtje
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Burrendaal - gammel railtje
Sinds  mijn vorige berichtje ben ik vrijwel dagelijks toch wel een uurtje plat geweest onder de tafel voor bedrading.
De baan heeft 6 stroomkringen en een gemeenschappelijke massa.
Gisteren was het plots klaar. Kringen 2 tm 5 hebben proefgereden analoog.
Kring 6 is voor de voeding van de wissellantaarns en wisseldecoders.

Vanavond kon zoon Wessel het wachten niet meer aan en greep de stofzuiger om zaagsel weg te werken en
toen moest ik Nascar en voetbal ff vergeten om een trafo aan te te sluiten.
Natuurlijk gaf de IB sluiting aan op alle kringen. Niet zo raar bij nader inzien met een gemeenschappelijke massa.

We zijn begonnen met kring 1 -  de toplaag - blok voor blok te testen.
Uiteindelijk vonden we bij het 5e blok een rail 24236 die sluiting gaf.
Het vreemde is dat dit een dit jaar gekocht railtje is en alleen een doorgeslepen massa heeft.
Verder geen bedrading aangesloten. Ik heb een paar honderd rails doorgeslepen, maar zie bij deze
niets bijzonders. Ook de aansluitlipjes zijn niet verbogen of zo. Het slijpen doe ik met een een dremel met slijpschijfje.
Dit is niet het enige probleem in de baan, maar ik kan het niet uitstaan dat ik niet kan zien waarom deze rail niet wil
meedoen. Andere rails uit hetzelfde doosje geven geen problemen.
We gaan noestig verder met fout zoeken, maar heeft iemand enig idee wat er met dat railtje mis zou kunnen zijn?
De rail kunnen vervangen door een 172 en de laatste 064 voorradig.

- rommel tussen de aansluitlipjes - nope
- verbogen aansluitlipjes - nope
- gammele tongen naar de andere rails - nope
- klodder soldeer - nope, want geen draadjes
- doorslijpen: verbogen massa  stripje - nope

Weet iemand raad?
Re: Burrendaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Burrendaal
Hoi Arnold,

Wellicht kun je wat foto,s plaatsen van de rails dan kunnen wij meekijken wat de eventuele oorzaak van de sluiting zou kunnen zijn.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Burrendaal
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Burrendaal
alvast zonder foto te zien een tip: draadjes goed om aangesloten onder de rail?
Re: Burrendaal
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Burrendaal
De bewuste rail heeft geen aangesloten draden. Het blok wel. Na het vervangen van de 24236 door een 172 en 064 was er geen probleem meer met dat blok. Morgen komt mijn treinenvriendje langs en zal hem ook eens vragen de rail te bestuderen.
Hoop binnenkort trouwens enige nwe foto's te plaatsen, ook van dit railtje.
Re: Burrendaal
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Burrendaal
Nog steeds geen foto's, maar met doormeten en testen van het enkele railtje bleek dat de massa
aangesloten op de trafo via staaf 1 geen sluiting gaf maar via staaf 2 wel. Aangesloten met krokodillen op de staafjes en puko's.
Het gaat natuurlijk niet om het redden van dat railtje, maar het intrigeert me waarom het niet wil werken.
Verder vandaag ruim 25 loks op mijn baanstukken mogen zetten waar het wel rijdt van een vriendje die dan weer een hulpje
is van een handelaar/webshop. Veel fraais, maar helaas wilde door verharding maar weinigen in beweging komen.
Re: Burrendaal massa ringleiding
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Burrendaal massa ringleiding
Enige tijd geleden was op dit forum een uitgebreide discussie over ringleidingen voor de massa.
Wat ik hiervan heb opgestoken met het meelezen was iets als dat je al het bruin aan elkaar kan knopen.
Inmiddels heb ik 5 ringleidingen plus voor de diverse baansegmenten en eentje voor voeding van de wisseldecoders en wissellantaarns. Bij de paar laatste wissels op de toplaag die ik gelegd hebt moesten de lampjes er nog in e/o de draadjes er van verlengd worden. Handig als ik ben dacht ik de massa van de lantaarns dan aan te sluiten onder de wissel op de baanmassa, vanwege de gemeenschappelijke massa; scheelt weer een draadje.
Bij het testen van de rails/wissels blijkt nu dat die lampjes gaan branden zonder dat gele draad aangesloten is, zowel via digitale spanning via de IB als via de 32va Ma trafo direct op de wissel. Inmiddels de lampjes weer een eigen massa draad gegeven, morgen verder. We gaan nu wel, als we toch weer bezig zijn, voor de massa aparte kringen maken. Veel makkelijker bij het opsporen van storingen...
Re: Burrendaal - we rijden!
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Burrendaal - we rijden!
Na eigenlijk een best wel leuke speurtocht met Wessel alle probleempjes weten weg te werken.
Op de zichtbare laag werken nu alle sporen en mag een br81 via de IB het spoor effenen voor
andere treinen dmv een schoonmaakwagon. Het wemelde eigenlijk van diverse problemen. In 2001 heb ik ooit rails geschilderd voor de zichtlaag van de toenmalige baan en vooral deze voor de huidige zichtlaag gebruikt. Dus allemaal
van kruimelplastic. Gelukkig rijdt het nu en gaan we vol goede moed later de andere kringen er aan vast knopen.
We hebben nu in ieder geval een voor ons handige werkwijze voor het testen gevonden.
Vrijwel alle nagelnieuwe 2017 rails ma 24236 gaven problemen. Met vaag rommelen, verplaatsen, omdraaien etc is ook
dat goed gekomen. Behalve die ene dan.
De lagere lagen zijn bij het leggen getest en bereden, maar dat blijkt ook niet veel te zeggen uit de ervaring van de laatste dagen. We gaan dus lekker blok voor blok verder breien!
Re: Burrendaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Burrendaal
Hoi Arnold,

Fijn dat het begint te rijden, het leven van een modelspoorder gaat niet over rozen maar uiteindelijk vind je de oplossing zodat er gereden kan worden.

Wel raar dat de nieuwe railzen problemen hebben, daar ben ik toch wel nieuwschierig naar.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Burrendaal
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Burrendaal
Dat van die 24236 laat mij ook niet los; kan het gewoon niet uitstaan. Maar voor nu even van later zorg.
Zoon Wessel is de hele halve dag druk aan het heen weer tjoeken geweest om de rails schoon te rijden en
geheel probleemloos.
Re: Burrendaal - massa problemen
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Burrendaal - massa problemen
Stroomkring 1, de zichtbare laag, hebben we inmiddels aan het rijden door het aanleggen van een
eigen massa ring hiervoor en na het oplossen van storingen.

De gemeenschappelijk massa ringleiding is gemaakt van zwart installatiedraad die om de circa 70cm
een lasklem heeft. Op die lasdop zit dan weer een stripje kroonsteen voor de massa draadjes die van de
baan komen. Eerst gaf die ring sluiting op de IB, maar na het loskoppelen van alle reeds gemonteerde
massadraadjes was dit probleem weg. Kan best dat ergens een railtje sluiting geeft.

Met het maken van een beginnetje met het verder opnieuw aansluiten van de blokken bleek dat die massa ring,
terwijl er niets op aangesloten zit, een rijdend treintje laat stilvallen zodra we dit contact laten maken met de massa van kring 1.
Voor ons een mysterie. Met een nieuwe verbinding hebben we wel het 1e blok van de tweede kring aan de praat gekregen.
We gaan nu dus maar nwe draadjes trekken voor de ring en dan ook meteen maar voor elke stroomkring een eigen massa.
Het nette van de bedrading is er wel af, maar dan toch liever maar iets dat werkt...

Re: Burrendaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Burrendaal
Hoi Arnold,

je kunt de baanspanning aanzetten en dan steeds wat draden aansluiten, dan merk je vanzelf wanneer de sluiting optreed.

Ook gedeeltes baan losklikken zodat je steeds een gedeelte toevoegt aan je centrale.

Kijk eens op de plek waar de loc stilvalt of de contacten tussen de railzen goed in elkaar klikken ( dus contact maken ).


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Burrendaal
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Burrendaal
Hoi,
daar zijn we ondertussen ook mee begonnen. Ergens in de inmiddels weer kale ring zit een raar probleem,
dus vwb de massa zij we eigenlijk helemaal opnieuw begonnen. Elk blok heeft voeding, dus
nu blok voor blok en zo nodig rail voor rail op een nieuwe ring per stroomkring, maar vandaag was het een beetje te warm...
Re: Burrendaal
Lid sinds: 2009

Spoort nog steeds niet...

offline
Re: Burrendaal
De massa aan problemen met de ringleiding lijken nu opgelost.
Inmiddels zijn nu al veel meer blokken te berijden met een testlokje.
We zijn er nog niet helemaal maar we hebben weer moed!

En dan natuurlijk nog de terugmelders en wisseldecoders weer testen.
Een lange hete zomer...