Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.

Gestart door guillaume dinsdag 06 juni 2017, 13:53:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
 @citaat Dat is mijn idee ook ben wel nieuwsgierig namelijk wat die mogelijke oplossing zou zijn.
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
 @citaat

Harald, ik denk dat Wim hier een oplossing voor heeft maar dit via pb wil doen i.v.m reclame van zijn producten.

Wim had al eerder in dit topic aan gegeven de oplossing te weten of hierop gereageerd is weer ik niet.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
 @citaat
OK bedankt voor de info
Hopelijk stuurt hij mij dan ook een pb-tje met de oplossing. 

groet
Harald
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Misschien was ik niet duidelijk genoeg in mijn vorige post.
In het CS2 geef je niet op het aantal aangesloten S88's.

Groeten,
Ton.
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
 @citaat @citaat Raar, je hebt helemaal geen terugmelding,  zelfs geen baan.......
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
 @citaat
Hoe kom je aan die wijsheid?
Afgelopen weekend heb ik nog gereden, nadat ik het CS2 had geupdate naar versie 4.2.1 (via USB).

Groeten,
Ton.
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Ik doel op Harald.  :)
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Hi Ben,

Inderdaad nog geen baan maar wel terugmeldingen  >:-D
Altijd goed om iets vooraf te weten of uit te zoeken voor eigen baan maar ook voor banen van anderen.

groet
Harald
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Jij kent Wim mede ook vanuit jouw HIP tijd, bel hem effe op......
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Citaat van: Ben den Hollander op vrijdag 21 juli 2017, 16:01:42
Ik doel op Harald.  :)
Ah, ok.
Sorry, ff verkeer begrepen :?

Groeten,
Ton.
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Citaat van: Sprinter op vrijdag 21 juli 2017, 10:38:26
De Link88 is gewoon de HSI88 versie van Marklin.
En hier is de handleiding van die S88 Link
HSI, vandaar dat stummiforum gebruikers melden dat deze S88 Link veel sneller is dan de vorige S88 Link van Märklin, die was duidelijk geen Hi Speed Interface.

Het enige wat ik heb aangegeven is dat in de summiere handleiding van de CS2 gewoon staat dat je van elke S88 decoder de bus moet configureren (vermelden) onder het Memory tabblad (in de programmeermodus), ook als die via een S88 Link is gekoppeld, en dat je het aantal S88 decoders onder de setup-tab bij het juiste bus-nummer moet invullen (in de programmeermodus).

De twijfel die je uitspreekt of een CS2 daar werkelijk toe in staat is, waardeer ik zeer.  :thumbup:  :thumbup: :thumbup: 

Het is ook zeer te prijzen dat Ton (Yeoman) als CS2-gebruiker aangeeft dat je dat aantal S88 helemaal niet hoeft op te geven. Want dat wijkt af van wat er in die handleiding uit 2015 staat.

Het is goed mogelijk dat sinds de CS2-handleiding verscheen, er zoveel software updates zijn verschenen dat dit inmiddels geautomatiseerd gebeurt. Wie weet, kan de CS2 inmiddels veel meer zelfstandig configureren dan in de beginjaren kon.
Maar dan zou het op zich te prijzen zijn als iemand een link kan plaatsen naar een up-to-date CS2-handleiding, in plaats van eentje uit 2015, van onze vriend Harlaar.

Ik voeg 2 screenshots toe uit de handleiding van de Märklin 60883 S88 Link (interface):
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Een van m'n digitaal rijdende buren heeft sinds kort een CS2. Hij is er nu nog mee in de wolken.
Hij had daarvoor een 6021 ... En de grap met dit draadje is, dat ik er nu al meer van weet dan hij.
Aan mijn lijf baan geen polonaise CS2, maar hij gaat het doen. Hij vertelde vol trots dat hij er wel 2 treinen onafhankelijk mee kon besturen. Nou, nou, toet, toet !
Ik begrijp inmiddels heel goed waarom iemand een CS2 aan een Apple verbindt om met iTrain te kunnen rijden. Waarvoor is die CS2 eigenlijk nog geschikt, als je iTrain al hebt?
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Alle beschikbare functies doorspelen. Met de 6021 red je er nog altijd maar 4 + licht. MFX loks knap inregelen.
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Je bedoelt dat het gaat om de eigenschappen van MFX loc-decoders die alleen via een Central Station goed uit te lezen zijn door programma's zoals iTrain? Als analoog rijder (alle locs zijn analoog) zou ik daar nou weer nooit op gekomen zijn.  :thumbup:
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Citaat van: Jan22 op zaterdag 22 juli 2017, 01:07:27

Het is ook zeer te prijzen dat Ton (Yeoman) als CS2-gebruiker aangeeft dat je dat aantal S88 helemaal niet hoeft op te geven. Want dat wijkt af van wat er in die handleiding uit 2015 staat.


Dat wijkt niet af Jan-Willem. Je zit in je eigen wereldje rond te draaien maar in dit topic gaat het over S88 aangesloten op de S88 bus van het CS2.

Gr, Ben.
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
 @citaat

Correct en dan is de vraag die nu open staat: het is de S88 bus dus niet de L88 bus, moet bij de S88 bus ook het aantal aangesloten meldeenheden ingevuld worden?

Alle CS2 deskundigen hebben nu een week of 4 de tijd om tot een correct en eensluidend antwoord te komen.

Groet, Anne W
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
 @citaat Ton als ervaren CS2 man geeft aan van niet. Klaar dus, probleem zit elders.

Als Guillaume een prima vakantie heeft gehad zou de modelspoor start moeten zijn: Wim / Sprinter / Rosoft contacten voor een nette oplossing, bijvoorbeeld terugmelding buiten het CS2 om via LocoNet.  ;)

Gr, Ben.
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
 @citaat

alles CS2 deskundigen het eens met Ton en Ben?

Groet, Anne W
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Hallo Jan Willem, Anne W, Ben, Ton, Jan Willem (de tweede) en Harald.

Ik ben goed aangekomen op mijn vakantieadres en wel in Nederland Heerlen.
Mijn moeder wordt morgen 90 jaar en dus is er een klein feestje en famille.

Na een paar dagen limburg door naar de echte vakantieplek.
Maar dit terzijde.

Ik volg met groet belangstelling de input voor mijn probleem.
Even ter verduidelijking+
Ik heb inderdaad een mail gestuurd naar Wim, die aangaf dat hij een oplossing wist/heeft.
Ik vind trouwens ook dat als het een oplossing is, die zonder commerciële kosten te realiseren is, binnen dit forum aangedragen moet en zou worden.
Echter ik heb tot op heden niets vernomen van Wim.
Maar even voor mijn beeldvorming: wie gaat Wim bellen en wat wordt er dan verder gecommuniceerd?

Mag ik de status op dit moment omschrijven als wachten op een CS-2 deskundige of moeten we afwachten op een reactie van Wim.
Ik heb trouwens een belletje gepleegd met de eigenaar van IEK.
Is een verzotte Schalke-fan en door de namen Jan Huntelaar en Huub Stevens te gebruiken,hadden wij een aardig gesprek.
Daar is het Rheinländisch dialekt spreek kunnen we mekaar qua taal en kwinkslagen aardig vinden.
Hij heeft aangegeven dat dit probleem hem ook bekend is en heeft een eigens apparaatje gebouwd.
Moet niet om aan te zien zijn (aldus zijn eigen woorden), maar het zou functioneren.
Aldus wachten wij ook deze eventuele oplossing af, maar ja wel na de vakantie.

bedankt eenieder voor de spontane hulp en ik wens ieder ook nog een aantal mooie vakantiedagen
guillaume
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Citaat van: Ben den Hollander op zaterdag 22 juli 2017, 07:48:36
Je zit in je eigen wereldje rond te draaien
@citaat
In mijn eigen wereldje zijn Märklin handleidingen nog degelijk en betrouwbaar, en is ervaringsdeskundigheid bepaald geen pre. Want dat waren over het algemeen workarounds, of ronduit tegendraadse toepassingen die bij godswonder toch nog werken.

In jouw wereldje zijn Märklin handleidingen zo onbetrouwbaar dat ervaringsdeskundigheid meer zegt dan Märklin er zelf ooit over heeft willen documenteren, oftewel "do not read the f* manual" (dnrtfm).
Het aardige van dit draadje is dat je in die mening niet alleen staat. Het lijkt er daardoor op dat Märklin geen kwaliteitshandleidingen meer produceert. En dat voor een speelgoedfabrikant.

Het doet mij denken aan een stelling van de software afdeling van een bedrijf waar ik werkte als software tester: "als je iets niet documenteert, kun je er ook niet op gepakt worden."  (Ze wisten niet dat ik tegen een SLA moest testen.)
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Citaat van: guillaume op zaterdag 22 juli 2017, 15:50:10
Ik heb inderdaad een mail gestuurd naar Wim, die aangaf dat hij een oplossing wist/heeft.
Geen idee naar welke Wim je een email heb gestuurd, maar deze Wim heeft niets ontvangen aangaande dit probleem.

Groetjes
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Hoi,

Even van de zijlijn dit draadje gevolgd.

Het probleem zit hem inderdaad in de combinatie van bustype / kabellengte / melder die maakt het niet betrouwbaar. Een oplossing "Loconet" via Wim die Ben aangeeft dan zorg je er voor dat het CS2 alleen maar de treintjes aanstuurt en de Loconet-interface de terugmeldingen naar de computer regelt. Het voordeel van loconet is een betere bus (systeem) voor langere afstanden tussen de modules. Voor wat meer info over Loconet: Loconet : De kern, het principe..

Märklin geeft in documentatie zelf ook al aan dat je bij grotere banen in de problemen kan komen:

Citeer
Die maximale Anzahl von 496 Rückmeldekontakte (31 Decoder * 16 Kontakte) sind nicht der einzige Grund, warum dieses System durch
ein zeitgemäßeres System abgelöst wurde. Je nach Anlagenform bereitet die serielle Anordnung der Rückmeldemodule bereits eine Herausforderung bei der Anlagenplanung und konnte häufig nur durch lange Anschlussleitungen von den Kontaktgebern zu den Rückmeldemodulen gelöst werden. Dies führte aber begünstigt durch den verwendeten Signalpegel von 5 V bei diesen Decodern zu einer erhöhten Gefahr, dass sich Störungen negativ auf den gewünschten Betriebsablauf auswirken.
/
Bron voor citaat: Technik-Tipp 322.

Citaat van: guillaume op zaterdag 22 juli 2017, 15:50:10
Ik vind trouwens ook dat als het een oplossing is, die zonder commerciële kosten te realiseren is, binnen dit forum aangedragen moet en zou worden.

Daarvoor mag je bij de forumbeheerders gaan klagen ;)

@Jan-Willem: Je kijkt in de handleiding van de CS2 bij de verkeerde pagina's. Je kijkt naar de L88 oplossing (Märklin S88 Link Decoder) en niet naar de S88.  Bij het CS2 kan je gewone "oude" S88-modules aansluiten zonder L88 of iets. De aansluiting is gewoon aanwezig, zie daarvoor de handleiding (Pagina 73).

Citeer
Am Steuergerät können bis zu 64 Rückmeldemodule (S88-Bus und CANBus) angeschlossen werden. Das erste Modul wird direkt mit dem Steuergerät verbunden, die nächsten werden in Reihe zum ersten verbunden. Weitere Hinweise zum S88-Takt und S88-Abfrage-Intervall finden Sie unter der Hilfe-Funktion.

Bron: Handleiding CS 602015

Dat heeft Guillaume op zijn baan in gebruik. Dus gewoon de S88-modules rechtstreeks op het CS2. Niets meer en niets minder. De L88 is een aparte module die je kan gebruiken om via de CAN-bus oudere S88-modules kan aansluiten op je CS2 of CS3.

Guillaume succes met het zoeken naar een oplossing!

Groeten Ronald.
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.

Die L88 Link module kan dus ook een oplossing zijn.
Voordat het misgaat de string onderbreken en op de L88 link verder.
Hetzelfde idee wat de loconet oplossing doet. Zal alleen wel een stuk duurdere oplossing zijn ben ik bang.

Robin

Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
@guillaume

De L88Link, kun je niet gebruiken in ieder geval niet rechtstreeks, aangezien je gebruikte melders niet s88-n compatibel zijn.
En aangezien de RJ45 aansluitingen op de L88Link dat wel zijn zal dat niet werken.
Verder zijn er wel wat mogelijk oplossingen ook zonder LocoNet of L88Link beschikbaar. Mail me maar via info[at]rosoft[punt]info
Andere nieuwsgierigen kunnen dat natuurlijk ook doen.

Groetjes
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Beste Sprinter,

Ik ben zeker geïnteresseerd in de oplossing van dit specifieke probleem, maar ik praat niet mee over oplossingen met andere spullen, dus ik wacht rustig af.

Voor mijn "gevoel" zit er ergens een fout in het systeem en dat zou ik eerst uitgesloten willen zien, ik ben altijd wantrouwend omdat mijn systeem al meer dan 20 jaar prima werkt, nu 112 punten middels Edits massa detectie melddecoders en dan natuurlijk aangestuurd door mijn centrale/computer in één.

Groet, Anne W

Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Anne W, dit is het klassieke probleem met de s88 modules als gevolg van een te lange bandkabel tussen de modules en daarvan de optelsom.

Daar zijn oplossingen voor. -;)

Groetjes
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
@Ronaldk
Bedankt voor de inhoudelijke reactie; nu weet ik wat er fout ging (andere handleiding).

Ik heb gezien dat er 3 mogelijke oplossingen worden aangeraden in de handleiding:
- flatcable op onderkant CS2, doet het altijd, zonder problemen
- via Bus 1 (werkt niet altijd correct)
- via Bus 2 (werkt niet altijd correct)

en dan naar keus al of niet via een S88 Link interface (en dan b.v. 60881 of 60883).
Indien niet dan hangen de S88 modules serieeel verkabeld rechtsstreeks aan Bus 1 of Bus 2.

Op stummiforum trof ik een workaround (uit 2014, 2015) voor decoders met massa aansluiting (zoals IEK). Die was nodig voorafgaande een bugfix. De workaround hield in dat er een handschakelaar werd geplaatst op de massa aansluiting naar de S88 decoders. De S88 decoders hingen serieel gepatched rechtstreeks aan de CS2 bussen (dus zonder S88 Link).
Vooraf en tijdens opstart van de CS2 stond de schakelaar uit. Na volledige opstart ging de schakelaar aan.  Die workaround zorgde ervoor dat de S88 decoders correct werden herkend door de CS2, en dat elke decoder toch aan de massa lag, en dat daardoor geen potentiaalverschillen optraden (aldus de bedenker). De workaround zou overbodig zijn geworden na de bugfix. Maar omdat het draadje daar op hield, zullen we dat nooit zeker weten.

Citaat van: Hero op zaterdag 22 juli 2017, 20:55:11
Die L88 Link module kan dus ook een oplossing zijn.
Dat is ook mijn gedachtengang. Die S88 link doet natuurlijk meer dan alleen als hub dienen.

Echter:
Märklin 60883 - LinkS88; erster Testbericht (Seite 3)
Citeerdie IEK Module bitte nicht per Patchkabel mit dem Märklin 60883 verbinden! IEK hat eine andere Belegung
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Citaat van: Jan22 op zondag 23 juli 2017, 09:27:08

Op stummiforum trof ik een workaround (uit 2014, 2015) voor decoders met massa aansluiting (zoals IEK). Die was nodig voorafgaande een bugfix. De workaround hield in dat er een handschakelaar werd geplaatst op de massa aansluiting naar de S88 decoders. De S88 decoders hingen serieel gepatched rechtstreeks aan de CS2 bussen (dus zonder S88 Link).
Vooraf en tijdens opstart van de CS2 stond de schakelaar uit. Na volledige opstart ging de schakelaar aan.  Die workaround zorgde ervoor dat de S88 decoders correct werden herkend door de CS2, en dat elke decoder toch aan de massa lag, en dat daardoor geen potentiaalverschillen optraden (aldus de bedenker). De workaround zou overbodig zijn geworden na de bugfix. Maar omdat het draadje daar op hield, zullen we dat nooit zeker weten.

Dit klinkt mij in de oren als een broodje aapverhaal.

Juist om potentiale verschillen te voorkomen moet er maar één s88 module aan de Massa aansluiting van de CS2 en de s88 module zitten.
Maar goed dat is iets wat we al jaren schrijven, en doen voor de goede werking van het geheel. En zoals ook bekend, gaat het mis na 8 a 10  modules achter elkaar zeker wanneer de kabel er tussen lang is. Niets nieuws onder de zon dus.

Groetjes

Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Best Sprinter,

Ik meen gelezen te hebben dat Guillaume met "S88-N" kabels werkt, dus niet met de flatkabels, in mijn 30 jarige carrière bij een importeur van (scheeps) dieselmotoren heb ik de omschakeling meegemaakt van pure mechanische motoren (behalve de startmotor) naar compleet elektronisch gestuurde motoren, bij de gecomputeriseerde instrumentenpanelen waren bij een bepaalde afstand ook "versterkers" nodig en er was altijd sprake van een "terminator" aan het eind van een databus (RS232)

Heb je het over iets dergelijks?

Groet, Anne W
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Citaat van: Sprinter op zaterdag 22 juli 2017, 21:41:59
De L88Link, kun je niet gebruiken in ieder geval niet rechtstreeks, aangezien je gebruikte melders niet s88-n compatibel zijn.
En aangezien de RJ45 aansluitingen op de L88Link dat wel zijn zal dat niet werken.

Klopt als een zwerende vinger, als ik wat stummiforumdraadjes erbij pak:

Märklin 60883 - LinkS88; erster Testbericht (Seite 3)
Citeerdie IEK Module bitte nicht per Patchkabel mit dem Märklin 60883 verbinden!
IEK hat eine andere Belegung. (...) Nur eine direkte Verbindung mit Patchkabel zwischen 60883 und IEK sollte man tunlichst vermeiden.

Bij de CS2 (60215) heeft men een speciale IEK Adapterkabel nodig, omdat IEK niet S88n compatibel verdraad is.

Een grappig draadje heet Unterschied CS2 - CS3 und CS3Plus, en pas op de laatste pagina's wordt IEK stevig gemangeld:
CiteerSchaue bitte bei IEK nach, was die schreiben. Zitat von hier "Der Rückmeldedecoder ?S88? ist
kompatibel zum s 88 Bus der Fa. Märklin*". Keine Nennung, dass IEK nicht s88-n ist.
Und kompatibel zum L88 oder CS3 ist IEK auch nicht.

[het is opmerkelijk hoevaak de aanduiding L88 voor komt in het stummiforum]

Overigens heeft Guillaume de kabels van IEK gekocht, dus incompatibiliteit kun je uitsluiten.
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Citaat van: Sprinter op zondag 23 juli 2017, 12:17:16
(...)
broodje aapverhaal.
(...)
Juist om potentiale verschillen te voorkomen moet er maar één s88 module aan de Massa aansluiting van de CS2 en de s88 module zitten.
Broodje aap noem ik workarounds die als een godswonder werken terwijl de maker niet kan uitleggen waarom.
Zoals deze, inderdaad.

Sinds de nieuwste versie van de CS2 mag alleen de eerste S88 module in de keten massa hebben, en de rest niet. Volgens een stummiforum draadje heeft dat een bijzondere oorzaak (invoering van boosters).
Er zijn verschillende CS2 versies, en hoe je de massa van S88 modules aansluit, verschilt per versie.

Guillaume heeft geen 60213 en geen 60214, maar een 60215. Dat is niet de enige afweging.

Reichweite s-88-Bus
Citeerbei der CS2 ist es so:

CS2 Hardware < 4.33: keine gal. Trennung
CS2 Hardware >= 4.33: gal. Trennung

Of er wel of geen galvanische scheiding in de CS2 zit, maakt uit voor de massa aansluiting.
CiteerZentralen mit galvanisch getrennten s88 Bus (wie z.B. die CS2 Hardware >= 4.33) benötigen diesen Masseanschluss und Zentralen, bei denen der s88 Bus nicht galvanisch getrennt ist (z.B. Tams MC),
benötigen diesen Masseanschluss nicht. (...) den Masseanschluss im zweiten Fall nicht anzuschließen.
Wobei im zweiten Fall eine zusätzliche Masseverbindung den Betrieb erheblich stören kann (aber nicht muss).

Citaat van: guillaume op donderdag 20 juli 2017, 18:13:47
CS2 60215
hardwareversie 5.1
softwareversie 4.1.2(3)
en bij INFO geeft hij aan versie 3.27.

Ik maak hieruit op dat de CS2 van Guillaume een galvanische scheiding heeft. Daarmee valt massa aansluiting, als mogelijke oorzaak, af.

Toch zal het laatste woord daarover nog niet gezegd zijn. Zo trof ik op een site het volgende aan:
paragraaf: Gängiger Fehler bei der Verkabelung
Citeer
Die meisten S88-Module haben einen separaten Masseanschluss. Dieser Masseanschluss ist ausschliesslich
dafür da, um mit einem Schalter oder Reed-Relais das Potenzial der Rückmeldeeingänge auf Low zu ziehen.

Dieser Masseanschluss darf aber nie mit der Masse der Modellbahn verbunden werden.
Man merke sich: S88-Masse ≠ Bahnstrom-Masse! In den allermeisten Fällen, in denen ich eine
Anlage mit einem problematischen S88-Bus gesehen habe wurde genau dies jedoch gemacht.
Dies kann zu sehr hohen Ausgleichströmen im S88-Bus führen, was diesen auch stark beeinträchtigt.

Es gibt einige wenige Zentralen, die es erfordern an einem einzigen (wirklich nur einem einzigen!)
Modul eben diese Masseverbindung zu machen (weil es in der Zentrale nicht gemacht wird).
Wenn es wirklich nötig ist, dann ist dies in der Zentralen-Dokumentation beschrieben.
Ansonsten darf diese Masseverbindung nicht gemacht werden.
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Een van de digitaal geörienteerde sites die ik graag bezoek, is moba-tipps.de, en voor dit onderwerp  Zentrale oder dezentrale Anordnung der Rückmelder en op deze pagina daarop staat een tekening:

met het verhaal van een zoektocht naar het handigste aansluiten van (veel) S88 modules op een hele grote baan. Dat plaatje en de uitleg is ergens blijven hangen tusen de grijze haren oren.

Hieruit enkele citaten:
CiteerIm Laufe der weiteren RM-Kette machen Sie dann keine weitere Verbindung zur Eisenbahn-Masse mehr, denn sonst werden u. U. Störungen auf die Busleitung übertragen

CiteerMan muss nur alle 7-8 Meter einen S88-Repeater dazwischen setzen, um verschliffene Flanken aufzubereiten. Das scheint mir die beste aller Lösungen zu sein und ist unvergleichlich preiswerter als das SX-System, ein CAN-Bus, Optokoppler, sogar ein HSI-88, und was es sonst noch so gibt.

CiteerÜbrigens bietet Herr Tams auch einen S-88 Repeater an, der eben genau die Signale in der Busleitung wieder aufbereitet, wie es der Repeater von G. Boll auch tut. Soweit ich sehen kann, gibt es dazu aber keine zusätzliche Spannungsversorgung. Ob Repeater oder S-88 Booster - heute weiß ich, dass beide geich gut funktionieren.

Het gaat in deze site om een
s88-Repeater Artikel-Nr.: 44-09310-01 die je om de x meter in de rij serieel geschakelde S88 decoders zet, om het signaal te ontstoren, glad te trekken of te versterken.

In plaats van zo'n repeater tussen de decoders te proppen, zou je hem ook op de print kunnen monteren:
https://www.traintech.nl/info/docs/terugmelder.pdf

Feitelijk bestaat een Tams S88-repeater uit 2 x RJ45 plus een HEX Schmitt Trigger (bijvoorbeeld MC14584B) op een stukje print. In het verleden gaf de website moba-tipps.de zelfs aan dat een repeater zo werkt, met  een  HEX Schmitt Trigger (maar dat detail  is inmiddels van die site verdwenen).

Blijft mijn vraag: is een patchkabel van 5 m ook al zo lang dat je een S88-repeater nodig hebt voor een zuiver signaal? Of gaat het om het totaal aantal meters tot aan die 11de of 12de S88?
De site moba-tipps.de suggereert in ieder geval dat de lengte van de CS2 tot aan de 11e CS2 Kritisch is.

Gezien twee citaten van Guillaume is die afstand kritisch:
In bericht 15:
Citaat van: guillaume op dinsdag 18 juli 2017, 12:18:40
Elke bezetmelder is voorzien van een extra massakabel.
Dit geeft IEK ook vooral aan om dit te doen.

Bij het aansluiten van de elfde bezetmelder met een patchkabel van 5 meter, werkt niets meer.
Ik controleer dit door telkenmale een terugmelder van bezetmelder-6 te testen.
Sluit ik een kabel van 2 of 3 meter aan naar de elfde bezetmelder,  dan blijft alles functioneren.
Lus ik dit weer verder met een patchkabel van 1 meter naar de twaalfde bezetmelder, dan is alles weer tote hose.

In bericht 17:
Citaat van: guillaume op dinsdag 18 juli 2017, 14:21:05
Bijvoorbeeld door de lengtes van de patchkabels in relatie tot de spanning(verlies).
Op dit moment zitten er 2 van 5 meter, 4 van 3 meter en de overige van 2 meter patchkabels ingebouwd, alles toch gauw een dikke 30 meter lengte in totaal.

Naar de elfde bezetmelder moet ik weer een 5 meter lengte gebruiken en de overige zijn dan nog 4 keer 2 meter. Als dit het probleem zou zijn, is er niet een mogelijkheid om de spanning in de benodigde patchkabels te versterken of apart te voeden.

Zie, Guillaume suggereert het zelf al: er zijn 2 mogelijkheden: of een S88-repeater of het apart voeden van de S88 decoders.

Ik heb op het stummiforum in een draadje een reactie gevonden van iemand die een aparte trafo gebruikt om de IEK decoders te voeden. Alleen de eerste zit met een speciale kabel aan de CS2, en heeft een massa aansluiting, alle overige worden door een aparte trafo gevoed, ook een 3-railer, met lange kabels, en zonder storingen. Gesteld dat die persoon ook over de laatste CS2-versie beschikt ...

Dit zijn vermoedelijk 2 verschillende wegen om het zelfde te bereiken.
Ik zou dan de S88-repeater aanraden.
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Na het lezen van de laatste reactie van Jan en de daarin aangehaalde citaten zie ik pas dat het na de 10de melder met een utp kabel van 3 meter nog goed gaat maar met 5 meter gaat het mis. Dan zou je dus kunnen stellen dat er echt op het maximale qua impedantie wordt gewerkt van wat het s88 systeem nog aan kan. In dat geval zou het misschien helemaal niet raar zijn om in de streng te gaan bufferen met bijvoorbeeld een HEF4050 ofzow, ik noem maar even wat. Misschien zijn er anderen die nog meer ideeën hebben.
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Heb net wat datasheets zitten bekijken, het is een interessante gedachte.
Maar ik zit me wat af te vragen over dat bufferen ....

Zo'n decoder wordt om de zoveel tijd gepollt, en die buffering moet dan wel kort zijn, of juist niet?
Geen idee hoe het uitlezen van die decoders in zo'n seriële streng feitelijk toegaat.

Bij een oplossing met een HEX Schmitt Trigger, zou ik me die dingen overigens niet eens hebben afgevraagd.
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Zo'n 4050 kan de snelheid van de S88 bus met gemak aan, zo snel is de S88 ook weer niet. En doordat de 4050 een tri-state uitgang heeft haal je de impedantie volgens mij flink omlaag omdat de doorgaande lijnen hard naar plus of min wordt geschakeld.

Aan de andere kant zit ik me ook te bedenken dat het misschien ook een mogelijkheid kan zijn om de doorgaande lijnen van clock en load in één van de modules te voorzien van pull down weerstanden naar de masse. Die doorgaande draden worden namelijk wel hele lange antennes en worden alleen op de ingangen van de 4014's aangeboden die van zich zelf zeer hoog ohmig zijn. De data lijnen wordt steeds door de voorgaande module geschakeld en de reset wordt aangeboden op de basis van een transistor dus dat zal geen probleem zijn. Maar de clock en load draden worden nergens voorzien van enige belasting dus die zweven feitelijk gewoon waardoor ze erg gevoelig worden als de lengte erg lang wordt. Dus die lijnen voorzien van enige belasting zou ook al het hele probleem kunnen teckelen.
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Hallo Jan Willem

Hier even een update tav het bezetmelder probleem.
Ik heb een pb gekregen van Peter.
Hij gaf aan dat ik de oplossing in de repeater van TAM moest zoeken.
Deze wilde ik bestellen, voor de prijs hoef je het niet te laten (12 euro)
Echter ik heb even (toevallig) in de recensies gekeken en wat schetst mijn verbazing.

Kundenbewertungen zu s88-Repeater

     Kann nicht eingebaut werden (13.03.2017)
kann nicht eingebaut werden s88 von IEK haben eine andere Pin belegung

Dus, helaas is dit niet de oplossing.
Maar er zal toch wel iemand een soort repeater weten die wel met IEK kan communiceren?
Ik hoop het en met vriendelijke groet
guillaume
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Beste Guillaume,

Meld dit dan per PB aan Peter, het is toch wat dat modelspoor, iedereen zijn eigen normen.

Groet, Anne W
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Het positieve eerst: Eindelijk vaste grond onder de voeten!
Hier gaat het dus inderdaad om. Dit was wat Wim Ros, RonaldK, en anderen je probeerden te vertellen, zonder het met zoveel woorden te zeggen.

Feitelijk bestaat een Tams S88-repeater uit 2 x RJ45 plus een HEX Schmitt Trigger (bijvoorbeeld MC14584B). Bijvoorbeeld http://www.onsemi.com/pub/Collateral/MC14584B-D.PDF

Logisch gezien doet de chip niet meer dan per ader uit je patchkabel het signaal op 0 of 1 zetten, om daarmee het digitaal gecodeerde pakketje loepzuiver door te geven. Dat werkt fantastisch bij interferentie, ruis, overspraak, brol.

Omdat alle aders in de kabel identiek bewerkt worden, maakt het niet uit hoe de pinbelegging is, mits die aan beide zijden van de S88-repeater identiek is, en mits alle aders worden aangesloten via die chip.

En dan de valse toon:
Als een Tams- S88 Repeater echt een nicht-compatibele pinbelegung heeft, dan zijn kennelijk daarin niet alle aders verbonden aan de Hex Schmitt Trigger; b.v. de buitenste 2 aders zijn dan rechtstreeks doorverbonden tussen de 2 RJ45 contectors, en de rest loopt wel via de chip.

Ergens ligt dat voor de hand als je een 8-aderige kabel combineert
met een chip die maar plek heeft voor 6 aders (dus 6x IN en 6x OUT).

Als dat klopt, zul je ze zelf moeten maken (of laten maken), met behulp van de pin-belegung van IEK, maar dan kan IEK dat ook voor je maken. En ik denk dat IEK dan ook exaxt weet hoe dat moet.

Als je 1 x Male RJ45 en 1x Female RJ45 op de printstrook zet, dan scheelt je dat een patchkabel per plek.
En op je S88-streng van 30 meter zou ik er maar van uitgaan dat je er een stuk of 8 nodig hebt, in het meest ongunstige geval. Ik ben zelfs een berichtje tegen gekomen van iemand die een S88-repeater plaatste tussen iedere IEK S88 decoder (bij afstanden van 150 cm patchkabel).
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Maar dat van die andere "Pin Belegung" is al gemeld Guillaume.

Citaat van: Ben den Hollander op donderdag 20 juli 2017, 13:52:40

Gelukkig is dat genormeerd J-W, zie S88N versus IEK:




Dat maakt ook dat je gruwelijk het schip in kan gaan als je verschillende S88 fabrikaten door elkaar heen gebruikt en verbindt. S88-N is de enige echte norm, wil je anders (IEK) zul je je moeten aanpassen.

Gr, Ben.
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
 :offtopic: @citaat
@Ben
Wat is ons wereldje toch klein, als je het zo bekijkt!  :thumbup:
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
En om dit probleem op te lossen gebruik je een s88RJ45 oftewel en 6pins aansluituiting naar RJ45 volgens s88-n
Die sluit je aan op de 6 pins s88 aansluiting en je hebt een s88-n compatible verbinding.

Groetjes

Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Psies.  :D  :thumbup:
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Maar is het idee dat ik opperdeom een weerstand te zetten tussen de clock en load lijn geen optie? Dan ben je voor een dubbeltje ofzow klaar. Is het proberen waard toch?
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Beste Jan-Willem, wat denk je dat dit al niet eens gedaan is, Als het zo simpel was  8o 8o
Maar denk er nog maar eens goed over na, waarom het niet gaat werken.

De oplossing is simpel een CD4050 er tussen en alle signalen zijn opgepoetst. Is kant en klaar in s88-n modules verkrijgbaar, voor een appel en een ei.

Groetjes
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
De optie van de 4050 was ook mijn eerste optie.

Maar ik snap niet zo goed waarom je me zo neer moet halen n.a.v. mijn optie van de twee weerstanden, het is een oprechte gedachte van me en probeer alleen maar te helpen. Mocht je van mening zijn dat die optie niet kan werken dan heb ik liever dat je het me gewoon uitlegt dan dat je het op deze manier neer zet.

Maar ik zal mijn gedacht toelichten waarom ik denk dat het eventueel een oplossing zou kunnen zijn:

De signaal lijnen schakelen tussen massa en VCC, in rust zijn ze laag en bij een puls schakelen ze naar VCC. Die lijnen (vooral de clock en load) worden totaal niet belast en hangen enkel aan de ingangen van de schuifregisters (4014) die zeer hoog ohmig zijn (als ik naar de print kijk van de IEK melders zijn ze volgens mij een 1 op 1 kopie van de oude marklin S88) . Die lijnen fungeren daardoor als een enorme antenne (vooral als ik kijk wat voor lengtes aan kabel er worden gebruikt) die verder nergens wordt belast en daardoor erg gevoelig zijn voor interferentie. Door die twee lijnen nu af te gaan sluiten met een afsluitweerstand van pakweg 10K ofzow worden die lijnen in eens een stuk minder gevoelig voor storing van buitenaf.

Maar als ik naar jouw reactie kijk dan zie ik daar iets volledig over het hoofd, elektronica is een hobby/passie van me en ben door veel trail and error wijs geworden dus neem het me vooral niet kwalijk als ik er een keer naast zit met m'n gedacht. Ik heb liever dat je het me dan op een normale manier wordt uitgelegd zodat ik er wat van kan leren.
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Citaat van: Sprinter op maandag 24 juli 2017, 11:56:43
En om dit probleem op te lossen gebruik je een s88RJ45 oftewel een 6pins aansluituiting naar RJ45 volgens s88-n
Die sluit je aan op de 6 pins s88 aansluiting en je hebt een s88-n compatible verbinding.
Rosoft biedt inderdaad soms meer, en heeft in ieder geval gekozen voor de winnende standaard, S88n.
Wellicht biedt Rosoft het alternatief van Tams S88-repeater op basis van een CD4050. Ik kan me zelfs voorstellen dat die geen ? 10,- hoeft te kosten. Het chippie zelf zag ik ergens te koop voor circa 20 dollarcent (per stuk).

Guillaume, echter,  heeft gekozen voor de IEK-produktlijn met alle beperkingen van de S88-standaard.
Je kunt je ook voorstellen dat Guillaume gewoon 7 Tams S88-repeaters (S88n-standaard) koopt en 2xzoveel IEK patchkabels van 20 cm S88 naar S88n, want geld speelt geen rol en gemak telt voor tien. En waarom zou je iets zelf (laten) maken, als het gewoon te koop is?

Ik zat nog even te kijken bij Texas Instruments. Vanwege de opmerkingen van mijn naamgenoot. Die S88 dient o.a. om reedcontacten en schakelrails af te luisteren (pull low), en daarom kun je volgens mij die weerstanden niet gebruiken. Zit ik er ver naast?
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Citaat van: Jan22 op maandag 24 juli 2017, 13:53:34

Vanwege de opmerkingen van mijn naamgenoot. Die S88 dient o.a. om reedcontacten en schakelrails af te luisteren (pull low), en daarom kun je volgens mij die weerstanden niet gebruiken. Zit ik er ver naast?

Deze vat ik even niet helemaal. De 16 ingangen schakel inderdaad naar de massa en worden d.m.v. pull up weerstanden in rust op 5 volt gehouden, dus ingang 5 volt betekend geen bezetmelding en als de ingang naar massa wordt getrokken door wat dan ook is er wel bezetmelding.
Waar ik op doel is gewoon een apparte weerstand te zetten tussen de Clock en de massa en tussen de Load en de masse. Dat heeft niks te maken met de 16 ingangen waar de rail secties op aangesloten worden. Die weerstanden zorgen er dan gewoon voor dat in rust (dus als het signaal laag is) de lijnen ongevoelig zijn voor magnetische interferentie omdat de lijnen dan door die weerstanden worden belast en er daardoor een zekere hoeveelheid energie nodig zal zijn om de lijn hoog genoeg te maken zodat de modules er op reageren.
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Citaat van: Jan22 op maandag 24 juli 2017, 13:53:34

Je kunt je ook voorstellen dat Guillaume gewoon 7 Tams S88-repeaters (S88n-standaard) koopt en 2xzoveel IEK patchkabels van 20 cm S88 naar S88n, want geld speelt geen rol en gemak telt voor tien.


Nee dat kan ik me niet voorstellen.  :(
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Zou IEK geen S88 repeater (of signaaloppoetser) kunnen maken of iemand van ons Forum die rechtstreeks geschikt is voor de IEK bekabeling?

Groet,  Anne W
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bezetmelders geven de vreemdste indicaties.
Daar zat ik dus ook aan te denken. Gewoon een IEK oppoetser, en mij lijkt IEK zelf de meest aangewezen instantie. 74HC125, 74HC4050, 74HC244 of b.v. CD4050,  zijn ook geschikt. Het grote verschil tussen de 74xx en 4xxx serie is de spanning die de ic kan hebben. Rosoft gebruikt op de S88n's vermoedelijk de CD4050 op de S88n decoders omdat die op 5 en op 12 volt kan werken. De 74xx serie kan alleen op 5 volt werken.
IEK S88 CAT-5 en IEK CAT-5-opto kunnen alleen op 5 volt werken. Die 5 volts technologie is ouder, en kwetsbaarder voor storing dan de 12 volts.

Ik durf er mijn ijsmuts op te verwedden dat IEK never nooit van plan is om zelf met een S88-repeater te komen. Dat loont niet, hun afzetmarkt is te klein. En dat geldt dan zeker ook voor de afzetmarkt binnen dit forum. Het wereldje van IEK-gebruikers is te klein om een product voor te onwikkelen, zelfs als dat zo primitief en simpel is als een stukje printkaart, wat soldeer, 2 connectors en 1 ic, zonder beschermhoesje.
Tams S88-repeater heeft een 3d-hoesje, is stevig in elkaar gezet, wellicht met vergulde connectors en voorgeprinte banen, en ziet eruit als een brok degelijkheid. Dat maakt 'm ook duurder. Tams durft er tenminste 12+ ? voor te vragen.