Een van de digitaal geörienteerde sites die ik graag bezoek, is
moba-tipps.de, en voor dit onderwerp
Zentrale oder dezentrale Anordnung der Rückmelder en op deze pagina daarop staat een tekening:

met het verhaal van een zoektocht naar het handigste aansluiten van (veel) S88 modules op een hele grote baan. Dat plaatje en de uitleg is ergens blijven hangen tusen de
grijze haren oren.
Hieruit enkele citaten:
CiteerIm Laufe der weiteren RM-Kette machen Sie dann keine weitere Verbindung zur Eisenbahn-Masse mehr, denn sonst werden u. U. Störungen auf die Busleitung übertragen
CiteerMan muss nur alle 7-8 Meter einen S88-Repeater dazwischen setzen, um verschliffene Flanken aufzubereiten. Das scheint mir die beste aller Lösungen zu sein und ist unvergleichlich preiswerter als das SX-System, ein CAN-Bus, Optokoppler, sogar ein HSI-88, und was es sonst noch so gibt.
CiteerÜbrigens bietet Herr Tams auch einen S-88 Repeater an, der eben genau die Signale in der Busleitung wieder aufbereitet, wie es der Repeater von G. Boll auch tut. Soweit ich sehen kann, gibt es dazu aber keine zusätzliche Spannungsversorgung. Ob Repeater oder S-88 Booster - heute weiß ich, dass beide geich gut funktionieren.
Het gaat in deze site om een
s88-Repeater Artikel-Nr.: 44-09310-01 die je om de x meter in de rij serieel geschakelde S88 decoders zet, om het signaal te ontstoren, glad te trekken of te versterken.
In plaats van zo'n repeater tussen de decoders te proppen, zou je hem ook op de print kunnen monteren:
https://www.traintech.nl/info/docs/terugmelder.pdfFeitelijk bestaat een Tams S88-repeater uit 2 x RJ45 plus een HEX Schmitt Trigger (bijvoorbeeld MC14584B) op een stukje print. In het verleden gaf de website
moba-tipps.de zelfs aan dat een repeater zo werkt, met een HEX Schmitt Trigger (maar dat detail is inmiddels van die site verdwenen).
Blijft mijn vraag: is een patchkabel van 5 m ook al zo lang dat je een S88-repeater nodig hebt voor een zuiver signaal? Of gaat het om het totaal aantal meters tot aan die 11de of 12de S88?
De site
moba-tipps.de suggereert in ieder geval dat de lengte van de CS2 tot aan de 11e CS2 Kritisch is.
Gezien twee citaten van Guillaume is die afstand kritisch:
In bericht 15:
Citaat van: guillaume op dinsdag 18 juli 2017, 12:18:40
Elke bezetmelder is voorzien van een extra massakabel.
Dit geeft IEK ook vooral aan om dit te doen.
Bij het aansluiten van de elfde bezetmelder met een patchkabel van 5 meter, werkt niets meer.
Ik controleer dit door telkenmale een terugmelder van bezetmelder-6 te testen.
Sluit ik een kabel van 2 of 3 meter aan naar de elfde bezetmelder, dan blijft alles functioneren.
Lus ik dit weer verder met een patchkabel van 1 meter naar de twaalfde bezetmelder, dan is alles weer tote hose.
In bericht 17:
Citaat van: guillaume op dinsdag 18 juli 2017, 14:21:05
Bijvoorbeeld door de lengtes van de patchkabels in relatie tot de spanning(verlies).
Op dit moment zitten er 2 van 5 meter, 4 van 3 meter en de overige van 2 meter patchkabels ingebouwd, alles toch gauw een dikke 30 meter lengte in totaal.
Naar de elfde bezetmelder moet ik weer een 5 meter lengte gebruiken en de overige zijn dan nog 4 keer 2 meter. Als dit het probleem zou zijn, is er niet een mogelijkheid om de spanning in de benodigde patchkabels te versterken of apart te voeden.
Zie, Guillaume suggereert het zelf al: er zijn 2 mogelijkheden: of een S88-repeater of het apart voeden van de S88 decoders.
Ik heb op het stummiforum in een draadje een reactie gevonden van iemand die een aparte trafo gebruikt om de IEK decoders te voeden. Alleen de eerste zit met een speciale kabel aan de CS2, en heeft een massa aansluiting, alle overige worden door een aparte trafo gevoed, ook een 3-railer, met lange kabels, en zonder storingen. Gesteld dat die persoon ook over de laatste CS2-versie beschikt ...
Dit zijn vermoedelijk 2 verschillende wegen om het zelfde te bereiken.
Ik zou dan de S88-repeater aanraden.