Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Fleischmann 6652/Marklin 7286 draaischijf op Märklin-baan met Intellibox

Gestart door Nighttrain maandag 29 mei 2017, 13:30:05

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Fleischmann 6652/Marklin 7286 draaischijf op Märklin-baan met Intellibox
Ik zou graag een draaischijf aanschaffen voor mijn modelbaan (3-rail uiteraard), maar ben er nog niet uit of ik voor de Märklin- of Fleischmann-versie ga.
Enkele vragen die ik hierbij heb:
- wat is er nodig om de draaischijf digitaal te maken en evt. te schakelen via Intellibox?
- kunnen onderdelen voor Märklin op de Fleischmann draaischijf en vice versa (lijkt logisch aangezien ze samen ontwikkeld zijn, maar toch)?
- welke onderdelen zijn nog te verkrijgen?

Ik hoop dat jullie mij duidelijkheid kunnen verschaffen over mijn toekomstige aankoop.
Re: Fleischmann 6652/Marklin 7286 draaischijf op Märklin-baan met Intellibox
Ik heb de Märklin draaischijf, die wordt bestuurd door de Fleischmann Turncontrol (niet meer verkrijgbaar?), die weer wordt bestuurd door mijn ECoS (DCC). De Turncontrol dient zowel als decoder en als handbediening (en is daardoor handig als de draaischijf een afrit mist of eentje eerder stopt - gebeurt wel eens; dat is met dat ding makkelijk te corrigeren). Ik moest alleen wel alle afritten dubbel programmeren in m'n ECoS (brugzijde met huisje en brugzijde zonder huisje per afrit), omdat de standaard ingeprogrammeerde Motorola-layout niet werkte in DCC (uiteraard).
Maar dat probleem heb jij niet met de IB, neem ik aan.
Ik neem aan dat je op de IB zowel Motorola als DCC kunt aansturen, dus maakt het niet echt uit welke decoder (maar wel geschikt voor de draaischijf!) aansluit.
Ik weet ook niet echt of er technisch verschil is tussen de M en Fl draaischijf zelf.

Groet, Paul
Re: Fleischmann 6652/Marklin 7286 draaischijf op Märklin-baan met Intellibox
Paul,

Bedankt voor deze info.
Ik vermoedde wel, doordat de ontwikkeling in samenwerking gebeurd is, ze onderling hetzelfde protocol ed gebruiken.
Dit was dus de info die ik nodig had, aangezien ik momenteel de indruk heb dat de versie van Flm over het algemeen goedkoper is, was mijn idee om die aan te schaffen wanneer ik ze nodig heb.
Tenzij er op dat ogenblik een onweerstaanbare aanbieding van een Marklin uit de bus komt uiteraard. Het gebruik van die Turn Control lijkt me ook interessant (had die gisteren ook al eens tegengekomen), dus daarvan houd ik ook de aanbiedingen in de gaten.
IB kan inderdaad zowel Motorola als DCC aansturen.

Bedankt.

Edit Fred: citaat verwijderd, reden van verwijderen: KLIK

Re: Fleischmann 6652/Marklin 7286 draaischijf op Märklin-baan met Intellibox
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Fleischmann 6652/Marklin 7286 draaischijf op Märklin-baan met Intellibox
Hi  ?  (Nighttrain)

Zelf heb ik mijn draaischijf gedigitaliseerd met de decoder van Sven Brandt.
Zie hier op zijn site al heb ik zelf het oudere type van hem.
(Misschien is het ook leuk als je je even voorstelt in ons voorstel hoekje Hier )

groet
Harald
Re: Fleischmann 6652/Marklin 7286 draaischijf op Märklin-baan met Intellibox
Het zelf digitaliseren lijkt een mooi project, maar momenteel niet voor mij weggelegd aangezien ik
1 niet de kennis heb van electronica en
2 momenteel niet de tijd heb om me hierin te verdiepen.

Ik ben niet iemand die zomaar aanneemt "soldeer dit hier en dat daar", ik wil ook weten waar ik mee bezig ben, om fouten naderhand ook zelf te kunnen oplossen.
Ik ben blij met je bijdrage, maar dit is momenteel niet mijn doel.
Re: Fleischmann 6652/Marklin 7286 draaischijf op Märklin-baan met Intellibox
Marklin heeft een draaischijf decoder, eveneens LDT. Even googlen dus.

Low budget aansturing met K84:



Onderdelen zijn in het algemeen slecht verkrijgbaar. Fleischmann levert het gehele motorunit voor ongeveer ?130, Marklin is me onbekend. Tweedehands valt er wel het e.e.a. te scoren als het moet. Verder maakt het merk niet uit, ze zijn technisch identiek maar dat had je al begrepen. Als je dat mooi vindt: Fl* heeft grijs/gele hekken.

Gr, Ben.