Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Decoder programmer 60971

Gestart door lucdiels zaterdag 03 juni 2017, 09:52:50

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Decoder programmer 60971
Lid sinds: 2013

offline
Decoder programmer 60971
Hallo allemaal,

Ik heb een decoder programmer van Maerklin aangeschaft en het programma mDecodertool3 gedownload van de Maerklin website. Zover alles in orde. Ik kan een project aanmaken maar als ik dan de gegevens wil overdragen naar een Maerklin mSD3 decoder 60977 op de decoder programmer 60971 dan lukt dat niet.
Op het scherm van mDecodertool3 programma kan ik zien dat er een verbinding is tussen PC en de decoder programmer 60971 maar er staat bij "geen antwoord van COM6" en ik kan geen data wegschrijven naar de decoder.
Heeft iemand een idee wat ik fout doe?

Groetjes uit Qatar

Luc

Re: Decoder programmer 60971
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Decoder programmer 60971
Luc,

Wordt de programmer op je PC gezien als USB apparaat?
Normaal gezien wordt de FTDI driversoftware (Virtual COM Port Driver) automatisch geïnstalleerd.
Zoek eens op je PC op deze correct geïnstalleerd is?
Re: Decoder programmer 60971
Beste Ad,

Dank voor de input, maar de FTDI driver is correct geinstalleerd. De PC ziet trouwens de programmer, maar COM6 geeft geen antwoord.

Luc
Re: Decoder programmer 60971
Kun je niet een andere poort kiezen staat me iets van bij dat ik dit ook heb gehad. Maar kan het niet checken ben even een paar dagen er tussen uit :D
Re: Decoder programmer 60971
Hallo

ik ben al alle USB poorten afgegaan zonder resultaat.
Ik heb ook al het programma opnieuw geinstalleerd, alles zonder resultaat.
Ik heb het ook al op mijn Mac in Windows mode geinstalleerd met hetzelfde resultaat. "Geen antwoord van COMx"

Luc
Re: Decoder programmer 60971
Met de keuze bedoel ik in het Marklin programma dus niet de USB poorten.
Re: Decoder programmer 60971
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Decoder programmer 60971
Staat de boud rate goed ingesteld ?


mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Decoder programmer 60971
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Decoder programmer 60971
 @citaat Peter, bij een virtuele Com poort hoef je (naar mijn weten) geen baudrate in te stellen.
Re: Decoder programmer 60971
Peter,

ik heb ze allemaal geprobeerd, zonder effect.
Eerlijk gezegd denk ik dat er iets mis is met de programmer zelf, want zoal reeds gezegd ziet de PC de programmer wel, maar geeft de decoder programmer geen antwoord via COM6.
Als er iets fout zou zijn met de verbinding dan zou de PC de decoder programmer helemaal niet zien.

Luc
Re: Decoder programmer 60971
Citaat van: Kappa op zondag 04 juni 2017, 10:21:47
@citaat Peter, bij een virtuele Com poort hoef je (naar mijn weten) geen baudrate in te stellen.

Oh, dat is nieuw voor me, maar ik denk zomaar dat je wel een baudrate moet instellen, het blijft namelijk voor de software een normale comport, met alle instel mogelijkheden die daarvoor gelden.

Groetjes
Re: Decoder programmer 60971
Ben den Hollander
gast

Re: Decoder programmer 60971
Je zegt dat je een 60971 hebt maar volgens mij heb je de 60801 geselecteerd die op Com1 zit.  :idea:

Gr, Ben.
Re: Decoder programmer 60971
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Decoder programmer 60971
Kijk eens in dit draadje: KLIK

Baudrate instellen ben ik niet mee geconfronteerd, wel speciale drivers!

Re: Decoder programmer 60971
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Decoder programmer 60971
Citaat van: Sprinter op zondag 04 juni 2017, 11:11:09
Oh, dat is nieuw voor me, maar ik denk zomaar dat je wel een baudrate moet instellen, het blijft namelijk voor de software een normale comport, met alle instel mogelijkheden die daarvoor gelden.
Wim, inderdaad dat klopt, maar wat ik bedoelde is dat de baudrate automatisch wordt ingesteld op 1250000 bps en dat je die nadien niet hoeft te wijzigen.
Re: Decoder programmer 60971
Beste Ben

op het doosje staat nochtans 60971. Ik heb helemaal geen 60801.
En ik heb wel degelijk COM6 geselecteerd.
Het programma laat mij niet toe te communiceren met de 60971, logisch want COM6 antwoordt niet.

Luc

Re: Decoder programmer 60971
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Decoder programmer 60971
Luc,

Als ik naar het screenshot kijk heb je verbinding met de sound programmer op COM-1.

Heb je de juiste drivers geïnstalleerd zoals ik via de link in mijn post (reactie #12) heb aangegeven? Als die niet correct zijn geïnstalleerd krijg je geen verbinding via de USB.
Re: Decoder programmer 60971
Marklindak,

De drivers zijn correct geïnstalleerd. Heb ik hoger in het draadje reeds bevestigd.
Er is verbinding met COM1 maar er is ook verbinding met COM6 met de decoder programmer, alleen die antwoordt niet.
Als je op screenshot kijkt zie je dat de decoderprogrammer oplicht maar dat er staat COM6 antwoordt niet. Er is dus verbinding met COM6.
Het programma herkent ook de COM6.
Versteek ik de programmer dan verandert ook de COM6 naar bvb COM4. Maw het programma ziet dat de programmer verstoken wordt. Alleen hij blijft niet antwoorden.

Luc
Re: Decoder programmer 60971
Maar in het screen shot staat dat de lokprogrammer 60801 op com1 word gezien je hebt er toch geen twee aanhangen want dat gaat niet werken!
Pas als het icoontje van de 60801 op com1 uit gaat kun je contact maken met de 60971 op com6.
Re: Decoder programmer 60971
Mark,

ik heb zelfs geen 60801. Er hangt niets aan COM1. Ik vraag me af waarom het programma dat ziet. Er is zelfs niets aangesloten op COM1.
Ik heb op PC COM1 even uitgezet zodat er stond dat er geen COM1 geconfigureerd was. Zonder resultaat voor COM6. Nog steeds geen antwoord.

Luc
Re: Decoder programmer 60971
Ben den Hollander
gast

Re: Decoder programmer 60971
Citaat van: lucdiels op zondag 04 juni 2017, 13:04:03

op het doosje staat nochtans 60971. Ik heb helemaal geen 60801.


Dat beweer ik ook niet. Ik ga af op het plaatje, daarop LIJKT het enz. .......

Doe eens alles de-installeren en de driver verwijderen en voorts opnieuw installeren zonder dat er iets is aangesloten. Wellicht helpt dat?

Gr, Ben.
Re: Decoder programmer 60971
Beste Ben,

heb ik ook al geprobeerd. Jammer genoeg zonder gevolg  :-(
Nu is het zo dat ik ook via mijn CS2 de decoder niet kan programmeren. Ik kan wel het bestand wegschrijven op de USB stick, maar bij de volgende stap het overschrijven van CS2 naar de decoder in de loc loopt het fout. Maar dat heeft niets met de decoder programmer te maken natuurlijk.
Meestal lukken deze zaken bij mij wel, maar nu heb ik toch wat problemen.

Luc
Re: Decoder programmer 60971
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Decoder programmer 60971
Luc,

Waarom via USB stick?
Je kan de decoder toch ook direct programmeren via de CS2?
Dus met de PC waarop de decodertool draait een ethernet verbinding maken naar de CS2 en met de loc op het programmeerspoor de decoder programmeren?
Of is dat überhaupt niet mogelijk?
Re: Decoder programmer 60971
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Decoder programmer 60971
Hoi Luc,

Klik eens op dat decodertool symbool als je de software hebt opgestart.

Als het goed is verschijnt er een window met de compoort en de baudrate, en probeer daar de compoort eens te veranderen.

Mogelijk kan het zijn dat je niets anders kan selecteren, en het is een kleine moeite om het te kijken of het wel kan.

M.v.g.

Hans V200.0

Re: Decoder programmer 60971
Ad

je moet op de CS2 een USB stick hebben en je moet vanop de PC via internetkabel de decoderdata op de USB stick zetten. Daarna kan je op de PC opdracht geven om de data van de USB stick via CS2 naar decoder te sturen. En dat werkt allemaal behalve de laatste stap. Bij het schrijven van de data door CS2 van de stick naar decoder gaat er iets fout. Er wordt niet aangeduid wat.

Hans

ik heb gedaan wat je schrijft maar je kan daar alleen COM6 selecteren.

Het blijft een mysterie.
Alvast bedankt voor alle suggesties.

Luc
Re: Decoder programmer 60971
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Decoder programmer 60971
Hoi Luc,

Is dat ook het geval, als je op dat symbool van de soundprogrammer klikt?

Wel vreemd dat in jouw screenshot, de verbinding met com1 wel tot stand is gekomen.

En als je de lokprogrammer fysiek wisselt op een andere compoort, zonder dat deel waar je de decoder op vast zet.

M.v.g

Hans V200.0

Re: Decoder programmer 60971
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Decoder programmer 60971
Citaat van: lucdiels op zondag 04 juni 2017, 22:28:03
je moet op de CS2 een USB stick hebben en je moet vanop de PC via internetkabel de decoderdata op de USB stick zetten.

Er staat ook ergens dat het CS2 vanaf de USB een specifiek genoemde map/folder zijn gegevens moet kunnen halen, uit het hoofd dacht ik CS2 als naam meegeven, als deze map/folder niet bestaat op de USB stick dan werkt de boel ook niet.

Gr. Fred.
Re: Decoder programmer 60971
Hallo

na wat speurwerk ben ik erin geslaagd om de decoder te programmeren via de CS2.
De programmering duurt wel lang en is nog bezig. Ik ben benieuwd naar de resulaten.

Maar mijn oorspronkelijke vraag, namelijk programmeren via de decoder-programmer, gaat nog steeds niet.

Groeten uit Qatar

Luc