Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Intercity met loc aan besturingscabine kant?

Gestart door bmendels vrijdag 02 juni 2017, 19:48:35

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Intercity met loc aan besturingscabine kant?
Laatst zag ik een intercity rijden waarbij er aan de wagon met stuurcabine (weet even niet hoe ik dit anders moet noemen... :? ) een trekkende loc gekoppeld was. Zoals op de foto.
Ik reed er zelf onderdoor, dus ik heb niet gezien of er aan de andere kant nog een duwloc zat, maar ik denk t wel.
Nou lijkt mij 1 loc wel genoeg voor zo'n trein en alleen voor het keren zou ik mij 2 locs voor kunnen stellen. Maar als je een Control cabine hebt aan 1 kant dan plaats je daar geen loc, toch?

Weet iemand het antwoord?

Ps foto via internet....
Re: Intercity met loc aan besturingscabine kant?
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Intercity met loc aan besturingscabine kant?
Vanaf 2.58 zie je test van deze combi, nu is het standaard.
De stuurwagen is niet geschikt om met een traxx lok te rijden.

Gr Jan

Re: Intercity met loc aan besturingscabine kant?
de ns heeft een proef gedaan om deze stuurstandrijtuigen om te bouwen voor TRAXX loc's , doch de kosten ( en techniek ) waren zo hoog dat besloten is om in sandwich verband te rijden .
De rijtuigen afstoten ( slopen ) wou men niet ivm zitplaatsen .
Re: Intercity met loc aan besturingscabine kant?
Inderdaad, ombouwen van de stuurstanden vond NS te prijzig, die worden dus ook niet meer gebruikt. Wat nog wel in gebruik is en de voornaamste reden dat deze wagens nog in dienst is het invaliden toilet.... Weinig prozaïsch, maar wel waar.
Re: Intercity met loc aan besturingscabine kant?
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Intercity met loc aan besturingscabine kant?
De reden dat beide loks tractie leveren is dat een lok die gesleept wordt, geen 160 mag, maar duwend mag ie dat wel. En rangeren levert veel storing en dus vertraging op.
Re: Intercity met loc aan besturingscabine kant?
Helder! Bedankt allemaal... toch weer wat wijzer geworden dit weekend  8)
:thumbup:
Re: Intercity met loc aan besturingscabine kant?
Deze rijden op de Intercity Direct lijn van Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Breda, in de regel bestaat deze trein uit 6 rijtuigen, als ook
de lijn vanuit Den Haag CS - HS - Delft - Rotterdam - Tilburg - Eindhoven, deze trein bestaat uit 9 rijtuigen.

Deze treinen rijden allebei met 2 Traxxen.

Groeten van Jarno
Re: Intercity met loc aan besturingscabine kant?
Het is een soort "tussenoplossing" tot er nieuw materieel is.
Krachtiger uitgedrukt: de trein had eigenlijk in deze samenstelling niet moeten rijden, maar ja we kennen allemaal het Fyra-debacle.
Ook op dit forum zijn er kolommen mee gevuld.
Goed uitgelegd hier beneden!  Kost wel veel loc-capaciteit op deze manier...maar zijn die Traxxen geleased of zo?
Iedere trein rijdt met 2 locs; als men over functionerende stuurstanden zou beschikken scheelt dat toch een aantal locomotieven.
Die locomotieven zou NSR verdomd  (excuus!) goed elders zou kunnen gebruiken want er is een schreeuwend zitplaatsentekort in den lande.
Maar ja, je vraagt je wel eens af of NS het zijn kerntaak vind om treinen te laten rijden. Ok ik chargeer weer!

Toen ik dan tijdens mijn stedentrip afgelopen te Wenen de Railjets zag rijden dacht ik Goh hadden ze zoiets maar voor de HSL-zuid hier aangeschaft.
Het is nu maar een knullig uitziend zooitje. Een boemeltrein op een HSL. Meer kun je er toch niet van maken.
Re: Intercity met loc aan besturingscabine kant?
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Intercity met loc aan besturingscabine kant?
Dat is waarschijnlijk de uitkomst van het doorgerekende poldermodel. Pappen en nat houden.
Re: Intercity met loc aan besturingscabine kant?
Citaat van: Baanloos op woensdag 16 augustus 2017, 22:46:57Goed uitgelegd hier beneden!  Kost wel veel loc-capaciteit op deze manier...maar zijn die Traxxen geleased of zo?
Iedere trein rijdt met 2 locs; als men over functionerende stuurstanden zou beschikken scheelt dat toch een aantal locomotieven.
Die locomotieven zou NSR verdomd  (excuus!) goed elders zou kunnen gebruiken want er is een schreeuwend zitplaatsentekort in den lande.
Maar ja, je vraagt je wel eens af of NS het zijn kerntaak vind om treinen te laten rijden. Ok ik chargeer weer!
Je loopt een beetje achter, er is al ongeveer het hele jaar een behoorlijk zitplaatsenoverschot. Overigens zet een locomotief met zijn 2 zitplaatsen ook niet echt zoden aan de dijk, maar goed...
NS beschouwt het inderdaad als zijn kerntaak om treinen te laten rijden, zoveel mogelijk op tijd. Helaas wordt dat zover doorgedreven dat er met grote regelmaat aansluitingen niet worden overgenomen of treinen nodeloos te kort rijden (zie boven, er is materieel te over). Dat de stuurstanden niet zijn omgebouwd is een combinatie van apparatuur van het B-merk en onmogelijk lange toelatingsprocedures. Dan liever nog een zooi Traxx'en leasen of kopen, die zijn namelijk over een paar jaar nog weer prima te verkopen - en voor de stuurstanden rest over pakweg vier jaar uitsluitend nog de sloper.
Re: Intercity met loc aan besturingscabine kant?
Maar het blijft een boemeltje een op HSL Timtrein.
De punctualiteit op die lijn is trouwens om te huilen.
Natuurlijk was er een oplossing nodig na de Fyra.
We moeten het maar even uitzitten tot het nieuwe materieel er is.

Re: Intercity met loc aan besturingscabine kant?
Wat een boemeltje genoemd wordt is bijvoorbeeld een nette IC treindienst Den Haag - Eindhoven. Het HSL traject voor die dienst begint onder Rotterdam-Lombardijen en stopt net boven de A58 Lage Zwaluwe, een stukkie van niks. De rest is conventioneel spoor.



Er rijdt 16x per dag een snelle trein over de HSL (Thalys / Eurostar), de genoemde IC boemeltjes die maar 160km/hr mogen zitten die diensten echt niet in de weg lijkt me zo.

Gr, Ben.
Re: Intercity met loc aan besturingscabine kant?
volgens mij zijn er nog voldoende rijpaden hoor op de HSL

Benelux Plus : zou pas ten vroegste April 2018 worden, Traxxen geraken software matig niet op tijd klaar  :) was voorzien december 2017
Re: Intercity met loc aan besturingscabine kant?
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Intercity met loc aan besturingscabine kant?
Datzelfde geldt toch ook voor de Eurostar? Die rijdt toch ook pas op zijn vroegst volgend jaar naar Londen?

Gisteren overigens in de bewuste IC met dubbele Traxxen gereisd van Eindhoven naar Rotterdam. Bijzonder comfortabel en het 'nieuwe' interieur van de rijtuigen beviel mij ook wel.
Re: Intercity met loc aan besturingscabine kant?
Citaat van: Ben den Hollander op vrijdag 18 augustus 2017, 07:53:38
Wat een boemeltje genoemd wordt is bijvoorbeeld een nette IC treindienst Den Haag - Eindhoven.

Net? Het is maar net waar je naar toe wil. Wie naar Venlo en verder naar Duitsland wil, moet nu 2 keer overstappen.
Re: Intercity met loc aan besturingscabine kant?
Dat is niet zo raar, van Eindhoven naar Venlo is het aanbod veel te laag voor een IC trein van 9 bakken.
Re: Intercity met loc aan besturingscabine kant?
Pff, kennelijk mag je nergens kritiek op hebben.
Ja natuurlijk was het een noodgreep na de Fyra; er moest iets gedaan worden. En okay, dan was dit het hoogst haalbare en het meest goedkope en snel te realiseren alternatief, besef ik me donders goed.
Maar om er nou helemaal lyrisch van te worden, nou nee, besef ook nog even dat er toeslag betaald moet worden!
Ter hoogte Zoetermeer-Bleiswijk waar de Haagse lijn de HSL kruist zie ik de normale intercity's van/naar Den Haag toch sneller rijden dan de IC-direct. Soms sukkelt het zelfs rond de 100.
Enne vr. 18-8 als nieuwsberichtje bij diverse media vanwege de beroerde punctualiteit:
http://www.nhnieuws.nl/nieuws/210775/Veel-vertraging-tussen-Schiphol-en-Breda-NS-dreigt-monopolie-op-snel-spoor-te-verliezen

Met in het bericht een verouderde foto dat dan weer wel. :D

Re: Intercity met loc aan besturingscabine kant?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Intercity met loc aan besturingscabine kant?
Citaat van: Baanloos op zaterdag 19 augustus 2017, 11:56:30
Pff, kennelijk mag je nergens kritiek op hebben.
Leon, het feit dat een ander reageert op jouw kritiek, betekent toch niet dat je geen mag kritiek hebben?
Je bent vrij te schrijven wat je wilt en het staat iedereen vrij te reageren. ;)
Re: Intercity met loc aan besturingscabine kant?
Ad je hebt helemaal gelijk hoor! :)
Re: Intercity met loc aan besturingscabine kant?
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Intercity met loc aan besturingscabine kant?
Citaat van: Baanloos op woensdag 16 augustus 2017, 22:46:57
Toen ik dan tijdens mijn stedentrip afgelopen te Wenen de Railjets zag rijden dacht ik Goh hadden ze zoiets maar voor de HSL-zuid hier aangeschaft.
Het is nu maar een knullig uitziend zooitje. Een boemeltrein op een HSL. Meer kun je er toch niet van maken.

Helemaal mee eens. Ik was afgelopen zomer in Oostenrijk en heb eens even op mijn gemak door zo'n Railjet gewandeld. De trein stond een uur op het station in Klagenfurt. Het comfort en de luxe zijn vergelijkbaar met een ICE of een Thalys. Van mij mogen die treinen er wel komen.

Groet, Jasper
Re: Intercity met loc aan besturingscabine kant?
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Intercity met loc aan besturingscabine kant?
Wat sommigen niet lijken te beseffen is dat er al nieuwe stellen besteld zijn voor op de HSL op basis van het Alstom Coradia platform. De sandwichtreinen zijn dus echt een tijdelijke oplossing.
Toevallig zat ik er van de week in, maar het is echt niet zo beroerd hoor. Luxe als een Railjet/Thalys/ICE uiteraard niet, maar ook niet "om te janken".
Re: Intercity met loc aan besturingscabine kant?
Duurt tot 2021.
Da's een lange tijdelijke oplossing.
Re: Intercity met loc aan besturingscabine kant?
Hadden ze niet net zo goed een paar 1600 modellen kunnen gebruiken? of is de afschrijving op de traxx modellen lager dan rij klaar maken van de oude loks?
Re: Intercity met loc aan besturingscabine kant?
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Intercity met loc aan besturingscabine kant?
 @citaat Mark, HSL is 25kV ~ en dat lust een 1600/1700/1800 niet. ;)