Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

vervangen van gloeilamp door weerstand/led

Gestart door louis.verhagen zondag 28 mei 2017, 19:54:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
vervangen van gloeilamp door weerstand/led
Ik heb net een ICE (experimental) digitaal (3671) omgebouwd (lokpilot v4m) inclusief een sleper wisselaar van ESU. Het was al een digitale versie van Marklin.

Maar de lampjes die er in zaten (digitale versie neem ik aan) worden wel heel warm. Misschien zelfs wel te warm. De weerstand van die lampjes is 28 Ohm. Nu heb ik wat kleinere lampjes die ik bij een ombouwsetje heb gekregen. Daarvan is de weerstand 93 Ohm. Maar eigenlijk wil ik het complete lampje (met de twee pootjes) vervangen door een weerstand met een led als een setje.

Ik heb vele oplossingen gezien op dit forum over lichten in de kap plaatsen. Maar ik wil graag de lampjes vervangen van de binnenverlichting. Er zitten nu 4 lampjes in (2 per wagon) waardoor ik tegen de limiet van de decoder aan zit. Het moet dus op de oude plek passen.

Zelf dacht ik aan een kleine weerstand (1/4 Watt, 100 Ohm) en bovenop een sms weerstand solderen met een pootje weer naar beneden. Krimpkous eromheen klaar is de lamp. Of toch een "conventionele"led er op solderen.

Heeft iemand ervaring hiermee?
Louis Verhagen

p.s. ik heb een bijlage geupload (plaatje) maar ik weet niet zeker of deze nu te zien is.

Re: vervangen van gloeilamp door weerstand/led
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: vervangen van gloeilamp door weerstand/led
Louis,
In elk rijtuig een LED strip met brugschakeling plaatsen en die aan de paarse en oranje draad op de printplaat koppelen.

Verlichting geschiedt middels ompolen volgens mij en een LED strip met brugschakeling heeft hier geen last van.
Re: vervangen van gloeilamp door weerstand/led
Dat is ook een goed idee. Echter ik heb net veel tijd gestoken in het aan en uit zetten van de verlichting via F1 (AUX1) en het aangaan gaat via het TL knipperen ;-)

Ik zat ook te denken aan een led strip, echter ik heb nog zoveel loc's waar alleen een lampje inpast en die wil ik toch ook van gloeilamp naar led ombouwen.

Louis
Re: vervangen van gloeilamp door weerstand/led
Hallo

Niet moeilijker maken dan nodig.
Ik heb bij mijn ICE-V de lampjes gewoon door LEDs vervangen.
De printbaantjes worden door de decoder via een weerstand gevoed.
Simpel en doeltreffend :D

Bart
Re: vervangen van gloeilamp door weerstand/led
Bart

Daar zat ik ook aan te denken. Weerstandje bij de decoder en LED's gewoon in de gaatjes stoppen.
Mag ik vragen welke LED's je gebruikt hebt (als je dat nog weet) en wat je weerstand waarde (1/4 watt of zwaarder?)

Louis
Re: vervangen van gloeilamp door weerstand/led
Hoi

Ik heb gewoon witte 3mm leds genomen. Lichtgeleider en papiertje blijven gewoon.
Weerstand 1/4 W.
Ohm hangt ervan af hoeveel leds je voedt (6 in mijn geval).



Ik heb een vrij hoge waarde. Ik hou absoluut niet van felle verlichting in rijtuigen. ;)

TL effect moet je echter vergeten, tenzij je wilt dat je hele trein flikkert bij inschakelen.

Bart
Re: vervangen van gloeilamp door weerstand/led
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: vervangen van gloeilamp door weerstand/led
@Bart: mooie foto: handig om te onthouden. heb je toevallig ook een plaatje van het ledje op zijn positie?

Citaat van: Bahn-AG op zondag 28 mei 2017, 22:51:55
...Ik heb bij mijn ICE-V de lampjes gewoon door LEDs vervangen...

Hoe doe je dat dan precies? dat is dan toch niet in de schroefvitting?
Re: vervangen van gloeilamp door weerstand/led
Ernst

Als je naar de foto boven kijkt kun je zien dat het een lampfitting is voor een lampje met twee "pootjes" Dus dan kan je ook een ledje met twee pootjes er in stoppen.  ;)

Louis
Re: vervangen van gloeilamp door weerstand/led
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re: vervangen van gloeilamp door weerstand/led
Dank je Louis! Ik dacht dat al wel, maar ik zal eerlijk zijn: op jouw foto kan ik dat dus niet zien... 8o zal wel aan mij liggen.
Maar ik snap het. Ik heb inmiddels een site gevonden waar ze een kapot lampje voor een schroeffitting verbouwen door het glazen bolletje eraf te halen en dan de ledpootjes met zijkant en onderin het metalen hulsje te solderen...  :? 8o
...ik zoek nog ff door... :D
Re: vervangen van gloeilamp door weerstand/led
Ernst

Voor alle duidelijkheid mijn foto is met twee lampjes (waar op beide lampjes twee draadjes uitsteken) en een houder waar je twee gaatjes in ziet (waar de lampjes in gaan)

Bij onze vrienden van Conrad hebben ze het volgende led lampjes met schroeffitting (E10 geloof ik)
https://www.conrad.nl/nl/barthelme-70113324-led-lamp-e10-groen-24-vdc-24-vac-36-lm-182379.html

Ik ken ze niet maar die prijs kan je ook geen buil vallen.
Louis
Re: vervangen van gloeilamp door weerstand/led
E10 is te groot voor in de standaard fitting in een locomotief, Marklin heeft E5,5 schroeffittingen ingebouwd.
Re: vervangen van gloeilamp door weerstand/led
Sorry mijn fout. Zag er uit als een marklin fitting.
maar E5.5 hebben ze ook
Klik
iets duurder

Of bij onze Chinese vrienden
Klik

Daar kosten ze ?0,80 per stuk.(wel per 10)
groeten Louis


Edit Looney Tunes: link korter gemaakt. Lees hier waarom.
Re: vervangen van gloeilamp door weerstand/led
Lid sinds: 2008

Als t maar Nederlands is en flensen heeft

offline
Re: vervangen van gloeilamp door weerstand/led
Bedankt voor deze tip Louis  ;) :thumbup: