Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Defecte 66361 adapter MS2

Gestart door Wilfried zondag 28 mei 2017, 19:18:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Defecte 66361 adapter MS2
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Defecte 66361 adapter MS2
Hallo,

Vandaag mijn MS 2 willen gebruiken om enkele locs te laten rijden maar nu is de adapter kapot.
De pootjes die normaal in het stopcontact gaan zijn naar binnen de behuizing ingegaan en nu is hij niet meer te gebruiken.
Weet iemand of dit te repareren is of dat ik beter een andere kan aanschaffen?
Heeft iemand anders dit probleem ook al eens meegemaakt?
Re: Defecte 66361 adapter MS2
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re: Defecte 66361 adapter MS2
Wilfried,

Vaak zijn de behuizingen van dit soort adapters ultrasoon gelast en is het erg lastig ze netjes te openen.
Zelf zou ik kijken wat de secundaire spanning en stroom is en welke polariteit de stekker heeft, en een vergelijkbare trafo/adapter kopen (die niet perse van M* hoeft te zijn).
In dit geval is het zo te zien 18V/2A (36VA) en center plus.
Re: Defecte 66361 adapter MS2
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Defecte 66361 adapter MS2
Hoi Wifried,

Ze zijn zeker nieuw te koop, maar ik denk dat hij ook zelf te repareren is, ik zou met een klein metaalzaagje de behuizing rondom voorzichtig doorzagen.
Volgens mij zitten er geen schroeven in ( misschien onder de sticker ??? ) anders de zaag erin  :)

De twee pootjes zullen gebroken zijn, deze weer naar buiten douwen en vast lijmen.

Een andere optie is een aansluit snoer pakken en aan het einde twee lossen enkelvoudige kroonsteentjes gebruiken en deze op de pootjes vastdraaien, ik zou het geheel met krimpkous of isolatie tape afwerken om een elektrische schok te voorkomen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Defecte 66361 adapter MS2
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re: Defecte 66361 adapter MS2
Ik zou ivm de veiligheid (230V) gewoon een nieuwe adapter kopen. Zo duur zijn die ook weer niet, zeker als je een universele koopt.

Gr.  Charlie
Re: Defecte 66361 adapter MS2
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Defecte 66361 adapter MS2
Wilfried,

Laat gewoon wat secondelijm in de gaten lopen en trek beide pootjes naar buiten tot deze niet verder gaan en houdt deze zo vast tot de lijm hard is.
Re: Defecte 66361 adapter MS2
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Defecte 66361 adapter MS2
Wilfried,

Deze oplossing van Ad is een echte "techneuten" oplossing die gaat werken, is alleen effe knutselen :-)

Met andere woorden, gewoon doen!
Re: Defecte 66361 adapter MS2
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: Defecte 66361 adapter MS2
Bedankt voor alle reacties.

Citaat van: Kappa op zondag 28 mei 2017, 19:54:10

Laat gewoon wat secondelijm in de gaten lopen en trek beide pootjes naar buiten tot deze niet verder gaan en houdt deze zo vast tot de lijm hard is.

Misschien dat dit ook eventueel met 2-componenten lijm gaat, lijkt me dat de verbinding dan sterker is of vergis ik me dan.

Re: Defecte 66361 adapter MS2
Hallo Wilfred,

Een nieuwe kost 45-50 euro. Adapters zijn bijna altijd gelijmd, omdat de keuringsinstanties dat vragen. dat heeft alles te maken met veiligheid.
Natuurlijk kun je hem open prutsen en dan repareren en op één of andere manier weer in elkaar prutsen. Als je de oude wil repareren, dan moet je zeker zijn, dat er geen sprake is van inwendige schade.
Bij reparatie moet je jezelf afvragen of je ter zake deskundig bent om het inwendige van de adapter te kunnen beoordelen op schade. Er zit namelijk ook nog wat elektronica in, namelijk een gelijkrichter.
Mijn advies zou zijn: Koop een nieuwe en ga niet martelen aan deze. Ga voor zeker. Ga voor veilig. En ongetwijfeld zijn er op dit forum mensen, die wel repareren en zeggen dat het goed is gegaan. In mijn beleving is het met zoiets niet anders dan het tarten van Murphy's law.
Re: Defecte 66361 adapter MS2
Als ik me niet vergis kun je stekkerbehuizingen gewoon los bestellen conrad had ze vroeger ;)
Re: Defecte 66361 adapter MS2
Ben den Hollander
gast

Re: Defecte 66361 adapter MS2
AliExpress ?4,18 incl. verzenden, 16 - 36 dgn levertijd ............. ;)
Re: Defecte 66361 adapter MS2
Lid sinds: 2008

offline
Re: Defecte 66361 adapter MS2
Deze is per direct leverbaar ;)

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=66705.0

Groeten,
Ton.
Re: Defecte 66361 adapter MS2
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Defecte 66361 adapter MS2
Citaat van: Wilfried op zondag 28 mei 2017, 20:38:24
Bedankt voor alle reacties.

Citaat van: Kappa op zondag 28 mei 2017, 19:54:10

Laat gewoon wat secondelijm in de gaten lopen en trek beide pootjes naar buiten tot deze niet verder gaan en houdt deze zo vast tot de lijm hard is.

Misschien dat dit ook eventueel met 2-componenten lijm gaat, lijkt me dat de verbinding dan sterker is of vergis ik me dan.

Gaat denk ik ook wel werken Wilfried, wel even kijken of de twee componentenlijm hecht op de kunststof kap.
Re: Defecte 66361 adapter MS2
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Defecte 66361 adapter MS2
Citaat van: Ben den Hollander op maandag 29 mei 2017, 13:19:48
AliExpress ?4,18 incl. verzenden, 16 - 36 dgn levertijd ............. ;)
Ik zou een hoop op Alie halen, maar transformatoren, voedingen e.d. sla ik over. Kleinere componentjes, soms missende veiligheden... Dan liever iets meer betalen en geen brand thuis.
Re: Defecte 66361 adapter MS2
Ben den Hollander
gast

Re: Defecte 66361 adapter MS2
 @citaat Je kunt er ook een dure van het huismerk van Conrad bestellen: Voltcraft, Made in China. :D

Gr, Ben.
Re: Defecte 66361 adapter MS2
 @citaat Heb onlangs dit apparaat aangeschaft ===> klik
Daarop staat vermeld: "made in India".  ;)
Re: Defecte 66361 adapter MS2
Ben den Hollander
gast

Re: Defecte 66361 adapter MS2
Stekkervoeding: made in China.
Re: Defecte 66361 adapter MS2
 @citaat Ik heb een Voltcraft stekernetvoeding in de handen. Daarop staat: "Voltcraft, Hirschau QC passed 20"
Maar ja; wat doet 't ertoe. Europese garantiebepalingen.
En het product functioneert doorgaans perfect.
Re: Defecte 66361 adapter MS2
Hoi Wilfried,
Ik vraag mij gewoon af, of dit niet onder garantie valt.

Mijn eigen ms2 was 2 jaar oud toen deze defect ging, en is door Märklin gewoon netjes en zonder problemen gerepareerd,.
Je trafo valt toch ook onder dezelfde gebruiks garantie.

Mvg, Willy
Re: Defecte 66361 adapter MS2
Lid sinds: 2006

a'j plat kunt proatn, mo'j 't neet loaten

offline
Re: Defecte 66361 adapter MS2
Hoi Willy,

Deze is al een jaar of vier oud en gekocht via MP bij particulier dus geen garantie.
Zie toevallig dat er 1 op marktplaats te koop staat voor 15 euro.

Zal eerst eens kijken of ik misschien met lijm iets doen kan.
Openmaken zie ik niet zitten.

Iedereen in ieder geval bedankt voor het meedenken.
Re: Defecte 66361 adapter MS2
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

offline
Re: Defecte 66361 adapter MS2
Citaat van: Ben den Hollander op woensdag 31 mei 2017, 09:57:39
@citaat Je kunt er ook een dure van het huismerk van Conrad bestellen: Voltcraft, Made in China. :D

Gr, Ben.
Er is op Tweakers eens iemand geweest die een "echte" voeding en eentje van Alie o.i.d. uit elkaar had gehaald. Kan hem helaas niet meer vinden, maar het resultaat was verbluffend. In de Alie zat een stuk lood, allemaal onderbemeten componenten en diverse veiligheden zaten er niet in. Om nog maar te zwijgen van de kans op kortsluiting door bloot liggende solderingen e.d.