Citaat van: Bahn-AG op maandag 22 mei 2017, 00:15:17
omschakelimpuls.
Deze is weliswaar kort, maar kan pieken van rond de 40V halen.
Wel 40 V? Nooit van gehoord, hoe meet je dat?
En bedoel je dat er oude blauwe trafo's zijn waar tot 40V uit komt?
Ik gebruik zelf voor het omschakelen een stekkertrafo, die niet meer dan 24 V produceert, dacht ik. Later ontdekte ik dat 22V ook al genoeg is voor een ouderwets omschakelrelais. Dus 40 V is absoluut niet nodig om een analoge loc van rijrichting te laten veranderen. Als een blauwe trafo zo onbetrouwbaar is, dan is een stekkertrafo voor het omschakelen zeker aan te bevelen. Het voordeel is dat je het analoog omschakelen daarmee (en met een monostabiel relais erbij) automatisch kunt afhandelen met b.v. een schakelrail of lichtsluis.
In een ander draadje, over de
HAG 503 FRU reken ik iemand voor dat een HAG 503 al kan schakelen bij 17 V, en dus dat je de dichtbijzijnde stekkertrafo van 18 V zou kunnen gebruiken.
Dus voor al die analoge Marklinnisten die net als ik een batterij blauwe Marklin, Temsi en Titan trafo's heeft staan: gewoon mee blijven rijden, maar het omschakelmechaniek beveiligen tegen gebruik.