Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Mijn idee voor een baan

Gestart door tryshasla zaterdag 27 mei 2017, 03:13:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Mijn idee voor een baan
tryshasla
gast

Mijn idee voor een baan
Hallo allemaal,

Ik heb me zojuist even voorgesteld in het voorstel hoekje en kan het niet laten om meteen maar mijn ideeën te tonen van wat ik hier op zolder wil gaan bewerkstelligen.
Feedback is uiteraard meer dan welkom aangezien ik her en der een beetje heb moeten puzzelen om de dingen netjes aangesloten te krijgen.

Het idee is dat ik een hoofdspoor heb waarmee ik mijn treinen beide richtingen op kan sturen en dat ik met uitbreidingen de baan leuker kan maken om 'ermee' te spelen. Aangezien ik alles nog moet aanschaffen leek het me wel handig om zo een opdeling te maken en de kosten te verdelen.

Re: Mijn idee voor een baan
-Bas:
Interessant baanplan met vele rijmogenlijkheden.
Je moet er wel op letten dat je nadien nog overal goed bijkan, 60 cm is de max afstand van de zijkant, waar je met je handen kan geraken.
Voor een baan met die afmetingen zou ik gaan voor een open raamstructuur, daar is Wintrack ideaal voor omdat je de spanten er in kan integreren, en je hoogtelijnen bepalen dan de vorm van het landschap.
In WT zit ook een onderdelelijst waar je de prijzen per stuk kan invoeren zodat je weet wat het je gaat kosten en hoeveel stukken je van elke rail nodig hebt.
Veel suc6 met het bouwen.
Je kan hier mijn baan bekijken

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=50342.msg886939#msg886939
Re: Mijn idee voor een baan
marklinmanus
gast

Re: Mijn idee voor een baan
Citaat van: tryshasla op zaterdag 27 mei 2017, 03:13:23
Aangezien ik alles nog moet aanschaffen

waarom dan niet met wat ruimere bogen en wissels?
Re: Mijn idee voor een baan
Met die ruime bogen ziet het ter idd ook erg strak uit en waarschijnlijk straks ook wat realistischer als alles rijdt. Ik ga mijn plan daar denk ik idd op aanpassen. Had zelf ondertussen ook nog een klein schaduwstation toegevoegd aan het geheel.

Is het overigens aan of af te raden om wissels te plaatsen in steigingen/ dalingen?

@Jorg: ik zit idd gezien de maat aan een open raamplan te denken en de spanten optie heb ik gevonden in Wintrack :)
Re: Mijn idee voor een baan
-Bas:
Een wissel plaatsen op een helling is niet ideaal omdat het zou kunnen leiden tot ontsporingen, je kan in WT zien of dat een wissel overal de zelfde hoogte heeft.
Mijn spanten staan zo tussen de 40 en 50 cm uit elkaar, en indien je rechte wanden hebt, dus geen hellend dak, dan zou ik de onderzijde van de baan op zo een 80 cm boven de vloer zetten.
Ik weet niet welke versie van WT je hebt maar bij de recentere versies kan je de dikte van de spanten ook ingeven, dan houdt het programma rekening met de grootte van de openingen waar de sporen door een spant heen gaan .
Re: Mijn idee voor een baan
marklinmanus
gast

Re: Mijn idee voor een baan
Zolang de hele wisselstraat maar recht ten opzichte van elkaar ligt lijkt het mij geen probleem
Re: Mijn idee voor een baan
Ben den Hollander
gast

Re: Mijn idee voor een baan
Dag Bas,

Krappe bogen of ruime bogen: als het gaat om buitenbogen blijft het een lelijk aanzicht als er een trein in rijdt. Probeer ze te verbergen, naar een binnenboog kijken is veel netter (vind ik).

En wissels kunnen prima in hellingen mits je ze netjes vlak en zonder mechanische spanningen monteert.

Gr, Ben.
Re: Mijn idee voor een baan
Hallo Bas,

Vooral je opmerking: ' leuker om te spelen' maken is belangrijk! Ik zie veel rails, maar waar gaat het heen?
Natuurlijk ga je op een modelbaan zelden ergens heen, maar verdiep je eens in een thema. Wil je een station? Wat komt er voor verkeer, personen, goederen? Wil je lange treinen of een of meer lokaaltjes laten rijden? Ook rangeren op een eindstation kan heel uitdagend zijn, zelfs als het maar een plattelandsstation is.
Voor mij is het zichtbare deel van de baan het toneel waar de treinen verschijnen om iets te doen. Dan verdwijnen ze in de coulissen (tunnel of achter een gebouw) om te wachten op een volgende taak op het podium.

En de bereikbaarheid is ook altijd een ding. Als je 2 meter diep (of breed) gaat bouwen, zorg dan voor bereikbaarheid van beide kanten of de onderkant.

Succes met plannen in elk geval!

Groet,

Peter
Re: Mijn idee voor een baan
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Mijn idee voor een baan
Hoi Bas,

Even heel eerlijk...bij mij ontbreekt elke vorm van logica in het sporenverloop. De vraag waar komt de trein vandaan en waar gaat hij heen is niet te beantwoorden en dat is
cruciaal bij het ontwerpen van een modelbaan. Zelf zou ik opnieuw beginnen, want je hebt genoeg ruimte om een goed en doordacht plan te maken waar jouw idee tot uiting komt.
Een mooi hoofdstation en een schaduwstation behoren zeker tot de mogelijkheden. Probeer eens voor te stellen of een trein in werkelijkheid ook zulke lussen rijdt.
Als het juist jouw bedoeling is om te "spelen" en treinen diverse rondjes te zien draaien dan is dat natuurlijk prima en kun je hier prima mee uit de voeten, maar er is veel meer
uit te halen dan dit. Iets waarmee je niet gauw verveeld zult raken.
Re: Mijn idee voor een baan
Gerrit-1959
gast

Re: Mijn idee voor een baan
Hallo Bas,

Een boeiend ontwerp, maar ik moet Martin en Peter wel een beetje gelijk geven. Veel rails en bochten, wissels en korte (niet functionele) kopsporen. Daarbij ook veel onbereikbare sporen (zie ook punt van Jørg).
Ik begrijp je enthousiasme - denk ik - wel, want je komt in een soort omgeving van onbegrensde mogelijkheden. en daarbij begin je ook nog eens bij 0. Ideaal om lekker even volledig te kunnen verzuipen en gefrustreerd te raken.
Je geeft aan 'lekker ermee te willen spelen'. Houdt dat in, dat je alleen handmatig wil kunnen rijden? Dat is al een eerste vraag. Verder kun je het volgende verwachten:
Wil je wissels handmatig kunnen bedienen? Dan moeten ze binnen bereik liggen.
Wil je wissels elektrisch kunnen bedienen, dan is een logistiek plan erg handig. Dus welke wissel vormen clusters, welke niet, enz.
Wil je wissels digitaal gaan sturen, dan moet je de vraag stellen hoe? Met 1 MS3 of een tweede? Met een CS3? of zelf met software.
Met al deze zaken moet je ook goed nagaan waar en wanneer treinen ergens zijn. Dus het werken met blokken staat ook op de loer. En zeker als je sporen in twee richtingen wil gaan gebruiken.

Mijn advies zou zijn:
1. Maak een dubbel hoofdspoor en kies voor links rijden of rechts rijden. (Afhankelijk van het land)
2. Maak dan nevensporen (lokale banen of rangeermogelijkheid)
3. Overweeg of je in plaats van een L-vormige tafel niet een driekwart-tafel moet nemen. Zie afbeelding

Ongetwijfeld zijn er nog veel meer handige tips. Kijk daarom ook bij andere ontwerpen voor ideeën.

Zelf ben ik ondertussen ook met mijn 27ste plan bezig en daar heb ik ook nog twijfel punten.
Re: Mijn idee voor een baan
Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie feedback. Erg nuttige punten om over na te denken. Het is mijn allereerste serieuze poging tot een plan, maar ik merk al dat ik beter nog iets beter over na kan denken. Het is uiteindelijk wel de bedoeling om met baanvakken te gaan werken zodat ik alles kan automatiseren, dus daar wil ik in het begin al wel rekening mee houden, al zal het in het begin nog allemaal niet geautomatiseerd zijn.

Bij ieder plan dat ik maak zal ik sowieso de bereikbaarheid in de gaten houden. Ik had bij dit plan een open frame in gedachten, maar gezien de reacties denk ik toch dat ik voor een andere opzet moet gaan. Ik heb in de kamer waar ik het ga bouwen nog wel mogelijkheid voor een iets andere layout (zolang er maar een 2 persoons logeerbed in de kamer blijft passen vind mijn partner het allemaal best), dus ik denk dat ik gezien de bovenstaande reacties voor een ander tafeldesign ga welke zorgt voor de mogelijkheid tot langere rechte stukken (zie bijlage).

Maar ik moet nog even bedenken wat ik dan eigenlijk precies wil gaan bouwen. :)

Ik wil uiteindelijk sowieso:

  • Schaduwstation
  • Berglandschap
  • 2 kleine bergdorpjes
  • Digitale aansturing middels een CS3 of PC (al heb je daar volgens mij ook een CS3 voor nodig)

Omdat ik vanaf 0 ga beginnen met aankopen doen wordt het voor mij sowieso een meerjarenplan om dit van de grond te krijgen, dus idealiter wil ik het baanontwerp zo maken dat ik in het begin gewoon vast een beetje rondjes kan rijden en in een later stadium kan toewerken naar het uiteindelijke plan.

Echt leuk om te merken dat de community hier meedenkt. Ga ik nog veel plezier van hebben denk ik :)


Re: Mijn idee voor een baan
Gerrit-1959
gast

Re: Mijn idee voor een baan
Hallo Bas,

Graag gedaan. Het is ook fijn om te zien, dat je dingen oppakt, daar is het forum ook voor bedoeld.
Ik zou overwegen om te gaan beginnen met een startset. Deze heeft alle componenten om aan je eerste wens te voldoen. De meeste startsets worden geleverd met een MS3 en daar kun je al behoorlijk mee uit de voeten. Je kunt er zonder meer al meerdere treinen tegelijk mee rijden en wissels bedienen.
Met je nieuwe layout geef ik je het advies om goed na te denken over bergen. Bergen zijn vaak erg dominant en vragen een behoorlijk oppervlak. Tegenwoordig zijn er ook erg mooie achtergronden te koop met bergen en kun je op je tafel werken met glooiingen.
Als je wil gaan werken met besturingssoftware is een CS3 niet nodig. Deze gaat dan alleen de functie krijgen van doorgeefluik en is erg prijzig voor die functie.
Succes met je overwegingen en vooral de voorpret.
Re: Mijn idee voor een baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn idee voor een baan
Hoi Bas,

Bedenk bij wat je ook plant/maakt, dat je reikwijdte maximaal 80 cm is.
De hoek rechtsboven op de tekening laat een vierkant van 140x140 cm zien.
Dat betekent, dat je daar een mangat in de baan zou moeten hebben, om overal nog goed bij te kunnen.

Als het zaakje bebouwd is, kun je niet plat op de buik op de tafel hangen, om ergens aan te werken.

Grtz Tony

Ps. Ik heb eens in paint zitten knoeien en je tafel wat ingekort en iets smaller gemaakt.
Zo kun je er rechts goed bij en zelfs gaan zitten met uitzicht op 140 cm treinbaan  :P
Ook heb ik een eenvoudig ovaaltje rails gelegd, waar je in ieder geval goed bij kunt komen.
Met R4 en R5 bochten en vanaf de binnenkant gezien, levert dat een mooi treinbeeld op.

Re: Mijn idee voor een baan
Hey Tony,

Thnx. Ik heb die bewust 140 bij 140 gemaakt zodat ik daar eventueel een helix in kan maken, er komt dan uiteraard een mangat in :)

Groetjes,
Bas
Re: Mijn idee voor een baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn idee voor een baan
Hoi Bas, we hebben elkaar gekruist  :D
Ik had nog wat veranderd.

Misschien het overwegen waard.

Grtz Tony
Re: Mijn idee voor een baan
Hey Tony,

Dat is idd een leuk idee, helaas als ik het inkort, kom ik net ruimte te kort om wanneer nodig het logeerbed uit te klappen. Dus dat zal niet iedereen leuk vinden hier ;-)
Re: Mijn idee voor een baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn idee voor een baan

Met wat meer inkorten en afschuinen zou nog kunnen, eventueel, Bas.
( Tony gaf niet snel op  :D )
Het overdenken waard, lijkt me.
Alles, waarvan je uiteindelijk weet, dat je het zo niet wil, is ook winst, denk ik maar.

Zelf heb ik bij al mijn banen eerst de tafels gemaakt, rekening houdend met zitplekken en bewegingsruimte en ben daarna met schetsen en de rails aan de slag gegaan. Op tekeningen lijkt de ruimte voor scenery altijd groter, heb ik ontdekt.

Grtz Tony
Re: Mijn idee voor een baan
Ben den Hollander
gast

Re: Mijn idee voor een baan
Bergen, tunnels, brr........ koude rillingen. :D

Wees creatief en laat treinen verdwijnen achter coulissen en / of verdwijnpunten. Dat kan "natuurlijk" zijn (bossen, lage heuvels) of achter gebouwen.

https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Coulissen_en_verdwijnpunten

https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Strabrecht_van_km..._tot_km...

Gr, Ben.
Re: Mijn idee voor een baan
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Mijn idee voor een baan
Citaat van: Ben den Hollander op dinsdag 30 mei 2017, 11:28:30
https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php/Strabrecht_van_km..._tot_km...


@citaat Fijne link hoor: brengt je naar een pagina met de volgende tekst: "Deze pagina bevat geen tekst."  :D :D :D

Groeten,

Erik.

Re: Mijn idee voor een baan
Bergen met tunnels zijn ook verdwijnpunten.
Re: Mijn idee voor een baan
Bergen en tunnels... Lijkt me juist een hele leuke uitdaging. Ben momenteel met het oude m spul wat ik heb een kleine test-berg aan het maken voor mijn zoontje. Lijkt me super om dat in het groot te gaan toepassen.

Het creëren van een berglandschap is voor mij juist een deel van de fun :) Zeker met mijn linkerhanden. haha
Re: Mijn idee voor een baan
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Mijn idee voor een baan
Hoi Bas,

Wat Ben bedoelt/vindt, heb ik ook wel wat.
Als je de meeste modelbaan "bergen" wat op schaal omrekent, zijn het molshopen.
Ik ben zelf ook niet van de Zwitsersekaasbanen. Maar alles mag natuurlijk. Maak vooral wat je leuk vindt  :P

Ik heb het op 2 van mijn banen "bergtechnisch" zó ( zie foto's) opgelost.
De bergheuvel, die ik in de tekening had gezet ging daar ook vanuit.
Maak je dat hoger en groter, komen er vanzelf portalen.

Grtz Tony
Re: Mijn idee voor een baan
Ah, die foto's had ik in een ander topic al voorbij zien komen. Dat ziet er ook mooi uit idd. :)
Re: Mijn idee voor een baan
Ben den Hollander
gast

Re: Mijn idee voor een baan
Citaat van: Nieuwenhuis op dinsdag 30 mei 2017, 12:19:12

@citaat Fijne link hoor: brengt je naar een pagina met de volgende tekst: "Deze pagina bevat geen tekst."  :D :D :D


Foutje van mij. Maar ik lees inmiddels dat het niet relevant meer is. Heb je overigens zelf nog iets inhoudelijks toe te voegen aan dit topic?

Citaat van: Jørg op dinsdag 30 mei 2017, 12:25:22

Bergen met tunnels zijn ook verdwijnpunten.


Beweer ik anders dan? Ik geef slechts alternatieven aan.

Gr, Ben.
Re: Mijn idee voor een baan
Ben den Hollander
gast

Re: Mijn idee voor een baan
Citaat van: tryshasla op dinsdag 30 mei 2017, 12:27:14

Bergen en tunnels... Lijkt me juist een hele leuke uitdaging.


Helder, dan zit je goed hier.

Succes met uitdenken. :)

Gr, Ben.
Re: Mijn idee voor een baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Mijn idee voor een baan
Je toekomstige treinkamer is 4x3,2 m (minus een 2-persoonsopklapbed)?
En je dacht zelf aan een baan van 3,2x3,0 m?

Waar laat je de spullen, gereedschap e.d.?
Hoe maak je het bed op? Dan moet je daar omheen kunnen lopen.

Misschien een tekening van de kamer met het bed erin?
Is het een twijfelaar of niet? Klapt hij op langs de korte of lange kant?
Een blik bij een logeerbeddenwinkel gaf mij aan dat je vooral bij opklapbare bedbanken mag rekenen op 40 cm extra ruimte verlies naast of achter het bed. Maar ook bedden aan de muur nemen door de kanteling extra ruimte in beslag.

Ik heb het gevoel dat het hoe dan ook niet gaat passen.
Tenzij een deel van de baan ook opklapbaar is (of ophijsbaar).
Re: Mijn idee voor een baan
Hey Jan,

Ah, maar er hoeft echt alleen een 1 persoonsbed in waar nog zo'n zelfde bed onderuit geschoven kan worden. Al mijn gereedschap en de werkplek zelf zit in de ruimte ernaast (de totale zolder is 8x10 m) en de rest is een volledig open ruimte dus werkplek genoeg ;-)

Groeten,
Bas
Re: Mijn idee voor een baan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Mijn idee voor een baan
Gelukkig maar. Ruimte genoeg. Dat verandert de zaak, inderdaad.
Maar wel schuine daken? In verband met helix-plannen, van belang.