Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Wat was je eerste loc?

Gestart door Jørg vrijdag 26 mei 2017, 10:05:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Wat was je eerste loc?
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wat was je eerste loc?
Mijn 1e loc was de 3029.  (die ik zelf beter vind smoelen dan de latere vierkante 3090!!)
Ook uit een Antexstartset met een lage bakwagen en rode kipwagen. (Er zijn in de loop van de jaren nogal wat varianten verschenen van deze sets vooral wat wagons betreft!)
Met 8 gebogen rails 5120.  (Veel te krap, later vervangen door 5100-bogen)
Later uitgebreid met een Shell-ketelwagen, een groen bagagerijtuig met schuifdeuren,  en 2 blikken groene rijtuigen, aan de laatste kon je je vingers openhalen, scherpe randjes.
Nog later kwamen er 2 handwissels en een (volkomen onlogisch..) TEE-restauratierijtuig, maar goed wist ik veel op 10 jarige leeftijd.

Zou het aantal 3029, 3090 en 3000en wel willen turven en kijken welke er al 1e eindigt.
Mss later, ben nu op mijn werk.
Iemand anders mag het ook doen natuurlijk :D

Leon
Wat was je eerste loc?
Lid sinds: 2014

offline
Wat was je eerste loc?
Eerste loc was er een uit een grote set, als sinterklaascadeau ergens in 1964. Set bestond uit grote blauwe, zware trafo, 2 locomotieven (waarvan een elektrisch met pantograaf, die niet gebruikt kon worden), en een grote railovaal van 220 cm bij 125 cm. Zelf van houten klosjes een overspanning gemaakt. Set is kwijtgeraakt met verhuizingen. Later een set gekocht met stoomlocomotief 3000, met de nodige aanvullingen (allemaal sets). Aangevuld met een BR 74, eind jaren tachtig.
Afgelopen najaar een digitale set gekocht met een BR 74.
Krijg net bericht van Modeltreincenter 's Hertogenbosch dat ik komende zaterdag mijn nieuwste aanwinst BR 75.4 kan komen ophalen.

Re: Wat was je eerste loc?
 @citaat Die 3000 was ook mijn eerste lok en werd geleverd met een Delta-decoder en grote transformator. Die zat in een set met 4 wagonnetjes (kipwagen, lage bakwagen, hoge bakwagen en een rongenwagen) en een keurige ovaal met M-rails. Van Sinterklaas gekregen in de jaren '90.

Deze moet nog bij mijn vader liggen, maar geen idee waar.
Re: Wat was je eerste loc?
Lid sinds: 2016

Mijn 3 mooiste treinsets

offline
Re: Wat was je eerste loc?
Mijn eerste loc zit in een startset.
Die kreeg ik toen op mijn 7ste verjaardag ergens in 1986.
En ik heb hem nog steeds.
Alleen de kiepwagon is helaas niet heel gebleven.
Want een van zijn houders is afgebroken je ziet nu een stukje hout uitsteken op de foto.
De M-rail plus de trafo heb ik verkocht.
Want ik ben overgegaan op C-rail.


Re: Wat was je eerste loc?
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Wat was je eerste loc?
https://goo.gl/images/wXQYtP

Hiermee is het in 1965 begonnen....
Re: Wat was je eerste loc?
De BR89 zoals hierboven afgebeeld is wel de oudste van mijn set, de set waar mijn vader vroeger mee begonnen is. Mijn eerste echte eigen locomotief is deze:

3326.3
Re: Wat was je eerste loc?
Lid sinds: 2013

offline
Re: Wat was je eerste loc?
Mijn eerste loc(je) was de BR52 (3715). Gekregen van Shaggy. Als cadeau voor het behalen van een zeer belangrijk examen. Hij rijdt nog niet perfect, maar wellicht valt daar nog wel wat aan te doen.
Re: Wat was je eerste loc?
AntwerpenDam
gast

Re: Wat was je eerste loc?
De allereerste Loc moet toch wel een Lima zijn geweest, een NS (blauwe) 1200 met rijtuigen set. Ik schat ergens 1968 of zo.
Het geheel werd later verkocht voor materiaal van en beter merk..... ;)

Ik hoop om toch nog eens de oude Marklin versie te vinden.

Guy
Re: Wat was je eerste loc?
Lid sinds: 2017

offline
Re: Wat was je eerste loc?
Re: Wat was je eerste loc?
AntwerpenDam
gast

Re: Wat was je eerste loc?
Bedankt Karl,
bedankt voor de tips. Klopt, vinden is geen probleem, maar heb deze maand mijn budget al overschreden! (moeder de vrouw kijkt mee......
:offtopic:)
Dat Lima model was zonder het NS kenteken op de zijkant, meen ik mij te herinneren.
Ach, het Marklin model zal idd hier en daar nog wel opduiken.

Guy
Re: Wat was je eerste loc?
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wat was je eerste loc?
Guy, wist je dat de oude Lima's destijds een "alternatief" vormden voor de korte Märklin 1200 met incorrecte draaistellen en het te grote lompe Fleischmannmodel van de 1200.
Natuurlijk moest er het nodige aan verbeterd worden maar tot de komst van Märklins "nieuwe" 1200 pakweg 13 jaar terug dreef dit de prijs van de Lima's nog aardig op om over de oerversie 1200 van Märklin maar te zwijgen daar was zelfs sprake van prijsopdrijving.
Zoek voor de aardigheid eens op: Lima NS 1200 en je vind diverse ombouwverhalen.
Dus zo gek waren die Limaatjes nog niet hoor.
Re: Wat was je eerste loc?
AntwerpenDam
gast

Re: Wat was je eerste loc?
Altijd wel iets nieuws om te lezen.
Nooit geweten van die Lima NS 1200. Nu ja destijds werd er behoorlijk met gespeeld met die Limatrein zoals 10 jarige dat toen deden 8o :D

Guy
Re: Wat was je eerste loc?
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Wat was je eerste loc?
https://assets.catawiki.nl/assets/2015/5/25/e/8/1/e81274ba-02fb-11e5-9f30-60564bfcba37.jpg

Hiermee is het begonnen, als ik het goed herinner in 1967.....
Re: Wat was je eerste loc?
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Wat was je eerste loc?
De eerste loc, dat was begin 70-er jaren. Ik denk dat het een V200 was, een Märklin 3021, maar het is inmiddels zo lang geleden dat ik het niet meer zeker weet. Ik heb hem al lang niet meer.
Re: Wat was je eerste loc?
Lid sinds: 2014

offline
Re: Wat was je eerste loc?
Citaat van: mardig23 op zondag 15 april 2018, 11:21:16
Er is tegenwoordig, spijtig genoeg soms 8o, maar weinig wat je niet of moeilijk kan vinden...
Weet je waarom er tegenwoordig zo veel online te vinden is omdat bijna iedereen denkt handelaar te kunnen worden met absurd hoge prijzen.
Toen ik klein was dat ook al weer meer dan 30 jaar geleden toen had je geen internet waar alles op werd gezet toen had je hobbymodelbouw winkels die een zolder hadden waar je zo een beetje alles wel 2de hands kon vinden en voor een veel betere prijs!
Tegenwoordig is het normaal om voor 2de hands treinen meer te vragen dan wat ze nieuw hebben gekost ten minste voor de modellen uit het gulden tijdperk.
Ik vind juist het aanbod slechter worden dan tijdens de crisis toen kon je leuk spul voor een leuke prijs kopen.
Re: Wat was je eerste loc?
3034 E-Locomotief BR 141
Van mijn vader voor mijn verjaardag in 1979
Had er zelfs nog een plaatje van.
Re: Wat was je eerste loc?
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: Wat was je eerste loc?
Mijn eerste loc was ook een 3029, hij rijdt niet meer maar ik heb hem nog altijd bewaart.
Het was onderdeel van een set Marklin spullen die ik van een kennis overnam (zal zo'n 40 jaar geleden zijn).

Zie foto van zijn huidige staat  :(

Gr, Rien.
Re: Wat was je eerste loc?
Lid sinds: 2006

offline
Re: Wat was je eerste loc?
Hoi Rien, ontbreekt hier de hele achteras, of zie ik dat verkeerd?
Re: Wat was je eerste loc?
Lid sinds: 2018

Carpe Diem

offline
Re: Wat was je eerste loc?
Nee niet de hele achteras, alleen een wiel aan deze kant ? sleper heeft hij ook niet meer. En er mist nog wel wat meer  :D
Re: Wat was je eerste loc?
Lid sinds: 2018

offline
Re: Wat was je eerste loc?
Mijn eerste kreeg ik als kind, een 3000 in een beginset. Kennelijk ben ik dus iets ouder dan de meeste anderen hier...  ;-) Toen ik veel later opnieuw begon heb ik mezelf getrakteerd op een 23 014 én een 24 058, en ik was gewoon weer blij als een kind.  :-)
Re: Wat was je eerste loc?
Lid sinds: 2014

offline
Re: Wat was je eerste loc?
Beste 3 railers,

Mijn eerste loc was ook een 3000 uit een begin set. Dat was in 1967, pas getrouwd en ik dacht nu gaat het modelspoor beginnen. Als kind had een vriendje een märklin tapijt baantje, dat vond ik prachtig
maar dat zat er voor mij niet in, was voor mijn vader en moeder veel te duur. Ik kocht er gelijk een station van Faller bij. Ik ben nu 75 en heb nog steeds veel plezier aan deze hobby. Alleen krijg je nu veel te veel catalogie en Insiders. Die ga ik opruimen.

Met groet, Henk