Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

viessmann 5213

Gestart door JanHaagdorens donderdag 25 mei 2017, 11:26:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
viessmann 5213
Lid sinds: 2015

offline
viessmann 5213
beste allemaal

kan ik met viessmann 5213 wissels aansturen - zojuist geprobeerd maar de wissels geven alleen maar een tik-
ze schakelen niet
mg Jan
Re: viessmann 5213
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re: viessmann 5213
die is bedoelt om vast te schakelen zoals een gewone on /off schakelaar .Voor seinen en lichten bv.Je hebt de 5211 of 5212 DCC nodig voor wissels.
Re: viessmann 5213
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: viessmann 5213
Volgens mij is de 5213 een decoder om motoren en licht e.d. aan te sturen. Gelijk aan K84.
Heb je wissels met een momentrelais, de normale Marklinspoelen,  dan raad ik aan om de 5212 daarvoor te gebruiken gelijk aan K83.
Re: viessmann 5213
Lid sinds: 2015

offline
Re: viessmann 5213
ok bedankt voor de informatie
mg Jan
Re: viessmann 5213
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: viessmann 5213
Beste Jan,

Met de 5213 schakel ik (voor alle zekerheid) in mijn schaduwstations stukken stroomloos.......

Voor Motorola wissels is het de 5211 of 52111, dit zijn de oude getrouwe met dipschakelaars voor de adressering, of de 5280, dit is de moderne zonder dipschakelaars.

Groet, Anne W
Re: viessmann 5213
Lid sinds: 2015

offline
Re: viessmann 5213
Beste Anne

ik had(heb) problemen met wissels - vanaf wissel 40 had ik kortsluiting (enkel melding)op de raptor
geen uitschakeling van de baan,alles functioneert gewoon - 2 k83 modulen gaven kortsluiting + 2 wissels -  ( alle wissels na 40 zijn getest met k83 module via raptor en goed bevonden)                                           
ik heb 2 m83 van marklin aangekocht
deze 2 m83 modulen staan gewoon in het circuit met de andere k83 modules - dip adressen zijn ingegeven volgens het bijbehorende boekje -  (deze komen niet meer overeen met viessmann)
er pinkt alleen een rood lichtje - verder niets - geen beweging van wissels - dip schakelaar 10 staat op on-(ook op off geprobeerd)
de m83 wordt gevoed via raptor met booster Littfinski - trafo 52 va van marklin - weet jij wat er gaande is
ik hoor het wel   
met groeten Jan
Re: viessmann 5213
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: viessmann 5213
Beste Jan,

Ik ken de M83 niet uit ervaring, het boekje goed volgen is het enige wat ik kan adviseren:

adres 41-44 is schakelaar 1, 2 en 4 op 1

schakelaar alleen instellen als alles helemaal stroomloos is.

voeding alleen vanaf de rails

kies Motorola of DCC en zet de Raptor ook even alleen in die stand

Ja, de tabel komt niet overeen met de oude Motorola tabellen, het zal ook wel niet meer hetzelfde IC zijn.

Groet, Anne W
Re: viessmann 5213
Lid sinds: 2015

offline
Re: viessmann 5213
beste Anne
ik dacht dat het signaal om te schakelen via de Littfinski wissel booster gaat van de raptor  - ben ik verkeerd ?
als ik rechtstreeks moet aftappen van de ringleiding(rails) om de m83 van stroom te voorzien werk ik niet met de Littfinski  booster - ik snap het niet - ik ga het na de middag wel proberen
mg Jan
Re: viessmann 5213
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: viessmann 5213
Beste Jan,

Als je de M84 verbindt met de railuitgangen van de LDT booster en de booster aan de Raptor, dan is het goed.

Als je hem verkeerd aansluit gaan er meer lampjes branden las ik.

Als je de M84's gebruikt hebt gekocht dan kan het zijn dat er iets in geprogrammeerd staat, wat nu dwars zit, wellicht iets doen van een algemene reset, maar zoals gezegd, ik heb geen ervaring.

Groet, Anne W
Re: viessmann 5213
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: viessmann 5213
Hij heeft het over de m83!
Re: viessmann 5213
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: viessmann 5213
Excuseer mijn "lompheid", Ja en dus ik ook, hebben het over de m 83, een wisseldecoder.

Groet, Anne W
Re: viessmann 5213
Lid sinds: 2015

offline
Re: viessmann 5213
Beste Anne
probleem is opgelost
de m83 moet gewoon aan de ringleiding aangesloten worden - schakelaar 10 op on
mg Jan   
Re: viessmann 5213
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: viessmann 5213
Beste Jan,

Vriendelijke (normale) reactie: gezamenlijk en in vereniging komen we er weel uit

Onvriendelijke (maar wel terechte) reactie: RTFM

Groet, Anne W