Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Kleurcoderingen Marklin en gelijkstroom door elkaar gebruiken

Gestart door Stefanius donderdag 25 mei 2017, 09:22:41

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Kleurcoderingen Marklin en gelijkstroom door elkaar gebruiken
Ik ga binnenkort helemaal opnieuw beginnen en zit met het volgende vraagstuk.

Onder mijn baan komt straks naast het 'AC' netwerk vanuit mijn trafo, ook een DC net te liggen. Echter, de kleurcoderingen hebben enige overlap (rood en bruin). Nu heb ik zelf wel wat bedacht (ik kan de bedrading labelen of voor DC zelf een andere codering gebruiken).

Maar ik maak ook graag gebruik van de 'wisdom of the crowd' en ben dan ook benieuwd hoe andere spoorders dit aanpakken.
Re: Kleurcoderingen Marklin en gelijkstroom door elkaar gebruiken
-Stefanius:
Bij mij is alles gelabeld,  :thumbup:
Re: Kleurcoderingen Marklin en gelijkstroom door elkaar gebruiken
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Kleurcoderingen Marklin en gelijkstroom door elkaar gebruiken
Hoe zou een kleurenblinde dat oplossen? Alles in dezelfde kleur en dan gelabeld?

Ik gebruik 2-aderig speaker snoer (0,5 ) voor de rijstroom (zwart-rood), uitsluitend DC.
Ik heb een aparte ader voor de rijrichting omschakeling. 
En twee losse aders voor de 12 vDC logica (kleur is in feite onbelangrijk).
Re: Kleurcoderingen Marklin en gelijkstroom door elkaar gebruiken
Er is een NEM 605: http://www.miba.de/morop/nem605_d.pdf.

Maar elk eigen kleurschema is mogelijk. Het gaat er om dat je weet wat wat is. Ik hanteer m'n eigen kleurtjes en labelen doe ik hooguit eenmalig met een stukkie schilderstape wat uiteindelijk na aansluiten weer verdwenen is.





Een Excel sheet is dan wel weer gemakkelijk: welke verbruiker zit aan welke decoder.



Zo heeft ieder z'n ding. :)

Gr, Ben.
Re: Kleurcoderingen Marklin en gelijkstroom door elkaar gebruiken
Dank voor de reacties! Ik kies er dan voor om de DC stromen te labelen.
Re: Kleurcoderingen Marklin en gelijkstroom door elkaar gebruiken
Citaat van: Jan22 op zondag 28 mei 2017, 00:10:06
Hoe zou een kleurenblinde dat oplossen? Alles in dezelfde kleur en dan gelabeld?

Ik heb soms wat moeite om bepaalde tinten rood en bruin van elkaar te onderscheiden, zeker als de lichtinval niet 100% daglicht is. Ik heb dit "euvel" eenvoudig opgelost door voor de massa (= bruine draad) een zwarte draad te gebruiken. Het verschil tussen rood en zwart is overduidelijk. :D

Daarnaast heb ik alle draden van een eenvoudig label voorzien (strookje papier met nummer met plakbandje om de draad bevestigen) en heb ik een schema in Excel gemaakt zodat ik weet in welk kroonsteentje / aansluitpunt het betreffende draadje moet zitten. Heel handig als je een los draadje vindt of als je wat wijzigingen gaat aanbrengen.

groeten,
Roel