Gisteravond en vanmiddag (en nog de laatste vanavond) de koppelingen op de wagons gemonteerd. Mijn 1200 staat nog ergens op de lijn in een schaduwstation, dus die komt later aan de beurt. Hierbij de volgende opmerkingen:
- de koppeling voor de stortwagon 4610 is ook toepasbaar op de rongenwagen 4607 (met dezelfde constructie van de wielen);
- de koppeling voor de schuifdak- en schuifzijwandwagen 4633 heeft kennelijk in de loop van de tijd toch een net iets andere koppelingsbasis gekregen. Bij mij zit het veertje achter het rechte einde van de koppeling, bij de verkoper zaten de veertjes aan de zijkant. Ik heb de aangeleverde koppeling wel ingebouwd, maar afgeknipt i.p.v. zijn oplossing met haakje naar een trekveer. De dissel is iets breder dan de originele en kan daardoor iets minder naar de zijkant uitslaan. Ik moet nog proefrijden of dat problemen geeft, vooralsnog handbewogen door een wisselstraat gaf het geen probleem. Wellicht is de variant voor de containerwagens (4664 e.d.) beter.
- De koppeling voor de kraanwagen is vooralsnog niet toepasbaar op de digitale kraanwagen, hiervan is het onderstel niet te verwijderen zoals op zijn webwinkel is aangegeven, althans, daar moet ik nog eens nader naar kijken en de explosietekening bestuderen. De oude koppeling is niet (makkelijk) te verwijderen.
Voor het overige was de inbouw redelijk simpel, van het uit- en indraaien van schroefjes, via het verwijderen en terugplaatsen van klemringen, tot de demontage van wielhouders. Wel moesten in veel gevallen de zwaluwstaarten van de kortkoppelingen afgeknipt worden en de koppeling in de houder gelijmd worden. In één geval barstte daarbij de NEM-schacht (niet goed geprint?), maar gelukkig had de leverancier een reserve-exemplaar meegestuurd. Hopen dat de lijm houdt bij het rijden van langere treinen.
Vooral de 3-assige Umbauwagens vind ik er enorm op vooruit gegaan, de goederenwagens ook wel, maar toch minder duidelijk.
Groet, Paul