Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint

Gestart door hmmglaser woensdag 24 mei 2017, 14:17:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
Ik kwam deze aanbieder tegen op ebay met allemaal nem schacht houders voor oudere modellen misschien heeft iemand er wat aan.
http://www.ebay.de/sch/mobadapter64/m.html?item=282485698328&hash=item41c575af18%3Ag%3AN9EAAOSwfRdZH1Eq&rt=nc&_trksid=p2047675.l2562
Re: Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
Oh, daar zitten handige niet-bestaande schachten bij. Vooral voor de oude wagons welke aan de onderzijde een veer gebruiken. Deze bestonden nog niet vanuit Märklin.

Dank!
Re: Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
Heel interessant, bedankt.

groet
Harald
Re: Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
Oke Mark, bedankt voor het delen.  :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
Het mooist hieraan vind ik dat je je oude modellen niet hoeft te verzagen of knippen om toch een nieuwe koppeling te kunnen gebruiken.
Prijzen vallen me ook mee ongeveer vergelijk baar met marklin houders.
Re: Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
 :thumbup:
Re: Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
Handige info inderdaad, heeft iemand er al ervaringen mee?

Ik heb bij shapeways voor ICR rijtuigen NEM schachten besteld en deze hebben de neiging toch enigszins te "hangen" waardoor aan en afkoppelen met een ontkoppelrail niet heel makkelijk werkt.

Dit laatste gaat met een stroomvoerende koppeling zelfs slecht omdat de kracht omhoog er wel is, maar door de op en neer gaande koppeling met schacht niet altijd simpel verloopt. Op dat moment werkt de horizontale "contactdruk" ook nog tegen.

Site biedt veel mogelijkheden, men heeft zich er echt in verdiept.

Re: Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
Hoewel op de Duitse E-baysite staat dat onbekend is of hij naar NL levert, doet hij dat wel (na navraag). Je kunt met je NL-login inloggen op de Duitse website en bestellen, bij de koopafhandeling floepte dan weer de NL-Ebay site naar voren... Mogelijk geldt dit ook voor onze Belgische collega's.

Ik heb zojuist een bestelling gedaan voor diverse soorten wagons.
Ook de variabele verlengde Rocokoppeling tussen VT98 en een wagon heb ik besteld, wellicht dat dit beter werkt dan de oplossing die ik eerder had verzonnen.
Er zijn bij bepaalde wagons varianten voor een "doorn" (simpele vervanging) en een schroef (ombouwen door schroefdraad te tappen). Ik heb nu alleen de "doorn" versies besteld. Tappen doe ik liever met iets nats...  :D

Even afwachten wat er komt, kan een paar dagen duren, en hoe het eruit ziet...

Groet, Paul
Re: Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re: Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
ik wacht met spanning jouw ervaring af

GR Ed
Re: Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
Ik zijn tekst staat dat buitenlandse kopers ook hartelijk welkom zijn,tot nu toe heb ik op ebay.de nog nooit een nee gekregen als het om levering naar Nederland ging :)
Re: Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
Dat is zo, ik heb het slechts eenmaal meegemaakt, dat men niet naar NL zond, vandaar dat ik het voor de zekerheid meestal maar even navraag. Bovendien was zijn winkel vanaf de NL-website niet te vinden, je moet dus specifiek naar de Duitse E-baysite, dat is soms ook een hint. De Duitse E-bay deed ook moeilijk bij het afrekenen (allerlei waarschuwingen). Uiteindelijk valt het dus mee.

Groet, Paul
Re: Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
Ik kijk standaard via Duitse site en niet via de Nederlandse.
Re: Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
Citaat van: pajomaho op vrijdag 26 mei 2017, 16:49:42
Ook de variabele verlengde Rocokoppeling tussen VT98 en een wagon heb ik besteld, wellicht dat dit beter werkt dan de oplossing die ik eerder had verzonnen.

Hallo Paul,

Ik las met veel interesse jou hierboven aangehaalde oplossing voor de in hoogte verstelbare rocokoppeling. Ik heb deze in hoogte verstelbare kortkoppeling van Roco en was nog niet op het idee gekomen om deze koppeling aan te brengen op de railbus VT98. Gelijk uitgeprobeerd en tot de conclusie gekomen dat het helaas niet werkt! De houder van Roco komt tegen het chassis van de railbus aan en kan dus niet scharnieren. Je zou de houder om kunnen draaien, maar dan kan je de koppeling alleen maar lager zetten in plaats van hoger. Daar de nemschacht van de railbus lager zit dan de wettelijke norm komt ie dus nog lager. Ik heb het als volgt opgelost:





Groet, Jasper
Re: Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
Niet simpel om het juiste type te vinden.
Ik heb even zitten kijken voor de Marklin set - 29527 (NMBS Kraan) maar kan niet direct het juiste type vinden.

Re: Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
Voor de kraanwagen zou je kunnen zoeken naar type 4611. Dat is het oude nummer van de kraanwagen.

John
Re: Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
bedankt voor de info, de kraan uit de startset  heeft geen veren om de koppelingen recht te houden.
Het is het type met de 2 plastieken beentjes dat dienen als veren om de koppeling terug op naar het midden te brengen.
Ik heb gelijkaardige gevonden, maar enkel korte type.  Ik zoek rustig verder.
Re: Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
@Jasperkc,

De verkoper heeft dan ook een verlengde schacht gemaakt waaraan de verstelbare koppeling komt. In zijn begeleidende tekst zegt hij ook, dat de standaard dissel van Roco te kort is en de koppeling in de buffers klem raakt, vandaar heeft hij hem iets verlengd laten maken.

Jouw oplossing heb ik geprobeerd (met die schroef), maar ook dan liep de beugel van de aangehangen wagen in de buffers vast. Mijn huidige alternatief: een gewone koppelingshaak met een daarop geklemde krimpkous werkt op zich wel, maar bij sommige wagens wat schokkerig (niet stabiel genoeg) en bij duwen van één wagen ook niet altijd goed (wagen loopt soms uit de rails bij bochten). Bovendien komt de onderkant van de koppelingshaak op een wissel tegen de puko's en dat belemmert de dienstregeling :-(

Groet, Paul
Re: Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
De koppelingen (dissels) zijn gisteren binnengekomen. Omdat het er nogal veel waren, en sommige relatief groot/dik, zaten ze in een brievenbusdoosje en per soort in een papiertje gevouwen (met daarop het nummer van de bestellijst). Bij platte of minder exemplaren verstuurt hij ze met tape op karton geplakt in een envelop.

Ik had nog niet veel tijd, dus ik heb eerst de koppelingen van Roco voor de railbus geprobeerd (dat was gewoon omsteken, dus zo gepiept). De verlengde dissel met Rocokoppeling werkt goed. Alleen bij één 5207 (Eng.wissel) bleef de koppeling waaraan de wagen hing in de puko's hangen (het ontkoppelstaafje). Daar kan ik wel mee leven, misschien laat zich dat nog beter afstellen. De afstand tot de wagen is iets meer dan bij de schroefoplossing van Jasperkc, of  mijn koppelhaak-met-krimpkous, maar wel een stuk stabieler. De wagon liep nergens uit de rails, ook niet bij duwen. Wellicht komt later nog een foto, maar je kunt het ook op zijn webwinkel zien. Die Rocokoppeling oogt echter wel minder fraai dan alleen een trekhaak.

Dit weekend staan de schroefbare varianten op het menu. Die met een klem/springring moet ik nog even uitzoeken hoe ik de ring er afhaal, zonder dat hij wegspringt of vervormt, of anderszins in onbruik raakt, danwel de basis niet beschadigd wordt.

Groet, Paul
Re: Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
Heb vandaag ook mijn bestelling binnen gehad met koppelingen voor de 1200 en 1600 modellen en wat koppelingen van oudere modellen wagons.
Re: Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
Gisteravond en vanmiddag (en nog de laatste vanavond) de koppelingen op de wagons gemonteerd. Mijn 1200 staat nog ergens op de lijn in een schaduwstation, dus die komt later aan de beurt. Hierbij de volgende opmerkingen:
- de koppeling voor de stortwagon 4610 is ook toepasbaar op de rongenwagen 4607 (met dezelfde constructie van de wielen);
- de koppeling voor de schuifdak- en schuifzijwandwagen 4633 heeft kennelijk in de loop van de tijd toch een net iets andere koppelingsbasis gekregen. Bij mij zit het veertje achter het rechte einde van de koppeling, bij de verkoper zaten de veertjes aan de zijkant. Ik heb de aangeleverde koppeling wel ingebouwd, maar afgeknipt i.p.v. zijn oplossing met haakje naar een trekveer. De dissel is iets breder dan de originele en kan daardoor iets minder naar de zijkant uitslaan. Ik moet nog proefrijden of dat problemen geeft, vooralsnog handbewogen door een wisselstraat gaf het geen probleem. Wellicht is de variant voor de containerwagens (4664 e.d.) beter.
- De koppeling voor de kraanwagen is vooralsnog niet toepasbaar op de digitale kraanwagen, hiervan is het onderstel niet te verwijderen zoals op zijn webwinkel is aangegeven, althans, daar moet ik nog eens nader naar kijken en de explosietekening bestuderen. De oude koppeling is niet (makkelijk) te verwijderen.

Voor het overige was de inbouw redelijk simpel, van het uit- en indraaien van schroefjes, via het verwijderen en terugplaatsen van klemringen, tot de demontage van wielhouders. Wel moesten in veel gevallen de zwaluwstaarten van de kortkoppelingen afgeknipt worden en de koppeling in de houder gelijmd worden. In één geval barstte daarbij de NEM-schacht (niet goed geprint?), maar gelukkig had de leverancier een reserve-exemplaar meegestuurd. Hopen dat de lijm houdt bij het rijden van langere treinen.
Vooral de 3-assige Umbauwagens vind ik er enorm op vooruit gegaan, de goederenwagens ook wel, maar toch minder duidelijk.

Groet, Paul

Re: Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Re: Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
Citaat van: pajomaho op vrijdag 26 mei 2017, 16:49:42
Hoewel op de Duitse E-baysite staat dat onbekend is of hij naar NL levert, doet hij dat wel (na navraag). Je kunt met je NL-login inloggen op de
Ik heb hem rechtstreeks via email benaderd  mobadapter(at)web.de , niet via Ebay en dan rekent hij 1,80 per set.
En via de paypal account d.wansorra(at)freenet.de betaald.
Met 3 dagen de adapters in huis.
Ook mijn 1200's (3051 en 3161) hebben nu een echte koppeling.

grt Piet.
Re: Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
Heb ook een 10 tal loks omgebouwd met zijn adapters.
Ik had problemen met de E10-loks 3040 en 3186.
Na melding van dit probleem (ik was overigens niet de eerste) kreeg ik na verloop van tijd nieuwe aangepaste adapters.

Dat noemt men SERVICE.

Een tevreden gebruiker groet u allen
guillaume
Re: Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
Bedankt voor de tip Mark. Ik heb gelijk maar een setje besteld voor 1 van mijn locomotieven. Ik ben benieuwd.
Achterafhad ik het beter op de manier van Piet kunnen bestellen, want via Ebay verloopt dat eigenlijk heel raar allemaal.
Re: Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
Ik lees nu pas het bericht van Mark. Hartelijk dank voor het plaatsen, heb nog een aantal E03/BR 103's die nu ook een goede koppeling kunnen krijgen.
Re: Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
Heeft er iemand al foto's van gemonteerde schachten? (Uiteraard van de onderzijde en zijkant)

John
Re: Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
Gewoon op de ebay pagina van de aanbieder zelf staan genoeg foto's

klik
Re: Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
@PaT
Ik wil het juist in ingebouwde vorm eens zien/

John
Re: Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
Lid sinds: 2015

Hoe sneller, hoe mooier!

offline
Re: Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
John, ik denk dat je net als mij de mobiele weergave bekijkt. Dan zie je de inbouwfoto's niet. Klik op 1 van de adapters (bijvoorbeeld voor de 3055 op pagina 2 van zijn ebay site) en laat dan de desktopversie zien. Voila, ingebouwd en wel op de kiek gezet
Re: Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
Ook ik heb inmiddels keurig 3 paar adapters ontvangen.
Bijgaand wat foto's van de inbouw bij de 103.0 (3053)

John
Re: Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
Da's wel een redelijk verschil kwa afstand :)
Re: Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
Ik heb inmiddels ook een tweede zending binnen en verwerkt. Eentje voor een BR 212, 3072. Hiervan was het gat aan de sleperkant iets te smal. Met een hobby/afbreekmesje iets weggeschraapt, zodat het wel over de schroefhouder heen komt. Heel soepel beweegt hij nog niet, maar veel meer wegschrapen kan ook niet. 't Is nog even afwachten hoe dat in de praktijk uitpakt, maar een eerste proefritje met de twee omgebouwde Umbau-3-assers ging goed.
Ook de rongenwagen 4607 met de koppeling van de 4610 eronder had even wat problemen, maar dat bleek een te slappe veer te zijn, waardoor hij niet recht terug kwam (en ook iets stroef draait, dus in de laatste stand bleef staan en uit een wissel liep). De veer iets ingekort en het ging weer goed.
Dan wilde ik de koppelafstand van mijn tweede 3075 (BR 216) verminderen door een schacht van de V36/V60 erin te zetten. Helaas levert dat geen verkleining van de afstand op. Mijn oudere 3075 heeft een kleinere koppelafstand dan de nieuwere, wellicht kan ik de draaistelbekleding omwisselen en zo de koppelingen van de oude op de nieuwe zetten - moet ik nog eens nakijken of dat kan. De oude gaat dan naar het museum...

Op twee stuks na (digitale kraanwagen en de nieuwe 3075), is de ombouw dus geslaagd. Vooral bij de 3-assige Umbau wagens is het verschil echt goed, bij de meeste 4600-serie goederenwagens ook wel een behoorlijke verkorting, evenals bij de locs. Bij de platte 4-assige klaprongenwagen 4663 vond ik het effect nog het minst zichtbaar.

Blij dat ik het gedaan heb.
Succes aan wie het ook nog gaat doen.
Groet, Paul
Re: Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
Hallo,

zelf ondertussen ook ruim 20 tal wagons voorzien van Mobadapter koppelingen,

vooral de 3 assige Umbauwagens met een geweldig resultaat, maar ook de kraan en kuilwagons met een goed resultaat, alsmede de zelflossers 4631.

Bij de ombouw zijn verschillende methodes, sommige binnen een minuut klaar, maar soms ook wat meer werk.

1. Bij wagons met uitsteeksel, Dorn is het een fluitje van een cent. Meeste werk is nog de lange veer terugplaatsen.
2. Bij ombouw met een schroef tappen is het iets meer werk maar ook een goed resultaat mogelijk, helaas 1 keer schroefdraad dolgedraaid, wel goed gekomen met een dikkere schroef, maar was wel daardoor een hoop extra werk.  Lange veer er weer tussen en klaar.
3. Sommige gewoon geschroefd oude koppeling eraf, nieuwe koppelinghouder erop.

Wel gemerkt dat het vooraf insteken cq. verlijmen van koppelingen vooraf handiger is, dan als de Koppelinghouders reeds ingebouwd zijn.

Nog een 2e serie  koppelinghouders in bestelling, en heb weer een flink aantal stammetjes kort gekoppelde rijtuigen kaar

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
Hallo Allemaal,

Zijn er ook mobadapter oplossingen voor de motorpost van Märklin of eventueel andere oplossingen waardoor de afstand tussen motorpost en de wagons korter wordt? Ook wil ik weten of er een mogelijkheid bestaat om de afstand tussen lok en tender van de 01.10 korter te maken. Eventueel ook met zo'n mobadapter?

Groet, Jasper
Re: Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Nem schachten voor diverse marklin modellen 3d geprint
Gewoon op zijn verkoop site opzoeken Jasper: KLIK