Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Sprinter door rood en naast de hoofdbaan.

Gestart door PietB dinsdag 23 mei 2017, 01:04:31

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Sprinter door rood en naast de hoofdbaan.
Lid sinds: 2006

Forum member sinds 2006

offline
Sprinter door rood en naast de hoofdbaan.
Re: Sprinter door rood en naast de hoofdbaan.
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede GroupĀ®

offline
Re: Sprinter door rood en naast de hoofdbaan.
Lijkt me toch link als hij met een hogere snelheid ontspoord, maar een frontale botsing daar zit ook niemand op te wachten.


mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Sprinter door rood en naast de hoofdbaan.
In het artikel staat dat deze alleen wordt gebruikt op trajecten waar langzaam wordt gereden.
Re: Sprinter door rood en naast de hoofdbaan.
Lid sinds: 2009

locomotivdegeneraal

offline
Re: Sprinter door rood en naast de hoofdbaan.
Op heel veel plekken lagen er in het verleden nog wissels in plaats van een ontspoortong die dan naar stukje doodlopen spoor leiden met op het eind een stootjuk.
Om kosten te besparen zijn deze wissel verwijderd en op enkele plekken zijn er onspoortongen geplaatst.

Fred
Re: Sprinter door rood en naast de hoofdbaan.
Een link met meer info en een duidelijke foto hiervan: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ontspoorinrichting
Re: Sprinter door rood en naast de hoofdbaan.
Een filmpje van zo'n ontspoorwissel in vol bedrijf...... :P



Gr, Ben.
Re: Sprinter door rood en naast de hoofdbaan.
Mooi duidelijk voorbeeld! Zonde van de loc overigens. Hopelijk was het niet een te kostbare reparatie.
Re: Sprinter door rood en naast de hoofdbaan.
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re: Sprinter door rood en naast de hoofdbaan.
Dag allen,

Als ik de berichtgeving in de media lees en hoor lijkt het net of we een grote rode knop hebben waarmee, in geval van een STS (door rood), een trein naast de baan kunnen zetten. Zo werkt het uiteraard niet.

De ontspoortong op Ede-Wageningen is een zogenaamd eiswissel voor het wissel op het hoofdspoor. M.a.w. Als er een rijweg vanuit Wolfheze in de richting Ede-Wageningen wordt ingesteld moet de ontspoortong in de juiste stand liggen anders komt het inrijsein niet "uit de stand stop" (veilig).

Op het moment van ontsporing lag de ontspoortong niet aan omdat het wissel op het hoofdspoor linksleidend lag. De sprinter is dus naast de baan geraakt omdat het veiligheidssyteem functioneerde zoals het is ontworpen. Overigens rijden de treinen op dat stuk maximaal 40 km/h. Nadat we de zekerheid hadden dat de 2 hoofdsporen (en de bovenleiding) in orde waren konden we de rest van het treinverkeer weer opstarten.

Het is overigens niet zo dat, zoals hierboven wordt gesuggereerd, de ontspoortong is aangelegd om kosten te besparen. Deze tong ligt er al heel erg lang. Juist in nieuwe situaties wordt er meestal voor een oplossing gekozen met een uitwijkspoortje met een juk aan het eind.

Met vriendelijke groet,

Rutger
Re: Sprinter door rood en naast de hoofdbaan.
Lid sinds: 2009

locomotivdegeneraal

offline
Re: Sprinter door rood en naast de hoofdbaan.
Ik wil even regeren op het bericht van Rutger de ontspoortong is geen eiswissel ( voor het SW maar wel voor de Trdl ) maar moet gezien worden als een gekoppeld wissel met een tong met een wissel in de hoofdbaan. Ik wil niet verder in gaan op wat een eiswissel is want er zijn ook nog verzoek wissel dit staat hier buiten.
Even ter info voor Rutger ik ben in 1967 bij het toenmalige SW gekomen en over die tijd heb ik het en niet over de laatste 20 jaar.

Fred
Re: Sprinter door rood en naast de hoofdbaan.
Lid sinds: 2017

staal, diesel en stookolie......

offline
Re: Sprinter door rood en naast de hoofdbaan.
m.i een prima middel om erger te voorkomen.
maar ja......op de seinen letten is beter  8)
een hoop malheur de laatste tijd op het spoor!
vr gr
Dirk
Re: Sprinter door rood en naast de hoofdbaan.
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re: Sprinter door rood en naast de hoofdbaan.
Citaat van: feerden op dinsdag 23 mei 2017, 18:05:30
de ontspoortong is geen eiswissel ( voor het SW maar wel voor de Trdl ) maar moet gezien worden als een gekoppeld wissel

Ik zal voor de mensen die dit niet helemaal volgen kort uitleggen hoe wissels in het algemeen werken. Je hebt o.a. de volgende soorten wissels:
- Enkele wissels: niet aan andere wissels gekoppeld. Zijn onafhankelijk te sturen.
- Gekoppelde wissels: kenmerken zich normaal gesproken doordat ze een A-zijde en een B-zijde hebben. Dit zijn 2 wissels die altijd samen omlopen. liggen A en B rechts en geef je een sturing, dan gaan zowel A als B naar links.
- Eiswissels: deze zijn onafhankelijk te sturen (losse nummers) maar zodra er een rijweg voor een trein wordt ingesteld wordt er van het andere wissel wel een bepaalde stand vereist voordat het sein veilig kan komen. Komt het vereiste wissel buiten de rijweg niet in de juiste stand, dan komt het sein dus ook niet veilig.
- Verzoekwissels: deze zijn onafhankelijk te sturen (losse nummers) maar zodra er een rijweg voor een trein wordt ingesteld wordt er van het andere wissel wel een bepaalde stand gevraagd. Lukt dit niet, dan kan het sein nog steeds veilig komen. In tegenstelling tot bij eiswissels kun je dus bij een "kapot" wissels buiten de rijweg nog wel gewoon blijven rijden.

De situatie in Ede met de ontspoortong is als volgt beschreven in het BVS (ons infra-naslagwerk):


Zolang er geen rijwegen zijn kan ik de wissels en de ontspoortong in de stand leggen die ik wil. Hieronder is de ontspoortong (181) aanliggend, dus voor de signalering rechtsleidend, terwijl wissel 191 linksleidend ligt.


Andersom kan ook:


Zodra er erchter een rijweg ingesteld gaat worden gebeurt er het volgende:
De infra in de rijweg wordt zodanig gestuurd dat er een route ontstaat van sein 198 naar spoor 823 (groene streepjes op de wissels). Ook ontspoortong 181 wordt gestuurd in de "ontspoorstand".


Nu alle infra goed ligt komt de rijweg er in (groene lijn) en komt sein 198 veilig. Ontspoortong 181 wordt, omdat het een eiswissel is, buiten de rijweg in deze stand vastgehouden (groen streepje).
Trein 3118 kan nu binnenkomen op Ede-Wageningen.


Hopelijk heb ik voor iedereen een beetje kunnen verduidelijken hoe het werkt "in het echie". Vragen mogen altijd gesteld worden en ik beantwoord ze ook graag. :-)

Groetjes,

Rutger
Re: Sprinter door rood en naast de hoofdbaan.
Ruiger,  bedankt voor deze informatieve en leerzame info.