Ik heb het vaker gehoord en ook mijn leverancier heeft het erover gehad: Communicatie vanuit Märklin over leveren, levertijden of zendingen is zeer belabberd. Ik was notabene 's ochtends in de winkel en toen grapten we nog over dat het wel juni kon worden voordat mijn CS3 zou komen als het zo door zou gaan, 's middags kreeg ik bericht dat ie was bezorgd. Ik heb ook een goede vier maanden gewacht, besteld rond kerst, geleverd eind april.
Nu heb ik het vermoeden dat Märklin, net als met de introductie van het systemsprogramma, de gehele ontwikkeling en productie weer, al dan niet gedeeltelijk, heeft uitbesteed. Des tijds was het ESU, wie het nu is durf ik niet te zeggen. Dat betekent echter wel dat men er zelf minder de hand in heeft. Zowel in productie, bijvoorbeeld ingrijpen als de kwaliteit niet voldoende is, als in het productiemoment, is lastiger te bepalen.
En zoals Anne al terecht opmerkt, communicatie in grote bedrijven is moeilijk, vooral in de productie. Het is key, maar blijkt ook verschrikkelijk lastig te zijn. Daarbij komt ook nog eens dat men in batches werkt. De aantallen zijn simpelweg niet groot genoeg om continue een productielijn te laten draaien. Dus nu weer een x 100 stuks CS3, dan CS3+, daarna weer x decoders, nog andere producten en dan over een maand of wat weer een batch CS'n. De branche waarin ik ben afgestudeerd was zelfs zo erg dat bepaalde concurrenten hun product, dat ze zelf niet meer leverden/produceerden als nieuw (want vervangen), in kleine hoeveelheden inkochten bij een externe fabriek die alles (na)maakten, in plaats van gewoon uit de eigen productie. Was goedkoper en op die manier kon de service nog steeds gegeven worden. De externe fabriek kon een deel ook wel ergens anders kwijt door zijn vele kanalen, zelf had men alleen de eigen kanalen en productiefaciliteiten die waren ingericht op grotere aantallen.