Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Reperatie Esu Loksound 2.0 (3 MBit)

Gestart door Wijbe vrijdag 19 mei 2017, 10:57:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Reperatie Esu Loksound 2.0 (3 MBit)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Reperatie Esu Loksound 2.0 (3 MBit)
Goedemorgen,

Hier ligt een Esu Loksound 2.0 (3MBit) met defecte functieuitgangen. Voor de rest functioneert de decoder uitstekend.

Op het oog is een transistor defect met het opschrift '493'. Vermoedelijk de Zetix FMMT 493A?

Daar alle functieuitgangen niet werken denk ik dat er mogelijk meer onderdelen defect zijn. Alle 3 transistoren? Weet iemand hoe de functieuitgangen op deze decoder werken? Als ik de datasheet bekijk van de Zetix FMMT 493A is dit de 'eindtrap' van de funtieuitgang. Zou het vervangen van de transistoren met opschrift '493' voldoende zijn om de decoder te repareren?
Re: Reperatie Esu Loksound 2.0 (3 MBit)
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

offline
Re: Reperatie Esu Loksound 2.0 (3 MBit)
Mogelijk dat er meer aan de hand is Wijbe.

Maar wat je kan doen is de decoder naar ESU sturen, liefst nog met aankoopbon. Als het geen garantie is, hebben ze vaak een goede aanbieding.
Re: Reperatie Esu Loksound 2.0 (3 MBit)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Reperatie Esu Loksound 2.0 (3 MBit)
Opsturen is geen optie, het is al een hele oude decoder waar Esu geen ondersteuning voor geeft. De aanbieding van Esu voor een nieuwe Loksound 4.0 betreft ?87,61. Dit is al bijna de beursprijs...

Bekijk hier de prijzen van Esu.

Het gaat mij dan dan ook om zelf de decoder te repareren.
Re: Reperatie Esu Loksound 2.0 (3 MBit)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Reperatie Esu Loksound 2.0 (3 MBit)
voor de kostprijs van de tor zou ik het gewoon proberen.Kosten amper 50 cent stuk.Heb je tijd bestel ze bij ali of een vervanger (FMMT493TA)
Re: Reperatie Esu Loksound 2.0 (3 MBit)
Hallo Wijbe,

Citaat van: Wijbe op vrijdag 19 mei 2017, 10:57:24
Daar alle functieuitgangen niet werken denk ik dat er mogelijk meer onderdelen defect zijn. Alle 3 transistoren? Weet iemand hoe de functieuitgangen op deze decoder werken?
Het is een FMMT493, begrenzingweerstand in de basis, RL tussen plus en collector. Schakeltorren worden via i/o van de processor aangestuurd. Alle functie uitgangen defect ?, dan de processor??.


Mvg,
Peter
Re: Reperatie Esu Loksound 2.0 (3 MBit)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Reperatie Esu Loksound 2.0 (3 MBit)
Alle 3 dus vervangen en maar eens kijken wat er gebeurd.

Met wat geluk werkt weer alles of de processor is deels kapot....... Daar verder de decoder uitstekend functioneert is dat niet mijn verwachting

Re: Reperatie Esu Loksound 2.0 (3 MBit)
Hoi Wijbe,

Je kunt natuurlijk ook de spanning tussen de basis en ground meten. Als de uitgangen van de processor nog goed zijn moet je een spanning van 3.3V of 5V (afhankelijk van de I/O specificatie van de processor) meten bij het schakelen van de betreffende functie uitgang.

Mvg Peter
Re: Reperatie Esu Loksound 2.0 (3 MBit)
Ik zou er niets aan doen, je hebt nu nog geluid? Plaats er een kleine functiedecoder bij onder hetzelfde adres zou ik zeggen.

Gr, Ben.