Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263

Gestart door 10103 donderdag 18 mei 2017, 16:22:21

ns1201 en 1 gast bekijken dit board.
Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263
Introductie
Vorige week is de laatste V100-versie van Märklin (37008) mijn locbestand komen versterken. Het gaat hier om een model van de V100.20-serie van midden jaren zestig (periode III dus). De loc is voorzien van een MFX+/DCC-decoder, allerlei geluidsfuncties en telex-koppelingen aan beide zijdes.

In 2012 bracht Märklin eindelijk een moderne versie van de V100.20 /BR 212 uit met het 37000-model. De basis van het vorige model stamde nog uit de jaren zestig, dus het mocht ook wel een keer. Want ondanks alle aanpassingen die het model in de loop der jaren kreeg, kon je de ouderdom er toch wel duidelijk van af zien. Een van die oude versies - de 3072 - is jarenlang een van mijn lievelingslocs geweest, dus ik was natuurlijk erg benieuwd hoe de nieuwe het er in een vergelijking vanaf zou brengen. Ik kan alvast verklappen dat niet alles aan de nieuwe beter is.



Motor
Zoals tegenwoordig gebruikelijk bij Märklin is de motor in het midden van het frame geplaatst en worden alle vier de assen aangedreven door middel van kardanassen en tandwielen. Op de binnenste assen zitten in totaal vier anti-slip banden,waardoor er een prima trekkracht ontstaat. De loc trekt makkelijk mijn zwaarste trein (acht Schwerlast-wagons met vier en zes assen) de helling op.
Toch vind ik de motor niet het sterkste deel van het model. Op zich rijdt het model netjes: de loc trekt mooi langzaam op en kan ook prima met lage snelheid rijden. Bij die hele lage snelheden hoor je wel een zoemgeluidje uit de motor komen, maar dat stoort niet. Bij iets hogere snelheden (normale kruissnelheden) vind ik persoonlijk het geluid van de motor wel wat teveel overheersen. Tussen mijn SDS-modellen - maar ook de andere locs met de nieuwe motoren - hoor je hem er toch iets te duidelijk bovenuit komen. De schroefjes waarmee de (metalen) kap vastzit ietsje losser draaien en wat "isolatiemateriaal" strategisch in de kap plaatsen, maakt het al wat beter. Maar echt fluisterstil wordt de loc niet. In andere besprekingen die ik heb gelezen wordt het model juist geprezen om zijn stille motor, dus misschien is dit wel exemplarisch.* Liefhebbers van de oude drie- en vijfpolige motoren van Märklin zullen overigens ook niet begrijpen waar ik het hier nu over heb. Voor hen is dit een hele stille loc. ;)





Uiterlijk
Over het uiterlijk ben ik wel erg te spreken. De kleur is erg mooi matrood en ziet er heel fraai uit. Ook details als de losse handgrepen, de dunne rangeerhandgrepen aan de voor- en achterzijdes, de traptreden, het interieur van de cabine met de (standaard geplaatste) machinist, de subtiele ribbeltjes op de smalle loopgedeeltes naast de huiven, en de grijze sierlijn zien er nu stukken beter uit als bij het oude model. Gek genoeg hebben de draaistellen van zowel het oude als het nieuwe model beide een paar kleine details die de ander niet heeft. De matzwarte kleur van de nieuwe draaistellen is duidelijk een verbetering ten opzichte van het glimmend zwarte van de oude.
Wat ik bij de oude echter mooier vind, is de wijze waarop de roosters aan de voor- en achterzijde zijn weergegeven. Bij de nieuwe kun je weliswaar voor bovenop de ventilator zien zitten - in dezelfde rode kleur als de rest gespoten - maar er zit net iets te weinig reliëf in de lamellen. Ook kun je bij de oude beter zien dat de motorkap naar voren geschoven kan worden, doordat er een rail bovenop is weergegeven. De nieuwe heeft dat niet.









Onderhoud
Bij het nieuwe model ontbreekt gelukkig het lelijke schroefje in het dak. Daarvoor in de plaats zijn nu twee schroefjes aan de onderzijde gekomen om de kap er af te halen. Een schroefje kun je zo zien zitten, de ander zit echter weggestopt onder de plastic weergave van de tank. Je zult dus eerst die tank er vanaf moeten halen voordat je bij de tweede schroef komt. Dat gaat niet al te makkelijk. Het instructieboekje zegt weliswaar dat je met een schroevendraaier de tank er af kan wippen - hij zit namelijk vastgeklikt aan het onderstel - maar dat levert alleen maar krassen op. Met een stevige, dunne tandenstoker gaat het nog het beste. Aan alle vier de zijdes  (bij de binnenste wielen) de stoker in het kleine gaatje steken en dan voorzichtig proberen de tank los te krijgen. Wie deze constructie bedacht heeft, gun ik een enkeltje naar een treinloos land.
Als je de twee schroefjes waarmee de elektronica binnenin vastzit losschroeft, dan kun je redelijk makkelijk bij de twee putjes komen om de loc van smeervet te voorzien.





Geluid en telex-koppeling
Uiteraard heeft de loc ook weer de nodige geluidjes aan boord. Het opstarten van de diesel klinkt prima, maar helaas is er daarna bij het rijden amper verschil te horen. Het lijkt wel alsof de loc met stationair toerental blijft draaien. Dat klinkt niet echt realistisch (maar is het misschien wel??) De telex-koppeling werkt prima bij deze loc: hij ontkoppelt makkelijk en blijft gelukkig ook niet hangen bij wissels. Bij het gebruik van de telex (afzonderlijk voor of achter te bedienen) klinkt meteen ook het ontkoppelgeluid. Heel fraai is de functie F14. Daarmee rijdt de loc een stukje naar achter, ontkoppelt en rijdt dan weer losgekoppeld een klein stukje naar voren. Ideaal voor de luie rangeerder.
Bijzonder vind ik tenslotte dat het bedrijfsgeluid onder F15 niet op de MS2 te horen is (alleen op de CS3), terwijl je die wel gewoon aan kunt zetten. Er gebeurt alleen niets.



Conclusie
Al met al ben ik tevreden met dit model. Deze V100 ziet er zo erg mooi uit en is een hele duidelijke stap voorwaarts in vergelijking met het oude model. Geen perfecte loc dus ook (geluid van de motor, dieselgeluid, afwerking roosters) maar wel prima inzetbaar op de modelbaan. Dit model kun je namelijk prima als rangeerloc inzetten, maar ook voor (korte) reizigers- en goederentreinen.

F0 - licht
F1 - Telex-koppeling voor (met koppelgeluid)
F2 - Diesselloc geluid
F3 - Hoorn hoog
F4 - Telex-koppeling achter (met koppelgeluid)
F5 - Directe besturing
F6 - Licht achter uit
F7 - Hoorn laag
F8 - Licht voor uit
F9 - Remgeluid uit
F10 - Perslucht
F11 - Conducteursfluit
F12 - Rangeersnelheid
F13 - Koppelgeluid
F14 - ontkoppelen
F15 - Bedrijfsgeluid (alleen op C3)

Groet, Marc


* Aanvulling juli 2018: Het afgelopen jaar heb ik de loc best veel gebruikt en hij is dan ook inmiddels goed ingereden. Ik moet zeggen dat de motor in de tussentijd behoorlijk stil is geworden, dus dat is erg fijn. Ook het afremmen tot stilstand verloopt nu helemaal vloeiend. Eerder hikte hij nog wel eens een heel klein beetje vlak voordat hij helemaal stil stond.
Re: Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263
Hoi Marc,

Bedankt voor het delen van een zeer goed geschreven en vooral ook eerlijke review van deze loc  :thumbup:.

Groeten,
William
Re: Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263
Hoi Marc,

Bedankt voor je review!
- klopt het dat op foto 4 dat stukje van de bies los zit, bij het schuifgedeelte?
- werkt F14 dus afhankelijk van de rijrichting? Je zou verwachten dat die er 2 maal op zit, voor elke koppeling 1...
Re: Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263
Bedankt William! :)

Simon, het biesje is in dat hoekje inderdaad niet helemaal dekkend aangebracht (het zit dus niet los). F14 werkt inderdaad afhankelijk van de rijrichting. Als de loc in zijn 'vooruit' staat, koppelt hij met F14 aan de achterzijde los, in zijn 'achteruit' koppelt hij dan aan de voorkant los.

Groet, Marc
Re: Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263
Hi Marc,

Het is een mooie loc, ik doe het met een oudere, omgebouwde, versie (naar tevredenheid)
Marklin 37724 V100 Ombouwen naar Full-sound.

groet
Harald
Re: Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263
Lid sinds: 2013

Als het maar Zwitsers is.

offline
Re: Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263
Marc,

Bedankt voor het plaatsen van dit mooie maar vooral uitgebreide verslag.
Re: Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263

Ik heb ook eens een V100 voorzien van ESU Loksound.
Zie ===> klik
en ===> klak
Re: Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263
Citaat van: Haradigi op donderdag 18 mei 2017, 18:23:56

Het is een mooie loc, ik doe het met een oudere, omgebouwde, versie (naar tevredenheid)
Marklin 37724 V100 Ombouwen naar Full-sound.


Zie post......

Marc,

Ga de lok eens lekker inrijden en voorts nalopen en smeren, het lawaai van de motor / aandrijving moet ondanks de metalen kap beter kunnen.

Gr, Ben.
Re: Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263
Ik heb zelf de 37003 en de 37005 gehad geen van de bovenstaande minpunten heb ik ervaren alleen die afdek van de behuizingsschroeven had anders gekund.
En ik denk dat er in de toekomst nog meer CS3 only functies gaan komen.
Re: Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263
Beste Marc,

Motor: ik vond destijds met de BR 94.4 dat de motor ook wat zoemt, recentelijk is hetzelfde type motor in de Re 4/4I nog wat harder gaan zoemen, het is een geluid wat uit de motorconstructie komt en ik voel de motor ook trillen.

Omdat de motor bij jou waarschijnlijk ook zonder isolatie op de bodemplaat ligt, gaat het geluid het onderstel in en via allerlei "contact" paden dus ook in de omkapping.

Wat mij erg interesseert als "niet-MFX-er" is of de lok op DCC ook goed rijdt (zal wel), goed in te stellen is en of alle functies schakelbaar zijn.

Groet, Anne W
Re: Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263
Hoi Anne,

Het klopt wat je zegt, de motor ligt zonder isolatie op het onderstel. Misschien dat een dun laagje isolatiemateriaal hier wel helpt? Dat ga ik nog even bekijken.
De DCC-optie heb ik nog niet uitgetest, maar dat wilde ik nog wel gaan doen. Je zult er dus nog even op moeten wachten.

Groet, Marc
Re: Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263
Beste Marc,

Het heeft bij mijn Re 4/4 I wat geholpen, maar daar moet een nieuwe motor in, ik heb het idee dat er lagertjes aan het uitlopen zijn, maar ik zou als ik jou was wel even wachten met isoleren tot de garantie verstreken is, anders begint Märklin terecht gelijk te koeren.

DCC, natuurlijk , ik wacht rustig af, als het goed werkt dan worden nieuwe Märklin loks weer mogelijk voor mij.

Groet, Anne W
Re: Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263
Lid sinds: 2012

Pukos sind ok!

offline
Re: Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263
Mooi uitgebreid verslag :thumbup: :thumbup:, altijd weer wat anders en extra te lezen hier op 3rail.

Al enige jaren rijd ik met deze:

https://forum.3rail.nl/index.php?topic=48678.0

De lok wordt stiller met de juiste hoeveelheid vet is mijn ervaring maar superstil wordt ie inderdaad niet.
Toegang tot de "vetpotten" vind ik wel wat lastig maar ook dat went.
Dit soort nieuwe fijngedetaileerde modellen zijn ook eigenlijk niet te vergelijken met de metalen bakken van vroeger. Wat mij betreft 2 verschillende werelden. Veel plezier verder met dit mooie model.

Tsja en voor nog mooier is er t model van Brawa compleet met werkende ventilator, heeft ook weer zijn prijs.
Re: Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263
Bedankt Bas!  :)

Anne, vandaag geprobeerd de loc onder DCC aan het rijden te krijgen, maar met mijn MS2 lijkt dat niet te lukken. De MS2 lijkt DCC-adres 03 (dat zou volgens het boekje het adres moeten zijn) niet te herkennen in de loc. Nu staat er in het boekje dat je CV50 moet aanpassen om bij een ander protocol te komen, alleen kan ik de CV's bij mijn MS2 niet aanpassen.  Ik kan je dus niets zeggen over de DDC-eigenschappen.

Groet, Marc
Re: Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263
Beste Marc,

Ik neem aan dat je het MFX gebeuren in je MS2 helemaal uitgezet hebt (als dat kan in de MS2)

Groet, Anne W
Re: Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263
Naar mijn weten moet je zo wel mfx als mm uitschakelen in de MS2 om de decoder met dcc te kunnen aanspreken.
Re: Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263
Marc,
Een mooi en uitvoerig verslag.
Ik bezit het neefje van deze mooie lok, reihe 2048 art nr 37001.
Ben er zeer tevreden mee.

Gr, Willy
Re: Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263
Anne, Mark, uiteraard dat is het! Ik had er helemaal niet bij stil gestaan dat je dat moest omzetten bij de MS2. Normaal staat de MS2 op de MFX/DCC/MM-stand en de Märklin-loc - zo staat het ook in het boekje, dat begreep ik ook al niet helemaal - kiest dan automatisch voor het MFX-protocol. Als ik alleen de DCC-stand kies, dan gaat de loc wel via het DCC-protocol rijden. Ik heb het net even snel uitgeprobeerd en het werkt. Er zijn wel wat minder functies (13 in plaats van 16) dan beschikbaar. Later dit weekend zal ik nog wel even kijken welke dat precies zijn en hoe het met de rijeigenschappen zit in DCC-modus.

Willy, bedankt! :)

Groet, Marc
Re: Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re: Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263
Bedankt voor deze uitgebreide en duidelijke review!
Re: Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263
Het kan zijn dat die 16 functies er wel zijn maar dat je die handmatig moet instellen :(
Re: Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263
Citaat van: Anne W op donderdag 18 mei 2017, 23:14:44
Wat mij erg interesseert als "niet-MFX-er" is of de lok op DCC ook goed rijdt (zal wel)
Hoi Anne,

Het gebruikte protocol heeft niets met de rijeigenschappen te maken en wordt alleen gebruikt voor de communicatie tussen de centrale en de processor in de decoder.
De processor stuurt de motor aan middels een PI regelaar en PWM sigaal en H-Brug en dat verandert niet als je een ander protocol gebruikt.
Dus zijn de rijeigenschappen bij mfx en dcc gelijk.


Re: Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

offline
Re: Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263
De bovenstaande opmerking van Ad kan ik inmiddels bevestigen. Net even wat rondjes gereden en de 37008 rijdt in DCC-modus precies hetzelfde als onder het MFX-protocol. Dezelfde rijeigenschappen dus.
In DCC-modus worden er in eerste instantie slechts dertien functies weergegeven, maar de laatste drie kun je inderdaad - zoals Mark hierboven al opmerkte - zelf toevoegen. Bij de MS2 gaat dat als volgt: loc bewerken, loc functies kiezen, op de lege plek gaan 'staan', symbooltje uitkiezen, tijdsduur instellen en opslaan. Zo krijg je alle zestien functies aan boord, waarbij de laatste net als bij het MFX-protocol niets doet (alleen bij de CS3).

Groet, Marc
Re: Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263
Beste Marc,

Ontzettend hartelijk bedankt, ik ga er van uit dat de decoder zich ook op de normale DCC manier laat instellen, behalve dan CV6 die zal wel niet te vinden zijn...., daarvoor moet je weer even met een CS of Ecos in de slag, maar dat was ik al gewend met de oudere MFX decoders.

Groet, Anne W
Re: Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263
Als ik me niet vergis zijn van de laatste marklin decoders CV waarden alleen volledig te programmeren onder DCC onder MM is het beperkt.
Re: Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263
Even een verlate reactie op Ad zijn opmerking dat het niet uitmaakt welk datasysteem gebruikt wordt, het klinkt me goed in de oren, alleen als ze op het Duitse Stummi Forum al 3 maanden/14 pagina's daarover aan het discussiëren zijn dan weer ik niet of het echt zo is, zie
https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=5&t=147070

Groet, Anne W
Re: Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263
 @citaat
Misschien zijn wij Nederlanders wel slimmer dan die Duitsers op dat forum ;)

Groeten,
Ton.
Re: Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263
Als ik naar het profiel van de topicstarter CDC-user en aanjager van de discussie kijk.......

Interessen:
    Digitale Modelleisenbahnsteuerung, Eisenbahn Epoche II bis V, Motorregelung
Tätigkeit:
    Physiker: Momentan - Entwicklung und Steuerung von Micro-Antriebssystemen,
    Programmierung und Entwicklung mechatronischer Systeme


........heb ik wel een beeld bij deze man. Zo veel mogelijk liefst domme vragen stellen en bij de antwoorden lekker alles proberen te weerleggen.

@Anne: start effe een nieuw topic over DCC. Dit gaat over de lok van Marc. ;)

Gr, Ben.
Re: Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263
Beste Ben,

Mijn boodschap was een antwoord aan Ad, jij vindt het nodig om commentaar te leveren, dus is het aan Ad of jou daar eventueel een nieuwe discussie over te openen (voor mij hoeft dat niet, veel te ingewikkeld....)

Groet, Anne W
Re: Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bespreking: Märklin 37008 - V100 2263
 ;)

Groet
Harald