IntroductieVorige week is de laatste V100-versie van Märklin (37008) mijn locbestand komen versterken. Het gaat hier om een model van de V100.20-serie van midden jaren zestig (periode III dus). De loc is voorzien van een MFX+/DCC-decoder, allerlei geluidsfuncties en telex-koppelingen aan beide zijdes.
In 2012 bracht Märklin eindelijk een moderne versie van de V100.20 /BR 212 uit met het 37000-model. De basis van het vorige model stamde nog uit de jaren zestig, dus het mocht ook wel een keer. Want ondanks alle aanpassingen die het model in de loop der jaren kreeg, kon je de ouderdom er toch wel duidelijk van af zien. Een van die oude versies - de 3072 - is jarenlang een van mijn lievelingslocs geweest, dus ik was natuurlijk erg benieuwd hoe de nieuwe het er in een vergelijking vanaf zou brengen. Ik kan alvast verklappen dat niet alles aan de nieuwe beter is.
MotorZoals tegenwoordig gebruikelijk bij Märklin is de motor in het midden van het frame geplaatst en worden alle vier de assen aangedreven door middel van kardanassen en tandwielen. Op de binnenste assen zitten in totaal vier anti-slip banden,waardoor er een prima trekkracht ontstaat. De loc trekt makkelijk mijn zwaarste trein (acht
Schwerlast-wagons met vier en zes assen) de helling op.
Toch vind ik de motor niet het sterkste deel van het model. Op zich rijdt het model netjes: de loc trekt mooi langzaam op en kan ook prima met lage snelheid rijden. Bij die hele lage snelheden hoor je wel een zoemgeluidje uit de motor komen, maar dat stoort niet. Bij iets hogere snelheden (normale kruissnelheden) vind ik persoonlijk het geluid van de motor wel wat teveel overheersen. Tussen mijn SDS-modellen - maar ook de andere locs met de nieuwe motoren - hoor je hem er toch iets te duidelijk bovenuit komen. De schroefjes waarmee de (metalen) kap vastzit ietsje losser draaien en wat "isolatiemateriaal" strategisch in de kap plaatsen, maakt het al wat beter. Maar echt fluisterstil wordt de loc niet. In andere besprekingen die ik heb gelezen wordt het model juist geprezen om zijn stille motor, dus misschien is dit wel exemplarisch.* Liefhebbers van de oude drie- en vijfpolige motoren van Märklin zullen overigens ook niet begrijpen waar ik het hier nu over heb. Voor hen is dit een hele stille loc.
UiterlijkOver het uiterlijk ben ik wel erg te spreken. De kleur is erg mooi matrood en ziet er heel fraai uit. Ook details als de losse handgrepen, de dunne rangeerhandgrepen aan de voor- en achterzijdes, de traptreden, het interieur van de cabine met de (standaard geplaatste) machinist, de subtiele ribbeltjes op de smalle loopgedeeltes naast de huiven, en de grijze sierlijn zien er nu stukken beter uit als bij het oude model. Gek genoeg hebben de draaistellen van zowel het oude als het nieuwe model beide een paar kleine details die de ander niet heeft. De matzwarte kleur van de nieuwe draaistellen is duidelijk een verbetering ten opzichte van het glimmend zwarte van de oude.
Wat ik bij de oude echter mooier vind, is de wijze waarop de roosters aan de voor- en achterzijde zijn weergegeven. Bij de nieuwe kun je weliswaar voor bovenop de ventilator zien zitten - in dezelfde rode kleur als de rest gespoten - maar er zit net iets te weinig reliëf in de lamellen. Ook kun je bij de oude beter zien dat de motorkap naar voren geschoven kan worden, doordat er een rail bovenop is weergegeven. De nieuwe heeft dat niet.
OnderhoudBij het nieuwe model ontbreekt gelukkig het lelijke schroefje in het dak. Daarvoor in de plaats zijn nu twee schroefjes aan de onderzijde gekomen om de kap er af te halen. Een schroefje kun je zo zien zitten, de ander zit echter weggestopt onder de plastic weergave van de tank. Je zult dus eerst die tank er vanaf moeten halen voordat je bij de tweede schroef komt. Dat gaat niet al te makkelijk. Het instructieboekje zegt weliswaar dat je met een schroevendraaier de tank er af kan wippen - hij zit namelijk vastgeklikt aan het onderstel - maar dat levert alleen maar krassen op. Met een stevige, dunne tandenstoker gaat het nog het beste. Aan alle vier de zijdes (bij de binnenste wielen) de stoker in het kleine gaatje steken en dan voorzichtig proberen de tank los te krijgen. Wie deze constructie bedacht heeft, gun ik een enkeltje naar een treinloos land.
Als je de twee schroefjes waarmee de elektronica binnenin vastzit losschroeft, dan kun je redelijk makkelijk bij de twee putjes komen om de loc van smeervet te voorzien.
Geluid en telex-koppelingUiteraard heeft de loc ook weer de nodige geluidjes aan boord. Het opstarten van de diesel klinkt prima, maar helaas is er daarna bij het rijden amper verschil te horen. Het lijkt wel alsof de loc met stationair toerental blijft draaien. Dat klinkt niet echt realistisch (maar is het misschien wel??) De telex-koppeling werkt prima bij deze loc: hij ontkoppelt makkelijk en blijft gelukkig ook niet hangen bij wissels. Bij het gebruik van de telex (afzonderlijk voor of achter te bedienen) klinkt meteen ook het ontkoppelgeluid. Heel fraai is de functie F14. Daarmee rijdt de loc een stukje naar achter, ontkoppelt en rijdt dan weer losgekoppeld een klein stukje naar voren. Ideaal voor de luie rangeerder.
Bijzonder vind ik tenslotte dat het bedrijfsgeluid onder F15 niet op de MS2 te horen is (alleen op de CS3), terwijl je die wel gewoon aan kunt zetten. Er gebeurt alleen niets.
ConclusieAl met al ben ik tevreden met dit model. Deze V100 ziet er zo erg mooi uit en is een hele duidelijke stap voorwaarts in vergelijking met het oude model. Geen perfecte loc dus ook (
geluid van de motor, dieselgeluid, afwerking roosters) maar wel prima inzetbaar op de modelbaan. Dit model kun je namelijk prima als rangeerloc inzetten, maar ook voor (korte) reizigers- en goederentreinen.
F0 - licht
F1 - Telex-koppeling voor (met koppelgeluid)
F2 - Diesselloc geluid
F3 - Hoorn hoog
F4 - Telex-koppeling achter (met koppelgeluid)
F5 - Directe besturing
F6 - Licht achter uit
F7 - Hoorn laag
F8 - Licht voor uit
F9 - Remgeluid uit
F10 - Perslucht
F11 - Conducteursfluit
F12 - Rangeersnelheid
F13 - Koppelgeluid
F14 - ontkoppelen
F15 - Bedrijfsgeluid (alleen op C3)
Groet, Marc
* Aanvulling juli 2018: Het afgelopen jaar heb ik de loc best veel gebruikt en hij is dan ook inmiddels goed ingereden. Ik moet zeggen dat de motor in de tussentijd behoorlijk stil is geworden, dus dat is erg fijn. Ook het afremmen tot stilstand verloopt nu helemaal vloeiend. Eerder hikte hij nog wel eens een heel klein beetje vlak voordat hij helemaal stil stond.