Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Combineren analoog en digitaal op één baan, het kan eenvoudig

Gestart door Ton van het Fort donderdag 18 mei 2017, 08:58:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Combineren analoog en digitaal op één baan, het kan eenvoudig
Ik ben herintreder op modelspoorgebied. Ik heb nog veeeeel analoge spulletjes. Nu ik weer tijd heb de zaak weer opgestart en me eens verdiept in de voor mij digitale mogelijkheden. Eigenlijk heb ik een eenvoidige oplossing gevonden, vind ik. Ik heb inmiddels een analoog gestuurde basisbaan waarop ik via blokken mijn treinen laat lopen, "oude school". Ik heb echter niet al mijn oude rails, wissels en seinen gebruikt. Die heb ik nu gevlochten in en rondom mijn analoge baan. De rails en kabeltjes komen niet te dicht bij elkaar in de buurt. Deze nieuwe digitale baan, met elementen uit de analoge tijd zijn prima aan te sturen door een wat oude digitale centrale. De groep die overgaan naar CS3 bieden ze voor een redelijk bedrag te koop aan. Kwestie van goed de aanbiedingen in de gaten houden. Inmiddels werkt de digitale baan(soort eerste generatie digitaal) prima. Met een 6021 en aale randapparatuur. Soms doet een oude wissel wat raar maar die is snel wisselbaar. Inmiddels ook een MS2 aangeschaft deze verbonden met de digitale baan. Gaat ook prima, alles reageert naar tevredenheid. Inmiddels via overgangsrails, want ik had alleen nog maar M-rails gebruikt, wat nieuwe c-rails ingepast. Handig want mn de flauwe bochten bestaan bij m-rails (muv de 3900-serie uit 1954) niet. Alles werkt, analoog en digitaal. Inderdaad het een maakt meet lawaai dan de ander maar dat is de nostalgie die we toch zoeken? Geen interferentie tussen de systemen, niets weggooien, rustig uitbreiden en toch plezier houden.
Re: Combineren analoog en digitaal op één baan, het kan eenvoudig
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Combineren analoog en digitaal op één baan, het kan eenvoudig
Even voor jouw begrip:

Rijden:
- M-rails, K-rails en C-rails kunnen allemaal zowel voor digitaal als analoog rijden worden gebruikt.
- Digitale loks kunnen vrijwel allemaal op een analoge baan worden gebruikt.
- Aandachtspunt zijn de donkerblauwe trafo's i.v.m. de omschakelpuls bij analoog rijden. (Oude blauwe trafo's dus liever niet meer gebruiken voor voeding van digitale rijregelaars.
- Aandachtspunt: niet alle Delta loks kunnen zonder herprogrammeren op een analoge baan rijden.
- Loks stoppen gewoon bij ingebouwde stopsecties van seinen.
- Binnen één digitale stroomkring is het niet mogelijk analoge loks en digitale loks gelijktijdig te laten rijden.
- Het is mogelijk te rijden van een digitale stroomkring naar een analoge stroomkring, mitts gezorgd wordt voor een fysieke scheiding, bijv. sleper wip of omschakelbare overgangssectie.

Bedienen van seinen en wissels:
- Bedienen analoog blijft gewoon mogelijk. Je mist alleen de bedieningsfuncties van de centrale (CS, MS2, enz.)
- Om digitale te bedienen zul je wissel en seindecoders moeten inbouwen.

John
Re: Combineren analoog en digitaal op één baan, het kan eenvoudig
John,
Bedankt voor je reactie en meedenken. Ik heb bewust de analoge sectie volledig gescheiden van de digitale wereld. Wil dat ook niet combineren. Op de analoge baan gebruik ik alleen maar loc's, trafo's en schakelmateriaal uit die tijd, althans die voor de analoge baan is bedoeld. Geen digitale loc's op de analoge baan dus. Puur analoog.
Voor het digitale deel gebruik ik alleen het railmateriaal, wissels en seinen uit de analoge periode. Deze schakel ik, of laat ze schakelen via Memory, in cominatie met 6083 of 6084 ( uit de beginperiode digitaal). Op de digitale baan rijden alleen digitale loc's en afhankelijk van hun leeftijd al dan niet voorzien van schakelbare verlichting, geluidsvoorzieningen etc.
Ik ben niet van plan om verbindingen te leggen tussen analoog en digitaal.
Nu verder met aanleggen van bovenleiding op de analoge baan, biedt weer leuke uitdagingen.
Ik ben niet van de modelbouwscenery dus het is nog allemaal hout, ijzer en plastic op de baan.
Dank nogmaals voor je meedenken en je tips.
Groetjes, Ton
Re: Combineren analoog en digitaal op één baan, het kan eenvoudig
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Combineren analoog en digitaal op één baan, het kan eenvoudig
Dekt je Onderwerp dan wel de lading?
Combineren analoog en digitaal op één baan, het kan eenvoudig

Dat wekt toch de indruk alsof je wel mixt in plaats van niet mixt, zoals je nu aangeeft.
Want dat kan ook, wel degelijk, mits blokgestuurd.

Daarnaast is een heel ander soort mix mogelijk (waarover je zelden iets hoort of leest bij 3-rail):
treinen rijden analoog, de besturing van wissels, seinen, en stopplaatsen is gedigitaliseerd.

En er zijn meer mogelijkheden: analoog + digitaal met Koploper, dinamo gebruikt voor 3-rail (al beweert de leverancier dat dit niet kan bij 3-rail), mix van 2+3 rail met analoog + digitaal, op één baan.

Kortom: jouw keus is zeer beperkt, en maar eentje uit een waaier van mogelijkheden.

Maar het is jouw keus, en dus respecteer ik die.
Het is jouw baan, en jij bepaalt wat daar mag.
Re: Combineren analoog en digitaal op één baan, het kan eenvoudig
Beste Jan-Willem,
Kennelijk heb ik je met de kop op de "verkeerde rails" gezet. Natuurlijk niet mijn bedoeling. Nog even wat argumenten en details. Ik had en heb dus nog steeds een uitgebreid assortiment van en voor een analaloge baan, bovenleiding, toeters (7213). Dat materiaal koester ik graag en maak het weer werkbaar met alle analoge schakeltrucjes die M ons indetijd heeft aangereikt. Er rijdt dus alleen maar materiaal uit de analoge tijd. Het modernste materiaal is aansturing via 6600.
Ik beschouw de komst van Delta als de eerste digitale sprong. Materiaal vanaf die periode voor zover in mijn bezit rijdt dus op de digitale baan. De beide "banen" zijn, en wil ik (mijn keus inderdaad) niet koppelen. Ik weet dat dat wel kan. Ik wil de analoge periode in ere houden. Fysiek lopen beide banen door elkaar. Op sommige trajecten naast elkaar, komen op zelfde stations (-andere sporen), heb ik rangeerterrein dat deels analoog en deels digitaal wordt gestuurd. Ik heb om het overzichtelijk te houden is de plek waarvan ik analoog stuur of digitaal stuur anders. Ik ben nog op zoek naar de IR sturingsapparatuur, maar dat is een ander hoofdstuk.
Tot zover ....
Re: Combineren analoog en digitaal op één baan, het kan eenvoudig
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Combineren analoog en digitaal op één baan, het kan eenvoudig
@Ton,
Houdt er wel rekening mee dat de 6600 en digitale decoders geen goede match zijn.
De decoders kunnen door deze regelaar defect raken.

John
Re: Combineren analoog en digitaal op één baan, het kan eenvoudig
Hoi John,
Dank voor je zorg. De 6600 is alleen aangesloten op een onderdeel van het analoge gedeelte. In de gebruiksaanwijzing én bij de beschrijvingen in M-magazine en M-insider staat dat ook expliciet. De 6600 heeft wel een aantal trucjes voor de analoge baan, is wat fijner te regelen. De analoge loc's reageren er goed op.
Groetjes, Ton
Re: Combineren analoog en digitaal op één baan, het kan eenvoudig
Een eenvoudige analoge / digitaal combinatie is een analoge bovenleiding met een digitale middenleider. OK, voor analoge stomers en - diesels werkt dit niet maar voor mijn wat oudere e-loks bleek dit een voor mij leuke oplossing.
Groeten,
Fokko
Re: Combineren analoog en digitaal op één baan, het kan eenvoudig
Dank voor deze bijdrage. Ik gaa eens een teststrookje maken om dit te proberen. Welk type loc kan ik dan gebruiken? Heb je serienummers? Op jaartallen. Welke zeker niet? Moet ik nog op massa-interferentie letten?
Re: Combineren analoog en digitaal op één baan, het kan eenvoudig
Citaat van: Ton van het Fort op zaterdag 20 mei 2017, 17:08:54
Welk type loc kan ik dan gebruiken?
Alle Märklin E-locs die een elektrisch functionele pantograaf aan boord hebben en die de keuze hebben, d.m.v. een schakelaartje,
om op bovenleiding óf op de puko's om te schakelen.
Massa behoeft niet gescheiden te worden.
Re: Combineren analoog en digitaal op één baan, het kan eenvoudig
Met nog als aanvulling dat het niet aan te bevelen is een digitale lok analoog in te zetten op de bovenleiding, dit i.v.m. vonken.

Gr, Ben.
Re: Combineren analoog en digitaal op één baan, het kan eenvoudig
De digitale e-tjes in mijn bezit zijn allen slechts op bovenleiding te zetten door het verplaatsen van een bruggetje in het inwendige. Dat nodigt niet echt uit en de noodzaak ontbreekt ook. Ze kunnen wel met de stroomafnemer tegen een actieve rijdraad komen zonder gevolg, er is immers geen verbinding en die moet echt bewust aangezet worden. De analoogjes zoals ik ze maar even bijeenveeg hebben een eenvoudig schakelaartje aan de buitenkant bereikbaar, die zet je zo om. Zelfs al zet ik een analoogje op benedenverkeer op de baan geeft dat nog niets. Loks zet ik altijd op de baan, digitaal en analoog met de MS1 op stop. Na inschakelen van de middenleiderspanning zal een analoogje gewoon wegrijden, niks niet erg, spanning eraf, schakelaartje om en klaar.

Groeten,

Fokko
Re: Combineren analoog en digitaal op één baan, het kan eenvoudig
Heren, dank voor de toelichtingen. Ik heb getest en h eb de navolgende combinatie. Mijn oude analoge e-locs worden gevoed via de bovenleiding en voeren spanning af via de rails. De rails hebben een constante spanning want ze zijn digitaal aangesloten op MS2. Overigens gebruik ik M-rails want daar past mijn bovenleiding zondermeer op.
De omzetting van boven naar benedenleiding op de oude locs is duidelijk via de bekende schakelaar. Toch nog wat te mixen. Ga eens kijken op mijn baan waar ik eea kan toepassen. Heb ong. 100 meter bovenleiding liggen met portalen en allerlei hulpstukken, dus dat zal wel lukken. Nogmaals dan voor de tips en bijdragen.
Re: Combineren analoog en digitaal op één baan, het kan eenvoudig
Dag Ton,
Interessante oplossing ! Ik ben ook "herintreder" en wil M-rail en C-rail combineren en analoog en digitaal rijden.
Zou je een schematisch principe tekeninkje kunnen plaatsen hoe je het hebt gedaan?

Groet,
Henk 
Re: Combineren analoog en digitaal op één baan, het kan eenvoudig
Hallo,
Ik zit met een dringende vraag. Ik heb een baanontwerp en is volledig analoog.
Graag zou ik analoog en digitaal koppelen. Dus binnen mijn ontwerp wil ik de middengeleiders onderbreken en zo een nieuw digitaal traject maken. De vraag is: is het voldoende om alleen de middengeleider te onderbreken bij m-rails?

Vriendelijke groet,

Fred
Re: Combineren analoog en digitaal op één baan, het kan eenvoudig
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Combineren analoog en digitaal op één baan, het kan eenvoudig
In principe kan dat, maar het is verstandig op deze overgangen ook de sleperwippen te monteren.

John
Re: Combineren analoog en digitaal op één baan, het kan eenvoudig
Hallo John,

Voor alle duidelijkheid: de massa van de analoge rails mogen gelijktijdig hangen aan de massa van de ms2 terwijl de middengeleiding wordt onderbroken? Klopt dit en kan ik ervan uitgaan dat ik het zou kunnen aansluiten?

Fred
Re: Combineren analoog en digitaal op één baan, het kan eenvoudig
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Combineren analoog en digitaal op één baan, het kan eenvoudig
Massa aan de baanzijde aan elkaar is geen enkel probleem.
Massa vóór de Gleisbox = NO GO.

John
Re: Combineren analoog en digitaal op één baan, het kan eenvoudig
Hoi John,

Neem me niet kwalijk dat ik misschien iets doms vraag. Ik ben een beginneling wat betreft digitaal rijden in combinatie met m-rail.
Maar wat bedoel je met massa vóór de gleisbox?

Fred
Re: Combineren analoog en digitaal op één baan, het kan eenvoudig
Fred,
Als scheiding Analoog // Digitaal zou ik altijd een sleper wipper plaatsen.
Stel je zet een trein stil met de sleper op de scheiding vorm je elektrisch een brug bij het weer rij spanning zetten op het analoge deel.
Of het handig is? oudere digitale locs kunnen niet zonder tussenkomst van schakelen in de dipswitsch rijden op zowel digitaal als analoog.
een analoge loc gaat ongecontroleerd rijden op het digitale deel.
Cees

Re: Combineren analoog en digitaal op één baan, het kan eenvoudig
Hallo Cees,

Stel ik heb 2 ovalen liggen door 1 of 2 wissels aan elkaar gekoppeld.
Nu wil ik op de ene ovaal analoog rijden en de andere digitaal met een mobile station 2.
Komt het goed als ik bij beide wissels alleen de middengeleiding onderbreek en de rest van de rails aan elkaar laat zitten. Dus op de ene ovaal blijf ik enkel en alleen digitaal rijden.

Met vriendelijke groet,
Fred
Re: Combineren analoog en digitaal op één baan, het kan eenvoudig
Fred,
je gaat niet over de wissel verbinding rijden? waarom ligt deze er dan?
Cees
Re: Combineren analoog en digitaal op één baan, het kan eenvoudig
Ik heb een vrij uitgebreide analoge baan. Ik zou de wissels ook weg kunnen halen. Ik wil alleen weten of het mogelijk is om alleen de middengeleiding te onderbreken. De massa komt dan van de normale trafo en MS2.
Kan dat?
Fred
Re: Combineren analoog en digitaal op één baan, het kan eenvoudig
Indien de trafo's in fase staan, en gecontroleerd dat een stekker niet op enig moment omgedraaid wordt is er geen probleem om de massa's te verbinden.
Blijft in mijn beleving het probleem bestaan dat op enig moment een trein over deze wissel verbinding gaat
Cees
Re: Combineren analoog en digitaal op één baan, het kan eenvoudig
Ok, dank voor jouw reactie.
Fred
Re: Combineren analoog en digitaal op één baan, het kan eenvoudig
Als in begin van dit draadje ben ook ik een analoog en digitaal rijder. Ik heb nadat ik jarenlang een grote analoge baan had deze uitgebreid met een digitaal deel. Eerst door middengeleider te onderbreken en met wipschakel een overbrugging gemaakt. Is me niet goed bevallen. Te veel en te vaak ging het fout. Nu rijden de analoge en digitale baan apart van elkaar. We hebben aparte aansluitingen ook voor massa. Het baanontwerp is zodanig dat de banen als het ware in elkaar verstrengeld zijn. Op een aantal stations komen zowel analoge als digitale treinen aan. Mijn digitale baan is voorzien van m-rails en wordt aangestuurd door de eerste generatie digitale apparatuur uit de 6021-serie met een aantal memory?s. Inmiddels heb ik een uitbreiding met een CS3plus en een soort interface 60128. alle digitaal werkt zo met elkaar. En de analoge baan rijdt braaf zijn rondjes zonder storing. Advies dus om digitaal en analoog echt te splitsen.
Re: Combineren analoog en digitaal op één baan, het kan eenvoudig
Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ga morgen naar Houten en ga daar ook wat informatie vergaren.
Het wordt nog een hele puzzel.
Fred
Re: Combineren analoog en digitaal op één baan, het kan eenvoudig
Hallo,
Vandaag ben ik in Houten geweest en heb denk ik de beste oplossing om digitaal en analoog te scheiden.
Natuurlijk eerst de middengeleider onderbreken en dan ook de rails zelf. Deze kun je scheiden d.m.v. Raillas die roco, fleischman etc heeft. Allemaal koude 100.
Door middel van een 6 polige schakelaar kun je dan ook nog tussen analoog en digitaal schakelen.

Fred
Re: Combineren analoog en digitaal op één baan, het kan eenvoudig
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Combineren analoog en digitaal op één baan, het kan eenvoudig
Het doet me toch weer denken aan eerdere draadjes:
Baan voor analoog en digitaal gebruik (fredrans)
Analoog rijdeen met Koploper (Fredi)
De Sim-baan, analoog en digitaal door elkaar, aangestuurd met Koploper (Fredi)
digitaal en analoog rijden op C-rails(fredspoor)

Jij gebruikt een 6-polige schakelaar (en dat is voor wat jij wilt, misschien de beste oplossing), anderen doen het anders (maar hebben ook andere wensen).
Re: Combineren analoog en digitaal op één baan, het kan eenvoudig
Re: Combineren analoog en digitaal op één baan, het kan eenvoudig
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Combineren analoog en digitaal op één baan, het kan eenvoudig
Ook die ja, dinamo plug and play, voor mensen met veel wensen en bijbehorende inkomsten.
Re: Combineren analoog en digitaal op één baan, het kan eenvoudig
hoi,

Citaat van: Sprinter op maandag 26 augustus 2019, 21:39:16
analoog en digitaal
http://www.vpeb.nl/oplossingen/treinen/dinamo-pnp

Alleen voor 2-rail. Niet voor 3-rail. Staat ook op de webzijde zelf:

Citeer
Dinamo is geschikt voor alle merken en alle schalen 2-rail (in de volksmond: gelijkstroom). Daar waar je decoders in de locs wilt gebruiken dienen deze het DCC protocol te kunnen begrijpen. De schalen 0 en 1 vragen echter soms veel elektrisch vermogen zodat hiervoor enkele beperkingen kunnen gelden. Voor de goede orde: Dinamo is dus NIET geschikt voor Märklin H0 (3-rail)

Groet Ronald.
Re: Combineren analoog en digitaal op één baan, het kan eenvoudig
Vind ik relatief. De huidige digitale marklinlocs rijden ook op Dcc.
Analoge loks kunnen ook op dc rijden, permanente magneet en twee diodes, klaar  ;)

Dus mijn inziens dinamo ook geschikt voor 3-rail
Re: Combineren analoog en digitaal op één baan, het kan eenvoudig
hoi,

Ik heb het niet zelf verzonnen .... Het staat op de webzijde zelf.

Citaat van: Olav op maandag 02 september 2019, 21:02:01
Dus mijn inziens dinamo ook geschikt voor 3-rail

Het is niet alleen het protocol. Maar ook voor "analoog" en bij "analoog" 3rail zonder aanpassingen aan de lok heb je een stuurpuls (voor het relais) nodig om de richting te wisselen. Die geeft het systeem niet. Dus mag je zelf aan de hobby. Daarom is het onder andere niet geschikt voor 3-rail. Als je gaat klooien aan je loks om het voor elkaar te maken dan kan je net zo goed een decoder er in frotten.  :D En dan rij je gewoon digitaal  :D  :D

Groet Ronald.
Re: Combineren analoog en digitaal op één baan, het kan eenvoudig
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Combineren analoog en digitaal op één baan, het kan eenvoudig
Citaat van: ronaldk op maandag 02 september 2019, 20:55:24
Alleen voor 2-rail. Niet voor 3-rail. Staat ook op de webzijde zelf:
Dat staat er, ja. En het is goed om je daarvan bewust te zijn. Je krijgt geen ondersteuning als 3-rail rijder.
Dus je moet weten wat je doet, en hoe je dat doet.

CiteerAnaloge loks kunnen ook op dc rijden, permanente magneet en twee diodes, klaar
Dat kan, maar is in dit geval niet de handigste manier.

1. Zie het zo: alle oude Märklin loks kunnen rijden op dc. Dat doen ze bij mij dan ook.

2. De permanent magneet heb je alleen nodig als je er een decoder bij wilt proppen, net zoals het pertinax motorschild in plaats van het metalen motorschild bij Fleischmann loks.

3. Die twee diodes heb je nodig als je de 2 veldspoelen wilt vervangen om de rijrichting te veranderen.
Doe je dat niet, dan schakelt een analoge Märklin lok gewoon om door een puls te geven die > 16 volt (ac of dc).
Een 2-rail lok reageert niet op die puls, en verandert daardoor niet van rijrichting.
Mijn loks hebben geen diodes in plaats van veldspoelen opdat het treintype bepaalt hoe de rijrichting omschakelt.

Het lijkt logisch om analoog en digitaal te combineren met dinamo met de door jou voorgestelde veranderingen. Dat is op zich goedkoper.
Het kan ook anders. En in dat geval combineer je analoog+digitaal+2-rail+3-rail. En dat kost je per blok een extra relais.
De hamvraag is dan: wat betaal je voor een relais per blok, en is het je dat waard?