Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Delta decoder inbouwen

Gestart door Herman05 dinsdag 04 december 2007, 18:45:48

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Delta decoder inbouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Delta decoder inbouwen
Beste mensen,

Van Sinterklaas heb ik de opdracht gekregen om in een 3131 een delta decoder in te bouwen. Deze loc heeft telexkoppelingen. Vandaag bezig geweest en heb hem net op m'n baan gehad echter de de loc reageert voor geen meter. (Doet helemaal niets, zelfs geen verlichting aan uit.

Hoe en waar meet ik waar ik de mist in ben gegaan met de ombouw. Graag voor morgenavond,.. anders kan de sint hem niet cadeau geven  :( Heb zelf wel een multimeter,.. weet dus alleen niet in dit soort situaties hem te gebruiken  :shock: :(

Groeten,
Herman
Re: Delta decoder inbouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Delta decoder inbouwen
Citaat van: Freak op dinsdag 04 december 2007, 18:53:13
Spanning op de baan ?, adres juist ingesteld ?.
Meet de spanning op het soldeeraansluitingen van de rode en bruine draad (decoder).

Mvg,
Peter
Spanning staat op de baan.
MS heeft het goede adres

Na het meten ben ik erachter gekomen dat als ik op de sleperdraad en op een spoorstaaf meet ik wel spanning meet. Als ik dat op m'n massa punt doe en vervolgens op de middenrail, dan meet ik niks.

Schijnbaar heb ik de massa op de verkeerde plaats zitten,.. Weet iemand waar de massa dan wel moet komen te zitten? Het gaat hier om een 3131 loc. wat gelijk staat aan een DB 361.

Groeten,
Herman
Re: Delta decoder inbouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Delta decoder inbouwen
Ik heb de massa aansluitpunt gevonden :) Dacht dat hij eerst ergens anders zat dus op de verkeerde plaats m'n bruine draden gemonteerd.

Heb de loc op de baan gehad. De lampjes doen het (maar flikkeren wel ookal zijn ze geisoleerd) en m'n veldmagneet maakt een raar geluid?. Als je de veldmagneet bekijkt zie je dat hij op de aansluitingen behoorlijk beschadigd is van een paar keer iets op solderen. Zou het kunnen dat hij nu daar kortsluiting maakt waardoor hij een soort tsja,.. hoe omschrijven we geluid :shock: rdadadada geluid maakt?

Groeten,
Herman Die inbouwen lastig blijft vinden,.. maar de aanhouder wint :)
Re: Delta decoder inbouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Re: Delta decoder inbouwen
 :D Daar gaan we maar vanuit,..  morgen dus naar m'n leverancier om een nieuwe veldspoel te halen (de soldeerwerkzaamheden zien er echt nergens naar uit  :shock:) hopelijk heb ik het nog tijd om deze fout te verbeteren,.. anders heeft sinterklaas toch pech en geef ik het cadeau over aan de kerstman  :wink:

Groeten,
Herman
Re: Delta decoder inbouwen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Delta decoder inbouwen
Hoi Herman,

Zorg altijd voor een schone soldeerpunt.
Pak hiervoor een nat sponje, maar geen synthetische, want die smelten en veeg de hete punt aan het sponsje schoon

Voordat je het soldeervlak gaat verhitten, doe wat nieuw soldeer op de punt.
Zo maak de punt beter contact, door een groter contactvlak en is je soldeervlak sneller verhit en smelten omliggende kunstof delen minder snel.

Vertin eerst de draad goed en zorg dat de blootliggende draaddelen niet te langzijn. Ongeveer 3mm.

Maak nu het soldeervlak heet (bijv de veldspoelaansluiting) en houd direct de te solderen draad ertegen, zodat het samnevloeit.

Verwijder de soldeerpunt zo snel mogelijk om oververhitting te voorkomen.

Het beste oefen je eerst op wat kapotte onderdelen.

Het kan best zijn dat die veldspoelsoldeeraansluitingen er wat rabberig uitzien, maar voor kortsluiting moet je toch al de spoel zelf graakt hebben met de soldeerpunt.

De weerstand van een spoel bedraagd zo'n 5 á 6 Ohm.
Gemeten van één spoel, dus tussen een soldeerpunt en het draadeind wat naar het motorschild gaat.

Succes.