Vandaag had ik zomaar een uurtje tijd over en heb dat doorgebracht op het viaduct boven het spoor bij de afslag Rotterdam-Centrum van de A20. Daar heb ik wat foto's geschoten die ik hieronder deel.
Eerst maar even laten zien waar de foto's gemaakt zijn. In het kaartje staat een donkerrode cirkel met de plek waar het viaduct van de G.K. van Hogendorpweg de spoorlijn kruist. Als je hier vaker geweest bent, zul je dit herkennen als de afslag Rotterdam Centrum en het Franciscus Gasthuis. Klik het kaartje om door te klikken naar Google maps.
1. Eerst naar de westelijke kant van het viaduct. Aan beide zijden van het viaduct loopt zowel een fietspad als een voetpad, dus je kunt er als voetganger gewoon makkelijk (en legaal!
) komen. De spoorlijn loopt hier richting Rotterdam Centraal Station.
2. Ingezoomd zie je de bocht richting Rotterdam CS. Als je ooit vanuit Gouda (of verder) met de trein naar Rotterdam bent gegaan, zul je deze bocht genomen hebben en gemerkt hebben dat de treinen hier niet al te snel doorheen rijden. Dat klopt, want zoals te zien is, is de baanvaksnelheid hier 80 km/h.
3. Vlak voor het viaduct staan twee WUBO's opgesteld. Deze afkorting betekent:
Waarschuwingsinstallatie bij UitzichtBelemmerende Objecten.
4. Vanwege het viaduct wordt de bovenleiding verlaagd. Dit is goed te zien, want bij het passeren van een trein gaat de pantograaf een stuk naar beneden. Ook wordt (uiteraard) de hangdraad een stuk verlaagd, waardoor de hangdraad vlak boven de rijdraad gemonteerd zit.
5. Nog een keertje een blik op de borden van de baanvaksnelheid.
6. Even een poosje gewacht op een trein en de camera op continue foto's maken gezet. Uit deze serie heb ik de in mijn ogen leukste uitgevist.
7.
8.
9.
10. En heel flauw: dezelfde truc voor een trein de andere kant op.
11.
12. Aan de westkant zit ook een trap, waardoor je op een weg beneden langs het spoor uitkomt. Uiteraard gescheiden van elkaar door de bekende ProRail hekken. Al laten de graffiti spuiters zich hierdoor blijkbaar niet tegenhouden.
Hier zie je weer de WUBO, maar dan van de andere kant. Op dit moment brandden de twee witten lampen tegelijk, dus kwam er geen trein aan.
13. Een stukje verder gewandeld en dit roestige ding achter het hek gezien, gemonteerd op een al even roestig stuk spoorstaaf.
14. Misschien wat lastig te zien op de foto, maar het sein stond niet helemaal recht ten opzichte van de mast van de bovenleiding.
15. De bocht richting Rotterdam vanuit een flink lager standpunt.
16. En uiteraard weer even gewacht op een trein, die zich al vrij vlot aandiende ....
17. .... en net zo vlot weer voorbij was.
18. Bij het terugwandelen naar de trap, zag ik dat de WUBO inmiddels was gaan knipperen, en zag ik van de andere kant inmiddels ook een trein aan komen zetten. Zoals op de foto te zien, brandt er nu maar één witte lamp.
19. De wandeling van de westkant naar de oostkant voltooid en vanaf hier de foto's die dan ook aan de oostelijke kant van het viaduct gemaakt zijn. Naast het spoor staat gebouw voor de voeding van de bovenleiding en een paar schakelkasten.
20. Dat die ergens moet zijn, is wel logisch want de waarschuwlingsbordjes zijn duidelijk genoeg.
21. Een blik in de verte over het linkerspoor. Ik had gepoogd de bovenleiding vast te leggen, maar dat is niet helemaal gelukt. Er gaan een aantal kabels naar links onder het viaduct, waarvan ik niet kon zien hoe die verder gemonteerd zitten.
22. Ingezoomd op het stuk bovenleiding na het eerste portaal en daar is beter het verloop van de draden te zien. In het midden zie je twee uithangers: een langere voor de bovenleiding die boven het spoor hangt en een iets kortere die de bovenleiding naar rechts trekt en die dan daarna naar links gaat naar een portaal met een afspaninrichting. Verder naar achteren is een portaal te zien, waar de voeding van de bovenleiding aan gemonteerd is.
23. Ondertussen komen er natuurlijk ook wat treinen voorbij, zoals deze intercity naar, tja waarheen? Groningen? In ieder geval richting station Rotterdam-Noord, die hij als eerste tegen zal komen, maar daar zo goed als zeker niet zal stoppen.
24. Ook aan deze kant van het viaduct is de afstand tussen de rijdraad en de hangdraad niet groot.
25. De WUBO voor tegenspoor van achteren.
26. Na het viaduct gaat de baanvaksnelheid omhoog van 80 naar 130 km/h.
27. Zodat deze Sprinter dan ook vaart kan maken. Al zal dat niet voor lang zijn, want deze zal best wel op Rotterdam-Noord stoppen, verwacht ik.
28. En met de zoom hem nog even gevolgd.
29.
30. De twee schakelkasten zijn (helaas) ruim voorzien van de nodige graffiti tags.
31.
32. Tot slot een setje Koplopers met als bestemming (in ieder geval) Rotterdam Centraal.