Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Telex koppeling BR86

Gestart door jkos zondag 14 mei 2017, 23:53:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Telex koppeling BR86
Lid sinds: 2015

offline
Telex koppeling BR86
Na lang wikken en wegen toch maar eens besloten om zelf mijn decoders in te gaan bouwen.
Mijn eerste "slachtoffer" is een Marklin BR86, deze is reeds voorzien van een marklin hoogvermogen motor.
De decoder keuze is gevallen op een Lokpilot V4, gewoonweg omdat je hier goede verhalen over hoort.
Tevens is er een ESU Lokprogrammer onderweg, dus aan het materiaal ligt het niet.
Het aansluiten op de motor is geen probleem, maar de telex koppelingen voor en achter wel.
Hier komen twee grijze draden uit voor de bekrachtiging, ik begrijp dat je hiervoor een "functiedraad" voor moet nemen.
Maar ik neem aan dat er geen twee functiedraden op een koppeling komt?
Welke draad komt er dan op de "retour"?

Re: Telex koppeling BR86
Lid sinds: 2014

offline
Re: Telex koppeling BR86
De retour moet aan de blauwe bij ESU dit is de plus(bij marklin is deze oranje)omdat men over de min schakeld.
Re: Telex koppeling BR86
Lid sinds: 2015

offline
Re: Telex koppeling BR86
Mark,

Bedankt voor je reactie,
Dus voor alle duidelijkheid, ik pak bijvoorbeeld de groene draad voor de voorste koppeling, de paarse draad voor de achterste en zorg dat beide "retour" aansluitingen op de blauwe draad aangesloten zitten.
De pulsduur stel ik dan in met de lokprogrammer.
Wit en geel is respectievelijk voor en achter verlichting
Als dit de manier is moet ik er wel uitkomen denk ik.
Re: Telex koppeling BR86
Lid sinds: 2014

offline
Re: Telex koppeling BR86
Ja dat heb je goed met de kleuren je kunt de telex ook instellen dat als je de knop in drukt dat de eerst even duwt dan ontkoppeld en daarna een stukje wegrijd voordat de telex weer word gesloten.
Re: Telex koppeling BR86
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re: Telex koppeling BR86
Klopt voor zover ik het kan volgen.

Resumé:
De oranje draad is bij Märklin de "+"; dat is correct.
Bij ESU is de blauwe draad de "+".

Alle andere functie-draden (F1-F6; zowel Märklin als ESU) zijn negatief.

M.v.g.
Marcel
Re: Telex koppeling BR86
Lid sinds: 2015

offline
Re: Telex koppeling BR86
Op het moment dat je kiest voor een ander merk decoder switch je automatisch van kleurcodering, dat lijkt mij wel duidelijk.
Maar wat mij minder duidelijk is wat ik met de blauwe draad van de ESU decoder moet.
Moet ik de blauwe draad nu doorlussen naar zowel de voorste als de achterste decoder?
Re: Telex koppeling BR86
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Telex koppeling BR86
Het is heel simpel.
Blauwe draad is de + en sluit je op de ene draad van beide telex koppelingen aan.
De AUX (groen en/of paars) schakelt naar - en die sluit je op de andere draad van elke telex koppeling aan.
Je kunt per telex één AUX nemen, dus AUX1(groen) aan voorkant en AUX2(paars) aan de achterkant.
De blauwe draad is in dit geval gemeenschappelijk, de groene en paarse niet.

Re: Telex koppeling BR86
Lid sinds: 2015

offline
Re: Telex koppeling BR86
Kappa,

Ik denk dat ik het begrijp nu.
Zodra mijn krimpkousjes binnen zijn zal ik eens een poging wagen.(ik verwacht ze vandaag)
Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn vorderingen.
Re: Telex koppeling BR86
Lid sinds: 2015

offline
Re: Telex koppeling BR86
Zo, de decoder zit erin en alles werkt.
Een foutje heb ik gemaakt, de verlichting voor en achter heb ik per ongeluk verkeerd om gezet.
Eens kijken of ik dat met de lokprogrammer op kan lossen.
Re: Telex koppeling BR86
 @citaat

Ja dat kan, function mapping.