Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Welk systeem past bij mijn wensen?

Gestart door Gerard88 dinsdag 23 mei 2017, 14:47:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Welk systeem past bij mijn wensen?
Hallo mensen,

In de (al dan niet nabije) toekomst zal ik een digitale baan gaan opzetten.
Ik wil graag automatisch gaan rijden i.c.m. de pc.

Ik wil gaan werken met k-rails, het liefst een dubbelsporige baan met 1 hoofdstation en 2 bergstations (daar mag wel een enkelspoor heen, of in ieder geval naar het laatste station, wat een kopstation wordt.)
Wissels en seinen wil ik automatisch laten werken, aangestuurd door de pc software.
Qua functies van de locomotieven: ik wil graag automatisch de lichten laten werken en mooi optrekken/afremmen.
Geluiden hoeft van mij niet.

Nu mijn vraag: Welk computersysteem / digitale centrale en evt. andere apparatuur heb ik nodig en komt het meest overeen met mijn wensen?
Ik heb nl. het idee dat de CS2 of CS3 wat functies heeft die ik niet ga gebruiken, zeker i.c.m de pc.. Ik ben benieuwd naar jullie ideeën hierover. 
Re: Welk systeem past bij mijn wensen?
Hallo Gerard,

Mooie plannen heb je. Heb je al een idee hoeveel ruimte je ter beschikking hebt? Drie stations op een baan, kan wel  veel van het goede zijn, zeker als je ze in een blik tegelijk kunt zien.
Maar je vraag gaat over de besturing. Als je met de pc aan de slag gaat, heb je inderdaad geen heel uitgebreide centrale nodig, maar als je eens wat handmatig wilt doen, is het wel handig als je hardwarematige regelaars hebt. Dat kan ook een optie de pc aangesloten gamecontroller zijn, trouwens.
Wat je beschrijft, langzaam afremmen en optrekken, kan prima met software als koploper, Rocrail, itrain en dergelijke. Ik zou zeggen, probeer de handleidingen van deze programma's eens te downloaden. En kijk op de gebruikersfora wat de prettigste combinaties zijn.
Zelf heb (toch) een cs2, ook al vond ik dat fors aan de prijs, en gebruik ik een oude laptop met Rocrail. Dat werkt voor mij prima. Computer was afgeschreven door het gezin en de software is gratis, hoewel voor een vrijwillige bijdrage een beetje extra gebruiksgemak kan worden gekocht.
Het kan zeker zonder CS2 of 3, of Ecos, maar er zal altijd een interface nodig zijn. Ik hoop dat je zo een beginnetje hebt. Het kan handig zijn eerst een testbaantje te maken om je de principes eigen te maken!

Succes!

Peter





Re: Welk systeem past bij mijn wensen?
Met welk protocol wil je gaan rijden DCC MM of MFX bij de eerste heb je heel veel keuze met de tweede iets minder(en is ook beperkt)of de laatste dan heb je een beperkte keuze in centrales.
Re: Welk systeem past bij mijn wensen?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Welk systeem past bij mijn wensen?
Beste Gerard,

Dat kan een hele discussie worden, daarom adviseer ik je eens een zaterdag te gaan kijken bij Hobby in Praktijk in Werkendam, daar vind je o.a. Koploper, iTrain en Raptor.

Als je geen behoefte hebt aan uitgebreide geluidsfuncties (en dieg behoefte ook niet gaat krijgen), dan heb je geen uitgebreide, lees dure, centrale nodig, uiteindelijk betaal je veel geld voor dingen die je niet gebruikt.

De moderne centrales worden nu meer een doorgeefluik, het beste geïllustreerd door "er zit geen draaiknop op", maar daar is dan wel weer een mouw aan te passen.

In Werkendam hebben ze nu een N-Baan met zo'n doorgeefluik, een DR5000 en die zit vast aan een PC met iTrain.

Wil je niet met een PC rijden, dan kan dat ook middels de Viessmann Commander en de Raptor, beiden zijn een digitale centrale met ingebouwde software voor het automatisch rijden, de Raptor vind je ook in Werkendam op een dubbelsporige pendelbaan, waarop je kunt zien dat de twee treinen netjes optrekken en afremmen.

Jouw ontwerp lijkt erg op mijn baan, kijk maar eens naar https://forum.3rail.nl/index.php?topic=6647.0 , neem de tijd, het is een bouwbeschrijving van bijna 10 jaar......

Groet, Anne W
Re: Welk systeem past bij mijn wensen?
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Welk systeem past bij mijn wensen?
Dag Gerard,

Ik ga je niet vertellen wat je moet nemen maar wat mijn keuzes zijn (geweest) en de vragen die ik mijzelf gesteld heb.
Maar eerst nog even doorgaan op hmmglaser zijn opmerking.
Hij vraagt volgens welk protocol je wilt gaan rijden maar ik neem aan dat je al een paar digitale lokomotieven hebt.
Op welke van de drie protocollen van hmmglaser rijden die? Dat bepaalt mede je keuze van je centrale.
Heb je ze alle drie dan kom je al gauw uit op een hybride centrale.
Voorbeelden hiervan zijn de CS3, Ecos2, Intellibox II.
De centrale van Digikeijs (DR5000) ondersteunt uitsluitend DCC.
Er zijn er ongetwijfeld meer maar die weet ik zo even niet uit mijn hoofd te noemen.

Dan je lokomotieven.
Rijdt je een bepaald land, of rijd je alleen Marklin, tijdperk of....
Heb bijvoorbeeld veel NL-lokomotieven dan is de kans groot dat je loks van andere merken hebt en dan is de kans weer groot dat je DCC-decoders daar in hebt zitten.
Heb je MFX-loks (hoeven niet persé geluid aan boord te hebben)?
Maar, ik merk dat het bij veel mensen toch gaat kriebelen als ze de geluiden van een lok horen.

Software
Kijk wat bij je past en kijk wat de ontwikkelingen zijn.
Houdt er rekening mee dat Koploper niet meer alle centrales ondersteund.

En last but not least hoe groot is je portomonaie en is deze (goed) gevuld.

Ik heb gekozen voor de Ecos2 omdat deze hybride is en de drie protocollen ondersteunt.
Verder speelde het prijskaartje mee. De Ecos2 is goedkoper dan de CS2 en/ofCS3.
De Intellibox II was ook in beeld maar ik vindt de ECOS2 mooier, en het oog wil ook wat.
Verder ga ik straks starten met iTrain omdat ik het uiterlijk mooier vindt en omdat deze nog lange tijd beschikbaar zal blijven.
Nog even voor de duidelijkheid dit zijn mijn keuzes en een ieder mag daarvan vinden wat hij wilt.

Citaat van: BlikkenTinus op dinsdag 23 mei 2017, 16:50:42
Het kan zeker zonder CS2 of 3, of Ecos, maar er zal altijd een interface nodig zijn. Ik hoop dat je zo een beginnetje hebt. Het kan handig zijn eerst een testbaantje te maken om je de principes eigen te maken!
Klopt helemaal en zeker eerst een testbaantje maken!
Neem de tijd om goed je keuzes te maken dan krijg je daar geen spijt van.
Re: Welk systeem past bij mijn wensen?
Mijn vader heeft nog een paar kisten op zolder staan, met daarin een berg M-rails, 2 oude locs (3034 denk ik), seinen, enz.
Ik heb daar vroeger wel mee gespeeld en op een gegeven moment had ik het voor elkaar dat ik 2 treinen kon laten rijden en automatisch kon laten stoppen als ik het sein op rood schakelde.

Daarna een tijd geen tijd en gelegenheid gehad om iets met modelbouw te doen.
We zijn nu op zoek naar een huis, en 1 kamer, of een deel daarvan, of een deel van de garage wordt bestemd voor een modelspoorbaan.  :P
Voordat we iets gevonden hebben dat naar onze zin is, en ik kan beginnen aan de baan zijn we waarschijnlijk wel weer een paar jaartjes verder, maar ik dacht: je kunt nooit vroeg genoeg beginnen met oriënteren.  ;)

Hoe dan ook, ik heb dus nu geen materiaal. Wellicht dat ik die oude locs van mijn vader overneem, en deze schoonmaak en ombouw, maar dat wordt nog een ander project.
Ik heb dus nog niet gekozen welk protocol ik ga rijden, en ben ook nog niet zo goed op de hoogte van de pro's en con's van elk protocol.
Ik weet wel dat ik de kwaliteit van Märklin waardeer, maar ik zit niet vast aan dat merk. Ook omdat het je toch ook wel beperkt.

Geen materiaal hebben is een fijne uitgangspositie, omdat ik alle keuze heb. Maar de keuze is zo groot dat ik het overzicht al een tijdje kwijt ben..

 
Re: Welk systeem past bij mijn wensen?
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Welk systeem past bij mijn wensen?
Beste Gerard,

Als je toch tijd genoeg hebt, besteed dan de rest van 2017 aan "studies", papieren, praten met diverse mensen en kijken bij diverse gelegenheden.

Komend weekend is er een tentoonstelling in Hilversum, http://www.station-n-spoor.nl/, ja, het is specifiek N-Spoor, maar dat is niet meer of minder als 2-rail in een kleinere schaal en wat nog belangrijker is, er zijn diverse hobbyisten aanwezig met geautomatiseerde banen en de mensen van iTrain zijn er.

Ook zijn er in Zwolle de open dagen van PiCommit, http://picommit.nl/ , ook een uitstekende gelegenheid om wat te ontdekken.

Groet, Anne W