Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Motorola MFX (28)

Gestart door Anne W zondag 14 mei 2017, 16:33:33

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Motorola MFX (28)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Motorola MFX (28)
In https://forum.3rail.nl/index.php?topic=44863.2200 is een discussie ontstaan over de instelling in iTrain "Motorola MFX (28)", waar ik de vraag stelde:

wat zet het CS dan op de rails: MFX, waarbij er stappen worden overgeslagen of Motorola 28.

Omdat dit niet past in de bedoeling van dit topic (iTrain Vraagbaak voor Beginners) is mij gevraagd een apart topic te openen, hetgeen ik hierbij heb gedaan.

Deze vraag heeft een wat diepere achtergrond: wie bepaalt eigenlijk welk dataformaat op de rails gezet wordt: de computer (iTrain) of de centrale?

Aan de conclusie hangen overigens wel een hoop andere dingen.

Groet, Anne W
Re: Motorola MFX (28)
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Motorola MFX (28)
Anne W,

Dank voor je initiatief voor dit topic.
Ik ga dit hier verder volgen.
In de discussie kan ik mij niet mengen want ik heb nog geen iTrain.
Re: Motorola MFX (28)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Motorola MFX (28)
Hi Anne,

Zelf weet ik nog niet wat ik ga gebruiken: Koploper of Traincontroller (iTrain is bij mij afgevallen)
Ben benieuwd wat hier voorbij gaat komen.

groet
Harald
Re: Motorola MFX (28)
Gerrit-1959
gast

Re: Motorola MFX (28)
Hallo Harald,

Kun je aangeven, waarom i-Train is afgevallen voor jou?
Re: Motorola MFX (28)
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Motorola MFX (28)
 @citaat Te duur misschien  :)  :help: :help:
Re: Motorola MFX (28)
Lid sinds: 2015

Iedereen beleeft zijn hobby op zijn eigen manier.

offline
Re: Motorola MFX (28)
Heb wel geen itrain of CS maar met de combi IB en koloper bepaalt de IB welk formaat gebruikt word en stelt koploper het gelijke protocol in.
Benieuwd of dat voor andere combinatie's ook geldt.


Hartelijke groet,
Ragoem
Re: Motorola MFX (28)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Motorola MFX (28)
idem bij de ecos.
Re: Motorola MFX (28)
Citeerwat zet het CS dan op de rails: MFX
Vraag gaat het hier over een Central station (Marklin / ESU) of ook om andere niet MFX centrales ?. Bij niet MFX centrales heeft het absoluut geen zin om over MFX te praten.

Mvg,
Peter
Re: Motorola MFX (28)
Ben den Hollander
gast

Re: Motorola MFX (28)
Citaat van: Anne W op zondag 14 mei 2017, 16:33:33

Aan de conclusie hangen overigens wel een hoop andere dingen.


:roll:
Re: Motorola MFX (28)
Gerrit-1959
gast

Re: Motorola MFX (28)
@iTom: Traincontroller is ook niet goedkoop :D
Re: Motorola MFX (28)
Lid sinds: 2011

offline
Re: Motorola MFX (28)
Citaat van: Gerrit-1959 op zondag 14 mei 2017, 19:53:11
@iTom: Traincontroller is ook niet goedkoop :D

Goedkoop is een beleving.

Ik vind tc nog steeds het beste programma om modelspoorbanen mee te besturen. En de vraagprijs is het mij dan ook waard. (Ik gebruik zelf tc 8 gold)
Re: Motorola MFX (28)
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Motorola MFX (28)
Citaat van: Gerrit-1959 op zondag 14 mei 2017, 17:10:23
Hallo Harald,

Kun je aangeven, waarom i-Train is afgevallen voor jou?

Hi Gerrit,

Geld speelt in deze geen rol wel een goede info zoals de TC filmpjes op YouTube van RudyB
klik hier
Je hebt ook een pb van mij.

groet
Harald
Re: Motorola MFX (28)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Motorola MFX (28)
Beste Peter,

Het gaat om een CS met Esu Update, waaruit ik concludeer dat het om een CS1R gaat.

Beste Ben,

Geduld is een schone zaak.

Groet, Anne W
Re: Motorola MFX (28)
Lid sinds: 2021

Het is geen kwestie van kunnen maar van doen

offline
Re: Motorola MFX (28)
Om met iTrain aan de slag te kunnen hoef je niet lang te studeren, er zijn ook diverse goede workshops waar op Jip en Janneke wijze wordt verteld hoe je met de basis IN 1 DAG van start kan gaan.
 
Re: Motorola MFX (28)
Lid sinds: 2017

offline
Re: Motorola MFX (28)
Traincontroller: alles in het Engels? For me: No way! Wij leven in NL als een software-leverancier in NL een marktaandeel wil hebben, dan behoort (!) het Nederlandstalige software te zijn. Ik ga geen twee vertaalslagen maken: Engels-Nederlands en bla-bla-verhaal naar technische uitvoering.
Re: Motorola MFX (28)
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

offline
Re: Motorola MFX (28)
dus eigenlijk een ecos gelijkwaardig.Voor een NL programma kan je gratis koploper gebruiken.
Re: Motorola MFX (28)
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Motorola MFX (28)
Om de vraag van Anne W te beantwoorden:
In de CS1R/ECoS indien het protocol MFX/M4 & Motorola beide aan staan. En je MFX/M4 decoder zichzelf heeft aangemeld.

Probeer eens met het Motorola adres van de MFX/M4 decoder de lok te besturen......

Wat de discussie over Itrain met de topic vraag heeft te maken?
Re: Motorola MFX (28)
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Motorola MFX (28)
Citaat van: Wijbe op maandag 15 mei 2017, 09:14:14
Wat de discussie over Itrain met de topic vraag heeft te maken?

Je bent mij net voor Wijbe.
De discussie gaat over het ijken van een lok en welk Marklin-formaat (lees stappen) je gebruikt.
Daarnaast, bepaalt de software (iTrain, Koploper, etc.) dit of de centrale.

Voor de plussen of minnen van en keuzes voor software moet dan maar een apart draadje gestart worden.
Re: Motorola MFX (28)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Motorola MFX (28)
Beste Wijbe,

Dat gaat dus niet, de lok luistert alleen naar de MFX instructies, want MFX staat hoger op de ranglijst als Motorola, maar wat iTrain doet is een andere vraag: je hebt een op het CS1R aangemelde MFX lok en die wil je gaan ijken, er is een advies om die dan in iTrain op Motorola MFX (28) te zetten.

Wat stuurt het CS nu de baan op? (in andere woorden de vraag die Henk stelt)

Groet, Anne W
Re: Motorola MFX (28)
Ben den Hollander
gast

Re: Motorola MFX (28)
Citaat van: Trainhenk op maandag 15 mei 2017, 09:26:49

De discussie gaat over het ijken van een lok en welk Marklin-formaat (lees stappen) je gebruikt.
Daarnaast, bepaalt de software (iTrain, Koploper, etc.) dit of de centrale.


De centrale is leidend / soms lijdend.

Gr, Ben.
Re: Motorola MFX (28)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Motorola MFX (28)
Graag de mening/ervaring van een ervaren iTrain gebruiker.

Groet, Anne W
Re: Motorola MFX (28)
Ben den Hollander
gast

Re: Motorola MFX (28)
Is de handleiding van iTrain "ervaren" genoeg?

Sommige interfaces importeren je locomotieven automatisch (zoals de ECoS en de
Central Station) als je ?Online? gaat.


Gr, Ben.
Re: Motorola MFX (28)
Lid sinds: 2017

offline
Re: Motorola MFX (28)
Het is zoals Ben zegt: de centrale (bij mij Ecos 2) is leidend.
Een mfx-loc laat zich alleen door dat protocol (M4voor de Ecos) sturen.
Wanneer dat protocol uitgeschakeld wordt dan is de loc niet te besturen: deze luistert dus niet naar Motorola
Bij de loc-eigeschappen geeft de Ecos als decodertype M4 en dat kun je NIET veranderen.
Ook een poging de loc "handmatig" onder het motorola28-protocol in te voeren wordt door de Ecos niet geaccepteerd.
In i-Train kun je bij de loc-eigenschappen elke willekeurige type decoder aangeven: de loc laat zich gewoon aansturen zolang bij de centrale het mfx-protocol is ingeschakeld.

Cees
Re: Motorola MFX (28)
Hallo Anne W,

CS1R of een ECoS, het gaat op dezelfde wijze.
Citeerwat zet het CS dan op de rails: MFX, waarbij er stappen worden overgeslagen of Motorola 28.
Wat de centrale op de rails zet is datgene wat je voor de decoder opgegeven hebt.

Citeereen op het CS1R aangemelde MFX lok en die wil je gaan ijken, er is een advies om die dan in iTrain op Motorola MFX (28) te zetten.

iTrain:
Ijken met MFX(126) is het protocol MFX en aantal stappen 126.
Ijken mer MFX(28) is het protocol MM en het aantal stappen 28.

Ter vergelijk: Koploper verdeeld de 126 rijstappen in 28 grovere rijstappen. Elke rijstap in Koploper komt overeen met 126/28 MFX rijstappen.

Is e.e.a. te controleren ?. Jazeker.
Lees tijdens het ijken via een extern programma het protocol en speedsteps uit die door het betreffende besturingsprogramma naar de lok(decoder) worden verstuurd.

Voorbeeld: MFX lok ingesteld op MFX126 stappen
Koploper enkele opeenvolgende (rij)stappen, let op de speedsteps
1019 name["BR 85 002 DB"]
1019 protocol[MFX]
1019 speedstep[27]
1019 speedstep[36]
1019 speedstep[40]
1019 speedstep[45]
1019 speedstep[50]

Hetzelfde met iTrain
1019 name["BR 85 002 DB"]
1019 protocol[MFX]
1019 speedstep[46]
1019 speedstep[47]
1019 speedstep[48]
1019 speedstep[49]
1019 speedstep[50]


Mvg,
Peter

P.s. de stappen zijn uitgelezen tijdens een ijkproces
Re: Motorola MFX (28)
Ben den Hollander
gast

Re: Motorola MFX (28)
Citaat van: Pt2/3 op maandag 15 mei 2017, 14:29:08

Een mfx-loc laat zich alleen door dat protocol (M4voor de Ecos) sturen.
Wanneer dat protocol uitgeschakeld wordt dan is de loc niet te besturen: deze luistert dus niet naar Motorola


Dat is maar zeer de vraag want dat is afhankelijk van de decoder. In Esu quad-protocol decoders (manual 9.5) of Marklin MlD3 (manual blz. 7) kun je wel degelijk MFX uitzetten en vrolijk onder Motorola of DCC verder gaan.
Re: Motorola MFX (28)
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Motorola MFX (28)
Anne, jij hebt ook een Tams centrale, die geeft standaard geen mfx door. Alleen door je centrale te manipuleren krijg je mfx op de baan. Hieruit kun je dus concluderen dat de centrale bepalend is, en niet i-train of wel ander programma dan ook.
Re: Motorola MFX (28)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Motorola MFX (28)
Beste Wilco,

Nee, ik heb geen Tams centrale, de reden dat ik gestart ben met dit topic ligt in https://forum.3rail.nl/index.php?topic=44863.2200 en 2209

In #2200 wordt geadviseerd de lok te definiëren op 28 stappen, in 2209 blijkt dit voluit te heten Motorola MFX (28)

Ik wil te weten komen of dit advies uitvoerbaar is met een lok met een MFX decoder en een CS1R met ingeschakelde MFX, wat zou betekenen dat iTrain iets "doet" in geest van "is het een MFX Lok, rijdt op 126/4,5 stappen" of "is het een Motorola Lok, rijdt op 28 stappen" en dat allemaal automatisch.

Het laatste kan ik me voorstellen, in het CS is de lok gedefinieerd, die gegevens gaan ook naar iTrain, dus een slim stukje software zou dat kunnen organiseren.

Het kan ook zijn dat het advies niet uitvoerbaar is en dat op een andere manier het aantal stappen wordt verminderd, bijvoorbeeld 126-122-118 enz.

Ik heb tot nu toe nog weinig echte iTrainers "gelezen"....., wellicht geeft Cees de clou: "In i-Train kun je bij de loc-eigenschappen elke willekeurige type decoder aangeven: de loc laat zich gewoon aansturen zolang bij de centrale het mfx-protocol is ingeschakeld"

Groet, Anne W
Re: Motorola MFX (28)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Motorola MFX (28)
Citaat van: Anne W op zondag 14 mei 2017, 16:33:33
In https://forum.3rail.nl/index.php?topic=44863.2200 is een discussie ontstaan over de instelling in iTrain "Motorola MFX (28)", waar ik de vraag stelde:

wat zet het CS dan op de rails: MFX, waarbij er stappen worden overgeslagen of Motorola 28
.

Deze vraag heeft een wat diepere achtergrond: wie bepaalt eigenlijk welk dataformaat op de rails gezet wordt: de computer (iTrain) of de centrale?

Heel simpel de centrale, de centrale stuurt de loc aan, de computer stuurt de centrale aan, staat  geheel los van het gebruikte besturingsprogramma, dus iedereen kan dit antwoord geven, ook niet iTrain gebruikers.

CiteerAan de conclusie hangen overigens wel een hoop andere dingen.

Groet, Anne W

Tja Anne, is echt niet zo moeilijk te begrijpen hoor, wat wel mijn mening is verander je iets aan de instellingen van de loc, is het verstandig je de loc opnieuw ijken,

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Motorola MFX (28)
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Motorola MFX (28)
 @citaat
Re: Motorola MFX (28)
Lid sinds: 2015

Kreis Neuspaß

offline
Re: Motorola MFX (28)
Citaat van: Anne W op maandag 15 mei 2017, 23:42:59
Beste Wilco,

Nee, ik heb geen Tams centrale, de reden dat ik gestart ben met dit topic ligt in https://forum.3rail.nl/index.php?topic=44863.2200 en 2209

Groet, Anne W
Oke correctie,
bij de club....
Re: Motorola MFX (28)
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Motorola MFX (28)
Citaat van: Freak op maandag 15 mei 2017, 15:47:12
Is e.e.a. te controleren ?. Jazeker.
Lees tijdens het ijken via een extern programma het protocol en speedsteps uit die door het betreffende besturingsprogramma naar de lok(decoder) worden verstuurd.

.........

P.s. de stappen zijn uitgelezen tijdens een ijkproces

Dag Peter,

Welk programma gebruik je daarvoor?
Re: Motorola MFX (28)
Hallo Henk,

Citaat van: Trainhenk op dinsdag 16 mei 2017, 12:27:09
Welk programma gebruik je daarvoor?
Je hebt een PB.


Mvg,
Peter
Re: Motorola MFX (28)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Motorola MFX (28)
Beste Walter,

Je antwoord is in lijn met mijn gedachtegang, maar dan heb ik gelijk een probleempje met iemand zijn advies aan een beginner (op Itrain en digitaal gebied), vandaar dat ik probeer een letterlijk antwoord van iemand te krijgen, wat iets anders is als de antwoorden die ik tot nu toe gezien heb, dus nog maar een keer:

een CS1R, MFX niet uitgeschakeld, een MFX lok, MFX niet uitgeschakeld, de lok heeft zich netjes aangemeld of het CS en de baan is aangesloten op de CS1R

een computer met iTrain, aangesloten op de b.g. CS1R, de gegevens van de lok zijn netjes in de CS1R aangekomen en opgeslagen, in het scherm "Locomotieven" staat het formaat netjes op Märklin MFX 126, de lok rijdt goed via iTrain, alleen de ijking op 126 stappen bevalt niet, te veel stappen.

in iTrain wordt in het desbetreffende scherm in "Locomotieven", het formaat nu op Motorola MFX (28) gezet, aan en in de CS1R wordt niets veranderd, dus volgens jou en anderen rijdt de lok nog steeds op MFX.

Maar op hoeveel stappen rijdt hij nu, nog steeds 126 of de 28 waarop hij nu in iTrain staat?

Groet, Anne W
Re: Motorola MFX (28)
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Motorola MFX (28)
Geheimen graag per pb...........
Re: Motorola MFX (28)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Motorola MFX (28)
Beste ??,

Waar heb jij het in vredesnaam over?

Groet, Anne W
Re: Motorola MFX (28)
Hallo Anne W,

CiteerWaar heb jij het in vredesnaam over?
Ik denk over mijn bericht. Heb zelf en programma geschreven voor een CS1R/ ECoS waarmee je het berichtenverkeer tussen een besturingsprogramma en centrale over het netwerk kunt tracen. Je kunt dan precies zien wat een besturingsprogramma naar de centrale stuurt en visa versa.
Enkel zonder centrale plus uitleg heb je er niets aan. Vandaar maar via PB.


Mvg,
Peter
Re: Motorola MFX (28)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Motorola MFX (28)
Beste Henk,

Ik heb het idee dat jij nu de test kunt doen op de vraag die ik in #32 stel en daarmee het verlossende antwoord kunt geven.

Groet, Anne W
Re: Motorola MFX (28)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Motorola MFX (28)
Hallo Anne W,

het aantal stappen op de Centrale en in het computer programma moeten gelijk staan, dus of beide op mfx(126) of beide op mfx(28).

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Motorola MFX (28)
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Motorola MFX (28)
Citaat van: Anne W op dinsdag 16 mei 2017, 22:39:36
Ik heb het idee dat jij nu de test kunt doen
Dag Anne W,

Ik zou je graag van dienst zijn maar ik vrees dat ik je helaas niet kan helpen.
Waarom:
- ik heb geen iTrain en waarom volg ik dit topic? Omdat ik in de toekomst iTrain wil aanschaffen
- mijn baan is nog volop in aanbouw en op dit moment kan ik niet met goed fatsoen een trein laten rijden
- Peter (Freak) heeft een eigen geschreven programma maar met o.a. Putty kan het ook
- wat Peter (Freak) schrijft kan ik volgen maar om het goed uit te kunnen voeren heb ik aanzienlijk tijd nodig om Putty te begrijpen en te kunnen uitvoeren
- meerdere familieproblemen, zonder daar verder op in te willen gaan, zorgen ervoor dat ik van tevoren niet kan inschatten wanneer ik wel of geen tijd heb.
  Ze zijn niet van ernstige aard maar kunnen onverwacht veel tijd vergen.

Nogmaals, ik vindt het vervelend dat ik jou en de andere forumleden niet van dienst kan zijn.
Het "geheim' is hiermee ontrafeld en de intentie van Peter is geweest dat zijn bericht niets toevoegt aan de discussie en daarom via een PB is afgehandeld.
Re: Motorola MFX (28)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Motorola MFX (28)
Beste Walter,

Dat is geen antwoord op mijn vraag: rijdt de lok nu op 126 stappen (standaard MFX) of 28 stappen (conform de instelling in iTrain?

Groet, Anne W
Re: Motorola MFX (28)
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: Motorola MFX (28)
Hallo Anne W,

wat je zelf ingesteld hebt dus, is een handmatige instelling en keuze die je zelf als gebruiker van een willekeurig computer programma of centrale zelf maakt, in beide gevallen rijden ze net zo hard op topsnelheid. Hier wil ik mij graag tot beperken, probeer het is in de praktijk uit zou ik zo willen schrijven.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: Motorola MFX (28)
Hallo Walter,

Citaat van: wissels op woensdag 17 mei 2017, 00:13:56
Hier wil ik mij graag tot beperken, probeer het is in de praktijk uit zou ik zo willen schrijven.
Is ook in de praktijk met iTrain getest bij MFX(126) en MFX(28). Er is zoals Anne vermoedde weldegelijk een snelheidsverschil. Niet alleen visueel waar te nemen maar ook d.m.v. het aantal snelheidsstappen die door iTrain verstuurd worden en middels meetrijtuigen die tijdens het rijden de snelheid weergeven.

Tenslotte Walter, is dezelfde lok (met MFX) met iTrain  en decodertype MM14 en Motorola(27) getest.
Komt ook iets leuks uit  ;).


Mvg,
Peter
Re: Motorola MFX (28)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Motorola MFX (28)
Mijn conclusie is dat Motorola MFX (28) in geval van een MFX centrale en MFX decoder wel werkt, maar dat slechts de eerste 28 stappen van de beschikbare 126 stappen gebruikt worden.

De laatste zin van Cees in #22 is correct, maar dan met de limitatie van het aantal stappen.

Groet, Anne W
Re: Motorola MFX (28)
Ben den Hollander
gast

Re: Motorola MFX (28)
Citaat van: Trainhenk op dinsdag 16 mei 2017, 23:32:09

wat Peter (Freak) schrijft kan ik volgen maar om het goed uit te kunnen voeren heb ik aanzienlijk tijd nodig om Putty te begrijpen en te kunnen uitvoeren


Besteedt je tijd aan nuttiger zaken zou ik zeggen, ga lekker baantje bouwen, huisje plakken en treintje rijden. Het is onzinnig om de communicatie tussen centrale en programma te monitoren.  ;)

Gr, Ben
Re: Motorola MFX (28)
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Motorola MFX (28)
Beste Henk,

Ik ben blij dat deze discussie bijgedragen heeft aan jouw kennis over iTrain en het begrijpen hoe iTrain en de centrale samenwerken, altijd nuttig, want kennis en begrip is de basis van een goed rijdende modelspoorbaan, (vrij naar de heer J.C., een andere Hollander)

Groet, Anne W