Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Bovenleiding

Gestart door ruud krikke zondag 14 mei 2017, 16:29:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bovenleiding
Lid sinds: 2006

offline
Bovenleiding
Hoi,

IK ben momenteel met tunnelbouw bezig, maar ik wil er toch maar bovenleiding inzetten.
ik ga hem zelf maken van messing staf en messing draad.

Wat is de hoogte van de draad, ik zie op www 63mm vanaf de C-rail, maar dit is de hoogte als de pantograaf ingelapt is.
wat hebben jullie als hoogte aangehouden.
Re: Bovenleiding
nobody
gast

Re: Bovenleiding
Meten is weten: Zet je elok op de c-rail en meet de afstand vanaf de bodem tot het punt dat de panto is ingeveerd
maar nog niet is vergrendeld.
Re: Bovenleiding
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bovenleiding
Hi Ruud,

Kijk eens bij "onze" NEM normen b.v. 102,103
NEM-normen

groet
Harald
Re: Bovenleiding
Lid sinds: 2006

offline
Re: Bovenleiding
bedankt , mooi tabel.

voor in de tunnel maak ik alles van messing bogen  wat voor dikte rijdraad kan ik gebruiken.

Re: Bovenleiding
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Bovenleiding
Zo dik dat je "draad" niet doorzakt of omhoog wordt gedrukt.
Hangt dus van de stevigheid van het materiaal af.

groet
Harald
Re: Bovenleiding
Lid sinds: 2008

offline
Re: Bovenleiding
Gebruik je afspaninrichting, dan kan de draad een stuk dunner (en mooier) zijn.

Groeten,
Ton.
Re: Bovenleiding
Ben den Hollander
gast

Re: Bovenleiding
Citaat van: Haradigi op zondag 14 mei 2017, 16:59:01

Kijk eens bij "onze" NEM normen b.v. 102,103


Dat is het PVR. Voor de positie van de rijdraad kijk je hier: http://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_201_nl.pdf

Gr, Ben.
Re: Bovenleiding
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bovenleiding
Citaat van: Haradigi op zondag 14 mei 2017, 19:43:36
stevigheid van het materiaal
Of de stevigheid van de bevestiging ...
Stel de bovenkant is hout. Als je een lasdraad 1 mm infreest en verlijmt, dan is 2 mm doorsnede een mooie maat. Kan niet zakken, kan niet omhoog gedrukt worden. Idem maar iets dikker, oude roco flexrail in de lengte halveren en aan de bielsen op het hout plakken. Idem maar veel dunner, plak eenzijdig klevend koperfolie op het hout plakken als rijdraad.

Ik heb ook voorbeelden gezien in een voroloper van de Loki m.b.v. rubbertjes, geklemd in een alu strip, en dan in die rubbertjes een geklemde messing lasdraad van 4 mm (dat komt veel dikker uit: helft stripdikte+helft rubberdikte+helft dikte lasdraad).

Het is maar net hoe je het wil aanpakken. Er bestaat ook kant en klare bovenleiding voor in tunnels. Voorbeelden daarvan zijn op dit forum te vinden, maar misschien niet meer in de handel. Een variant ervan is een alustrip.
Re: Bovenleiding
Lid sinds: 2006

offline
Re: Bovenleiding
Bedankt voor de tips.

Het is alleen voor de tunnel om eventueel de pantograaf tot een minimum te laten zakken.
Ik heb daar een hoogte van ongeveer 67 mm, ik heb messing draad liggen  van rond 1,6 mm.

Ik heb bij hornbach  messing rond 4 gekocht en daar u beugels van gebogen, het is voor 2 sporen,
En daar wil ik de draad aan solderen.
Re: Bovenleiding
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Bovenleiding
Zou goed moeten gaan, voorbeelden te over van die manier op dit forum, o.a. bij Jørg (Nergensland) en bij Roy (Meerlingsbeek).

Ik herinner me uit m'n pubertijd, ik was vergeten rekening te houden met de bovenleiding, en heb toen zelfklevend alutape (MagicTape) gebruikt op het engste punt, en dat gewoon geplakt over de messing draad, gladgestreken, daarna bloot op het hout, en het werkte met de Marklin pantografen van toen.
Pantografen schijnen tegenwoordig wat gevoeliger te zijn voor kleine hobbetjes.
Re: Bovenleiding
Jørg
gast

Re: Bovenleiding
Bij mijn zelf geknutselde bovenleiding heb ik een hoogte aangehouden van 72 mm tussen de bovenzijde rails en de onderzijde van de rijdraad.
Re: Bovenleiding
Lid sinds: 2006

offline
Re: Bovenleiding
Wat is dan de standaard hoogte van de rijdraad bij een mast van marklin of viessman.
Re: Bovenleiding
Lid sinds: 2009

offline
Re: Bovenleiding
Ik heb even mijn viessmann mal opgemeten en die is 66mm. dat is dus bovenzijde spoorstaaf tot onderzijde rijdraad.
Re: Bovenleiding
Lid sinds: 2006

offline
Re: Bovenleiding
Top, ben geholpen zo.

Bedankt.
Re: Bovenleiding
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Bovenleiding
Kijk ook eens de wat oudere filmpjes van Robert van Ooijen op YouTube.
Hij publiceert ook regelmatig hier via het forum.

John
Re: Bovenleiding
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re: Bovenleiding
Deze film van Gerhard Arnold biedt ook zeer interessante aanwijzingen hoe met de bovenleiding om te gaan. Ik vind het i.i.g. prachtig en denk het ook zo ongeveer te gaan doen. Veel kijkplezier!

]https://youtu.be/r8RnH0doxhg?list=PLeRrRWpl5YkFelCvQIB9BtxAhtyG6b1nk]
Re: Bovenleiding
Lid sinds: 2013

Genieten doe je nù

offline
Re: Bovenleiding
Beste Ruud,

Ik heb inmiddels bovenleiding in mijn tunnels. Als pantohoogte heb ik de hoogte van de laatste mast voor de tunnel aangehouden.
Bij bovenleiding in de tunnel dien je rekening te houden met het lagere plafond.
Voor de uitleggers in de tunnel heb ik eigenbouw toegepast.
Hiervoor een mal gemaakt en solderen maar.
Als basis heb ik 3 mm H-profiel gebruikt. De stangen tbv de rijdraadophaging is van 0,8 staaldraad.
O ja, wel even een loopingplier buigtang kopen. Hiermee kun je de ophangdraden, maar ook je rijdraden, mooi roond buigen.
Stuur mij ff een persoonlijk berichtje en ik stuur je wat foto's en maten van wat ik heb gemaakt.

Hartelijke groeten
Harry (Lötschberg)