Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Scenerybouw
| | |-+  Bovenleiding
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Bovenleiding  (gelezen 1786 keer)

ruud krikke

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Bovenleiding
« Gepost op: zondag 14 mei 2017, 16:29:03 »

Hoi,

IK ben momenteel met tunnelbouw bezig, maar ik wil er toch maar bovenleiding inzetten.
ik ga hem zelf maken van messing staf en messing draad.

Wat is de hoogte van de draad, ik zie op www 63mm vanaf de C-rail, maar dit is de hoogte als de pantograaf ingelapt is.
wat hebben jullie als hoogte aangehouden.
Gelogd
Mvg, Ruud

Ik rijd met Marklin,  Ecos 2 en Koploper

nobody

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • ......semper idem......
Re: Bovenleiding
« Reactie #1 Gepost op: zondag 14 mei 2017, 16:40:25 »

Meten is weten: Zet je elok op de c-rail en meet de afstand vanaf de bodem tot het punt dat de panto is ingeveerd
maar nog niet is vergrendeld.
Gelogd
Met vriendelijke groet: Wim.                                  Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.
 

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: Bovenleiding
« Reactie #2 Gepost op: zondag 14 mei 2017, 16:59:01 »

Hi Ruud,

Kijk eens bij "onze" NEM normen b.v. 102,103
NEM-normen

groet
Harald

ruud krikke

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Bovenleiding
« Reactie #3 Gepost op: zondag 14 mei 2017, 19:08:54 »

bedankt , mooi tabel.

voor in de tunnel maak ik alles van messing bogen  wat voor dikte rijdraad kan ik gebruiken.

Gelogd
Mvg, Ruud

Ik rijd met Marklin,  Ecos 2 en Koploper

Haradigi

  • Vaste Inboedel
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2011
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: Bovenleiding
« Reactie #4 Gepost op: zondag 14 mei 2017, 19:43:36 »

Zo dik dat je "draad" niet doorzakt of omhoog wordt gedrukt.
Hangt dus van de stevigheid van het materiaal af.

groet
Harald

Yeoman

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2008
Re: Bovenleiding
« Reactie #5 Gepost op: zondag 14 mei 2017, 20:38:28 »

Gebruik je afspaninrichting, dan kan de draad een stuk dunner (en mooier) zijn.

Groeten,
Ton.
Gelogd
Groeten,
Ton,
3railforum modulebaan team.

Ben den Hollander

  • Gast
Re: Bovenleiding
« Reactie #6 Gepost op: zondag 14 mei 2017, 20:48:08 »


Kijk eens bij "onze" NEM normen b.v. 102,103


Dat is het PVR. Voor de positie van de rijdraad kijk je hier: http://www.nproject.org/nl/images/NEM/nem_201_nl.pdf

Gr, Ben.
Gelogd

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Bovenleiding
« Reactie #7 Gepost op: zondag 14 mei 2017, 23:26:35 »

stevigheid van het materiaal
Of de stevigheid van de bevestiging ...
Stel de bovenkant is hout. Als je een lasdraad 1 mm infreest en verlijmt, dan is 2 mm doorsnede een mooie maat. Kan niet zakken, kan niet omhoog gedrukt worden. Idem maar iets dikker, oude roco flexrail in de lengte halveren en aan de bielsen op het hout plakken. Idem maar veel dunner, plak eenzijdig klevend koperfolie op het hout plakken als rijdraad.

Ik heb ook voorbeelden gezien in een voroloper van de Loki m.b.v. rubbertjes, geklemd in een alu strip, en dan in die rubbertjes een geklemde messing lasdraad van 4 mm (dat komt veel dikker uit: helft stripdikte+helft rubberdikte+helft dikte lasdraad).

Het is maar net hoe je het wil aanpakken. Er bestaat ook kant en klare bovenleiding voor in tunnels. Voorbeelden daarvan zijn op dit forum te vinden, maar misschien niet meer in de handel. Een variant ervan is een alustrip.
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

ruud krikke

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Bovenleiding
« Reactie #8 Gepost op: zondag 14 mei 2017, 23:31:04 »

Bedankt voor de tips.

Het is alleen voor de tunnel om eventueel de pantograaf tot een minimum te laten zakken.
Ik heb daar een hoogte van ongeveer 67 mm, ik heb messing draad liggen  van rond 1,6 mm.

Ik heb bij hornbach  messing rond 4 gekocht en daar u beugels van gebogen, het is voor 2 sporen,
En daar wil ik de draad aan solderen.
« Laatst bewerkt op: zondag 14 mei 2017, 23:35:14 door ruud krikke »
Gelogd
Mvg, Ruud

Ik rijd met Marklin,  Ecos 2 en Koploper

Jan22

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
  • Zonder dwarsliggers spoort het niet
Re: Bovenleiding
« Reactie #9 Gepost op: maandag 15 mei 2017, 00:01:49 »

Zou goed moeten gaan, voorbeelden te over van die manier op dit forum, o.a. bij Jørg (Nergensland) en bij Roy (Meerlingsbeek).

Ik herinner me uit m'n pubertijd, ik was vergeten rekening te houden met de bovenleiding, en heb toen zelfklevend alutape (MagicTape) gebruikt op het engste punt, en dat gewoon geplakt over de messing draad, gladgestreken, daarna bloot op het hout, en het werkte met de Marklin pantografen van toen.
Pantografen schijnen tegenwoordig wat gevoeliger te zijn voor kleine hobbetjes.
Gelogd
Jan Willem


Brig, Delémont.

Jørg

  • Gast
Re: Bovenleiding
« Reactie #10 Gepost op: maandag 15 mei 2017, 09:20:58 »

Bij mijn zelf geknutselde bovenleiding heb ik een hoogte aangehouden van 72 mm tussen de bovenzijde rails en de onderzijde van de rijdraad.
Gelogd

ruud krikke

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Bovenleiding
« Reactie #11 Gepost op: maandag 15 mei 2017, 15:59:30 »

Wat is dan de standaard hoogte van de rijdraad bij een mast van marklin of viessman.
Gelogd
Mvg, Ruud

Ik rijd met Marklin,  Ecos 2 en Koploper

Janvis

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2009
    • Mijn Flickr pagina
Re: Bovenleiding
« Reactie #12 Gepost op: maandag 15 mei 2017, 16:32:01 »

Ik heb even mijn viessmann mal opgemeten en die is 66mm. dat is dus bovenzijde spoorstaaf tot onderzijde rijdraad.
Gelogd
Groeten Jan Willem

ruud krikke

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
Re: Bovenleiding
« Reactie #13 Gepost op: maandag 15 mei 2017, 18:01:15 »

Top, ben geholpen zo.

Bedankt.
Gelogd
Mvg, Ruud

Ik rijd met Marklin,  Ecos 2 en Koploper

VT601

  • Wiki Redactie
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • VT601 is one of my favorite trainsets
    • Modelbaan en meer
Re: Bovenleiding
« Reactie #14 Gepost op: maandag 15 mei 2017, 18:15:58 »

Kijk ook eens de wat oudere filmpjes van Robert van Ooijen op YouTube.
Hij publiceert ook regelmatig hier via het forum.

John
Gelogd
VT601 is my favorite
Ik rij met marklin digitaal , periode IV en CS3+


https://modelbaan-en-meer.000webhostapp.com/

https://www.youtube.com/user/vt601

Hans Biere

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2016
  • Carpe diem
Re: Bovenleiding
« Reactie #15 Gepost op: maandag 05 juni 2017, 20:00:55 »

Deze film van Gerhard Arnold biedt ook zeer interessante aanwijzingen hoe met de bovenleiding om te gaan. Ik vind het i.i.g. prachtig en denk het ook zo ongeveer te gaan doen. Veel kijkplezier!

« Laatst bewerkt op: dinsdag 06 juni 2017, 18:27:12 door Hans Biere »
Gelogd
Met vriendelijke groet,

Hans Biere

Lötschberg

  • Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2013
  • Genieten doe je nù
Re: Bovenleiding
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 24 juni 2017, 12:14:22 »

Beste Ruud,

Ik heb inmiddels bovenleiding in mijn tunnels. Als pantohoogte heb ik de hoogte van de laatste mast voor de tunnel aangehouden.
Bij bovenleiding in de tunnel dien je rekening te houden met het lagere plafond.
Voor de uitleggers in de tunnel heb ik eigenbouw toegepast.
Hiervoor een mal gemaakt en solderen maar.
Als basis heb ik 3 mm H-profiel gebruikt. De stangen tbv de rijdraadophaging is van 0,8 staaldraad.
O ja, wel even een loopingplier buigtang kopen. Hiermee kun je de ophangdraden, maar ook je rijdraden, mooi roond buigen.
Stuur mij ff een persoonlijk berichtje en ik stuur je wat foto's en maten van wat ik heb gemaakt.

Hartelijke groeten
Harry (Lötschberg)
Gelogd
Hartelijke groeten
Harry
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.557 seconden met 22 queries.