Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Willen rijden - testbaan m-rail

Gestart door jmrjr zondag 14 mei 2017, 11:19:45

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Willen rijden - testbaan m-rail
Als je begint met solderen aan een loc (zie https://forum.3rail.nl/index.php?topic=64726.0), onstaat snel de wens deze ook te laten rijden. Al is het maar op een ovaaltje. Of, zoals een vriend zei bij het zien van de tweede foto van een opengeschroefde V200: "Mooi, dit gaat uit de hand lopen!".

Dus met het idee een 'permanent' en bescheiden ovaaltje neer te leggen heb ik een tafel in elkaar geschroefd van 200cm X 100cm. Deze is voorzien van wielen, zodat de tafel in de hoek gereden kan worden als de ruimte beschikbaar moet zijn voor andere zaken (werkkamer, logees, etc.).

Tevens is onder 1 helft van de tafel een plank geschroefd, zodat de spullen behorende bij de modelbouw praktisch opgeborgen kunnen worden.







Re: Willen rijden - 200x100
Lid sinds: 2017

offline
Re: Willen rijden - 200x100
Naast de tafel heb ik een grote voorraad M-rails en wissels ter beschikking. Dat vraagt dan toch om het leggen van een groter rondje.

Om de volgende 2 redenen heb ik ervoor gekozen te blijven bij de relatief kleine 200cm x 100cm:
   - budget: in een grotere tafel gaat meer materiaal (hout, rails, etc.)
   - planning: op een kleine tafel zet je sneller stappen om alle facetten van de hobby aan bod te laten komen. Interessant als je niet iedere maand tijd aan de hobby kunt besteden.

Met de voorraad M-rails ben ik uit de hand rails gaan leggen. De dubbele ovaal heb ik niet los kunnen laten. Met extra niveau en keerlus wordt dan wat interessanter treinverkeer mogelijk. Een belangrijke consessie op deze ruimte is dat treinen niet langer zijn dan +/- 1 loc met 3 personenwagons.











In dit ontwerp kunnen zich 5 treinen op de baan bevinden. 3 zijn er steeds in beweging. 2 rijden er op de onderste ovaal en worden steeds afgewisseld met een van de bovenste keerlus.

De hoogteverschillen heb ik bepaald op basis van benodigde hoogte ruimte voor loc + rails. De stijging zit hierdoor op 2 plaatsen boven de 3%. Niet ideaal, maar met 3 wagons in een eerste test wel te doen.



Als eerste test en voor mijn eerste baan met hoogteverschil is piepschuim wel makkelijk om mee te werken. Zonder veel lawaai kun je snel resultaat behalen. Maar nu het eerste ontwerp ligt en rijdt, moet ik toewerken naar een permanente en stevige opzet.

Re: Willen rijden - 200x100
Lid sinds: 2017

offline
Re: Willen rijden - 200x100
In AnyRail heb ik het ontwerp ook uitgetekend. Dit is een aanrader en mijn belangrijkste tip voor wie met M-rails een ontwerp neerlegt: het is zo makkelijk om met M-rails te smokkelen, dat je bochten en hoeken moet nameten. Vooraf in een computerprogramma uittekenen helpt hier ook bij.







Het ontwerp is bijgevoegd. Let op: beginner met AnyRail, alleen rails ligt op z'n plek...
Re: Willen rijden - 200x100
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Willen rijden - 200x100
Je treinen gaan behoorlijk de hoogte in op een kleine oppervlakte  :thumbup: :thumbup:

Leuke baan en makkelijk verplaatsbaar.

Misschien Handig om onderaan je berichten je naam even te vermelden, dat is wat persoonlijker als JMRJR  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Willen rijden - 200x100
Lid sinds: 2017

offline
Re: Willen rijden - 200x100
Dat is een goede tip, dank je wel.

Hoogte is idd wel een ding...

Vriendelijke groet!
Jorrit
Re: Willen rijden - 200x100
-Jorrit:
Originele opzet van je baan,  :thumbup: om zo op een kleine oppervlakte toch relatief veel meters spoor te kunnen hebben.
Re: Willen rijden - 200x100
Leuke baan wel, jammer dat je niets groter kan gaan met je baan, en ja 3% zeggen ze altijd meer is niet zo lekker voor je locs zeg maar.
Re: Willen rijden - 200x100
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Willen rijden - 200x100
@Jorrit
Wat een vliegende start!
Zo zie je maar weer war er zoal mogelijk is op een relatief klein oppervlak.
Ben zeer benieuwd naar het vervolg. Sucsez
Re: Willen rijden - 200x100
Gerrit-1959
gast

Re: Willen rijden - 200x100
Hallo Jorrit,

Heb hem ook even in Anyrail gezet. Om vanaf de tafel de hoogte in te gaan gebruik jij Tempex van (ik schat) 20 mm. Je hebt een vrije hoogte nodig van minimaal 70 mm, dus de hoogte van rail naar rail wordt dan 90 mm. Dit geeft dus wel een Helling van 5.1%. Ik zou daar niet voor gaan als ik jou was. Ik zal kijken of er een andere optie is.
Re: Willen rijden - 200x100
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Willen rijden - 200x100
Dag Jorrit.

Dit is heel leuk om naar te kijken en doet mij denken aan de tijd dat ik
met mijn M-rails op een deur op schragen verschillende baantjes maakte.
Toen nog geheel niet met scenery bezig, vandaar dat ik dit erg interessant
vind om te gaan volgen! Je bent in ieder geval van start gegaan met een
leuk baanontwerp :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Willen rijden - 200x100
Gerrit-1959
gast

Re: Willen rijden - 200x100
Hallo Jorrit,

Na wat puzzelen en spiegelen en jouw ontwerp heb ik het volgende kunnen creëren in Anyrail. Bij dit ontwerp is de max. hellingspercentage 2,9%.
Re: Willen rijden - 200x100
Lid sinds: 2017

offline
Re: Willen rijden - 200x100
Beste Gerrit,

Wat mooi, super! Ik begrijp idd dat onder die drie blijven wel een must is.

Later vandaag thuis ga ik dit zeker verder bekijken!

Groeten,
Jorrit
Re: Willen rijden - 200x100
Lid sinds: 2017

offline
Re: Willen rijden - 200x100
Leuk dat het delen zulke reacties teweeg brengt, dank daarvoor! Er is zoveel inspiratie op te doen op dit forum.

Het 2cm dikke tempex doet geen goed aan de benodigde hoogte en de stijgingspercentages boven 3% moeten worden voorkomen.

@Gerrit ik heb het ontwerp gedownload en dit heeft echt alle facetten van het eerste ontwerp! Het idee om buiten de ring om te stijgen is denk ik de manier om onder de 3% te blijven. Er is geen onbedekt stuk meer van de onderste ring. Ik ga kijken of ik nog verder kan tekenen hiermee. Nogmaals dank!

Groeten,
Jorrit
Re: Willen rijden - 200x100 - m-rail
Na verder tekenen heb ik de ambitie voor de kleine oppervlakte nog wat verder teruggebracht. Bij deze bijna hetzelfde ontwerp, maar ondanks beperkte tijdsbesteding prima haalbaar om te maken en uiteindelijk treinen 'te laten rijden' :).



Van het tempex ben ik afgestapt, lang niet zo stevig als ik verwacht had. Voor de rommel hoef je het overigens niet te laten, het uitzagen van triplex met een decoupeerzaag geeft ook genoeg zaagsel en stof (doe dat voortaan dus buiten...).





Het testen van het onderste niveau:



En inmiddels niveau twee:





Ter voorbereiding op digitaal rijden en volledig automatische sturing op deze m-rails is de baan opgedeeld in heeel veeel baanvakken. Better safe than sorry. Dus nu begint de klus van het draden trekken en netjes afwerken, zodat de decoders overzichtelijk geplaatst en aangesloten kunnen worden.

Groet!
Jorrit








Re: Willen rijden - 200x100
Hallo Jorrit,

Zelf ben ik ook met zelfde idee van baan bezig, zolang je met korte treinen rijdt is 4 % idd. geen probleem. Als je dan bv tijdperk 2 hanteert zijn korte treinen heel normaal. Suc6 met je baan.

Patrick
Re: Willen rijden - 200x100
In plaats van tempex zou je ook xps kunnen overwegen. Is een stuk steviger. Leuk plan!
Re: Willen rijden - 200x100
Lid sinds: 2017

offline
Re: Willen rijden - 200x100
Dank voor de reacties, en ook succes met opdoen van inspiratie!

En ondanks dat de treinen wat kort moeten blijven, kan er in ieder geval gereden worden :)







Inmiddels meer getekend in Wintrack en een meer praktisch ontwerp uitgetekend, geschikt voor 110cm X 210cm.



Maar voorlopig blijft het bij de huidige constructie.



Vriendelijke groet
Jorrit
Re: Willen rijden - 200x100
Hi Jorrit,

Leuke baan en leuke filmpjes.
Succes met de verdere bouw.

Gr.Wim
Willen rijden - testbaan m-rail
Inmiddels is bovenstaande baan weer afgebroken. Oude treinen die werden gedigitaliseerd stopten regelmatig op verschillende punten en ontsporingen kwamen ook regelmatig voor. Op zich wel een uitdaging om te verhelpen, maar lastig als je alleen een trein wilt testen. Dat wordt iets voor een volgende baan, als daar voldoende tijd voor gemaakt kan worden.

Op dit forum zijn mooie testbanen te vinden: *klik* en *klik* . Door foto's van de stamtafel Rotterdam wilde ik ook een opvouwbare ovaal (na-)bouwen. Dan kunnen toch technieken worden uitgeprobeerd, er kan worden gereden, maar nog minder tijdsintensief.

Het formaat van de 'tafel' is 100cm bij 150cm en als basis is 9mm multiplex gebruikt met vuren latten. De latten moesten zo hoog zijn, dat bij het invouwen van de baan de gemonteerde rails en electronica 'tussen' de helften zou passen. Een 70cm pianoscharnier houdt de 2 helften bij elkaar. Een definitieve sluiting, handgrepen en onderstel moeten nog worden gemaakt.

De baan blijft m-rails. Beetje uitdaging mag wel blijven :).
Re: Willen rijden - testbaan m-rail
Alle benodigde railstukken zijn eerst van electronica ontdaan en daarna met warm water en afwasmiddel geschrobt. Daarna drooggeblazen en op de verwarming verder laten drogen.

M-rail geometrie laat na jarenlang gebruik zeer te wensen over. Alle railstukken zijn onder de loep genomen om voor het leggen van de rail problemen te voorkomen.

De wissels zijn 'gereviseerd', zoals een meneer in Zweden op Youtube laat zien (ik zou ze van hem op Ebay echter niet kopen ;)). De wissels hebben nieuwe draden gesoldeerd gekregen: blauw voor rechtdoor en oranje voor afbuigend.

Er worden verschillende baanvakken voorbereid en veel massadraden voorzien. Solderen op m-rail gaat prima met ongelode soldeer met harskern: goed voorverwarmen van het oppervlak en langzaam laten afkoelen van het soldeer (niet blazen).
Re: Willen rijden - testbaan m-rail
De testbaan is voor het testen en instellen van rollend materieel, maar ook om technieken uit te proberen voor een eventuele grotere baan. Eerder gevonden info over neopreenband als isolator om rijgeluid te verminderen wordt nu toegepast. In de buitenste ring ligt een dubbele laag om verkanting te voorzien.

Een dubbele laag tochtstrip is gebruikt om het klankkasteffect onder de m-rails te verminderen.

De rails ligt nu nog los. Over rijgeluid is echt niet te klagen. Een wereld van verschil met het leggen van de rails direct op het hout.

Nu op naar de volgende uitdagingen: het vastleggen van de rails zodat de baan terug opgevouwen kan worden en zorgen voor een betrouwbare sluiting van de rails tussen de 2 helften. Een test met vastlijmen van de rails met hotglue op het neopreen is geen 100% oplossing gebleken, omdat het zachte neopreen meeveert. Ik zal iets moeten verzinnen met een hard materiaal (bijv. hout) en een sluitingsmechanisme. Dan maar geen isolatie op de overgang :).

Groet!
Jorrit
Re: Willen rijden - testbaan m-rail
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Willen rijden - testbaan m-rail
Hey Jorrit,

Handige oplossing deze testbaan, lekker compact als hij dicht zit en alles is beschermd kan hij makkelijk in de hoek staan.

Het ziet er netjes uit wat je aan het bouwen bent.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Willen rijden - testbaan m-rail
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Willen rijden - testbaan m-rail
Hierbij een paar tips van de bouwer van de testbaan van de Rotterdamse stamtafel:
- zaag de uitstekende stukken van de rail af. (Je kunt ook een hele rail exact door midden zagen.)
- maak bij beide tafelhelften een goede aansluiting voor de voedingsspanning.

Je hebt de wissels aan één zijde zitten. Dat is een goede keuze. Daardoor heb je maar twee overgangen.
Zet de rails gewoon vast met de bekende schroeven. Bij de overgangen eventueel een klosje hout onder de railstukken lijmen.
Kijk daarvoor ook eens op Youtube naar de Weihnachtsanlage van Pin Nuckel.

John (VT601)
Re: Willen rijden - testbaan m-rail
Ziet er goed uit. Ik blijf volgen want ook mij lijkt zo'n opvouwbare testbaan wel wat  :thumbup:
Re: Willen rijden - testbaan m-rail
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Willen rijden - testbaan m-rail

Hoi Jorrit,

De tochtstrip in de binnenkant van de rails plakken, zal nog beter werken.
Dan werkt het meteen als antidreun-plaat, net zoals ze dat bij auto's doen.

Grtz Tony
Re: Willen rijden - testbaan m-rail
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Willen rijden - testbaan m-rail
Dat is een handige testbaan/tafel, lekker compact en ingeklapt nog kleiner!  :thumbup:
Re: Willen rijden - testbaan m-rail
Dankjulliewel voor de reacties en tips!

@John yes, Pin Nuckel heb ik vorig jaar wel gevolgd. De klosjes zijn niet blijven hangen in het geheugen. Hier een link direct naar het fragment. Dit zal wel onderdeel worden van de oplossing. Alle rails gaan nu idd worden vastgeschroefd.

@Tony ik ben meteen aan de slag gegaag! De rails is makkelijker te leggen met de isolatie IN de m-rail en zolang de rails los ligt op het rubber nog stiller.

Deze testbaan is een leuke oefening voor een grote baan. Heb daarom een testje gedaan met vastleggen van de rails met latex. Deze werd te hard en veroorzaakte meer rijgeluid. Net als hotmelt was het makkelijk los te trekken.
Re: Willen rijden - testbaan m-rail
In een catalogus uit 1992 staan nog leuke plaatjes met m-rail geometrie en artikelnummers met specificaties. 7299 schroeven met verzonken kop 2,0 x 15 mm. Schroeven van nu met kruiskop werken ook prettig. Alle railstukken worden nu vastgeschroefd.

Aan een oplossing voor goede fixatie tussen de overgangen wordt gewerkt.

Inmiddels zijn ook sluitingen en handgrepen binnen. De 'doos' kan bijna opgevouwen worden en in de hoek gezet :)

Groet!
Jorrit
Re: Willen rijden - testbaan m-rail
De laatste stappen voor het vastzetten van de rails zijn nu genomen. Bij de uiteinden van de rails zijn extra gaten geboord en met houten blokjes onder de rails wordt de rails diep of minder diep in de rubber ondergrond geschroefd. Zo kan bij de overgang tussen de twee helften de rails goed worden uitgelijnd.

In de breedte is de uitlijning van de rails goed constant, maar er zit speling in de hoogte. Dit kan bij het uitklappen van de baan in de ondergrond meestal wel gecorrigeerd worden, maar door deze opzet ook met een schroevendraaier nog 'gefinetuned' worden.

Ook zijn er extra componenten bijgeschroefd, zodat op de simpele ovaal ook met computersturing gereden kan gaan worden. Met gelijke componenten staat ook de volgende demo-baan op dit forum: iTrain Demobaan met MS II en CC-Schnitte, fijn voor de inspiratie :)

Met wat dradensoep in een schakelkastje kan straks makkelijk geswitched worden tussen analoge of digitale input, met of zonder terugmelding.

Groet!
Jorrit
Re: Willen rijden - testbaan m-rail
Lid sinds: 2014

Märklin fahren-ärger sparen

offline
Re: Willen rijden - testbaan m-rail
Dat heb je knap en netjes voor elkaar gekregen, Jorrit  :thumbup:

Petje af ! :P

Grtz Tony
Re: Willen rijden - testbaan m-rail
@Tony dankjewel! ben blij dat er in ieder geval weer een rondje gereden kan worden, ook op de eettafel :)

Nog een paar feitjes over deze testtafel:

  • 100cm X 75cm X 12cm
  • 12,5 KG

  • m-rail 4x 5106 recht, 14x 5200 gebogen radius 874,8mm, 2x 5110 passtuk
  • m-rail 2x 5140 gebogen wissel met MS4 led warm wit
  • Mobile Station 3 + CC Schnitte + Rosoft WDD wisseldecoder
  • Rosoft s88SD16-n (smd version 1.1) + Littfinski HSI-88-USB-G
  • ESU LokProgrammer + eigenbouw rollenbank

En ondertussen zijn er weer meer mogelijkheden voor het computergestuurd rijden via een M* Mobile Station, zie draadje iTrain Demobaan. Maar eerst bovenstaande opzet van de grond krijgen op de pc, trials met TrainController.

Groet!
Jorrit