Naast de tafel heb ik een grote voorraad M-rails en wissels ter beschikking. Dat vraagt dan toch om het leggen van een groter rondje.
Om de volgende 2 redenen heb ik ervoor gekozen te blijven bij de relatief kleine 200cm x 100cm:
- budget: in een grotere tafel gaat meer materiaal (hout, rails, etc.)
- planning: op een kleine tafel zet je sneller stappen om alle facetten van de hobby aan bod te laten komen. Interessant als je niet iedere maand tijd aan de hobby kunt besteden.
Met de voorraad M-rails ben ik uit de hand rails gaan leggen. De dubbele ovaal heb ik niet los kunnen laten. Met extra niveau en keerlus wordt dan wat interessanter treinverkeer mogelijk. Een belangrijke consessie op deze ruimte is dat treinen niet langer zijn dan +/- 1 loc met 3 personenwagons.
In dit ontwerp kunnen zich 5 treinen op de baan bevinden. 3 zijn er steeds in beweging. 2 rijden er op de onderste ovaal en worden steeds afgewisseld met een van de bovenste keerlus.
De hoogteverschillen heb ik bepaald op basis van benodigde hoogte ruimte voor loc + rails. De stijging zit hierdoor op 2 plaatsen boven de 3%. Niet ideaal, maar met 3 wagons in een eerste test wel te doen.
Als eerste test en voor mijn eerste baan met hoogteverschil is piepschuim wel makkelijk om mee te werken. Zonder veel lawaai kun je snel resultaat behalen. Maar nu het eerste ontwerp ligt en rijdt, moet ik toewerken naar een permanente en stevige opzet.