Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Ombouw 33645 Mak Tegernsee

Gestart door jeroenk zaterdag 13 mei 2017, 20:15:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw 33645 Mak Tegernsee
Lid sinds: 2007

offline
Ombouw 33645 Mak Tegernsee
Hallo,

Ben weer eens een ombouwklus begonnen, nu de MaK 33645, Tergernsee.
Deze MaK krijgt een ESU multiprotocol decoder zodat deze ook met Dinamo aangestuurd kan worden.
Oude decoder is inmiddels verwijderd en zo ook de 'LED printen' voor de verlichting.

Een mooi artikel om een MaK om te bouwen vind je hier:  https://www.marklin-users.net/html/digital/DI37645_with_Lokpilot.html

Een ander mooi artikel tref je hier: http://simpledigitallocomotive.npage.de/mak-1204-m33645.html

Waar ik nog mee zit is de bruine massadraad naar de wielen (zie foto). In de MaK die ik ombouw zat er al eentje deze los en ander ging zo goed als vanzelf tijdens het demonteren van de originele decoder.
Om nieuwe massadraden aan de draaistellen(wielen) vast te solderen moeten de draaistellen los en hier zit precies mijn uitdaging :)

Het schroefje onder het draaistel losdraaien geeft meer beweging in het draaistel alleen lijkt het erop alsof het ergens (achter) blijft hangen. Heeft iemand van deze (of andere gelijkwaardige MaK) al eens de draaistellen gedemonteerd?
Ik ga nog even verder proberen maar hou mij aanbevolen voor feedback.




groeten,
Jeroen
Re: Ombouw 33645 Mak Tegernsee
Hallo Jeroen

je kan de bestaande bruine massadraden toch laten zitten.
Geen geknoei aan de wielstellen.
Je kan deze losknippen vlak bij de print, zodat duidelijk is dat er op de print op die plaats de bruine massadraden moeten komen

teunis
Re: Ombouw 33645 Mak Tegernsee
Hi Teunis,

één massa draad bleek al los van het draaitstel bij het open van de loc.
bij het demonteren van de decoder ging de andere draad ook los.

vandaar de vraag :)

grt,
Jeroen
Re: Ombouw 33645 Mak Tegernsee
Er zit een H brug in die de koppeling maakt tussen de tandwielen van het draaistel en de aandrijving als de schroef los is kun je hem zijwaarts eruit trekken.
En je moet ook even de begrenzers losmaken die kunststof slangetjes tussen de behuizing en het draaistel.
Re: Ombouw 33645 Mak Tegernsee
Hallo hmmglaser,

Dank voor de reactie. Denk dat ik hiermee vooruit kan.
Vandaag of morgen kijk ik er verder naar en laat nog even weten of het is gelukt.


groeten,
Jeroen
Re: Ombouw 33645 Mak Tegernsee
Losmaken is makkelijk alleen bij het terug plaatsen wil die nog wel is tegen werken.
Re: Ombouw 33645 Mak Tegernsee
Inmiddels wat vorderingen gemaakt.

Eerste nieuwe massadraad bevestigd en draaistel teruggeplaatst. Tweede draaistel massadraad bevestigd en gelijk maar nieuwe en langere 'sleper'draad solderen.

groeten,
Jeroen
Re: Ombouw 33645 Mak Tegernsee
Forum Beheerder Bestuurslid St. 3rail
Lid sinds: 2007

offline
Re: Ombouw 33645 Mak Tegernsee
Heb wat langer terug meerdere van deze locs voorzien van een LOPI-3 decoder.

De ombouwbeschrijving waar je naar verwijst is prima, echter het stukje waar naar 8.2 ohm weerstanden die zijn bedoeld voor de lagere rijstappen zou ik niet toepassen, praktijk bij mij is dat het geen noodzaak is deze toe te passen.

Je hebt de ruimte die hiermee wordt bespaard denk ik hard nodig om alles onder de kap te krijgen, dit laatste is mij in ieder gevan niet meegevallen.

Let op dat de kap van metaal is en kortsluiting op de loer ligt met zo weinig beschikbare ruimte.
Re: Ombouw 33645 Mak Tegernsee
De decoder past tussen de print en de kunststof afdek van het wormwiel als je de print schoon maakt.
Het is jammer dat marklin geen losse dragerprinten leverd met de mtc21 of 8polige stekker zo als ze bij de latere modellen doen.