Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Eerste modelbaan

Gestart door ks1985 vrijdag 12 mei 2017, 22:57:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Eerste modelbaan
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Eerste modelbaan
Haha nee niet zoveel mogelijk spoor, ik heb gelezen dat bij een goede baan het de kracht van de eenvoud erg belangrijk is :)

En als ik over een jaar of wat klaar ben met dit plan en er op uitgekeken ben dan komt er vast nog wel eens een Nederlandse baan, echter vind wil ik in een Nederlandse baan een stuk platteland en een groter stedelijk station en als ik dat nu wil bouwen dan moet ik moeilijk gaan doen terwijl ik eerst eens een goede en mooie baan wil maken :thumbup: :thumbup:

nu nog in mijn plan de hoogtes goed doorvoeren en dan het nieuwe plan onthullen :D
Re: Eerste modelbaan
Nou Koen, prachtige suggesties die langskomen. En zo puzzel ik ook al 5 maanden  :)
Succes met het uitwerken en verfijnen van jouw plan. Greetz Arjan
Re: Eerste modelbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Eerste modelbaan
Citaat van: ks1985 op zaterdag 20 mei 2017, 20:59:41
vraag ik mij steeds meer af of het moeilijk is voor een beginner om middels de computerest met een volledig geautomatiseerde baan te rijden.

Ben je een beetje thuis op computers? (Klinkt lullig om als IT-er dat aan een ander zoiets te vragen, als je zelf analoog rijdt).

Voor zover ik het begrijp, kun je van ieder (niet-Marklin) besturings type (Koploper, iTrain, TC, WDP, Raptor ?) bestanden downloaden van delen van je plan, inlezen op zo'n systeem, en dan oppoetsen, dus eigenlijk net zo als je baanontwerpen kunt downloaden en de delen die je zelf ook wilt gebruiken behouden, en de rest weg mieteren.

Met een Mobile station of met een Central Station van Marklin ligt dat, denk ik, anders.
Maar genoeg gebruikers daarvan zijn op dit forum actief, en die kunnen je vertellen wat wel kan en wat niet kan, per versie. Aangezien je het systeem nog moet kopen, ben je waarschijnlijk alleen geinteresseerd in de nieuwste versies.
Re: Eerste modelbaan
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Eerste modelbaan
Nee ik ben niet echt thuis met computers. Maar ik ben sowieso van plan om binnenkort een deel losse rails te halen en de tafel te gaan bouwen en dan na de zomer of herfst op het gemak te gaan uitzoeken hoe de systemen werken. En tegen de tijd dat er meerdere treinen gaan rijden ben ik wel een stuk (Jaren) verder. Het belangrijkste vind ik nu dat ik een mooi plan kan uitwerken in een mooie baan met scenery.

En voorzover ik nu gelezen heb kun je, volgens mij, toch ook met zo een mobielstation een aantal treinen en wissels bedienen?
Re: Eerste modelbaan
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Eerste modelbaan
Re: Eerste modelbaan
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Eerste modelbaan
Zo hierbij weer een nieuw plan, waar ikzelf best wel tevreden over ben :thumbup: het enige waar ik nog niet over uit ben is waar ik het beste de in en uitgang van en naar het schaduwstation kan leggen 8o

(zoals je mogelijk wel zien is het geïnspireerd op/door een andere baan hier op het forum :D)

Mogelijk kunnen jullie er nog eens naar kijken en eventueel aanvullingen op geven. Ook is de eerste trein gearriveerd :thumbup: en dit is een een BR245 van de DB met loc sound (zit volgens mij ook in een startpakket) geworden ook heb ik een klein ovaaltje met 2 wissels en een mobile station gekocht om daar maar eens mee te gaan oefenen :thumbup:
Re: Eerste modelbaan
marklinmanus
gast

Re: Eerste modelbaan
Citaat van: ks1985 op zaterdag 10 juni 2017, 11:47:12
mogelijk kunnen jullie er nog eens naar kijken en eventueel aanvullingen op geven.

enkel spoor?
Re: Eerste modelbaan
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Eerste modelbaan
Hoi Herman,

Bedankt weer voor het meedenken! Mooi plan heb je bedacht, ik vind persoonlijk een baan helemaal met enkelspoor niet zo mooi :) B) ik vind stukken waar de treinen elkaar passeren zoals bv in mijn huidige plan bij de brug erg mooi. Mijn idee is nu een beetje dat ik een wat groter station in de vallei wil en sowieso 1 op een hoger gelegen deel van een berg waar ik dan een toeristisch plekje wil maken (met wandelgebied paar berg beklimmertjes en een restaurantje ofzo) tussen dit station en de vallei wil ik dan een vaste pendeltrein laten rijden (en in de toekomst Märklin 37584 Panorama motorwagen BR 491 ''Gläzerner Zug'' deze). Maar de opzet zoals ik het nu heb kan nog aangepast worden maar dit is wel een beetje het idee :D

Re: Eerste modelbaan
marklinmanus
gast

Re: Eerste modelbaan
Citaat van: ks1985 op zondag 11 juni 2017, 06:27:52
Bedankt weer voor het meedenken! Mooi plan heb je bedacht, ik vind persoonlijk een baan helemaal met enkelspoor niet zo mooi :) B) ik vind stukken waar de treinen elkaar passeren zoals bv in mijn huidige plan bij de brug erg mooi.
Re: Eerste modelbaan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Eerste modelbaan
Ik ben het met je eens Herman, twee passerende treinen hoort er gewoon bij.

Maar ook een stukje enkel spoor vind ik mooi.

Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Eerste modelbaan
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Eerste modelbaan
Bedankt weer Herman! Hoe krijg je ze allemaal verzonnen! :thumbup: :thumbup:
Re: Eerste modelbaan
marklinmanus
gast

Re: Eerste modelbaan
Is een al bestaand plan en wat aangepast op jouw tafel.
Nadeel is dat als je eenmaal iets aanpast je steeds bezig blijft
Re: Eerste modelbaan
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Eerste modelbaan
Mooi plan, bedankt voor je hulp! Zonder de hulp op dit forum had ik nu waarschijnlijk een plan gehad wat, als ik eenmaal ging bouwen, totaal niet zou aansluiten!

Toch heb ik nu een beslissing gemaakt en ga ik komende weken cq maanden besteden aan materiaal kopen zodat ik, als het weer dadelijk minder word (kan ook volgende week zijn het blijft Nederland :? B)) kan beginnen met de bouw van de tafel. Ik heb overigens het model van de tafel ook een beetje aangepast om toch nog wat meer werk ruimte te creëren

Ik hoop dat jullie wijs kunnen uit mijn paint geklieder :thumbup: :thumbup:
Re: Eerste modelbaan
Lid sinds: 2017

Duitse alpen: periode V en VI

offline
Re: Eerste modelbaan
Schaduwstation staat ook vast :thumbup: omdat ik met het zichtbare niveau van de tafel gehinderd werd/word door een schuindak kan het schaduwstation wat verder onder de tafel uitkomen (of hoe ik dat moet omschrijven).

De opstel sporen zijn nu net iets meer dan 2 meter, omdat het langste spoor in het zichtbare station dadelijk ook bijna 2 meter kan worden.

Ook heb ik nog wat aanpassingen gemaakt in het andere ontwerp zodat ik met een dubbelspoor van en naar het schaduwstation kan gaan rijden.