Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Verlichting E69 marklin 34475 werkt niet met CS2 wel met MS2

Gestart door ericfouga vrijdag 12 mei 2017, 14:59:14

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verlichting E69 marklin 34475 werkt niet met CS2 wel met MS2
Beste mede forumers, zit hier met een klein probleem.
Namelijk de verlichting van de E 69 doet het niet als hij aangestuurd wordt door de CS2 ( voor de goede orde het is een delta uitvoering, dus de verlichting is normaal altijd aan)
Wordt de MS2 gebruikt werkt de verlichting wel.
Op geen van de 2 besturingen is een symbool voor de verlichting.
Wat doe ik verkeerd?
Mvg,
Eric
Re: Verlichting E69 marklin 34475 werkt niet met CS2 wel met MS2
Geen idee hoe het kan... maar misschien reageren ze anders op een ander protocol? (oftewel, bugje in de decoder)

Hoe stuur je hem aan op de CS2 en de MS2? Standaard zou je mFX gebruiken, maar misschien staat deze uit op één van beiden en doet 'ie het anders met MM2?


Edit:
Oh, het kwam uit de fabriek met een Delta decoder. Is hij dat nog, of zit er reeds een andere decoder in?


Edit 2:
Crap... dat zei je al, dat het een Delta was.
Vreemd... maar ik weet dat de "latere" Delta besturing een knop had voor de verlichting. En dit is een latere Delta loc, dus het zou goed kunnen dat hij op de eerste Functie toets reageert.

Hoe heb je de loc toegevoegd? Uit de Database, of los hem laten zoeken/MM-adres ingevoerd?
Re: Verlichting E69 marklin 34475 werkt niet met CS2 wel met MS2
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Verlichting E69 marklin 34475 werkt niet met CS2 wel met MS2
Weet je misschien het nummer van  Marklin ?
Re: Verlichting E69 marklin 34475 werkt niet met CS2 wel met MS2
Bert, het betreft de 34475. Dit staat in de titel van het topic.
Re: Verlichting E69 marklin 34475 werkt niet met CS2 wel met MS2
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Verlichting E69 marklin 34475 werkt niet met CS2 wel met MS2
Had ik zo snel niet gezien sorry.
Ik heb op de site van  marklin Duitsland de gebruiksaanwijzing gelezen en de verlichting is met een 34 nummer niet apart schakelbaar maar is afhankelijk van de rijrichting en de snelheid ( hogere snelheid Lees meer stroom feller licht denk ik.
Wel vreemd dat hij het wel doet op de ms2 en niet op de cs ik heb zelf geen cs dus kan helaas niet proberen.
Met de ms heb ik wel eens dat het niet goed gaat dan reset ik het systeem.

Ik hoop dat een cs rijder je kan helpen ik ben wel benieuwd
Re: Verlichting E69 marklin 34475 werkt niet met CS2 wel met MS2
Naar mijn idee is de verlichting parallel met de motor geschakeld zijn dus zou die het altijd moeten doen ongeacht het besturingssysteem.
Anders zou het betekenen dat de verlichting schakelbaar is ;)
Re: Verlichting E69 marklin 34475 werkt niet met CS2 wel met MS2
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Verlichting E69 marklin 34475 werkt niet met CS2 wel met MS2
Ik heb geen CS2 en MS2 maar welke knop gebruik je op de CS2 normaal gesproken voor de verlichting?
Ook al is deze niet actief, toch een keer op drukken.
Re: Verlichting E69 marklin 34475 werkt niet met CS2 wel met MS2
bedankt voor de reacties heren

Peter
DE loc is op beide besturingen uit de database toegevoegd.

Henk
Morgen probeer ik het even, maar zou de verlichting dan ook niet met beide werken( ik bedoel als ze geschakeld is op de MS is ze dan ook niet geschakeld als ik ze op de CS aanstuur, of zie ik dat verkeerd?)

Mvg,
Eric
Re: Verlichting E69 marklin 34475 werkt niet met CS2 wel met MS2
Eric,
Wat misschien nog wel interessant is, zou je kunnen kijken, mits je het licht brandend krijgt (op de MS2 is goed) of het licht inderdaad op de rij snelheid harder en zachte brand, of dat hij bij stilstand of rijdend, even fel brand.
Re: Verlichting E69 marklin 34475 werkt niet met CS2 wel met MS2
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Verlichting E69 marklin 34475 werkt niet met CS2 wel met MS2
Citaat van: ericfouga op vrijdag 12 mei 2017, 22:55:44
Henk
Morgen probeer ik het even, maar zou de verlichting dan ook niet met beide werken( ik bedoel als ze geschakeld is op de MS is ze dan ook niet geschakeld als ik ze op de CS aanstuur, of zie ik dat verkeerd?)

Het is een beetje een long shot maar je bestuurt de lok op twee verschillende apparaten.
Soms moet het apparaat een schop onder z'n k**t hebben.
En niet geschoten is altijd mis.
Re: Verlichting E69 marklin 34475 werkt niet met CS2 wel met MS2
Hallo medeforumers,

Nu weet ik het helemaal niet meer, gisteren gelijk mijn MS2 aan de CS2 gehangen om te updaten, en vandaag de genoemde mogelijkheden willen proberen, maar nu ook geen licht meer met de MS2 8o.
Dan maar aan de analoge trafo en daar werkt het licht weer wel, zij het gelijk oplopend met de rijspanning wat normaal is analoog.
Zou deze loc om te bouwen zijn naar digitaal?

Mvg,
Eric
Re: Verlichting E69 marklin 34475 werkt niet met CS2 wel met MS2
Hoi Eric,
Staat deze delta misschien op analoog ingesteld?
digibert
Re: Verlichting E69 marklin 34475 werkt niet met CS2 wel met MS2
Wat mijn ervaring met de briessers is, dat de decoder in de delta versie, nagenoeg dezelfde is als in de digitale versie (zit verschil in optrek/afremvertraging) en uit m'n hoofd gezegd f0 ook aangezet moet worden op een centrale, voordat het licht gaat branden.

Misschien toch eens proberen om een symbool aan te maken en die te gebruiken voordat je de loc wil gaan ombouwen met een andere decoder.
Re: Verlichting E69 marklin 34475 werkt niet met CS2 wel met MS2
Digibert
De deltadecoder herkent het systeem automatisch, er staan geen dipswitches op de decoder volgens de handleiding is het adres enkel door de fabrikant te veranderen.

John
Het probleem is dat er geen symbolen staan op CS of MS, heb nog niet geprobeerd om 1 aan te maken is voor morgen.

In ieder geval hartelijk dank voor het meedenken :)
Mvg,
Eric
Re: Verlichting E69 marklin 34475 werkt niet met CS2 wel met MS2
Eric,

M.b.t. het adres, er zitten soldeerjumpers op de print, door deze eventueel te veranderen kan je het adres wijzigen.
Maar ik denk dat dat nu niet echt van belang is, daar alleen de verlichting niet werkt.
Re: Verlichting E69 marklin 34475 werkt niet met CS2 wel met MS2
Dag John,
Inderdaad is een adres verandering bijkomstig, het gaat mij vooral om de verlichting. Deze werkt, zij het alleen analoog
Fijne zondag iedereen.
Mvg,
Eric
Re: Verlichting E69 marklin 34475 werkt niet met CS2 wel met MS2
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Verlichting E69 marklin 34475 werkt niet met CS2 wel met MS2
Citaat van: ericfouga op zaterdag 13 mei 2017, 18:41:03
Zou deze loc om te bouwen zijn naar digitaal?
Eric,

Een kleine nuance; Delta is al digitaal maar je zou inderdaad kunnen overwegen om er een andere decoder in te zetten.
Houd er rekening mee dat je dan ook de motor zult moeten vervangen.

Citaat van: Looney Tunes op zaterdag 13 mei 2017, 20:01:08
Misschien toch eens proberen om een symbool aan te maken en die te gebruiken voordat je de loc wil gaan ombouwen met een andere decoder.

Mijn advies zou zijn om dit toch eerst te proberen om je verlichtingsprobleem op te lossen (of niet).

Citaat van: Looney Tunes op zaterdag 13 mei 2017, 20:50:23
M.b.t. het adres, er zitten soldeerjumpers op de print, door deze eventueel te veranderen kan je het adres wijzigen.

Als de verlichting niet lukt dan zou ik voor een nieuwe decoder gaan.
Het is natuurlijk altijd mogelijk dat de verlichting op de DElta decoder niet goed meer functioneert.
Re: Verlichting E69 marklin 34475 werkt niet met CS2 wel met MS2
Citaat van: Trainhenk op zondag 14 mei 2017, 14:36:16
Houd er rekening mee dat je dan ook de motor zult moeten vervangen.

De motor hoeft niet vervangen te worden bij dit type locomotief, er zit al een gelijkstroommotor in (met wss zelfs een trix logo erop).
Maar zelf zou ik toch eerst verder kijken -zelfs als het met een verlichtingsicoontje nog niet werkt- dan gelijk een decoder te vervangen.
Re: Verlichting E69 marklin 34475 werkt niet met CS2 wel met MS2
Dag Henk,
Bedankt voor je reactie.
Ja dat hij al digitaal is had ik wel begrepen ;), bedoelde eigenlijk een andere( digitale) decoder, de motor denk ik kan blijven als ik de onderdelen lijst mag geloven zit er de zelfde motor in als in de 37xxx nrs.
Vwb. Symbool aanmaken, heb ik van morgen gedaan, maar levert geen resultaat op. Ik krijg nu wel het symbool van de verlichting, maar er gebeurt niets bij het aan- of uitzetten.
Dus denk dat ik maar voor je 3de punt ga, alleen wat voor decoder zou ik nemen, dit word dan mijn eerste ombouw :?
Mvg,
Eric
Re: Verlichting E69 marklin 34475 werkt niet met CS2 wel met MS2
Inderdaad John, motor moet volgens de onderdelen lijst niet vervangen worden, was net iets te vlug bij mijn vorige reactie :)
Mvg,
Eric
Re: Verlichting E69 marklin 34475 werkt niet met CS2 wel met MS2
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Verlichting E69 marklin 34475 werkt niet met CS2 wel met MS2
Citaat van: ericfouga op zondag 14 mei 2017, 14:53:23
Dus denk dat ik maar voor je 3de punt ga, alleen wat voor decoder zou ik nemen, dit word dan mijn eerste ombouw :?

Het is een klein lokje dus de vraag is of je het aandurft om zelf de decoder te vervangen.
Er loopt op dit forum een topic van Haradigi en Hans V200 die een cursus decoderinbouw organiseren.
Misschien een idee om dat te volgen?
Qua merk zou ik kiezen voor ESU of Marklin.
Persoonlijk heb ik een voorkeur voor ESU omdat je die makkelijker kunt programmeren alhoewel dat ook mogelijk schijnt te zijn met de nieuwste generatie Marklin-decoders.
Re: Verlichting E69 marklin 34475 werkt niet met CS2 wel met MS2
Succes alvast, de huidige decoder is een speciaal formaat en op die plek past misschien krap een esu lopi/mld.
Je zal denk ik naar een mini variant decoder moeten gaan.
Re: Verlichting E69 marklin 34475 werkt niet met CS2 wel met MS2
Even gezocht waar ik het had zien staan, je zou dit nog kunnen proberen: Klik
Mocht dat werken scheelt het toch een nieuwe decoder ;) En mocht het niet lukken, kan je altijd nog er een nieuwe decoder inzetten.
Re: Verlichting E69 marklin 34475 werkt niet met CS2 wel met MS2
Heren bedankt weer voor de reacties
John, hartelijk dank voor de link, zal deze eens goed moeten nalezen.
Mvg,
Eric
Re: Verlichting E69 marklin 34475 werkt niet met CS2 wel met MS2
Een nieuwe decoder zou ik afraden met dit model. Je zou de loc eens kunnen resetten (kan vanuit een MS of CS). Daarna weer toevoegen en eventueel een icoon aan F0 hangen.
Re: Verlichting E69 marklin 34475 werkt niet met CS2 wel met MS2
Dag Peter,
Heb ik reeds geprobeerd, maar levert geen resultaat op.
Heb een mailtje naar tante M gestuurd.
Wacht nu eerst maar eens het antwoord af.
Mvg,
Eric
Re: Verlichting E69 marklin 34475 werkt niet met CS2 wel met MS2
Speciale Gast
Lid sinds: 2008

Potrebbe ripetere per favore ?

offline
Re: Verlichting E69 marklin 34475 werkt niet met CS2 wel met MS2
En is de reactie van tante m al binnen.
Ik hoop  (hoopte) op een oplossing van het raadsel

Gr Bert
Re: Verlichting E69 marklin 34475 werkt niet met CS2 wel met MS2
Hallo

Bij een delta decoder kun je volgens mij het licht nooit inschakelen met een toets.

Het werkt digitaal hetzelfde als analoog.

Het functieknopje op de latere delta-besturing was om bij (echte) digitale loks de verlichting te kunnen schakelen.
Delta decoders hebben geen schakelare functies.

Bart
Re: Verlichting E69 marklin 34475 werkt niet met CS2 wel met MS2
Mocht je toch de decoder willen vervangen kun je ook ZIMO overwegen deze hebben meer keuze dan Marklin en ESU kwa afmeting heb zelf een MX630 gebruikt voor het strukton lokje van marklin omdat deze meer uitgangen heeft dan de micro van ESU klik
Re: Verlichting E69 marklin 34475 werkt niet met CS2 wel met MS2
Heren bedankt voor de reacties.

Dag Bert,
Heb deze week inderdaad de reactie binnen gekregen van M, met de mededeling dat ik de loc moest opsturen naar M zonder meer uitleg  :(

Hoi Bart ,hier heb je helemaal gelijk.

Dag Mark, bedankt had ook al gedacht van een ander merk te nemen, ben er nog niet echt uit wat het wordt. Maar nu komt het verlof eraan dus wordt een klus voor later.

Mvg,
Eric