Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Dummy uitleg voor seinen

Gestart door Simon BR39 woensdag 10 mei 2017, 10:10:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Dummy uitleg voor seinen
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Dummy uitleg voor seinen
Hoi,

In de meest recente nieuwsbrief van M* wordt gelinkt naar de overzichtspagina van de nieuwe mfx-seinen.
Daar staat ook de volgende brochure: https://www.maerklin.de/fileadmin/media/ip2016/Signalprospekt_290x210_8seitig_1222_DE.pdf

Voor degene die totaal geen idee hebben hoe dat nu precies zit, met welke seinen op welke plek heeft M* op pagina 5 en 7 voor respectievelijk licht- en armseinen een eenvoudig station getekend met daarin de posities en bijbehorende seinen. Voor mij in ieder geval een hele verduidelijking! Dus dat wilde ik bij dezen even meegeven ;)

Gr Simon

Ps. ik weet niet of dit draadje op de meest ideale plek staat. Evt wil ik voor de wiki het gebeuren wel overtekenen ofzo, ivm ©.
Re: Dummy uitleg voor seinen
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Dummy uitleg voor seinen
Simon, bedankt voor het plaatsen. Ook voor mij erg duidelijk zo. Was ik nog naar op zoek.  :arrow: :thumbup: :thumbup:
Re: Dummy uitleg voor seinen
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Dummy uitleg voor seinen
Voor een toevallige passant die er meer verstand nog van heeft dan ik, nog een korte vraag nu het toch over seinen gaat:
Je ziet soms wel eens van die poppetjes met een verlicht groen lampje op een bord.
- Is dit een vervanger voor het dure uitrijsein?
- Tot welk tijdperk loopt dit ongeveer?
Re: Dummy uitleg voor seinen
Lid sinds: 2013

Eigenlijk klooi ik maar wat an

offline
Re: Dummy uitleg voor seinen
Deze kun je ook wel in een nederlandstalige versie downloaden. Leest wel zo gemakkelijk. Verder is het super nieuwe lichtseinen boek van Märklin een aanrader.
Deze is ook nederlandstalige en gewoon als PDF in kleur te downloaden. Alles over seinen komt aan bod.
Re: Dummy uitleg voor seinen
Ik begrijp dat ze alle seinen willen verkopen maar staan de juiste seinen wel op de juiste plaats ?.

Voorbeeld:
Onderste 2 sporen. 76493 (links) vervangen door een 76497, beide 76480?s komen dan te vervallen. Wil je daar wel voorseinen hebben staan dan moeten dat i.v.m. verkorte remweg76481?s zijn.
Beide 76494 vervangen door 76491 / 76493.

CiteerJe ziet soms wel eens van die poppetjes met een verlicht groen lampje op een bord.
Dat is een vertrek sein, gelijk aan Zp9 9vast vertreksein).


Mvg,
Peter
Re: Dummy uitleg voor seinen
Lid sinds: 2014

offline
Re: Dummy uitleg voor seinen
 :thumbup:
Kende deze folder nog niet, dank je voor het delen!
Re: Dummy uitleg voor seinen
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Dummy uitleg voor seinen
Citaat van: Freak op woensdag 10 mei 2017, 20:01:30
Onderste 2 sporen. 76493 (links) vervangen door een 76497, beide 76480?s komen dan te vervallen. Wil je daar wel voorseinen hebben staan dan moeten dat i.v.m. verkorte remweg76481?s zijn.
Beide 76494 vervangen door 76491 / 76493.

De huidige weergave van inrijsein + 2x voorsein is toch correct? Je weet niet hoelang het perron is... (kan me voorstellen dat ze het in de breedte hebben verkort). Anyway: bij korte perrons de voorseinen aan begin van het perron vervangen door een voorsein met zusatzlicht, als ik het goed begrijp. Jij gaat er in je oplossing van uit dat de extra afstand die je creëert door het voor- en inrijsein te combineren, genoeg is om het zusatzlicht te laten vervallen, wat je anders nodig zou hebben.

Je tweede zin begrijp ik niet, w.b.t. die 494...

Citaat van: Freak op woensdag 10 mei 2017, 20:01:30
CiteerJe ziet soms wel eens van die poppetjes met een verlicht groen lampje op een bord.
Dat is een vertrek sein, gelijk aan Zp9 9vast vertreksein.

Dank je. Ik las ergens het volgende: "Bei Bahnhöfen ohne Ausfahrsignale erteilt der Fahrdienstleiter durch das Signal Zp 9 Zustimmung und Abfahrauftrag gleichzeitig."( stellwerke.de ). Betekend dit dus dat als je wilt, je het vertreksein en het uitrijsein kan combineren (ik rijd nog in de jaren '60)...?
Re: Dummy uitleg voor seinen
Lid sinds: 2013

offline
Re: Dummy uitleg voor seinen
Oh, dat is wel een interessante folder. Dank! Nu inderdaad nog in het Nederlands, want ik kan zo'n drie woorden Duits en dan houd het op. Heb je misschien ook de pagina waar je deze vond? Daar kunnen we dan misschien meer vinden.
Re: Dummy uitleg voor seinen
Hallo Simon,

Eerste, waarom twee ?. Voorseinen staan gewoonlijk ong. 1000m voor het hoofdsein. Wordt dan wel een heel lang perron?..
Staat het inrijsein op Hp0, is het voorsein gedoofd. Mag de trein naar één van de perronsporen met Hp1 of H2 rijden geeft het voorsein dat aan dezelfde mast van het inrijsein is gemonteerd is het te verwachten seinbeeld aan.

Tweede, er valt weinig tot niets te rangeren. Waarom dan een uitrijsein Hp00. Hp0∕Sh1. Dus vervangen door Hp0/Hp1 resp. Hp0/Hp2.

Derde, Zp9 zie je o.a. bij stations met gebogen perrons staan of daar waar het hoofdsein buiten het station staat. Het kan dan zijn dat de machinist het hoofdsein niet ziet staan.

Uitrijsein Hp1, Volgend hoofdsein staat ook op Hp1, voorsein geeft tevens de verkorte afstand aan. Zp9 op groen, men mag gaan rijden.



Mvg,
Peter
Re: Dummy uitleg voor seinen
Speciale Gast
Lid sinds: 2007

Treinen rijden op rails, niet op tijd!

online
Re: Dummy uitleg voor seinen
Citaat van: Tjoekedoris op woensdag 10 mei 2017, 19:16:13
Deze kun je ook wel in een nederlandstalige versie downloaden. Leest wel zo gemakkelijk. Verder is het super nieuwe lichtseinen boek van Märklin een aanrader.
Deze is ook nederlandstalige en gewoon als PDF in kleur te downloaden. Alles over seinen komt aan bod.
Een linkje naar beide wordt gewaardeerd.
Re: Dummy uitleg voor seinen
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Dummy uitleg voor seinen
Bij de Insider2 zit een papieren versie maar een digitale versie wil ik ook wel hebben.
Re: Dummy uitleg voor seinen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Dummy uitleg voor seinen
Mooi hoor, Duitse seinen!

Brengen ze ook Nederlandse, Zwitserse, Belgische of Noorse uit, dat iemand weet?
Of blijft M* zich autistiform op de DB richten?
Re: Dummy uitleg voor seinen
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re: Dummy uitleg voor seinen
 @citaat2 Als je de prijs ziet van die dingen zijn ze of heel kostbaar ik productie of een melkkoe. Anyway, ik kan me niet voorstellen dat er zeg voor Nederlandse seinen genoeg vraag is om hen die moeite te laten nemen

Citaat van: Laurent op donderdag 11 mei 2017, 00:56:16
Citaat van: Tjoekedoris op woensdag 10 mei 2017, 19:16:13
Deze kun je ook wel in een nederlandstalige versie downloaden. Leest wel zo gemakkelijk. Verder is het super nieuwe lichtseinen boek van Märklin een aanrader.
Deze is ook nederlandstalige en gewoon als PDF in kleur te downloaden. Alles over seinen komt aan bod.
Een linkje naar beide wordt gewaardeerd.

Ik zal de honeurs maar even waarnemen dan, een NL'se versie van de Signalprospekt kon ik helaas niet vinden. ;)

Het lichtseinenboekje
En nog twee kleine toevoegingen van tante M*: SignalFolge 1 + SignalFolge 2
Re: Dummy uitleg voor seinen
Citaat van: Jan22 op woensdag 24 mei 2017, 10:14:48
Brengen ze ook Nederlandse,
Veel te kleine afzetmarkt.

Citaat van: Simon BR39 op woensdag 24 mei 2017, 10:36:04
Als je de prijs ziet van die dingen zijn ze of heel kostbaar ik productie of een melkkoe.
Gat in de markt, zou zeggen ga produceren  :D


Mvg,
Peter
Re: Dummy uitleg voor seinen
Lid sinds: 2010

Marklin H0 + Ecos2 + iTrain

offline
Re: Dummy uitleg voor seinen
Citaat van: Shaggy op woensdag 10 mei 2017, 21:55:24
Oh, dat is wel een interessante folder. Dank! Nu inderdaad nog in het Nederlands,

Bij het Marklinmagazine en insidermagazine van april zat de Nederlandse versie van dit verhaal bijgevoegd.
Misschien is hij bij de Marklindealer te verkrijgen.
Ik heb ook nog niet een digitale NL-versie kunnen vinden.
Re: Dummy uitleg voor seinen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Dummy uitleg voor seinen
Om nog even op dat supersein verhaal terug te komen: analoog gebruik (conventioneel gebruik).

Een tijdje terug werd er bij de buren een vraag gesteld:
Märklin sein 76491 aansluiten

Het valt daar op dat er in de handleiding wat onhandigheden staan, met name in de illustraties van hoe je deze seinen analoog (of conventioneel) gebruikt. Reden om de handleiding er nog eens bij te pakken.
En met name in te zoomen op drie afbeeldingen.

Maar voordat ik dit doe, eerst het schema van de seinmodule van een 763xx sein.
Want elk supersein kan analoog alleen maar worden aangestuurd via de bijgeleverde seinmodule (althans volgens de Märklin handleiding voor deze super seinen). Die seinmodule maakt zo'n sein misschien onnodig duur voor analoge gebruikers.

Uit dit schema valt op te maken hoe je de 763xx module analoog aansluit:
Twee 4-polige stekkers gaan vanaf de seinbesturingsmodule naar de drukknoppen, schakelbord 72760 of naar de relaiscontacten of schakelcontacten.
De 4-polige stekker rechtsboven is t.b.v. het hoofdsein,
De 4-polige stekker linksboven is t.b.v.  eventueel extra voorsein.
Meer 4-polige stekkers zijn er niet.

De draadkleuren komen overeen met de seinstanden.
Voor elk seinbeeld is een eigen draadkleur.
Elk seinbeeld wordt aangeduid met Hp0, Hp1, enz.

In het schemaatje is dat dus in de rechter bovenhoek.
Daar sluit je je, bij  conventioneel gebruik, schakelrails op aan,
en voor elk seinbeeld is er 1 draad.
Elke schakeldraad is Massa (trafo=O).
Er wordt geschakeld tegen de min/massa.

Als je nu de drie screenshots bekijkt, zie je in een oogopslag hoe je het kan aansluiten.




Aardig in dit verband is het derde screenshot. Het laat zien hoe je met een Märklin relais 7244 analoog een derde seinbeeld kunt realiseren, in geval van een afbuigende wisselstand.

Wat dit schema niet laat zien, is hoe je dan de snelheidsverlaging aanbrengt die behoort bij een afbuigende wissel, want dat doe je natuurlijk ook liefst met dat zelfde relais (althans een ander type relais, want met de 7244 kan dat niet vanwege te weinig nog beschikbare stroomkringen).

Die snelheid verlaagt al in de stopplaats, maar ook op het wissel en loopt door langs het afbuigende spoor. Het moet niet zo zijn dat de trein remt voor geel, en dan meteen na het sein ervan door gaat als een speer (via het afbuigende spoor).

M75 (Rob) gaf eerder in een draadje aan hoe je op een goedkope manier analoog snelheidsvertraging in bouwt. Dat doe je met een dubbele diodenmatrix. De uitleg daarvan vind je hier in de 3rail-wiki
Rem- en optrek vertraging en die diodenmatrix ziet er dan zo uit:

Afb. uit de wiki.



Als je bij speelgoed relais blijft, dan zou ik een Viessmann 5551 relais aanraden.


Voor de seinen 764xx ligt de zaak problematischer. Bij zulke seinen wordt geen seinmodule meegeleverd, maar een seindecoder (die mfx en dcc praat). De seindecoder is of via een centrale (bijvoorbeeld CS3 en hoger) of via een dipswitch instelbaar op een bepaald adres. De poorten van die decoder (de stekkerbussen dus) zijn nog niet allemaal gedocumenteerd. Standaard zit er in de ovp 4 kabeltjes met stekkers, bedoeld voor 4 van de 6 stekkerbussen. Voor de 5e bus (bovenleiding) is er een 3-polige stekker nodig. Waarom dat zo is, is onbekend. De 6de bus (3-polig) is ongedocumenteerd, en zit op de plaats waar de seinmodule de aansluiting heeft voor het schakelblokje (4-polig).
Als de decoder via een schakelblok is aan te sturen, dan zou dat hier moeten. Maar mogelijk is dit de plek om een voorsein in te prikken.

Al met al: er zijn teveel onzekerheden in de documentatie om analoog met een sein uit de 764xx serie aan de slag te willen. Je kunt dan beter een Viessmann sein kopen dat erop lijkt, en dit zelf met relais aansturen, dat is veiliger en goedkoper.
Re: Dummy uitleg voor seinen
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re: Dummy uitleg voor seinen
In de brochure spreekt men over de nieuwe seinen en daaronder versta ik ook de nieuwe armseinen 70391, 70392 70411 & 70412. Maar hoe je de nieuwe voorseinen 70381 & 70382 aan de nieuwe armseinen moet koppelen,  is voor mij een raadsel.
Mvg.
Re: Dummy uitleg voor seinen
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Dummy uitleg voor seinen
Citaat van: KeyWest op donderdag 22 juni 2017, 12:36:56
(..)  nieuwe armseinen 70391, 70392 70411 & 70412. Maar hoe je de nieuwe voorseinen 70381 & 70382 aan de nieuwe armseinen (...).

Je hebt het dan over Lust auf Signale, Folge 2, Gut in Form,  Märklin Magazin, pagina 43-49, februari 2017, SPECIAL 48

Wat je op p. 45 ziet, is dat de armseinmodule een andere vorm heeft dan de Super Licht Seinmodule.
Er zijn maar 3 stekkerbussen. Op pagina 48 staat dat de seinmodule zich zowel klassiek laat schakelen als via mfx laat programmeren, en er zitten DIP-schakelaars in verwerkt voor de adressering. Met klassiek schakelen bedoelt deze tekst: met DIP-switches.

Het enige wat er over voorsignalen staat is:
CiteerDas Vorsignal kann mit allen Hauptsignalen mit den Stellungen Hp 0/Hp 1 kombiniert werden. Es wird dann vom nachfolgenden Hauptsignal gesteuert, das zugehörige Signalbild wird automatisch zugewiesen.

Dat wil dus zeggen, dat de seinmodule van het hoofdsein een stekkerbus heeft voor een voorsein, en dat het toereikend is om de stekker van het voorsein daarin te steken. Meer hoef je niet te doen.

Helaas zijn de drie stekkerbussen in dit artikel niet uitgelegd. Maar het vernieuwde Märklin inmiddels kennende, past in elke bus maar 1 soort stekker, en maar op 1 manier.

Analoog of conventioneel
Dit artikel gaat totaal niet in op het niet-digitaal gebruik van deze seinen. DIP-switches gebruik je voor de adressering van de armseinmodule op oudere digitale apparaten. Analoog dan wel conventioneel gebruik van armsignalen (armseinen) blijft dus vooralsnog een raadsel.

Als er ook maar enig verband bestaat tussen het ontwerp van beide seinmodules, dan moet de armseinmodule 1 3-polige of 4-polige stekkerbus bezitten, met voor elke stand (seinbeeld) 1 ader.
En als dat zo is, dan zouden deze armseinen ook te besturen moeten zijn met schakelkastje 72760.
En als dat zo is, dan schakelen de armseinen tegen 0 (massa).

Het ligt wel erg voor de hand dat dit zo is.