Om nog even op dat
supersein verhaal terug te komen: analoog gebruik (conventioneel gebruik).
Een tijdje terug werd er bij de buren een vraag gesteld:
Märklin sein 76491 aansluitenHet valt daar op dat er in de handleiding wat onhandigheden staan, met name in de illustraties van hoe je deze seinen analoog (of conventioneel) gebruikt. Reden om de handleiding er nog eens bij te pakken.
En met name in te zoomen op drie afbeeldingen.
Maar voordat ik dit doe, eerst het schema van de seinmodule van een 763xx sein.
Want elk supersein kan analoog alleen maar worden aangestuurd via de bijgeleverde seinmodule (althans volgens de Märklin handleiding voor deze super seinen). Die seinmodule maakt zo'n sein misschien onnodig duur voor analoge gebruikers.
Uit dit schema valt op te maken hoe je de 763xx module analoog aansluit:
Twee 4-polige stekkers gaan vanaf de seinbesturingsmodule naar de drukknoppen, schakelbord 72760 of naar de relaiscontacten of schakelcontacten.
De 4-polige stekker rechtsboven is t.b.v. het hoofdsein,
De 4-polige stekker linksboven is t.b.v. eventueel extra voorsein.
Meer 4-polige stekkers zijn er niet.
De draadkleuren komen overeen met de seinstanden.
Voor elk seinbeeld is een eigen draadkleur.
Elk seinbeeld wordt aangeduid met Hp0, Hp1, enz.
In het schemaatje is dat dus in de rechter bovenhoek.
Daar sluit je je, bij conventioneel gebruik, schakelrails op aan,
en voor elk seinbeeld is er 1 draad.
Elke schakeldraad is Massa (trafo=O).
Er wordt geschakeld tegen de min/massa.
Als je nu de drie screenshots bekijkt, zie je in een oogopslag hoe je het kan aansluiten.
Aardig in dit verband is het derde screenshot. Het laat zien hoe je met een Märklin relais 7244 analoog een derde seinbeeld kunt realiseren, in geval van een afbuigende wisselstand.
Wat dit schema niet laat zien, is hoe je dan de snelheidsverlaging aanbrengt die behoort bij een afbuigende wissel, want dat doe je natuurlijk ook liefst met dat zelfde relais (althans een ander type relais, want met de 7244 kan dat niet vanwege te weinig nog beschikbare stroomkringen).
Die snelheid verlaagt al in de stopplaats, maar ook op het wissel en loopt door langs het afbuigende spoor. Het moet niet zo zijn dat de trein remt voor geel, en dan meteen na het sein ervan door gaat als een speer (via het afbuigende spoor).
M75 (Rob) gaf eerder in een draadje aan hoe je op een goedkope manier analoog snelheidsvertraging in bouwt. Dat doe je met een dubbele diodenmatrix. De uitleg daarvan vind je hier in de 3rail-wiki
Rem- en optrek vertraging en die diodenmatrix ziet er dan zo uit:
Afb. uit de wiki.
Als je bij speelgoed relais blijft, dan zou ik een
Viessmann 5551 relais aanraden.
Voor de seinen 764xx ligt de zaak problematischer. Bij zulke seinen wordt geen seinmodule meegeleverd, maar een seindecoder (die mfx en dcc praat). De seindecoder is of via een centrale (bijvoorbeeld CS3 en hoger) of via een dipswitch instelbaar op een bepaald adres. De poorten van die decoder (de stekkerbussen dus) zijn nog niet allemaal gedocumenteerd. Standaard zit er in de ovp 4 kabeltjes met stekkers, bedoeld voor 4 van de 6 stekkerbussen. Voor de 5e bus (bovenleiding) is er een 3-polige stekker nodig. Waarom dat zo is, is onbekend. De 6de bus (3-polig) is ongedocumenteerd, en zit op de plaats waar de seinmodule de aansluiting heeft voor het schakelblokje (4-polig).
Als de decoder via een schakelblok is aan te sturen, dan zou dat hier moeten. Maar mogelijk is dit de plek om een voorsein in te prikken.
Al met al: er zijn teveel onzekerheden in de documentatie om analoog met een sein uit de 764xx serie aan de slag te willen. Je kunt dan beter een Viessmann sein kopen dat erop lijkt, en dit zelf met relais aansturen, dat is veiliger en goedkoper.