Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Met schok op gang komen, daarna wel kruipend langzaam kunnen + Onderdeel over!

Gestart door AnalogDriver zondag 02 december 2007, 20:16:59

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Met schok op gang komen, daarna wel kruipend langzaam kunnen + Onderdeel over!
Mijn pas overgenomen BR41 (Analoog, 3082 is dat dan geloof ik)
komt niet helemaal lekker op gang: pas bij meer dan gemiddeld spanning gaat ie opeens met een schok en redelijk hoge snelheid rijden.
Neem ik gas terug, dan kan ie wel degelijk kruipend langzaam rijden en stoppen.


Met wat zoeken hier op forum en link naar www.treinengek.nl tips en truks loc schoonmaken (met foto's) maar eens aan anker schoonkamen begonnen. Nog nooit eerder gedaan, maar ach.

Lukt heel goed: anker was er zo uit. Niet heel erg vervuild, binnenwerk motor wel wat. Uurtje in de wasbenzine, rest schoongemaakt, voorzichtig.

Tevens een montagefout in voorste meeloopwielen + koppeling opgelost: hele koppeling hing los, en was flink verbogen. Zat verkeerd gemonteerd. Tevens aandrukveertje hiervan wat strakker gezet zodat die voorloopwieltjes netjes op de baan blijven.

Geheel weer gemonteerd. Loc kwam eerst bijna niet op gang, paar drupjes olie. Toen die zich goed verspreid hadden reed ie weer goed.

Alleen het euvel met optrekken is niet weg  :(


Wat nu met bovengenoemde rijgedrag (met schok in beweging komen maar wel zacht kĂșnnen rijden)?
  • Duidt dit op te weinig of teveel druk koolborstels?
  • Koolborstels toch op?
  • Iets anders?


Verder: wie herkent dit onderdeel en weet waar het hoort?  ( :?)

Opeens kwam ik op mijn broek een onderdeel tegen  :shock:  :shock:
Een klein rood plastic plaatje met lipje. Zie vooraan op de foto.



Vrijwel zeker losgekomen bij werk aan deze loc.
Maar ik heb het niet gezien (schaam-schaam)

Waarschijnlijk losgekomen bij demonteren achterste 'meeloop wielen'.
Echter... ik zie niet waar het gezeten kan hebben.

Is ook zo vreemd: plastic terwijl de rest metaal is.
Qua breedte past het op het frame van die achterste wielen.
Aan 1 kant zat wat vet/vuil.
Of hoort het toch ergens onder de motor van een BR41?





Trouwens, op mijn (seinen schakeling) testbaantje op de niet erg gelijke eettafel bleek dat deze 041 veel moeite heeft met oneffenheden, helemaal als er meegebogen wissel in zitten...
Regelmatig liep ofwel voorste aangedreven wiel uit de rails of de voorste meeloopwielen. Ook na bovengenoemde onderhoudsbeurt en ook toen meegebogen wissel en aanloop behoorlijk vlak gemaakt waren met onderzettertjes.

Wellicht niet te vermijden met 4 aangedreven wielen, of duidt dit op te weinig speling ergens?


Groet, Hajo

Re: Met schok op gang komen, daarna wel kruipend langzaam kunnen + Onderdeel over!
Ehm... het is niet het lipje van je gulp ???
:D :D
Daar kan ik je effe niet mee helpen met dat onderdeel.

Wat betreft het uit de baan lopen. Dat zou niet mogen.
Langere locs dan deze lopen ook over die meegebogen wissels.
Check even of je voorste wielstellen wel vrij kunnen draaien.

Gr
Arjan
Re: Met schok op gang komen, daarna wel kruipend langzaam kunnen + Onderdeel over!
Dat plaatje komt me bekend voor. Ik zal even een foto maken van mijn 041 en dan zie je waar het moet. UItleggen is een beetje lastig.

Ik rij alweer een jaar lang digitaal en heb dus al een jaar lang niet meer actief gewerkt met analoge locomotieven. Het probleem wat jij hebt (niet mooi willen optrekken, pas bij hoge spanning en dan met grote snelheid vooruit komen) heb ik ook gehad met mijn 3106 (BR 78). Ik heb dit nooit opgelost gekregen. Nu zou ik al helemaal niets meer kunnen bedenken eigenlijk, want ik ben helemaal gedigitaliseerd (zelfs het denkwerk)  :oops:.

Re: Met schok op gang komen, daarna wel kruipend langzaam kunnen + Onderdeel over!
Een foto zegt meer dan 1000 woorden :wink:.

Ik hoop dat je er wat aan hebt!



Re: Met schok op gang komen, daarna wel kruipend langzaam kunnen + Onderdeel ove
Even over die site. Da's mijn site,.. maar hij ligt al de hele dag eruit (Dat krijg je ervan als je verhuist naar een te goedkope webhoster) Hoop dat de site donderdag ofzow weer als vanouds altijd goed bereikbaar is. Dan is de site namelijk voor de 2de keer in 3 maanden tijd verhuist.  :shock:

Groeten,
Herman
Re: Met schok op gang komen, daarna wel kruipend langzaam kunnen + Onderdeel over!
Vincent: onderdeel zit weer op zijn plek. Dank voor de moeite van foto nemen en online plaatsen!

Herman: ja, probeerde vandaag al om wat verder rond te kijken op je site. Komt van de week wel.


Wegrij-probleem: 'nooit kunnen oplossen' (met Br74), da's niet erg bemoedigend. Nog iemand suggesties?

Hajo
Re: Met schok op gang komen, daarna wel kruipend langzaam kunnen + Onderdeel over!
Geen dank. Ik moet leren voor wiskunde, op dat soort momenten wordt ik altijd heel erg actief met andere dingen die vooral NIETS met wiskunde of een ander vak te maken hebben.

Ik heb het probleem met mijn 78'er nooit kunnen oplossen, maar dat hoeft niet te zeggen dat het niet op te lossen is. Ik heb die lok nu al zo'n anderhalf jaar niet meer en het is dan ongeveer 2 jaar terug dat ik gekeken heb waar het aan zou kunnen liggen. In die 2 jaar ben ik heel wat wijzer geworden, dus wellicht zou het me nu wel lukken.
Ik meen me te herrinneren dat ik toen nog niet eens het motorschild er ooit afgeschroefd heb. Dus ver met mijn onderzoek ben ik niet gekomen.

Maar in het algemeen: controleer of er geen vuil tussen de koperplaatjes op de collector zit. Dit moet je er tuch wel een beetje tussenuit peuteren. Daarnaast, controleer even hoe soepel de lok zonder ankertje erin loopt. Voel je geen wrijving of iets dergelijks? Op welk formaat zijn de koolborstels? Vervangen kan nooit kwaad natuurlijk! (rijden met 2 stompjes als koolborstels is natuurliojk ook niets waard).
Je draaistel probleempje: tja, controleer ook daar of de boel soepel loopt. Heb je de veer op de goede manier gemonteerd? Is de afstand tussen de flenzen goed?

Iets wat totaal niet met je probleem te maken heeft: was op een vrije dag de kap van je 41 eens in een lauw sop watetje. Met een tandenborstel goed alles schoonmaken en rustig laten opdrogen. Beetje afdrogen kan geen kwaad. Waarschijnlijk ziet de kap er dan nog beter uit!

Succes met alles!
Re: Met schok op gang komen, daarna wel kruipend langzaam kunnen + Onderdeel over!
Hoi,

Wegrij probleem is normaal voor de trommelcollector motoren. Hier is niks aan te doen :?

bart
Re: Met schok op gang komen, daarna wel kruipend langzaam kunnen + Onderdeel over!
Citaat van: VincentKloeg op zondag 02 december 2007, 22:51:14
Iets wat totaal niet met je probleem te maken heeft: was op een vrije dag de kap van je 41 eens in een lauw sop watetje. Met een tandenborstel goed alles schoonmaken en rustig laten opdrogen. Beetje afdrogen kan geen kwaad. Waarschijnlijk ziet de kap er dan nog beter uit!

Deze loc is met verf behandeld waarschijnlijk in een poging hem te 'weatheren'. Dat is niet helemaal gelukt. Heb de loc voor weinig kunnen overnemen en ben bezig de meeste verf van onderstel af te halen. De kap en tender zijn lastiger, begin ik niet aan (ook geen repaint), ik laat dat maar zo.
Is helaas geen vuil dus...
Re: Met schok op gang komen, daarna wel kruipend langzaam kunnen + Onderdeel over!
Citaat van: Lokpaint op zondag 02 december 2007, 23:54:23
Hoi,

Wegrij probleem is normaal voor de trommelcollector motoren. Hier is niks aan te doen :?

bart

Nou, dat is dan duidelijk, hoef ik ook geen moeite meer in te steken.

Viel mij ook al op dat hier een ander type motor in zit en had hier op forum al gevonden dat er trommel en schijf colletor Marklin e-motortjes zijn.
Re: Met schok op gang komen, daarna wel kruipend langzaam kunnen + Onderdeel over!
Maar hoe komt het dan dat de ene lok met trommelcollectormotor wel mooi wil optrekken en de andere met dezelfde motor niet?

Een soortgelijke BR 41 die jij nu hebt heb ik een aantal jaren terug ook gehad. De eerste versie van de 3082 (zie je aan de schuifbeweging, horzintale stangetje boven de schuif is geen stang maar een ijzerdraadje). Deze lok reed helemaal zo slecht nog niet en kon in ieder geval wel mooi optrekken. Vergeleken bij digitaal valt dat natuurlijk in het niets, maar voor analoog kreeg het een dikke voldoende!
Toen ik wat later een nieuwere versie kocht (het ijzerdraadje was nu een degelijk stangetje) bleek dat die ook wat soepeler reed.

Dus ja, waar ligt dat dan aan dat de ene het wel mooi kan en de ander niet?

PS. Ondertussen heb ik mijn 4e 41'er in 5 jaar tijd verworven  :lol:.
Re: Met schok op gang komen, daarna wel kruipend langzaam kunnen + Onderdeel over!
Rijden andere modellen met trommelcollector dan wel soepeler weg? Goede vraag waarom dan ja.

Citaat van: VincentKloeg op zondag 02 december 2007, 22:51:14
Maar in het algemeen: controleer of er geen vuil tussen de koperplaatjes op de collector zit. Dit moet je er tuch wel een beetje tussenuit peuteren. Daarnaast, controleer even hoe soepel de lok zonder ankertje erin loopt. Voel je geen wrijving of iets dergelijks?

Nog vergeten: toen anker er niet in zat liepen wielen heel soepel.
En collector: dat is het trommeltje (bij dit type motor) waar de koolborsteltjes op drukken??

Achteruit is het wegrijden trouwens iets soepeler.


En aangezien jij al aan je 4e 41-er bent meteen maar vraagje over de tender:
deze uitvoering heeft geen licht in de tender. Vreemd eigenlijk: sleper zit wel in de tender. Dus stroom is er.
Is achteraf lichtjes in de tender van de 41-er aanbrengen vaker gedaan?

Re: Met schok op gang komen, daarna wel kruipend langzaam kunnen + Onderdeel over!
Hoi,

trommelcollectormotoren hebben een heel grote tolerantie. Er zijn er die op zich redelijk lopen, maar er zijn er ook die het bovengenoemde probleem zeer sterk hebben. Vooral de oudere types met het doorzichtige motorschild met bronzen lagertje zijn nogal twijfelachtig van kwaliteit.

De nieuwere hebben allemaal een andere lagering (kunststof) andere veldmagneet , anker en collector en lopen iets beter, maar het blijft behelpen.

Wat dat betreft deden de schijfcollectormotoren het veel beter.

Bart
Re: Met schok op gang komen, daarna wel kruipend langzaam kunnen + Onderdeel over!
Wat je zou kunnen overwegen is om er een andere motor in te bouwen, op beurzen liggen dikwijls goede gebruikte motoren
Re: Met schok op gang komen, daarna wel kruipend langzaam kunnen + Onderdeel over!
Citaat van: Janus op maandag 03 december 2007, 11:07:58
Wat je zou kunnen overwegen is om er een andere motor in te bouwen, op beurzen liggen dikwijls goede gebruikte motoren

Ga ik daar naar kijken; december Houten? Nog tips waar op te letten? Moet het specifiek zijn voor 1 loc, of zijn ze erg uitwisselbaar?  Kan natuurlijk motortje even los solderen en meenemen.

Maar hoe blijven die gebruikte motoren dan over? Vervanging door iets beters? Zijn die er?
Re: Met schok op gang komen, daarna wel kruipend langzaam kunnen + Onderdeel over!
Bij ombouw naar hoogvermogen digitaal, gaat er een andere motor in de loc, dan blijft de standaard motor dus over.
Bij hoogvermogen ombouw gaat er een 5 polig anker in, dan blijft het 3 polig anker en magneet en schild dus over, en te gebruiken voor een andere analoge loc.

Heb zat oude motoren liggen hier, zeg maar wat je nodig hebt 8)

Mvg Gert
Re: Met schok op gang komen, daarna wel kruipend langzaam kunnen + Onderdeel over!
Ik heb geen ervaring met het aanbrengen van verlichting waar voorheen geen verlichting in zat. Ik heb even gekeken naar de tenderkap van mijn reserve 41 tender (op de beurs ooit eens op de kop getikt) en ik kan me niet voorstellen dat hier makkelijk verlichting in te bouwen is.

Naar mijn weten heeft de 3392 wel verlichting in de tender. Dat is een nieuwe uitgave en zit technisch wat beter in elkaar en ziet er strakker uit als de 3082  8).
Re: Met schok op gang komen, daarna wel kruipend langzaam kunnen + Onderdeel over!
Offtopic..

Je seinen staan aan de verkeerde kant Hajo :)

Bart

Re: Met schok op gang komen, daarna wel kruipend langzaam kunnen + Onderdeel over!
Citaat van: Lokpaint op dinsdag 04 december 2007, 01:38:52
Offtopic..

Je seinen staan aan de verkeerde kant Hajo :)

Bart

Inderdaad, nu je het zegt.
Het is de 'Mijn Eerste Sein-testbaan' met 3 oude seinen. Iemand heeft de sein-bodemplaten omgekeerd gemonteerd. Had het zelf nog niet opgemerkt, dank...

Hajo
Re: Met schok op gang komen, daarna wel kruipend langzaam kunnen + Onderdeel ove
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Met schok op gang komen, daarna wel kruipend langzaam kunnen + Onderdeel ove
Het kan ook zijn dat de wielen niet geheel op "tijd" staan, waardoor de drijfstangen blokkeren en pas bij een hogere spanning ineens losschieten waardoor de lok ineens wegschiet.
Je kunt dit eens testen door de spanning op te voeren, waarbij de lok nog blijft stilstaan.
Beweeg nu met een puntige pincet de drijfstangen en kijk en voel of deze nog wat speling hebben, dus enigzins loszittend aanvoelen.
Zit er eentje vast, dan weet je welke blokkeerd.
Ik heb zoiets met mijn Ae 3/6 (3151) gehad en ik heb een wiel een heel klein beetje verdraaid en het probleem was weg. :D
Re: Met schok op gang komen, daarna wel kruipend langzaam kunnen + Onderdeel over!
In vervolg op niet goed op tijd staan van de wielen onderling wil ik nog het niet goed op kwartier staan van de wielen aan de linker en rechterzijde van de lok toevoegen en de spoorbreedte van de aangedreven wielen die te strak of te los op de assen geperst zitten en dus wrijving hebben.
Je zegt dat er regelmatig iets serieus ontspoort, dus wellicht dat je spoorbreedte te wijd staat, waardoor deze in de bocht de neiging heeft eruit te lopen en zich op een recht deel klem zet tussen de rails?
Re: Met schok op gang komen, daarna wel kruipend langzaam kunnen + Onderdeel over!
Spoorbreedte gecontroleerd, 14mm tussen de flensen.
Ook de 'spanning' in drijfwerk gecontroleerd, leek zoals beschreven los.

Ik heb nu in 1 van mijn (intussen) 2 BR41's een hoogvermogensetje (analoog) ingebouwd met electronisch geregelde snelheid en 5 polig anker. Wow, dat rijdt mooi!

Daarmee is euven van met schok op gang komen volledig verholpen. Het ligt dus echt aan type motor. Intussne ook gezien dat andere locs met zelfde motor type het ook maar in verschillende mate hebben.



Alleen heeft die omgebouwde BR41 nu wat anders: motortje begint te krijsen als een klein varkentje bij hogere snelheden. Heb motorschild al los gehad om te controleren op scheve montage e.d. Geluid blijft.

Iemand nog suggestieds hiervoor?
Re: Met schok op gang komen, daarna wel kruipend langzaam kunnen + Onderdeel over!
Als olie niet helpt, of slechts voor even, dan een beetje vet (Trix 66626) op het anker-asje doen.

groeten, Martin
Re: Met schok op gang komen, daarna wel kruipend langzaam kunnen + Onderdeel over!
hamer gebruiken :mrgreen:. Mss is het beter van het ankertje er even uit te nemen en de opening op voorhand een beetje te vetten/olien...

Mvg Kristof
Re: Met schok op gang komen, daarna wel kruipend langzaam kunnen + Onderdeel over!
Citaat van: Artologic op zaterdag 26 januari 2008, 14:33:28
Mss is het beter van het ankertje er even uit te nemen en de opening op voorhand een beetje te vetten/olien...

Ja, dat is al mijn standaard procedure, beide kanten van het anker-asje.
Idem trouwens de tandwielen.

Zal het eens proberen met rustig inrijden.
Re: Met schok op gang komen, daarna wel kruipend langzaam kunnen + Onderdeel ove
Ik had het ook met de ombouw van mijn br194, ik heb een beetje overvloedig geolieed (doe ik normaal niet, maar het hielp in mijn geval wel) op het motorasje en het geluid is nooit teruggekomen...
Re: Met schok op gang komen, daarna wel kruipend langzaam kunnen + Onderdeel over!
Maar dat wegrij probleem heb ik ook gehad met mijn 3099. Nadat ik de sleper en de collectors had gereinigd en de ankerasjes had geolied trekt hij perfect op!!! misschien moet je dit ook maar eens proberen

mvg ralph
Re: Met schok op gang komen, daarna wel kruipend langzaam kunnen + Onderdeel over!
Sleper en wielne vetvrij maken is standaard bij mij.

Maar wat zijn nu precies de collectors? Uiteinden van het anker?
Re: Met schok op gang komen, daarna wel kruipend langzaam kunnen + Onderdeel over!
De collectors zijn de plaatjes op de ankerschijf waar de koolborstels tegen drukken en zo de magneten zeg maar aansturen de ene magneet afstoten de andere magneet aantrekken
Re: Met schok op gang komen, daarna wel kruipend langzaam kunnen + Onderdeel over!
Citaat van: ralph-marklin op woensdag 05 maart 2008, 15:48:11
De collectors zijn de plaatjes op de ankerschijf waar de koolborstels tegen drukken en zo de magneten zeg maar aansturen de ene magneet afstoten de andere magneet aantrekken

Aha, dank, die maak ik ook altijd schoon ja als ik een motor zo ver openmaak.
Re: Met schok op gang komen, daarna wel kruipend langzaam kunnen + Onderdeel over!
maar heeft de loc het overal op de baan even erg, of zijn er stukken waar hij beter op gang komt??
Re: Met schok op gang komen, daarna wel kruipend langzaam kunnen + Onderdeel over!
Mischien ook de koolborstel druk controleren. Misschien wat teveel. Dat hij daardoor dan moeilijk optrekt.