Mijn pas overgenomen BR41 (Analoog, 3082 is dat dan geloof ik)
komt niet helemaal lekker op gang: pas bij meer dan gemiddeld spanning gaat ie opeens met een schok en redelijk hoge snelheid rijden.
Neem ik gas terug, dan
kan ie wel degelijk kruipend langzaam rijden en stoppen.
Met wat zoeken hier op forum en link naar
www.treinengek.nl tips en truks loc schoonmaken (met foto's) maar eens aan
anker schoonkamen begonnen. Nog nooit eerder gedaan, maar ach.
Lukt heel goed: anker was er zo uit. Niet heel erg vervuild, binnenwerk motor wel wat. Uurtje in de wasbenzine, rest schoongemaakt, voorzichtig.
Tevens een montagefout in voorste meeloopwielen + koppeling opgelost: hele koppeling hing los, en was flink verbogen. Zat verkeerd gemonteerd. Tevens aandrukveertje hiervan wat strakker gezet zodat die voorloopwieltjes netjes op de baan blijven.
Geheel weer gemonteerd. Loc kwam eerst bijna niet op gang, paar drupjes olie. Toen die zich goed verspreid hadden reed ie weer goed.
Alleen het euvel met optrekken is niet weg
Wat nu met bovengenoemde rijgedrag (met schok in beweging komen maar wel zacht kĂșnnen rijden)?
- Duidt dit op te weinig of teveel druk koolborstels?
- Koolborstels toch op?
- Iets anders?
Verder: wie herkent dit onderdeel en
weet waar het hoort? (
)
Opeens kwam ik op mijn broek een onderdeel tegen
Een klein rood plastic plaatje met lipje. Zie vooraan op de foto.
Vrijwel zeker losgekomen bij werk aan deze loc.
Maar ik heb het niet gezien (schaam-schaam)
Waarschijnlijk losgekomen bij demonteren achterste 'meeloop wielen'.
Echter... ik zie niet waar het gezeten kan hebben.
Is ook zo vreemd: plastic terwijl de rest metaal is.
Qua breedte past het op het frame van die achterste wielen.
Aan 1 kant zat wat vet/vuil.
Of hoort het toch ergens onder de motor van een BR41?
Trouwens, op mijn (seinen schakeling) testbaantje op de niet erg gelijke eettafel bleek dat deze 041 veel moeite heeft met oneffenheden, helemaal als er meegebogen wissel in zitten...
Regelmatig liep
ofwel voorste aangedreven wiel uit de rails of de voorste meeloopwielen. Ook na bovengenoemde onderhoudsbeurt en ook toen meegebogen wissel en aanloop behoorlijk vlak gemaakt waren met onderzettertjes.
Wellicht niet te vermijden met 4 aangedreven wielen, of duidt dit op te weinig speling ergens?
Groet, Hajo