Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig was, gelukkig niet...

Gestart door Anne W zondag 02 december 2007, 14:21:44

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Pascal,

Een heel erg bekend, en waar spreekwoord is: "al doende leert men", nagenoeg alles wat de mensheid doet is aangeleerd, dus zo moeilijk zal het niet zijn.

Vandaag, nee gisteren, de zolder maar eens opgeruimd, gezogen en gedweild, kon geen kwaad na de recente verbouwing.

De filmpjes van mijn baan, die ook in dit topic staan (een heel aantal pagina's terug), staan nu ook op http://www.raptor-digital.eu/youtube.html

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hoi Anne,

Daar heb je helemaal gelijk in. Trial and error heet dat... :). Maar zoals je weet is het begin er en wordt er al doende geleerd. Je filmpjes zijn inspirerend om te zien. Ben nog wel ff bezig voordat ik zover ben  :P.

gr, Pascal
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Vandaag heb ik het nieuwe schaduwstationnetje ingevoerd in het "apparaat", de loks waar nodig weer afgesteld en schoongemaakt (een aantal heeft tijdens de Bossche Modelbouwdagen 2 dagen gereden) en ze weer ingevoerd in hetzelfde apparaat.

Aan het einde van de werkdag was het verkeer op de hoofdbaan weer bijna compleet, 10 van de 11 treinen reden weer lekker hun rondjes, naast die ene, nu nog de twee van de berg-/hoofdbaan en drie van de bergbaan, alleen bij die drie zit een nieuwe railbus en daar moet ik nogal wat sound-acties voor in het apparaat zetten.

Ook mis ik natuurlijk de Br 94.5, hij is bedoeld om de kolenwagentjes voor de mijn te trekken en te rangeren, maar dat moet de Br 85 nu nog steeds doen, wat weer betekent dat de lange kolentrein dit jaar niet meer op de baan komt.

Tot op heden nog geen foto's vertrokken zo te zien.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Ik mis weinig foto's dacht ik zo te zien, vandaag de 11e trein ingezet en de twee berg-/hoofdbaan treinen, vanavond de nieuwe railbus rijtechnisch op de testbaan van de MSG/Den Bosch even afstemmen op de oude railbus, dan kunnen die er morgen ook op, daarna maar weer eens verder bouwen in (lange?) afwachting van de Br 94.5

Wat foto's, zo ziet het nieuwe schaduwstationnetje er nu uit, er komt in één richting nog een spoor bij.





Het station in bedrijf, overigens in gestopte toestand, anders rijdt er iets tegen de camera op.





Groet, Anne W

Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Vandaag bezig geweest met het inzetten van de drie treinen op de bergbaan, dit stuk was vuiler als de hoofdbaan, maar ook de railbussen van Märklin zijn geen overtuigende stroom "afnemers/terugggevers", maar goed het is in bedrijf, behalve de V36 Doppellok, die heeft een ongelukje gehad, zie apart topic.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
welk toppic
en wat voor ongeluk 8o
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Nero,

Zie http://forum.3rail.nl/index.php?topic=46856.0, ik ben blij je van dienst te zijn geweest.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Het verzorgen van "zichtbaar rijdend verkeer" op de banen van de MSG-Den Bosch is ontzettend leuk, maar heeft ook een nadeel, rijdend spul "inpakken", na de happening, dit keer de 3-Rail Gastendag, weer uitpakken en natuurlijk, slepers en wieltjes weer schoonmaken (clubbanen zijn per definitie vuil).

Maar alles is weer achter de rug en voorlopig staat er niets op het programma, dus kon ik weer eens echt beginnen met het afbouwen van het landschap, ik heb inmiddels de rails/ballast op het industrieterrein "verroest", foto's volgen als de verf droog is.

Ik heb al een tijdje een 5-tal Viessmann N-formaat lampen liggen om aan de gebouwen te bevestigen, dat is nu gebeurd, hierna een demontabel stuk maken onder de brouwerij, zodat ik daar binnenverlichting in kan maken, daarna de zaak schoonmaken, testrijden en definitief opstellen.







Ik ben nog één klusje buiten de deur aan het doen, bij HIP in Werkendam is de dubbelsporige Märklin pendelbaan nu voorzien van een Raptor, zodat:

de trein netjes remt en stopt, 10 seconden na aankomst de diesel wordt afgezet, bij naderend vertrek de stations mededeling klinkt, de diesel wordt gestart, de conducteur op zijn fluit blaast, de deuren dichtgaan en de machinist fluit vlak vertrek, waarna de diesel op hogere toeren wordt gezet en de trein netjes vertrekt.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hoi Anne,

Waarom heb je alu folie aan de binnenkant van je brouwerij geplakt?

gr, Pascal
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Pascal,

In dit gebouw komt verlichting, het plastic van de wanden schijnt door, je kunt de wanden aan de binnenkant schilderen, sommige merken leveren een zwart kartonnen "masker" mee voor de binnenkant, ik heb deze oplossing ooit een keer gelezen of gehoord en het bevalt me wel als er geen masker vanaf de fabriek wordt meegeleverd.


Het verfwerk aan de rails en ballast is klaar, de railstaven en middencontacten zijn weer ontdaan van verfresten en ik heb de werking op kruipsnelheid getest met twee loks die bij mij bekend staan als "gevoelig voor stroom of massa gebrek", alles is goed, de wissels heb ik gelukkig ook niet vast geverfd, verder heb ik stootblokken geplaatst.

Op de foto's het resultaat, de verf is nog niet helemaal uitgehard, dus de kleur "spreekt" nog wat te uitbundig.





Voor de gebouwen heb ik gaten gemaakt voor de stroomdraden van de buitenlampen en onder de brouwerij heb ik een losse vloer (het gat) gemaakt, zodat ik die met lamp(en) en al kan demonteren als er eens een lampje de geest geeft.

Verder begonnen met de voorbereidingen voor de plaatsing van de gebouwen/installaties, maar eerst moet ik het stuk tussen het linkse rangeerspoor en het spoor de tunnel "in" behandelen, er vallen wel eens wat dennenappeltjes van boven van de berg af, dus één of meerdere dennen zullen er wel komen.

Maar eerst weer naar de MSG (aanbieding maken voor Dortmund), de caravanboer (fietsenrek onderuit gezakt, Zweedse kwaliteit zegt de reclame), naar de treinenwinkel (eerste gebouw voor het volgende project, de stad, kopen en dan vrijdag naar de HIP, dus zaterdag verder.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Tijdens mijn bezoek aan treinenwinkel bleek het laatste voertuig voor de houtzagerij binnen te zijn, een Porsche Junior met aanhanger, de klep staat open, nu nog een figuur die onder de klep aan het kijken is.



Het eerste gebouw voor de oude bovenstad wordt Martinstor uit Freiburg



Gisteren kreeg ik een belletje van één van mijn zwagers of ik eens wou gaan kijken bij een modelbaan van een overleden kennis van hem, wellicht ga ik "jullie" weer lastig vallen met "te koop".

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Vandaag bij HIP in Werkendam verder gegaan met het "verfraaien" van de demo-pendelbaan, de VT 04.5 doet nu wat ik voor hem in gedachten had, ik heb de wachttijd in de twee kopstations maar op 3 minuten gezet, anders worden de harde "werkers" dol van de stations mededeling e.d.

De lok op het andere pendelspoor is een Br. 151 met niet zo veel sound mogelijkheden, daarnaast bleek ook dat de sound zo nu en dan weg viel, dus dat wordt een andere lok (de volgende keer)

Hans, de "faciliteerder" van HIP en fanatiek modelspoorder (Krokodil), heeft de simpele in werking stelling en afsluiting al helemaal door: stekker in de w.c.d., twee keer op "run" drukken, de treinen gaan rijden, als hij naar huis gaat, 3 of 4 keer op "halt" drukken, het zinnetje "daten gespeicherd" (het is een Duitse uitvoering, gratis betekent compromissen sluiten) is dan verschenen en de stekker weer uit de w.c.d. trekken.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hallo Anne,

Volgende week ben ik weer bij Hobby in Praktijk en ga de pendelbaan zeker bekijken.


Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Peter,

O.K., ik ben er waarschijnlijk vrijdagmiddag, dan gaat de stoomlok van de andere pendelbaan naar deze pendelbaan.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Zo, de eerste verfwerkzaamheden voor de Martinstor zijn gebeurd



Het eerste stuk gras, waar nog wat bosjes/struiken en bomen op komen is "vergroend", alleen bedacht ik dat er ook nog wat dwergseinen bij moeten, de lampjes worden niet zichtbaar, ze staan de verkeerde kant op, dus is het een beetje zondegeld, stond er vroeger in Houten niet iemand die ook DB lichtseinen verkocht?



Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hoi Anne,

Erg leuke up-dates heb je weer laten zien  :thumbup:

In Houten staat altijd iemand van seinenpagina.nl, zijn naam is me helaas ontschoten. Het is alweer twee jaar geleden dat ik voor het laatst daar seinen heb gekocht daar.

Succes.

Groeten Ronald  :)
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Ik heb de stand van seinpagina bezocht, maar ik dacht dat ik ooit iemand gezien had met dummy seinen vanuit Busch bouwpakketten?, nu ga ik ze bestellen bij mijn winkel, die houd ik graag "in leven".

Inmiddels is het eerste stukje van het industrieterrein klaar en zijn de olietanks e.d. in het 2e stuk geplaatst.



De Martinstor vordert ook.



Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
De Martinstoren is rondom dicht gebouwd, voorzien van een zoldertje met daarop een lampje om het uurwerk (in het vierkante gat) te verlichten.



Zo hier en daar heb ik op mijn baan familieleden en bekenden in een karakteristieke houding staan (bijvoorbeeld: schoonmoeder staat te kleppen), deze keer zijn mijn trouwste bezoekers aan de beurt, mijn buurjongetjes, een tweeling van 4.

Hun opa heeft schijnbaar een probleem met zijn Porsche Junior tractor.



Ik moet zondag maar eens kijken of de baan goed rijdt, want begin volgende week komen de "heren" weer op bezoek.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Het gedeelte tussen de 2 sporen is klaar (behalve de "mensen" dan), overzichtsfoto met proefopstelling voor de brouwerij (laadperron gemaakt)



In detail



In detail vanuit een iets andere hoek



De "onder" toren is voorzien van een aantal details en nadert zijn voltooiing




Dan nog wat anders, op een vraag van iTom in zijn bouwtopic heb ik gereageerd op zijn vraag, daarna ontspon zich een discussie die wat (zoals wel vaker) "hard" werd, ik heb niet meer gereageerd, maar het staat mij vrij om dat in dit, "mijn", topic te doen:

ik rijd liever geen Motorola en DCC samen omdat ik nog steeds een trein heb die dan nog wat knipperende lampjes heeft, wat bij een gecombineerd signaal nog wat meer is, daarnaast rijden mijn loks/treinen goed op Motorola 28 stappen, behalve de loks met de huidige, fabriek geleverde, decoders, die rijden minder goed op Motorola 27 stappen.

helaas zijn deze huidige Märklin decoders niet DCC compatibel, anders zou ik gelijk Motorola en DCC gecombineerd gaan rijden en de knipperende lampjes tijdelijk voor lief nemen.

Stone coalen age is geen term uit de "geschiedenis" van onze planeet, dus de fout ligt bij de schrijver, ik heb het slechts letterlijk vertaald

De echte term is "steentijd" of wel "stone age" en die begon slechts 2,5 miljoen jaar geleden en stopte zo'n 6000 jaar voor christus met de komst van het brons.

Er is geen beschrijving in de Wikipedia van een steenkolentijd, misschien over een paar honderd jaar wel omdat de toepassing van de steenkool een grootscheepse industrialisatie mogelijk maakte, en dus ook de stoomloks (zo de cirkel is weer rond)

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hoi Anne,

Je vorderingen zien er weer goed uit! Mooi werk en je blijft inspireren. Vwb de stappen, 27 of 28. Is daar mbt de raptor duidelijk antwoord op te geven? MFX(+) is altijd M28, of blijft dat zelf goed kijken naar de rijeigenschappen van de locs en kan dat dus per loc verschillen?

gr,
Pascal
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Pascal,

De ESU decoders en de oude Märklin MFX decoders, die door Esu gemaakt zijn, rijden goed op Motorola 28 stappen, is het zelfde als Tams instelling Motorola 27b (voor de meelezende Tams Easy Control rijders).

De huidige Märklin MFX decoders en de sommige oude Märklin 6090X decoders rijden redelijk op 27 stappen, maar niet zo mooi als de b.g. decoders, is hetzelfde als Tams instelling Motorola 27a (voor de meelezende Tams Easy Control rijders).

Dus gewoon even uitproberen, begin met Motorola 27, en kijk dan of je bij steeds een enkele stapverandering ook een snelheidsverandering ziet, zo ja, dan is het 27 stappen, zo nee, dan verder met Motorola 28, dat zal het dan wel zijn.

Groet, Anne W

De huidige M
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Ik heb mijn "automatiserings" ervaringen weer eens in de strijd gegooid, maar dat vond een "forumvriend" schijnbaar niet goed, dus maar weer terug naar mijn bouwtopic.

Het magazijn en het ketelhuis van de brouwerij zijn definitief geplaatst, net zoals het laadperron, de brouwerij zelf staat nu even aan de kant, om zo weinig mogelijk beschadigd te raken.



De ondertoren, behalve de deco's, is klaar, de boventoren begint nu te groeien, de onder- en boventoren worden niet samen gelijmd om het lampje te kunnen vernieuwen indien nodig. 



Ik ben bezig met de keuze voor de kerk in de stad, die van Faller zijn me iets te "clean", de Vollmer 3769 wat te klein en te dorps, ik denk nu over de Kibri 39760, een Romaanse kerk, echter na wat googlen kom ik er achter dat het een neo-romaanse kerk is van nog geen 200 jaar oud, dus niet echt oud.

Overigens is de Martinstor ook niet zo oud, iets meer als 100 jaar.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Ik volg al een tijdje en vindt het er allemaal erg mooi uit zien. Mag ik vragen waar de denne/sparrebomen van zijn die bij de brouwerij staan ? Eigenbouw of van een merk ? Ik vindt ze erg realistisch, vandaar.  :thumbup:
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hoi Anne.

Ja die automatisering.......Er zijn belangrijkere dingen in het leven dus zouden we denken dat iedereen zich daar niet zo druk over zou moeten maken  :D  ;)

Die brouwerij ziet er goed uit en heeft een mooi plekje gekregen.We zijn benieuwd hoe je de rest in gaat vullen met scenery en of je het gebouw nog gaat vervuilen.

Harald & Alex
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Gerrit,

Het zijn standaard fabrieksbomen van Busch, artikelnummer 6472, ze zien er wel goed uit, maar zijn natuurlijk te regelmatig, in de toekomst ga ik ze een keer wat bijwerken, maar eerst de baan afbouwen.

Beste Harald & Alex,

Tja zoveel mensen zoveel zinnen, daarom bestaat er ook geen echte "fabrikant" van modelspoor automatiseringssoftware, het zijn stuk voort stuk uit de hand gelopen hobbyisten (ja, ook die van mij).

Vandaag in het zuiden van Brabant weer iemand op weg geholpen met de Raptor (de eerste berg is altijd het hoogst), zojuist de volgende reactie: "Allereerst nogmaals hartelijk bedankt voor de duidelijke uitleg! Het was zeer de moeite waard", en dat geeft mij altijd weer energie.

Industrieterrein: ja het wordt geheel gevuld met van alles, tot dat ik het gevoel heb dat het mij wel aanstaat.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Tussen alle andere bezigheden en werkzaamheden van deze dagen nog wat gedaan aan de Martinstor, de "boven" toren voorzien van details, hem op de "onder" toren gelijmd en de fundamenten van de hoektorentjes geplaatst.



Eén van de andere bezigheden kwam door mijn trouwste bezoekers, de buurjongetjes (het is vakantie.....), de baan moest rijden, dat ging wel goed, echter:

een trein vertrok uit het station terwijl er nog een trein voor hem langs reed......, analyse leerde dat Raptor dacht dat de kruisende trein al verder was, vreemd, maar vanwege het bezoek geen verdere analyse gedaan.

op een gegeven moment meerdere vreemde situaties, nu werd het toch te gek, analyse leverde op dat ik geen enkele terugmelding meer had (hoe slim die computer ook is, zonder terugmeldingen is hij hartstikke dom), ik raakte de kabel aan en ik had alleen maar "1" terugmeldingen, stekkertje opengemaakt en ja hoor, een draadje was los uit zijn klemmetje.

draadje weer vastgeklemd, stekkertje weer dicht gemaakt en de werking gecontroleerd, o.k., daarna de Raptor "verteld" waar de treinen in werkelijkheid staan en weer gaan rijden (tot vreugde van de buurjongetjes)

Leerpunt: negeer nooit onverklaarbare verschijnselen, zoek net zo lang tot je een logische oorzaak gevonden hebt.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Helemaal mee eens, en goed dat je het gevonden hebt. Zo heb ik zelf steeds kortsluiting met een sleper van een bagagewagen. Wat ik ook doe, zodra de sleper over de afbuigende wissel gaat (dus niet rechtdoor), dan is het vuurwerk... Oorzaak dus gevonden, oplossing nog niet.
gr, Pascal
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Pascal,

Experimenteer eens met een langere of kortere sleper, ik had dat ook met een lok, daar zit nu een langere sleper onder en het werkt.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
De toren is voorzien van de kantelen en de afdakjes, zodat de uitkijken veilig en droog staan.



Mijn baan rijdt erg goed, het is al weer een poosje geleden dat een wissel weigerde (een belangrijke storingsoorzaak bij geautomatiseerde banen), een andere storingsoorzaak is "gebrek aan spanning", dit kan aan de massa liggen of aan de sleper/midden contacten/slepers.

Bij mij is het niet de massa, het zijn de midden contacten/slepers, een hele erge was mijn Br 23, na eindeloos veel stellen en buigen van de sleper heb ik destijds besloten om voor de lok een wagen met sleper en elektrische geleidende koppeling te maken en ook zo'n koppeling in de lok te zetten en deze koppeling te verbinden met de stroomtoevoer in de lok, deze combinatie heeft nu een dik jaar gereden, ook op de banen van de MSG/Den Bosch, zonder ook maar een keer te weigeren.

Nog niet zo geleden heb ik de dummy lok van de V36 Doppel-Lok ook voorzien van een sleper en deze sleper verbonden met de stroomtoevoer in de lok, ook met uitstekende resultaten.

Dus ben ik nu begonnen met andere loks die wel eens problemen geven, de V100 met twee Silberlingen die rijdt van het hoofdstation naar het bergstation v.v., deze combinatie heeft al een sleper in het stuurstandrijtuig, dus alle wagens voorzien van elektrisch geleidende koppelingen, een koppeling monteren in de lok en deze aansluiten op de stroomtoevoer in de lok.







De twee lok is een Br 150, deze lok heeft identieke draaistellen, dus een tweede sleper is een kwestie van monteren, alleen ontbreekt het plaatje met de draadaansluiting, dus een draadje rechtstreeks aan de sleper gesoldeerd, wel "plat" solderen anders klikt de sleper niet op zijn plaats.





Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hallo Anne W,

Dat zijn slimme oplossingen :thumbup:.

Gr.
Piwie.
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Slim of niet. Het is bijzonder dat je een 6 asser met sleper niet gewoon aan het rijden krijgt.

Misschien toch dit toepassen:

Citaat van: Anne W op maandag 30 december 2013, 23:09:29

Leerpunt: negeer nooit onverklaarbare verschijnselen, zoek net zo lang tot je een logische oorzaak gevonden hebt.


Gr, Ben.
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Ben,

Hartelijk dank voor het meedenken, maar juist de "6-asser" is een bewijs te meer dat het niet in de massa zit, maar in de sleper/midden contacten.

Voor alle andere meelezers: het stroomgebrek komt alleen maar als de lok op kruipsnelheid (stap 1 in een 27 of 28 staps systeem) rijdt, een zaak die vaak voorkomt bij een goed geregeld automatisch bedrijf, zoals bij mij.

Het 3-rail concept is, op het punt stroomtoevoer/afvoer, in het analoge tijdperk altijd in het voordeel geweest t.o.v. het 2-rail concept, maar door de komst van de digitale systemen is dat voordeel afgenomen, ik denk dat dat komt door de continue hoge piekspanningen, waardoor het "gevonk" tussen slepen en midden contacten sterker is en er eerder wat "vonkresten" achterblijven die op een gegeven moment een stroomdoorvoer verhinderen.

Voor Ben: dus toch een logische oorzaak...........

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hoi Anne,
hoe weet je zo zeker dat het de sleper is ?

heb je dat echt uitgetest met een wagen met extra massaaansluiting
of een extra sleper ?

je kan het probleem natuurlijk ook elektronisch oplossen met de zg anti-alzheimerschakeling,
en extra massaaansluitingen aan de draaistellen.

Vet en vuilophoping zijn natuurlijk de grootste vijanden van alle elektronica :?
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Wim,

Als je een onderdeel van de stilstaande lok zoekt waarvan je zeker weet dat die "massa" is en je doet een "volt" meting tussen dat punt en de "massa" railstaaf en je meet 0 (nul) volt, dan weet je zeker dat er "massa" op de decoder staat en dat er dus geen spanning vanaf de sleper is, dus een verbroken contact tussen midden contact en sleper.

Het verhaal over mijn  Br 23 is een tweede bewijs, sinds die een tweede stroomcontact heeft via de sleper van de eerste wagon, stop hij nooit meer, ook de V36 Doppellok, altijd een notoire "stopper" geweest, is nu "stopvrij".

Ja, het kan ook met een condensator en zo, maar dit werk ook goed en is, gezien de krappe ruimte in loks naar mijn gevoel handiger.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hoe reageren de boosters als je de uitgangen gedurende langere tijd met elkaar verbind?
Een korte verbinding door èèn sleper geeft geen probleem, maar als je met twee slepers, op lage snelheid over een "boosterscheiding" rijdt, ga je langere tijd doorverbinden; blijkbaar gaat dit probleemloos.
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Joske,

Bij mij speelt dat niet, ik heb een 10A Edits booster die zijn vermogen naar, nu, 4 secties afgeeft, elke sectie heeft een eigen zelfherstellende zekering.

Ik denk dat als je identieke boosters en identieke trafo's gebruikt en er ook voor zorgt dat de secundaire zijde van de trafo's in fase zijn, er dan geen probleem is.

Ja, er zullen zeker problemen ontstaan bij verschillende trafo's en ook met boosters op basis van "delta" in combinatie met een centrale verwacht ik problemen, eveneens met alle combinaties die officieel een "sleperwip" nodig hebben.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
De toren is voorzien van de hoektoerentjes, nu de daken nog en de verlichting in combinatie met de klok controleren, dan is hij klaar.



Natuurlijk is de toren onderdeel van de stad en die moet een "bodem" hebben, vandaag de vorm vastgesteld en uitgezaagd, hierna eerst het schaduwstationnetje onder de stad/het emplacement afwerken-bedrading goed leggen en de rails vastleggen.



Voor die lezers die afgelopen zaterdag bij HIP in Werkendam zijn geweest, Hans is natuurlijk zo ontzettend druk geweest met het bieden van onderdak, drank en lekkers, dat hij geen tijd gehad zal hebben om de gebruiksaanwijzing van de Raptor bij de pendelbaan op te hangen.

Als de bezoekers dan op knopjes beginnen te drukken, zonder te weten wat dat betekent (ik maar denken dat dat een eigenschap was van een, in onze hobby, zwaar ondervertegenwoordigde bevolkingsgroep), dan gaat het natuurlijk fout, ik zal de zaak binnenkort nog een keer controleren en zorgen dat er een gebruiksaanwijzinkje hangt.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Citaat van: Anne W op maandag 06 januari 2014, 22:55:19

Als de bezoekers dan op knopjes beginnen te drukken, zonder te weten wat dat betekent (ik maar denken dat dat een eigenschap was van een, in onze hobby, zwaar ondervertegenwoordigde bevolkingsgroep), dan gaat het natuurlijk fout, ik zal de zaak binnenkort nog een keer controleren en zorgen dat er een gebruiksaanwijzinkje hangt.


Ik stond er bij en keek er naar, met de handen in de zak wel te verstaan. Desgevraagd wist geen Hipper noch Hans hoe de boel rijdend te krijgen. Het is weinig intuïtief, een gebruiksaanwijzing zal zeker helpen eveneens als Nederlandse taal in het veel te kleine display. Goed plan dus. :thumbup:

Gr, Ben.
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Ben,

Het Duits: "een gegeven paard moet je niet in de bek kijken".

Intuïtief: het is zo simpel dat je geen "vinkjes" kunt vergeten.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Mij en vele bezoekers op de Hip overtuig je niet Anne. Maar respect voor je inspanningen, ga zo door.

Gr, Ben.
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Citaat van: joske3 op zaterdag 04 januari 2014, 16:22:04
Hoe reageren de boosters als je de uitgangen gedurende langere tijd met elkaar verbind?
Een korte verbinding door èèn sleper geeft geen probleem, maar als je met twee slepers, op lage snelheid over een "boosterscheiding" rijdt, ga je langere tijd doorverbinden; blijkbaar gaat dit probleemloos.

Ik heb meerdere 5A Edits boosters in gebruik. Ik ken geen problemen. Ik rij ook met treinstellen zoals de TEE en de ICE waarbij de voorste sleeper is doorverbonden met de achterste sleeper.
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Citaat van: Frotter op dinsdag 07 januari 2014, 10:36:11
Mij en vele bezoekers op de Hip overtuig je niet Anne. Maar respect voor je inspanningen, ga zo door.

Gr, Ben.

Beste Ben,

Gelukkig is Raptor-Digital niet van mij, zelfs niet voor een promille

Geduld is altijd een schone zaak, ik ben een geduldig, rustig doorwerkend mens en ik heb ook nog resultaat daarmee, ook destijds in mijn werk, voor ik er mee begon was de hoogste omzet 3 miljoen Gulden, 18 jaar nadat ik er mee begonnen was had ik mijn topjaar, 9 miljoen Euro......, dus ik ga lekker door met waar ik mee bezig ben, baan bouwen en zo nu en dan de Raptor familie (vooral de Gebruikers) helpen.

Beste Olav,

Je statement onderstreept wat ik zeg, identieke boosters en een gestabiliseerde uitgangsspanning.

Groet, Anne W

Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
De spitsen zitten op de toren, de spitsversieringen staan nu in de verf



Begonnen met het selectieproces van de huizen voor de stad, dat betekent een lijst maken en daarna op internet flink kijken of je foto's kunt vinden onder diverse hoeken, dus wel even "zoekende".

Groet, Anne W



Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hoi Anne,

De Martinstor wordt mooi zo.
Heb je het origineel ook al eens gezien?
Ik heb thuis nog wel wat foto's ervan, die ik dan hier kan plaatsen.
We zijn in 2011 naar Freiburg geweest.

Groeten,
Ton
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Ton,

Natuurlijk zijn foto's leuk voor iedereen, dus plaatsen!

Beste Bertus,

Hoe de bebouwing er verder uit gaat zien is zich nu heel, heel langzaam aan het vormen in mijn hoofd, wordt vervolgd, maar duurt nog wel even voor het beeld zich echt gevormd heeft.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Goede avond Anne,

Dat word weer een mooie aanvulling op je toch al erg mooie baan. Succes met de verdere bouw aan je baan ik blijf het met belangstelling volgen.

groeten Martin.
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hoi Anne,

Komt er soms ook een trambaan onder door zoals in het echt? :D

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Hans,

Nee er komt geen trambaan onderdoor, ik heb ook mijn twijfels of dat gaat, de schaal is kleiner als H0 lijkt het.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Zo een mini kanaaltje zoals in het centrum daar overal in de straat loopt zou toch wel moeten lukken.
Na de eerste verkenningstocht kon mijn reismaatje met natte schoenen terug naar het Hotel :D

Robin
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hoi Anne,

Hier dan nog een paar foto's van mij van de Martinstor.
Je kunt op de laatste foto goed zien dat deze aan 1 zijde vrij staat.
Alleen beetje jammer van al die tramdraden die over de weg gespannen zijn:






Groeten,
Ton.