Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig was, gelukkig niet...

Gestart door Anne W zondag 02 december 2007, 14:21:44

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hoi Anne, mooie filmpjes van een nog mooiere modelbaan, ik heb er ook weer een filmpje opgezet, vr gr Arie
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Dennis,

Ik kom terug op je vraag:

t.o.v. de tekening van pagina 1 is de baan omgekeerd, links is rechts en rechts is links.

de verschoven tunnels achter het hoofdstation zijn verbonden met de tunnel achter het paradebaanvak (C/D en L)

de komende tunnel voor het hoofdstation is met een hele grote lus verbonden met de komende tunnel onder het hoofdstation (A en B)

de dubbelspoortunnel achter Darligen is verbonden met de tunnel voor het paradebaanvak (K en N)

in al deze onderaardse verbindingen zit voor elke rijrichting een dubbelspoors schaduwstation.

in het bergspoor zijn de enkelsporige tunnels bij Darligen verbonden o.a. d.m.v. een spiraaltje en een inhaal/schaduwstation met de tunnel rechts van Zindelstein (H/F en E)

de tunnels links van Zindelstein zijn verbonden met de tunnel achter St. Niklaus (G/J en M)

Duidelijk genoeg zo?

Groet, Anne W
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Na een taxi ritje Brabant-Utrecht-Twente-Brabant verder gegaan met het inrijden van de nieuwe railbus, ik kreeg het idee dat een probleem met de railbus van Ra* zich nu met deze railbus ook voordeed, het geluid niet stuurbaar meer.

Maar voor ik het kon controleren ontspoorde mijn Br 04 op een recht stuk rails, ik zag zo één, twee, drie niets, dus er weer opgezet en verder gaan rijden, toen hij een paar minuten later op dezelfde plek weer ontspoorde maar eens echt serieus gaan kijken en ja wel hoor, een heel klein schroefje op de baan deed het vuile werk.

Het schroefje was duidelijk een Märklin schroefje en omdat hij geen sleufje had en wel een zeskantje, kon het niets anders zijn als een schroefje van de koppelstangen van een stoomlok, daarna alle stoomloks (4) gecontroleerd en ja hoor, van de Br 85 miste op het voorste gekoppelde wiel het schroefje, op zich niet erg, alle gekoppelde wielen worden toch door tandwielen aangedreven.

Ik heb op het modelspoor automatiseringsvlak wel eens discussies op de diverse forums over zaken "intuïtief" of "na logisch denken" invullen, ik ben erg blij dat ik een "logische nadenker" ben, anders zoek je je ongans naar de plaats waar dit schroefje thuis hoort.

Groet, Anne W
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Citaat van: Anne W op zaterdag 14 mei 2011, 22:16:51
Beste Dennis,

Ik kom terug op je vraag:

...

Duidelijk genoeg zo?

Groet, Anne W
Absoluut! Heel erg bedankt. Het is dus geen hondenbot op jouw baan, maar twee grote ovalen :).

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Dennis,

Nee, het is wel een soort hondebot met "vervormde" uiteinden, het smalle gedeelte is tussen:

de verschoven tunnels achter het hoofdstation zijn verbonden met de tunnel achter het paradebaanvak, is een onzichtbaar stuk (C/D en L)

de dubbelspoortunnel achter Darligen is verbonden met de tunnel onder het hoofdstation, is een zichtbaar stuk (K en B)


Tussen een aantal kleine taxiritjes door ben ik thuis om te pauzeren (ik pauzeer som meer dan dat ik rij), deze keer ook het schroefje in de Br 85 er in gewurmd, bij het rijden daarna wiebelde de lok, gecontroleerd of de koppelstang altijd speling had, dat was goed.

Toen zag ik dat aan de andere kant op dezelfde as het schroefje ook los zat en tegen de cilinderdrijfwerk liep, dit schroefje ook weer vastgezet.

Typisch dat beide schroefjes los gewerkt zijn, ik, en met mij de lezers met een Br 85, moeten de voorste gekoppelde wielen eens in de gaten houden.

Groet, Anne W
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
De laatste twee filmpjes, de Oostenrijkse railbus komt binnen in en vertrekt uit St. Niklaus





Vanavond nog even de snelheden controleren op de testbaan van de MSG en klaar is Kees.

Groet, Anne W
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
 mooi  :D Anne de beiden fimpje de bus schokt wel bij het binnen en vertyrekken van  het station.  Ik neem aan dat dit aan de opnames ligt en  dat het geen voedings probleem is.

Gr Erik
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Als ik het filmpje afspeel, gaat het erg mooi vloeiend... Ik denk niet dat Anne een probleem heeft, maar misschien is jouw verbinding iets te langzaam?
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...

William,dat kan ook, ik realiseer me net, dat deze laptop alweer  6 jaar oud is dus niet meer de jongste en dus ook niet meer zo snel , logisch eigenlijk :D

gr Erik
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Erik,

Mijn laptop is een half jaar oud en daar doet hij het ook, het zit in de communicatie tussen de host, de provider, de modem en de laptop, als ik de filmpjes rechtstreeks van mijn laptop afspeel is het veel vloeiender.

Bij het uitrijden van St. Niklaus hikt de railbus even, moet ik nog naar kijken, eerst vanavond maar eens de snelheden checken en de sound.

Groet, Anne W
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
hallo anne w,

ook ik heb weederom genoten van je filmpje's,erg leuk om naar te kijken.

groeten en succes verder;
peter(ke33)
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hallo Anne W,

Weer prachtige filmpjes van een even zo prachtige baan :thumbup:.

Gr.
Piwie.
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Anne bedankt voor de geruststellende reactie wat betreft de laptop.
overigens  het blijft een mooie baan  je ziet gewoon dat er veel energie in is gestoken complimenten.

Gr erik
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Leuke filmpjes!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
De digitale electrische voorziening bestaat uit een 10 ampère Edits booster, omdat deze booster niet zonder meer rechtstreeks op de centrale kan, zit er een Littfinski DB 2 booster tussen, de Edits levert de rijstroom en de DB 2 levert, naast het signaal voor de Edits, de stroom voor de wissel- en schakeldecoders.

Op pagina 15 is de beschrijving en foto's te zien van de ombouw van de enkele uitgang van de Edits naar een 5-tal, afgezekerde uitgangen, op het "schakelbord" zit ook een hoofdschakelaar die de uitgang van de Edits verbindt met het schakelbord en waarmee ik dus de hele baan in één beweging zonder digitale rijstroom zet.

Dat moet soms gebeuren, de laatste tijd verliest mijn Re 4/4 II een enkele keer zijn wagens, (Fleischmann kortkoppeling en een stuk baan wat nog niet vast ligt, maar weer een Märklin koppeling gemonteerd), dan zet ik de schakelaar "uit", de treinen stoppen onmiddelijk.

Raptor echter stopt niet en regelt en beveiligt gewoon door, echter de treinen komen niet aan, dus het scherm "verlate treinen" loopt vol en dan hoeft Raptor ook niets meer te regelen/beveiligen.

Als het probleem met de trein is opgelost is, dan zet ik de schakelaar weer "aan", de treinen gaan weer rijden en melden zich weer aan, of beter gezegd, zij melden de rijwegen waar ze mee bezig waren op het juiste moment als "afgewerkt", het scherm "verlate treinen" wordt weer leeg.

Echter het viel me op dat de spoorwegbomen niet naar beneden gingen, gecontroleerd en ik had de voeding van hun decoder op de digitale rijspanning staan, Raptor had ze wel geschakeld maar zonder spanning bewegen ze niet, zo waren er nog twee, niet al te belangrijke zaken.

Deze aansluitingen zijn nu veranderd, nu is het komplete wissel en schakeldecoder systeem los van de digitale rijspanning en werkt alles perfect.

Omdat ik de laatste tijd betrokken ben bij het issue "spookmeldingen" (aanwezigheidsmeldingen van melders waar geen trein "op staat") en de daarbij vaak aangehaalde spookmeldingen die ontstaan doordat een draad met digitale spanning langzij een melddraad ligt, hierbij een foto van een situatie waarvan je die spookmeldingen verwacht.



De rode, groene en blauwe draden zijn de draden tussen een wisseldecoder en een wissel, de bruine en zwarte draden zijn digitale rijstroomdraden en de grijze draden zijn de draden tussen een meldrailstaaf en de meldeenheid.

Deze situatie bestaat al meer dan 10 jaar en ik heb nog nooit een spookmelding gezien, de melders zijn gewone S88 zelfbouwmelders van het Edits systeem, dus niets bijzonders, de kabel tussen de meldeenheden is een 5 polige ronde kabel met dinstekkertjes.

Mijn mening is nog steeds dat de grote fabrikanten een storingsvrij terugmeldsysteem zouden moeten ontwikkelen of dat de software schrijvers van de centrales of automatiseringsprogramma's moeten zorgen voor een hoge terugmeld opvraagfrequentie en de eerste melding van elk punt moeten negeren, ze mogen de melding pas voor "waar" aannemen indien de melding bij de eerstvolgende "opvraag" er nog steeds is.

Groet, Anne W 
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Nu het filmen achter de rug is en de filmpjes hier en daar gepubliceerd zijn, had ik afgelopen zondag weer wat tijd voor de bouw:

Het foutje op het kerkhof hersteld



Binnenverlichting van de mijn aangelegd



Omdat ik het kantoor/ketelhuis eerst niet wou verlichten, heb ik de binnenkant niet lichtdicht gemaakt, nu scheen dus het dak door, stukje alufolie aangebracht.



De mijn staat op zijn plaats en is "vastgezet".



Binnenkort eens gaan bedenken welke buitenverlichting ik nog moet plaatsen en hoe ik de scheiding tussen het dorp en de mijn moet maken.

Groet, Anne W
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Citaat van: Anne W op donderdag 19 mei 2011, 22:49:26
...Mijn mening is nog steeds dat de grote fabrikanten een storingsvrij terugmeldsysteem zouden moeten ontwikkelen of dat de software schrijvers van de centrales of automatiseringsprogramma's moeten zorgen voor een hoge terugmeld opvraagfrequentie en de eerste melding van elk punt moeten negeren, ze mogen de melding pas voor "waar" aannemen indien de melding bij de eerstvolgende "opvraag" er nog steeds is.
...

Dat is volgens mij een belangrijke discussie, maar waar de voor en tegenstanders elkaar nog lang over bezig kunnen houden.
Is dat systeem er echter niet? LocoNet heeft geen last van dat soort spookmeldingen omdat de hoogte van de spanning er niet toe doet, in tegenstelling tot het "S88-protocol" die een behoorlijk vaste spanning nodig heeft. Dat TTL signaal is maar betrouwbaar binnen een paar meter, en daarna is het toch een soort tombola of het goed blijft gaan. Komt er een stoorbron in de buurt (draadloze verbinding van laptop of telefoon of zo) dan heb je de poppen aan het dansen. En dus niet bij LocoNet. S88 en Loconet zijn volgens mij ook te koppelen (zie hier bijvoorbeeld).
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Ernst,

Je zou best gelijk kunnen hebben, maar daarom spreek ik ook over DE modelspoorfabrikanten, aan de andere kant als het simpele S88 systeem ook goed kan werken door wat te doen aan de"lees" kant (de centrale of de pc) dan is dat ook een oplossing.

Groet, Anne W
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Citaat van: Anne W op donderdag 19 mei 2011, 22:49:26

Mijn mening is nog steeds dat de grote fabrikanten een storingsvrij terugmeldsysteem zouden moeten ontwikkelen of dat de software schrijvers van de centrales of automatiseringsprogramma's moeten zorgen voor een hoge terugmeld opvraagfrequentie en de eerste melding van elk punt moeten negeren, ze mogen de melding pas voor "waar" aannemen indien de melding bij de eerstvolgende "opvraag" er nog steeds is.

Groet, Anne W 


Dat is een illusie. Het hangt van te veel variabelen af om voor de fabrikant te kunnen garanderen dat het feilloos werkt. Zelfde geldt ook voor software, zowel in de digitale centrale zelf als bij de computerprogramma's die kunnen ook niet garanderen. Lees maar eens de discussie op het buurforum: Lengte Bezetmelder

Over de spookmeldingen: zijn de bezetmelders uitgevoerd met optocouplers? Want dan kan je denken dat je last hebt van het antenne-effect. Voor de oplossing en de theoretische uitleg: Antenne effect

Groeten Ronald.

Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Citaat van: ronaldk op dinsdag 24 mei 2011, 21:10:47
Over de spookmeldingen: zijn de bezetmelders uitgevoerd met optocouplers? Want dan kan je denken dat je last hebt van het antenne-effect. Voor de oplossing en de theoretische uitleg: Antenne effect
Laat EMC jarenlang mijn vak zijn geweest, Optocouplers, Antenn-effect,  ???

Mvg,
Peter
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hallo Anne W,

Citaat van: Anne W op donderdag 19 mei 2011, 22:49:26
Deze situatie bestaat al meer dan 10 jaar en ik heb nog nooit een spookmelding gezien, de melders zijn gewone S88 zelfbouwmelders van het Edits systeem, dus niets bijzonders, de kabel tussen de meldeenheden is een 5 polige ronde kabel met dinstekkertjes.
De EDiTS TMU?s werken inderdaad goed met de DIN stekkkers en 5-polige (afgeschermde) kabel.

Mvg,
Peter
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Peter,

En wat verbetert er als de bandkabel vervangen wordt door een 6 polige afgeschermde kabel verbonden met de gewone "bandkabelstekkers"?

Groet, Anne W
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Peter,

CiteerEn wat verbetert er als de bandkabel vervangen wordt door een 6 polige afgeschermde kabel verbonden met de gewone  bandkabelstekkers"?
Indien de afscherming aan de referentie ligt zullen stoorsignalen van buiten via de afscherming en referentie afvloeien. Gaat goed bij lagere frequenties, bij hogere frequenties niet omdat de print een ?opening? is voor deze hogere frequenties.

Bandkabel werkt vrij goed indien de signaalleidingen gescheiden zijn door massa-geleiders, massavlak of 360 graden afscherming.

Twisted pair is ook niet geheel zalig makend zoals onderstaand laat zien (opmerking).


Op de Gastendag van 2009 heb ik toen bij een voordracht een aantal spectrumanalyses laten zien. Niet alleen van kabels maar ook van digitale loks.

Mvg,
Peter
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Naar aanleiding van wat ik hoor bij de MSG, en van Krododil, besluipt mij toch verwarring, is de kabel die je gebruikt voor de S88N nu een gestadaardiseerde kabel of niet?

Groet, Anne W
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Citaat van: Anne W op woensdag 25 mei 2011, 22:58:38
is de kabel die je gebruikt voor de S88N nu een gestadaardiseerde kabel of niet?
Voor zijn doel waarvoor hij gemaakt is wel. Iedere  toevoerleiding is getwist met zijn eigen retour. Maar bekijk dat nu eens met de signaaldraden van die bij een S88 gebruikt worden.

Mvg,
Peter
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Zoals een echte scheepswerktuigkundige betaamt wil ik van alles de praktische hoofdzaken weten, voor de details doe ik "look it up in the book" (gisteren nog even in het Edits boek gekeken) of ik zoek contact met een "kennispersoon".

Nu het bij Krokodil weer goed begint te lopen duik ik er niet verder in, alleen wil ik die S88N norm wat duidelijker boven water hebben, ben nu ook benieuwd of Rosoft kabels levert volgens die norm.

Bedankt, groet, Anne W
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Citaat van: Anne W op donderdag 26 mei 2011, 10:47:20
ben nu ook benieuwd of Rosoft kabels levert volgens die norm.
Rosoft levert kabels zoals ieder ander levert of ieder ander maakt. Niet meer en niets minder.
Zelf maken heeft als voordeel dat je ze op maat kunt maken.

Mvg,
Peter
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Citaat van: Anne W op woensdag 25 mei 2011, 22:58:38
Naar aanleiding van wat ik hoor bij de MSG, en van Krododil, besluipt mij toch verwarring, is de kabel die je gebruikt voor de S88N nu een gestadaardiseerde kabel of niet?

Groet, Anne W

Ja. Het is gewoon een standaard CAT-5 netwerkkabel die bij iedere computer- en electronica- en witgoedwinkel in verschillende lengtes te koop. En Wim Ros koopt de kabels ook gewoon in bij een groothandel.  In principe zijn alleen de aansluitingen op een S88-N print anders dan bij een S88-print zonder N.  Meer informatie over S88-N: S88-N website. Met een verloopstekker (S88 >> S88-N) zijn apparaten en S88-printen te gebruiken in combinatie met standaard CAT-5 netwerkkabels.

Groeten Ronald.
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Ronald,

Zie mijn opmerking/vraag in het topic van Krokodil

Groet, Anne W
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Ronald,

Ik heb het volgende in een wikipedia gevonden: http://en.wikipedia.org/wiki/Category_5_cable, inderdaad een Cat 5 netwerkkabel is gelijk aan de S88N norm, mits hij bedraad is volgens "T568A", dus een algemene uitspraak dat een Cat 5 kabel goed is, is niet 100% correct, of beter gezegd niet per definitie in overeenstemming met de S88N norm.

Nu het bij Krokdil en bij de MSG weer goed begint te lopen, tijd voor mij uit deze discussie te stappen (of hem te stoppen), ik heb er zelf geen belang bij, mijn oude Edits melders met hun kabels met din-pluggen geven op de Ra* geen enkel probeem.

Groet, Anne W
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Citaat van: Anne W op donderdag 26 mei 2011, 23:29:51

.... inderdaad een Cat 5 netwerkkabel is gelijk aan de S88N norm, mits hij bedraad is volgens "T568A", dus een algemene uitspraak dat een Cat 5 kabel goed is, is niet 100% correct, of beter gezegd niet per definitie in overeenstemming met de S88N norm.


Wat hierboven geschetst wordt is niet correct. Ook de bedrading volgens het T568B schema is toepasbaar, het maakt geen verschil. Juist T568B schema is meer algemeen voorkomend.

Citaat:

The cable is terminated in either the T568A scheme or the T568B scheme.....

..... The two schemes work equally well and may be mixed in an installation so long as the same scheme is used on both ends of each cable.


Gr, Ben.
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Het is ook niet dat een Cat 5 kabel gelijk is aan de S88 norm maar andersom.

Mvg,
Peter
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Ben,

Komt dat citaat vanaf de S88N website? (ik kan hem zo één, twee, drie niet vinden)

Groet, Anne W
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Anne,

Citaat komt uit je eigen link naar wikipedia. :)

Gr, Ben.
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Ben,

Geen wonder dat ik het niet kon vinden, want daar heb ik natuurlijk niet gekeken, want telt niet, mijn stelling van 26 mei blijft geldig zolang de S88N norm niet hetzelfde vermeldt.

Luister goed: ik zeg niet dat het niet werkt, ik zeg alleen dat de T568B aansluiting niet in overeenstemming is met de S88N norm.

Groet, Anne W
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hallo Anne W,

Citaat van: Anne W op vrijdag 27 mei 2011, 16:17:30
Luister goed: ik zeg niet dat het niet werkt, ik zeg alleen dat de T568B aansluiting niet in overeenstemming is met de S88N norm.
Wat was er eerder, de T568B aansluiting of de S88N norm.

Mvg,
Peter
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hallo Anne,

De S88-N is niet meer dan een afspraak van hoe de pin-layout in de RJ45-stekker is. Dus de afspraak: op pin 1 spanning 6+, pin 2:  Data-signaal, pin 3: massa, pin 4, enz.... Als beide zijden de zelfde pinlayout gebruiken. is dan kan je gewoon standaard kabel tussen de twee stekkers gebruiken. Bij S88-N is de standaard kabel een standaard CAT-5 netwerkkabel. Niet meer niet minder. Huib Maaskant heeft ooit ook een eigen pin-layout voor RJ45 gemaakt en deze toegepast bij zijn eigen S88-printen. Toen S88-N beschikbaar kwam is hij op S88-N overgestapt.

Groeten Ronald.
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Peter en Ronald,

Afgezien van het feit dat de Cat 5 kabel er wel eerder geweest zal zijn als de S88N norm, is er nog het feit dat de Cat 5 kabel in het leven van miljoenen mensen komt en de S88N norm in het leven van een paar honderd, waarvan de overgrote meerderheid leek is.

Sorry, de S88N omschrijft zowel pinvolgorde alswel draadkleuren, dat zal zijn om het data-signaal te beschermen tegen stoorinvloeden door hem te "twist-paren" met een bepaalde andere draad.

Ik geloof iedereen gelijk die zegt dat de twee aansluitmethodes goed werken, maar waarom staat dat dan niet in de S88N norm, dan is er nooit meer discussie en verwarring.

Ik sluit deze discussie, groet, Anne W

Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Citaat van: Anne W op vrijdag 27 mei 2011, 21:55:43

Ik sluit deze discussie, groet, Anne W


Goed besluit, van mij mag je het laatste woord hebben. ;)

Gr, Ben.
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hallo Anne W,

Citaat van: Anne W op vrijdag 27 mei 2011, 21:55:43
Sorry, de S88N omschrijft zowel pinvolgorde alswel draadkleuren, dat zal zijn om het data-signaal te beschermen tegen stoorinvloeden door hem te "twist-paren" met een bepaalde andere draad.
Twisten heeft alleen zin als ieder signaaldraad gewist is met "zijn" retour. Ook, zoals je al eerder kon lezen, mogen de twists van de aderparen niet gelijk zijn anders wordt het voordeel van de swisted-pair volledig te niet gedaan.

Mvg,
Peter
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
De werkzaamheden van vandaag:

schilderwerk bloemenbak, brug en hekwerk mijn



beetje egaliseren mijnterrein en basis kleur aanbrengen



lamp voor de komende boerderij monteren en aansluiten, tijdens het testen nog wat lichtlekken gedicht in het kantoor/ketelhuis van de mijn.



de huidige overzichtsfoto



Verder de verdere verlichting van de mijn en boerderij bepaalt en besloten om tussen de mijn en het dorp maar een rij dennen te gaan zetten, dekt de spleet ook af

Groet, Anne W
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Zo'n Mijn is altijd een blikvanger....gaaf Anne  :thumbup:

Succes met je werkzaamheden !!

Groeten,

Hans  ;)
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Het mooie weer is over, de workshop bij de MSG is achter de rug en alle loks staan weer terug op mijn baan, dus tijd om weer eens verder te gaan.

Het terrein van de mijn aangekleed:





Een rij dennen geplant om het dorp af te scheiden van de mijn en de naad te camoufleren, de bomen moeten na het drogen van de lijnm nog wel gericht worden:



Als laatste de rails naar de mijn gelegd en vastgelijmd:



Groet, Anne W
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Wat een leuke foto's weer Anne. Wat je bij sommige modelbanen, en zeker ook bij de jouwe, soms zo goed kunt zien, is de hoeveelheid werk om elk stukje van de baan zo realistisch mogelijk te maken. Tegelijkertijd is het gewoon een feit dat als je het niveau wilt dat jij nastreeft, je niet in een week klaar bent. Klasse!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Anne,bedankt weer voor de mooie plaatjes.

Mvg: Alex
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hallo Anno W,

De mijn is prachtig geworden. Leuke gebouwen en een mooie scenery.

Ik zie dat je uitneembare delen hebt op je plaat. Is dat om eenvoudiger bij delen van je baan te komen?

Hoe werk je de overgangen tussen dit soort uitneembare delen af?

Groet,

Ronald

Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hoi Anne, prachtig wordt het allemaal, je zou toch bijna hopen dat het heel de zomer rotweer blijft  :D, vr gr Arie
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hoi Anne, ik weet dan wel niet zoveel van Stoomlocs af als jij, maar...dat je mijn erg mooi geworden is, daar kan ik over meepraten!  :)
Ben ook benieuwd naar je dorp en stad.
Groeten Jake
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Prachtig,
Mooi dorp, stad wordt dat  :thumbup:
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Ronald,

Ik kan overal min of meer bij, behalve het dorp en de beide zijden daarvan, vandaar.

Verder: het effect van de dennenrij





De dennen aan het eind wat bijgeknipt en de rails ingeschotterd.



Groet, Anne W