Zoals beloofd in een ander draadje hierbij een filmpje (filmen wordt niet mijn hobby)
View My VideoIn het filmpje is te zien, en te horen, de aankomst en het vertrek van een buurtgoederentrein, als het goed is dan hoor je in het begin de uitlaatslagen even, dan moet de machinist gaan remmen voor het (nog niet opgestelde) gele Hp2 inrijsein, vlak voor het sein heeft hij de juiste snelheid en hij zet er weer wat stoom op.
Als de trein over de brug is, dan wordt het tijd om te gaan remmen, de stoom gaat er weer af, bij vertrek even fluiten en zodra de trein wat verder de tunnel in is gaat het geluid uit.
Al langer geleden heb ik in mijn Raptor de soundloks zo ingesteld dat het geluid uit gaat als ze in een tunnel zijn gegaan en weer aan als ze een tunnel gaan uitkomen.
Stoomloks zijn afwijkend van de diesel/electrische loks, op het moment dat ze remmen maken ze nagenoeg geen geluid, dus stoorde mij de hoorbare stoomuitlaatslagen tijdens het remmen, toen ik vorige week de Märklin 23 hoorde op de Silberberg Strecke van de MSG/Den Bosch, bedacht ik dat ik daar wat aan moest doen, de 23 "dimt" het geluid op het moment dat de centrale de order geeft een stapje langzamer te rijden, om gelijk daarna weer op volle sterkte te gaan.
Raptor laat de treinen gelijk matig remmen, dus om de "zoveel" tijd een stapje eraf, en dat is dus met de 23 dus geen gehoor.
Op zich is het instellen van geluiden (is functies) niet zo moeilijk, de makkelijkste is een station waar de treinen zo wie zo moeten stoppen, Raptor kent een functie actie op "remmen", dus als er in een bepaalde rijweg geremd moet worden vanwege een rood of geel (Hp2) sein, dan kun je die actie gebruiken om het geluid uit te zetten.
Vlak voor het rode sein is er een melder en dus een stop/aankomst actie, hiermee zet je het geluid weer aan.
Het feit dat de actie remmen alleen werkt indien er echt geremd gaat worden is heel handig, de actie vindt dus niet plaats door de melder op zich, maar door de actie die volgt uit het feit dat de melder actief is geworden, als er niet geremd hoeft te worden, dan is er ook geen remactie en dus ook geen functie-actie.
Dit is goed bruikbaar voor elke rijweg met een sein wat op rood, geel of groen kan staan:
groen: stoomgeluid blijft aan
rood of geel: stoomgeluid gaat uit en weer aan als de lok voor het sein is gekomen.
Tot zover was het makkelijk, nu iets ingewikkelder: hoe zorgen we er voor dat indien het sein op rood staat, en dus het stoomgeluid uit, het stoomgeluid weer aan gaat als het sein tijdens de remming weer op groen gaat?
Ik heb pas een keer gezegd dat als je de werking van je baan en je automatiseringsoftware kunt volgen, een antwoord binnen handbereik is, als een sein op groen gaat geeft dit in Raptor een actie en die heet "vertrek", een hoorbare "vertrek" actie is bijvoorbeeld de fluit die je hoort als de trein weer weggaat.
Als ik nu instel dat het geluid weer aangaat als deze actie "vertrek" gebeurt, dan ben ik er: trein komt eraan, sein staat op rood, remming begint: geluid uit, sein springt op groen (actie "vertrek" vindt plaats), remming stopt en de lok gaat weer optrekken: het geluid gaat weer aan.
Voor de deskundigen: dit heeft dus niets te maken met een melder, dit is een gevolg van het feit dat Raptor gebaseerd is op acties en daarbij de hulp van melders gebruikt.
Het is bij mij nog wat ingewikkelder omdat remmingen nog al eens kunnen beginnen in een tunnel en zoals boven verteld staat het geluid uit in de tunnel, dus prima zou je denken, maar wat nu als het geluid weer aan moet tijdens de remming aan het eind van de tunnel omdat het sein op groen gaat? (met veel logisch nadenken kwam ik daar ook uit)
Gelukkig is de Silberberg Strecke niet zo ingewikkeld, de stationsporen zijn al klaar voor 2 loks (dus andere stoomloks is 2 regeltjes invoeren), nu nog twee inrijsporen, waarvoor het denkwerk nu klaar is.
Groet, Anne W (die overigens ook wel weer eens aan het bouwen wil, het wordt slecht weer, dus er is hoop.......)