Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig was, gelukkig niet...

Gestart door Anne W zondag 02 december 2007, 14:21:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Gelukkig heb ik nog geen wisseldecoders defect. Wel dacht ik van de week aan de beurt te zijn na het aansluiten van mijn deel met de lokloods.
Tijdens en direct na het aansluiten geen probleem.
Toen een stukje pendelen vanuit de lokloods de baan op (incl openen en sluiten van de deuren). (weer 6 rijwegen!)
Bij het proefdraaien reageerden de wissels niet meer.
Oeps, metertje en lampje erop => het werkte weer...... en toen weer niet.......
Omdat alle 4 de aangesloten wissels het niet meer deden dacht ik aan voeding, of een scheur in de print.
Het bleek uiteindelijk een aansluiting in de voedingsdraad te zijn die niet goed zat, bij bewegen deed hij het weer of niet.
Het draait weer.
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
 @citaat

Meten is weten is het enige wat ik ken, en daar heb ik altijd genoeg aan, behalve als er PIC's in betrokken zijn...

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
en ..... voelen, luisteren en ruiken    ;)
De eerste bij heet wordende motoren, decoders ect.

groet
Harald
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Het volgende verlichtingsproject is de internationale trein "met de klok mee", een SBB RE 4/4II die 6 "leichtstahl" wagons trekt.

de passagiers zijn "aangekomen"



test verlichting



de kap er op op diverse plaatsen







Maar de wagon achter deze ontspoort steeds op een bepaalde plek, andere wagon geprobeerd, ook, dus zit het in de 1e wagon, nadere inspectie leert dat er iets niet helemaal "koosjer" met de electrische koppelingen, de koperen lip belemmert de verticale beweging van het draaistel en bij de plek waar de ontsporing plaats vindt ligt een "hobbeltje"



Al wat "gerotzooit" maar niet voldoende, wagon weer openmaken, koppelingsmechaniek er uit halen, de boel modificeren, draaistel wat bijvijlen en alles weer terug plaatsen.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
De 1e wagon uit de trein gehaald, opengemaakt, gemodificeerd, dichtgemaakt en weer geplaatst, gereden en alles o.k., het draaistel/de koppeling ziet er nu zo uit



Dan een vraag: bij de achterste wagons van de treinen bouw ik nu sluitverlichting in, maar wat hebben de SBB treinen voor sluitverlichting?, ik heb zitten zoeken maar was niet succesvol.


En dan  :offtopic: ,maar het is een door mijzelf in december 2007 begonnen topic, dat geeft wat rechten.

De laatste 20 jaar van mijn werkzame leven heb ik besteed aan het "verkopen" van



aan de bouwers van dit soort prachtige dingen



Nee, de man op de foto is de chief-engineer en niet vragen om het Ral nummer van de rode verf, het is geen Ral nummer, het is Ferrari Rood van een voor ons onbekend tijdstip......

Door dit werk heb ik geleerd dat het ontzettend belangrijk is om te weten "wat de mens tot zijn vraag of opmerking beweegt" en dat is me in die 20 jaar steeds beter gaan lukken en werd daardoor steeds meer succesvol, bij deze werf heb ik 10 jaar gevraagd "wat zijn de wensen/behoeften" voordat dit schip gebouwd werd.

Daar staat tegenover dat het me sinds ik actief ben op forums, vaak niet lukt om te begrijpen wat een mens tot een bepaalde opmerking of antwoord beweegt, vandaag had ik er weer één, ik maak een opmerking en ik krijg me een lelijk antwoord terug, terwijl mijn bedoelingen eerlijk en opbouwend zijn.

Soms heb ik het idee dat ik 20 jaar in een omgeving heb geleefd waar mensen alleen bezig zijn om de mensen achter deze prachtige schepen te behagen, door te bouwen wat ze willen (wat hun beweegt te willen), zodat ze nog eens terug komen om hun vele miljoenen in Nederland te besteden.

Hierdoor zou ik moeite kunnen hebben met mensen die er niet op gespitst zijn om mensen te behagen, is dan het zelfde als helpen.

Ik wilde even mijn hart luchten en ik ben blij dat ik dat gedaan heb, overigens heeft dit schip, naast de zeilen, 2 van deze "hulp" motoren van elk 2028 pk, 1491 kW en dan nog eens 3 generator/hydrauliekpompsets van elk 320 ekW en een noodgeneratorset van 85 ekW en hij is gebouwd aan een smal watertje in Vollenhove.

Maar nu weer terug on topic.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Anne,

Citaat: "mij vaak niet lukt om te begrijpen wat een mens tot een bepaalde opmerking of antwoord beweegt, vandaag had ik er weer één, ik maak een opmerking en ik krijg me een lelijk antwoord terug, terwijl mijn bedoelingen eerlijk en opbouwend zijn".
Antwoord: je actie vraagt om een reactie.
Je bijdrag n over de vorderingen met je baan met het in elkaar zetten van bouwpakketten, oppimpen van rijtuigen met passagiers en binnenverlichting maar ook nuttige aanwijzingen en raad op vragen van en voor derden worden zeer op prijs gesteld.
Alleen het voortdurende -plat gezegd- geleuter over je raptor-gebruik, je voormalige werk, je bezoeken aan de winkel in Waalwijk en de afwijkingen in de computers van je elektrische fiets roepen bij mij wel de nodige irritaties op.

Cees


Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Dat is het voor- of nadeel van een forum. De een heeft het over zijn gebroken arm; de ander is weer bezig met een verhuizing, of een verbouwing. Relatie met modelspoor???
Maar zoals ik op een ander forum las:

  "Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."

Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hallo Anne,

Een heel begrijpelijke frustratie. Helaas geven fora (forums) sommige mensen het anonieme gevoel zodat ze denken ongefundeerde uitlaten te kunnen doen die mensen behoorlijk kunnen kwetsen. Blijkbaar is fatsoen dan ver te zoeken. Gewoon boven blijven staan, al is dat soms moeilijk.

Ik wordt wel altijd heel erg blij van mooie plaatjes van een lekker schone machinekamer. :favorite: Veel mensen hebben altijd het rare idee dat dat een vieze, vette, lawaaiige en donkere ruimte is. Ze zijn vaak zelfs schoner dan bij sommige mensen de keuken!  :D

Je werkt in een mooie bedrijfstak en je mag in jouw eigen draadje gerust vaker zulke "off topic" plaatjes posten! Het vertelt ook wat over de man achter de modelspoorbaan.


Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Citaat van: Pt2/3 op vrijdag 22 mei 2020, 23:57:36
Beste Anne,

Citaat: "mij vaak niet lukt om te begrijpen wat een mens tot een bepaalde opmerking of antwoord beweegt, vandaag had ik er weer één, ik maak een opmerking en ik krijg me een lelijk antwoord terug, terwijl mijn bedoelingen eerlijk en opbouwend zijn".
Antwoord: je actie vraagt om een reactie.
Je bijdrag n over de vorderingen met je baan met het in elkaar zetten van bouwpakketten, oppimpen van rijtuigen met passagiers en binnenverlichting maar ook nuttige aanwijzingen en raad op vragen van en voor derden worden zeer op prijs gesteld.
Alleen het voortdurende -plat gezegd- geleuter over je raptor-gebruik, je voormalige werk, je bezoeken aan de winkel in Waalwijk en de afwijkingen in de computers van je elektrische fiets roepen bij mij wel de nodige irritaties op.

Cees

Je hoeft niet te lezen wat hij schrijft. Kijk ook naar anderen waar die over schrijven, niet alleen hier maar ook andere fora. Daar zullen ook 'stokpaardjes' zijn. Het is een vrije wereld waar we mogen schrijven wat we willen. Vergeet ook de media niet die soms wel erg gericht zijn op bepaalde politieke invloeden, om maar eens een voorbeeld te geven.

Maar laten we daar Anne's draadje nu niet mee vervuilen. Dat kan beter in een nieuw draadje. In Anne's draadje kan hij zelf schrijven wat hij wil.
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hi Anne,

Ik begrijp je steeds beter....  ;)
:thumbup:

groet
Harald
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
het forum is een afspiegeling van de echte maatschappij, met verschillende mensen met verschillende meningen,buiten het forum merk ik de laatste tijd ook er steeds meer polarisatie is;


je bent een prachtige baan aan het bouwen en het belangrijkste is dat jij er plezier van hebt,en dat wij er ook mogen van genieten  ;)


dan toch nog een vraag:ik heb gezien dat je aluminiumfolie plaatst in je gebouwen,welke lijm gebruik je hiervoor (of niet) :?:


mvg,
Michel
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Michel,

Een Prit stift, voor de plafonds eerst van dun karton een haakse overgang maken, in het gebouw lijmen met alleslijm en daar op weer alufolie met alleslijm.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Citaat van: Anne W op vrijdag 22 mei 2020, 23:28:51
Dan een vraag: bij de achterste wagons van de treinen bouw ik nu sluitverlichting in, maar wat hebben de SBB treinen voor sluitverlichting?, ik heb zitten zoeken maar was niet succesvol.

Beste Anne,

Kijk eens hier: https://www.bav.admin.ch/bav/de/home/rechtliches/rechtsgrundlagen-vorschriften/fdv.html
In document R 300.2 Hfdstuk 5.7 vind je de voorschriften voor de (sluit)verlichting van de SBB treinen. Uit eigen ervaring weet ik dat personentreinen doorgaans twee rode sluitlichten voeren en goederentreinen vaak één knipperend rood sluitlicht.

Overigens vind je in de documentaire onder de link nog veel meer wetenswaardigheden, o.a. seinbeelden.
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Jos,

Hartelijk dank, jij hebt "ervaring" begrijp ik, heb je wellicht ook ervaring met de "leichtstahl" wagens uit periode 3?

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Mijn ervaring geldt het huidige grootspoor in Zwitserland. De leichtstahlwagens uit periode 3 rijden daar nu niet meer.
Märklin heeft een set uitgegeven (43389), waarbij een van de wagons één rood sluitlicht heeft. Heb je daar wat aan?
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
De bouw: het e.e.a. aan schilderwerk, de dakgoten aangebracht en de dakkapellen verder bewerkt.



Het volgende verlichtingsproject is de restauratiewagen, hij is nu "bewoond", maar ik moest wel erg veel van de benen afknippen en omdat de mannen nog al eens met de handen op de knieën zitten is er hier en daar ook een hand gesneuveld, de keuken is nogal goed zichtbaar, dus maar een personeelslid gezocht, moest ook wat lager worden anders zaten de handen te hoog.




Dan  :offtopic:

Voor de mensen die geïnteresseerd zijn in de prachtige Nederlandse industrie van de Grote Jachtbouw: google maar eens op Feadship, Hakvoort Shipyard, Amels-Holland, Heesen Yachts, Oceanco, Royal Huisman en Vitters, daar heb ik 20 jaar mee mogen samenwerken.

Voor Cees-Pt2/3 het advies om, als je mijn "geleuter" niet wilt lezen, mijn bijdragen helemaal niet te lezen en naar je eigen.........te gaan luisteren

Beste Jos, wat ik "serveer" is mijn keuze, het gaat mij om het "beschaafd" eten van wat ik serveer of als je dat niet wilt, het geserveerde niet eten, bij mij in de buurt zit overigens een hele lekkere buffet Chinees, alleen jammer dat hij nu dicht is, daar lijkt je foto een klein beetje op.

Dank je wel, Harald, we spreken elkaar wel weer een keer.

Beste Michel, inderdaad de polarisatie in de wereld neemt weer toe, dus ook op ons forum, ik hoop alleen maar dat een herhaling van wat er 85 jaar geleden ging gebeuren, 3 schreeuwers aan de macht, pas gebeurt als ik er niet meer ben, daar zou ik heel erg depressief van worden.

Goed, het laatste restje onvrede is nu uit mijn gemoed, dus weer verder met dit topic waarmee ik vorig jaar een jubileum had kunnen vieren, het topic bestaat toen 12,5 jaar...

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hi Anne,

Je bent steeds ook aan het schilderen dus kleine moeite om de zittingen van de wagons een leuk kleurtje te geven zelfs een mooie vloer bedekking erin.   :idea:

groet
Harald
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Harald,

Je hebt groot gelijk, maar er zijn veel van dit soort details en in details gaat vee tijd zitten die ik er nu niet in wil stoppen.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Jullie hebben niet meegerekend, de "koperen bruiloft" van dit topic is in juni aanstaande.....

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
De bouw, het isolatieplafond zit er in



De verlichting:

het "personeel" in de keuken stond op de verkeerde plek, hij keek tegen een raamstijl aan, verplaatst



de eerste test en gelijk goed...



het "personeel" in de keuken



de eerste twee wagons op het paradebaanvak voor de brug



Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hoi Anne W,

Ziet er netjes uit en zijn mooie foto's.
Weer een voorbeeldje voor mijn eigen baan en rijtuigen.

Groeten,

Theo
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
De bouw vordert langzaam doch gestaag:







Ik loop nu wel richting een dilemma: dit gebouw was de laatste uit een pakket van 4, de volgende wordt Kibri 38914 Stadtmauer mit Fachwerkturm in Weil, maar mijn winkel loopt door drukte achter met de bestellingen, ik kan hem elders zoeken, maar ik kan ook het station gaan bouwen, Schwarzburg van Faller, die heeft hij op voorraad.

De 3e wagon van de Zwitserse trein heeft het ombouw proces ook doorlopen









Ook nog een storing met de verlichting in de "stoom" sneltrein opgelost, inmiddels zijn er weer een paar loks die een 40 uren beurt nodig hebben en de V200 houdt bij het binnenrijden van het station, vlak na de kruiswissel, heel even in, ik denk een stroomgebrekje waardoor de sound even denkt weg te moeten vallen, waardoor de decoder de snelheid naar 0 brengt en daarna gelijk weer opvoert, deze lok gaat pas rijden als de twee diesels "op toeren gebracht" zijn, het is geen sleper probleem want er zijn twee slepers actief, dus massa.

Groet, Anne W

Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Bij de V200 was de elektriek niet het probleem, maar er ontbrak een bandje, als dan op de kruiswissel één of meer wielen op de flenzen rijden dan gaat er wat slippen.

Nog een rare zaak, 2 ontsporingen en 2 loks die stilvielen, op zoek en wat bleek, twee kleine stukje kurk, ik denk dat de lage luchtvochtigheid het kurk brosser heeft gemaakt, hier en daar is het ook al 40 jaar oud.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
De huizenbouw voor de stad nadert zijn voltooiing.





Vandaag de hele zolder goed gezogen, opdracht van de stationschef en begonnen met de ombouw van de 4e SBB Wagon

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
De bouw is klaar











De passagiers zitten inmiddels in de 4e SBB Wagon



Eén van de loks die aan de 40 uren beurt toe was, is de VT 04.5, een treinstel, dus mooie gelegenheid om er ook wat passagiers in te zetten, verder schoonmaken, smeren en deze keer ook nieuwe bandjes, want hij stond nogal eens te slippen in de helix onder het kasteel.



Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2019

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Anne, aardig stadje zo bij mekaar geknutseld. Ziet er leuk uit met die verscheidenheid.
Ennuh zo te zien originele Chireizigers.
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Anne

Mooie huizen .
Da zilverpapier is dat van da klevend spul die je gebruikt voor schoorstenen enz....

Groeten Benny
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
 @citaat Dat lijkt mij gewoon aluminiumfolie van de supermarkt.
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hallo Anne,

Dat was een monsterklus! Hopelijk is de grond al bouwrijp en kun je als planoloog aan de slag met het inrichten van jouw stad!

Het zijn stuk voor stuk mooie panden. Ik ben benieuwd hoe het gaat worden. :P

Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Het is gewone alufolie uit moeder's keuken (kleine la onder het fornuis, naast de magnetron folie), ik knip stukken op maat, smeer het in met "Pritt" en plak het stuk op zijn plaats, ik ken die folie met lijm, maar is duurder en niet zo makkelijk op zijn plaats te schuiven, denk ik.

Het definitief plannen gaat nu zachtjes beginnen, ik heb nog de Kibri 38914, Fachwerkturmm in bestelling en dan moet er nog wat........, inmiddels denk ik dat ik een kerk overhoud, maar die dan naar de MSG/Den Bosch

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
De SBB wagons, wagon 4

Test 1



Test 2



Test 3



Test 4



De VT 04.5, helemaal klaar wat betreft onderhoud en passagiers



Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
De 5e wagon van de SBB trein is ook gereed

de passagiers



test 1



test 2



test 3



test 4



En als laatste alle passagierswagons, op het tegengestelde spoor staat de VT 04.5 voor het rode sein



Nu de bagagewagen nog, dan is deze trein klaar, ik ben ook begonnen te kijken en verven naar/van de "Fachtwerkturm", weer even wennen aan Kibri, de laaste bouwerijen waren allemaal Faller.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Ben je er al uit hoe de sluitverlichting er uit moet zien?
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Ziet er allemaal weer goed uit Anne W.

Groeten,

Theo
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Jos,

In Zwitserland hebben ze één rode lantaarn, rechtsachter, maar daar rijden ze ook links, mijn baan is gesitueerd in Duitsland waar ze rechts rijden en twee sluitlichten hebben.

Ik denk eigenlijk dat deze rijtuigen niet in Duitsland gereden hebben....., dus heb ik besloten dat ze op "mijn" Duitse baan wel mogen rijden, maar dan wel met twee vaste sluitlichten.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Citeer
...
weer even wennen aan Kibri, de laaste bouwerijen waren allemaal Faller....

Wat maakt het nu wat het merk is? Er zit mijns inziens niet veel verschil tussen de twee merken. Misschien is Kibri zelfs wat beter gedetaileerd.
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Maarten,

Ik heb een redelijk aantal gebouwen van Kibri in de stad staan, dus ik weet wel hoe en wat, maar Kibri is wat minder makkelijk en wat minder zorgvuldig, ik heb ook het kasteel Falkenstein gebouwd en daar zitten nogal wat "onzorgvuldigheden" in.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Goedemorgen Anne,

Ik heb vergelijkbare ervaringen met Faller en Kibri. Bij Faller passen de verschillende delen eigenlijk altijd perfect en de tekeningen zijn erg duidelijk en overzichtelijk. Bij Kibri zijn de tekeningen erg onduidelijk, je moet zeer goed kijken hoe het zit en de delen passen heel vaak niet erg netjes aan elkaar. :? Daar kun je mooi druk mee zijn om het netjes te krijgen.

Uiteindelijk als de bouwdozen klaar en geschilderd zijn moet ik wel toegeven dat mijn mooiste gebouwen van Kibri zijn. O:-D


Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Citaat van: narwal op vrijdag 19 juni 2020, 09:58:52
Uiteindelijk als de bouwdozen klaar en geschilderd zijn moet ik wel toegeven dat mijn mooiste gebouwen van Kibri zijn. O:-D

Maar dat is logisch, Marcel. Er zit meer werk in ;)
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Vandaag begonnen aan de bouw van de toren, alles geschilderd en weer weggepoetst, begonnen met ramen plakken, maar moeders kwam thuis met een auto vol spullen van een zojuist overleden ex-schoonzuster, dus er moest gewerkt worden.



Het is overigens een kwestie van smaak welke gebouwen je het mooiste vind, ik vind Kibri wat sterker in vakwerk in de stad, Vollmer weer wat sterker in vakwerk in het dorp en Faller in de wat modernere huizen/gebouwen, van alle drie vind ik dat ze wat georiënteerd zijn op het zuiden van Duitsland, wat mij weer meer aanspreekt, Auhagen is wat meer georiënteerd op het oosten van Duitsland.

Een Faller bouwen of één van de andere maakt in "werk" niet zo veel uit.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Anne, dat is een rake typering van de verschillende modelbouw-merken! Mee eens.

En gecondoleerd met het verlies.
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
De bouw de afgelopen tijd

De verdieping wordt verlicht, dus........isoleren en gordijnen.



Het vakwerk plaatsen en delen aan elkaar zetten







Ook de toren zelf wordt nu opgebouwd



De wagonverlichting

De Viessmann sluitverlichting is binnen en gemonteerd op de wagon



de eerste resultaten





op de rails



kap er op



de trein verdwijnt in de tunnel





Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hi Anne,

Netjes gedaan met die sluitlichten hier heb ik ook diverse wagens met deze sluitlichten.
Mooie kleine lantaarns.

groet
Harald
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Harald,

Het is een beetje een dure hobby, Viessmann verdient er goed aan, je kan ze ook gebruiken voor goederenwagens, maar dan even de wit/rode dingen er af trekken denk ik en ook maar één per goederentrein (mag vanuit mij eigen spoorwegreglement.......)

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Mooie lantaarns en netjes aangebracht.
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
De vorderingen in de bouw





Vloertje in de verdieping



Verlichting in de verdieping, dus alles isoleren



De bouw van de gebouwen voor de stad nadert zijn voltooiing, als de toren klaar is dan denk ik dat er tussen de toren en de gebouwen een parkje komt met een draaimolen, wat bankjes en wellicht een friettent of zoiets.

Dus moet ik gaan bepalen of de indeling van de stad naar "het zin" is, een paar overzichtsfoto's





En een paar foto's van "boven"





De gebouwen die naar mijn idee "vast" zijn, de muur rechts met de torens langs de weg naar het station, de rij huizen aan het plein, de kerk daarachter, het stadhuis aan het plein en de rij hoogste "winkel" gebouwen.



Mochten er mensen zijn die willen "meedenken", ik heb de gebouwen van een "identificatie" voorzien











Verder ga ik nog wat hoogteverschillen creëren, de kerk en de muur die langzaam hoger zal worden

Ik lees de eventuele reacties wel.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Het is lastig om zo een binnenstad mooi neer te zetten.
Mijn eerste reactie was: het staat wel allemaal recht naast elkaar.
Een binnenstad heeft veel meer "ronde" straten.
Maar hoe realiseer je dat met die rechthoekige gebouwen?
Zelf zou ik het ook niet weten.
Eventueel met tussensteegjes?
Vaak wel aanwezig in de binnensteden, die kleine straatjes waar je alleen achter elkaar kan lopen.
Hieronder een overzicht van Freiburg.
Succes.
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Jos,

Steegjes maken tussen de "rijstjes" gebouwen staat mij niet aan, maar je bracht me wel op een idee, de kerk en de gebouwen aan "verre kant van het plein wat schuin zetten, dat geeft al een minder recht effect.

Het lijkt deze zomer op een traditionele zomer, hier wisselvallig met een paar dagen mooi, bij jou mooi met een paar dagen wat minder, nog "geruchten" over Lissabonse / Portose toestanden bij jou aan de kust?

Hier alles nog steeds in herstel, zelfs de MSG is weer open, met een hoop regeltjes en restricties, de controleurs komen ook wel eens op industrieterreinen.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Als bochtige straatjes niet lukken vanwege de rechte, haakse muren van de huizen, dan kun je nog wel de hoogte in. Het hoeft niet veel te zijn, een paar centimeter is al heel wat om er meer speelsheid in te krijgen. En een plein hoeft geen rechthoek te zijn, een driehoekige vorm kan ook. Een straat kan versmallen, je hoeft niet overal even breed te zijn.

En tot slot: die fraaie witte Martinstor staat wel wat sneu aan de zijkant vind ik. Het is een stadspoort, dat is waar, maar hij mag wat fierder in het centrum komen te staan wat mij betreft.

Ik hoop dat je hiermee uit de voeten kunt, Anne.

Groet,

Peter
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Stadspoorten en wachttorens staan per definitie aan de rand van de stad, niet in het centrum.