Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig was, gelukkig niet...

Gestart door Anne W zondag 02 december 2007, 14:21:44

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Gebruik van module 43 begrijp ik, met dien verstande dat het een externe visualisering is van deze module. Maar wanneer gaan er dan meerdere ledjes branden, zoals je stelt in je beschrijving van 24 april:
Citeer....de 4 in een vierkant: er is een trein te laat, klopt,...
De uitgebreide catalogus, bedoel je daar het verhaal van Rene Bogers mee: Uitbreidings Module Catalogus bewerkt door Rene Bogers
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Jos,

Ja, en dan module 63E 1.Externe verlaat en aankomstsignaal aansluiten.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
De huizenbouw, Goethestrasse huis 4, de achtergevel is geschilderd, geïsoleerd en voorzien van kozijnen, glas en gordijnen





Dit gebouw heeft ook een winkel, dus binneninrichting, zie je straks niets meer van, maar ja.....



Treinverlichting, aan de beurt is de Internationale Trein "tegen de klok in", de TEE "Bavaria, de Re 4/4I lok, twee Duitse rijtuigen en een Zwitsers restauratierijtuig, alles standaard Märklin, behalve de stroomtoevoer: onder de lok heb ik een 2e sleper geplaatst (draaistellen zijn identiek, het draadje ontbreekt), dus moet er een stroomvoerende koppeling in en een draadje vandaar naar het aansluitpunt van de 2 slepers, geen probleem, veel ruimte beschikbaar.

Dan de 1e wagon, alles standaard, dus dat gedaan en de passagiers er in geplakt.



Ei,ei, er is een ledje kapot, kan ik wel weer terug gaan, maar ik heb er net een ledje afgeknipt, deze parallel aan het kapotte ledje gesoldeerd en het werkt.



Alles in de kap geplakt en getest, ziet er goed uit.



Daarna achter de lok gehangen en ........... het knippert, eerst de massa gecontroleerd, wielen goed schoongemaakt en assen wat opgeschuurd, dat de bruinering weg is, resultaat: niet goed.

Er was me bij het plaatsen van de onderdelen uit de koppelingsset 72021 al opgevallen dat de lippen die de spanning overbrengen van de koppeling naar de messing plaat in de wagon, niet een beetje omhoog geveerd waren, dat was ik wel gewend bij de andere wagons, na nog eens de boel gedemonteerd en weer gemonteerd te hebben, tot de conclusie gekomen dat ik het wel goed gedaan heb, maar dat dit ontwerp wat anders is als de andere wagons.

Dus dan maar zorgen dat de "lippen" wat naar boven veren, door ze aan het begin wat omhoog te buigen, maar toen was het tijd voor mijn "middag gymoefeningen" (minder jong word je niet zonder gebreken), dus de test komt morgen of overmorgen.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
De elektrisch geleidende koppeling op de lok, de soldering



De trein op het paradebaanvak met daglicht



En in het donker



Vanuit een andere hoek



Wat heb ik weer geleerd van deze ombouw: de lippen van de overbrenging tussen de elektrische koppeling en de wagon moeten wat naar boven staan.

Op naar de volgende wagon, wat nu een fluitje van een cent moet zijn.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hè, hè, "ze" voorspellen al een paar dagen regen, maar ik kon toch alle dagen fietsen, vandaag niet, het regende, dus werkzame dag:

twee loks, 23 (Br 23) en 19 (E94) een 40 uren beurt gegeven

verder met huis no.4, de eerste stukken zitten aan elkaar, de binnenmuren voor de winkel wit gemaakt



als de railbussen (slechts één sleper) de tunnel onder het kasteel uit kwamen, stopten ze nogal eens, op inspectie, wat zwarte aanslag hier en daar, dat wordt in de (verre) toekomst wel wat problematisch, nu kan ik er nog bij, maar in de toekomst ligt het lokdepot op de plek waar nu mijn knieën zijn.....

voor een collega 3-rail forummer en door een opmerking van "freak" in een oud topic, onder de tafel gedoken om een Viessmann 52111 wisseldecoder te bestuderen, later in topic verwerkt.

Tja en nu wordt het weer mooi weer, dus dat wordt weer fietsen, boodschappenlijstje voor mijn winkel in Waalwijk klaar gemaakt, Kibri 38914 Stadtmauer mit Fachwerkturm bestellen en een paar railtjes om het in-/uitrijspoor van spoor 6 in het hoofdstation wat te verleggen zodat twee opstelspoortjes wat langer kunnen worden.

Morgen regent het nog wel hoop ik, dan verder met de bouw en beginnen met de verlichting in wagon 2 van de "Bavaria".

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
De bouw, het zijmuurtje naast de doorgang geplaatst, wat geïsoleerd en begonnen met de voorgevel



Verlichting Bavaria, passagiers geplaatst, er moest wel meer van de benen af in de restauratiewagen, voor de "gezondheid" is het beter niet te gaan eten..., verder fluitje van een cent dacht ik, tot ik ontdekte dat de originele messing plaatjes waar de eerder genoemde lippen van de overbrenging tussen de koppeling en de wagon tegen aan zitten, 1 mm breder zijn als die uit set 72021, typisch Märklin (of modelspoor) om overal weer verschillende uitvoeringen voor te hebben.

Ik heb een film gemaakt vanuit de onderstaande hoek, omdat ik een complete cyclus "vertrek trein boven naar hoofdstation tot vertrek zelfde trein boven" wilde filmen is het ruim 26 minuten geworden, ik moet weer even wennen aan de tijd die nodig is om dit bij "je buis" te krijgen, dus even geduld.



Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Wauw Anne W, die laatste is een héél mooi plaatje  :thumbup: :thumbup:
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
 :favorite: mooie foto van jouw baan Anne,


mvg,
Michel
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hallo Anne,

Inderdaad de laatste foto: Daar hou ik van, mooi overzicht van jouw baan. Ik ben benieuwd naar de avondvullende film! :thumbup:

Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Wanneer komt de film uit?
Met deze mooie foto word ik toch wel erg nieuwsgierig  ;)
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Ik heb wat problemen om mijn laptop "aan de praat te houden" tijdens de upload, gisteren was hij er mee gestopt na 24 %, een check bracht me op het idee om in energiebeheer de tijd die er voor staat om de computer bij geen gebruik en op netstroom uit te schakelen op "nooit" te zetten.

Vanmorgen om een uur of 11 weer begonnen met uploaden, om half 2 gaan fietsen, bij terugkomst was hij er weer mee gestopt (bij 64%), ik denk dat als de accu vol is de netvoeding uitgeschakeld wordt, de "computer uitschakeltijd" stond op 15 minuten bij accugebruik, staat nu ook op "nooit".

Sinds 5 uur is de upload weer aan de gang, tot nu toe zonder storingen, maar duurt nog ruim 2 uur, dus jullie krijgen de film pas morgen te zien, ik zal vannacht de laptop nog uit moeten gaan zetten, geen probleem voor de iets oudere man met een zwakkere blaas....

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Het wordt inderdaad morgenavond, ter compensatie twee filmpjes uit november 2018 waarvan ik niet weet of ik ze al "gepubliceerd" heb, het zijn de inrij/uitrijsporen van het hoofdstation in "noordelijke" richting:





Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Leuke filmpjes Anne W  :thumbup: ik had ze in ieder geval nog niet gezien  :)
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Leuk filmpje Anne! Die berg waar de trein in verdwijnt lijkt me wel erg steil, ga je dat in de toekomst nog aanpassen?
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hi Anne,

Leuke filmpjes en de ruimte is nu toch al aardig volgebouwd, in die jaren lekker bezig geweest.

groet
Harald
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Vanmorgen vroeg om 00.45 was hij al een poosje aan het "verwerken", naar bed gegaan, om 04.00 "zwakke blaas" pauze, "jij buis" was nog steeds aan het verwerken, dat klopt niet, dus gestopt, toen kwam de mededeling: video te lang.........

Even kijken of ik iets kan om de video in twee helften te verdelen, anders vanmiddag nieuwe maken....

Beste Frank,

Nee, de berg blijft zo steil, komt in werkelijkheid ook voor, kijk maar eens naar de Staubbachwaterval in Lauterbrunnen, natuurlijk is het "modelspoor" dus niet echt natuurlijk, achter de brouwerij zou een achtergrond moeten......

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
De andere activiteiten van gisteren

De bouw, de andere wand van de doorgang er ingezet.



De verlichting

De twee messing plaatjes, links de originele die wat groter is als de rechtse die uit 72021 komt (foto niet scherp)



De restauratie is bevolkt



Strip aangesloten en getest





Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Citaat van: Anne W op maandag 04 mei 2020, 11:27:33
Vanmorgen vroeg om 00.45 was hij al een poosje aan het "verwerken", naar bed gegaan, om 04.00 "zwakke blaas" pauze, "jij buis" was nog steeds aan het verwerken, dat klopt niet, dus gestopt, toen kwam de mededeling: video te lang.........
Hoe lang is de video?
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
 @citaat

26 minuten, groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Wellicht mag je geen video's uploaden die langer dan 15 minuten zijn. Dit kun je wel aanzetten in YouTube Studio in de Instellingen.
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Je moet je account verifiëren, zie de hulppagina van Google Youtube: Video's uploaden die langer dan vijftien minuten duren

Groet Ronald.
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Nu weet ik weer waarom ik eigenlijk een hekel heb aan gratis dingen, het is vaak niet goed of moeilijk, nu kunnen ze geen berichten sturen naar mijn mobiel en mij niet bellen op de vaste lijn.....

Voor jullie adviezen bedankt natuurlijk, groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Toen bedacht ik ineens dat "Jij Pijp" Amerikaans is en die zijn heel slecht in de juiste, klantvriendelijke voorlichting, dus laat ik maar eens +31 zetten voor het telefoonnummer voor de verificatiecode, ja hoor, weer in de Amerikaanse "bluf" gestonken, nu snap ik ook weer waarom het ons lukte om zoveel motoren te verkopen in Nederland, gewoon een kwestie van het vertalen van de "klantwensen" in een product.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
De bouw, de vloer zit er in, isolatie voorgevel aangebracht



Ik ben het in-/uitrijspoor naar spoor 6 vanuit het zuiden aan het verbouwen zodat ik de twee opstelspoortjes wat langer kan maken

zo is het:



zo wordt het



Op dit moment probeer ik weer een filmpje te uploaden naar jij buis, gisteravond stopte mijn laptop ineens, toch alle beveiligingen op "nooit" gezet en dan stopt het uploaden ook en kun je niet "verder", alleen opnieuw beginnen.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hè, hè, het is gelukt met "jij pijp":



Het is de linkerkant van de omgekeerd "U" die mijn baan vormt, alle 19 treinen zijn één of meer keren rijdend te zien

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Klikken op uw jij pijp link de melding er is iets misgegaan
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Zo is het beter, groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Dat is echt mooi Anne W, laat die berg maar steil zijn, gewoon indrukwekkend  :thumbup: :thumbup:
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Nu wel zichtbaar, mooie linker baan
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Een genot om je baan zo te bekijken.
Ik was zelf ook in de gelegenheid bij jouw langs te gaan om dit allemaal live te zien.
Toch heb ik nog een "aanvulling" :P
Op het stukje baan, midden op de video, komen de treinen uit de tunnel => brug en andersom.
Heb je wel eens overwogen die S-bocht wat gladder te maken?
Ik zie dat er wel het een en ander moet worden aangepast, en, kan je er wel bij?
Overigens geen klus voor een verloren avondje.
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Jos,

Ik ben deze baan begonnen te bouwen in het begin van de tachtiger jaren van de vorige eeuw op de zolder van ons huis in Papendrecht, de ruimte was mooi, er was een modelscheepsmaker gevestigd.

Toen ik in 1988 verhuisde naar mijn huidige huis, kreeg ik in de poten van de "U" een metertje meer ruimte, maar in de totaalbreedte 0,3 meter minder, veranderen van het hoofdstation, station Darligen en het bergstation was geen punt van discussie, dus de 30 cm moest gevonden worden in de ruimte tussen Darligen en de bergen helemaal links, daarom kon ik geen mooi verloop leggen.


Verdere bouwvorderingen: de onderste voorgevel is geplaatst



de linkerzijgevel is geplaatst



Dan is de recent begonnen verbouwing van het inrij-/uitrijspoor naar spoor 6 van het hoofdstation klaar, nog even de twee opstelsporen verlengen, ik heb er een 4-tal korte filmpjes van gemaakt.

Spoor 6 is het "thuisspoor" van de 2 buurtgoederentreinen (tegen de klok in en met de klok mee), ook komen de korte kolentrein, de forumtrein en de losse lok 40 er wel geregeld, afhankelijk van de mogelijkheden die er zijn en de keuze die Raptor maakt.

https://www.youtube.com/watch?v=tkEtXpsIPNA&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=oyfvRHtoD2U&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=TrXUp5x93uI&feature=youtu.be

https://www.youtube.com/watch?v=DhNVHOcJb3A&feature=youtu.be

Ik ben op zich niet "weg" van de filmkwaliteit, ik heb nu de camera van mijn vrouw, een Canon IXUS, wellicht nog eens proberen met "mijn" camera, maar die vreet batterijen.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hi Anne,

Weer leuk die filmpjes.
Je bent wel een heel stuk verder met bouwen dan die keer dat ik bij jou op bezoek was.

groet
Harald
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Harald,

Ja dat is al ff geleden, de baan is verder en wij zijn minder jong geworden, ik heb een vraag van iemand uit de regio Utrecht om een keer te komen kijken als de "kust weer veilig is", zal ik je op de hoogte houden?

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hi Anne,

Is goed leuk en vast weer gezellig.

groet
Harald
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Harald,

Ik heb die "iemand" een PB-tje gestuurd, als hij het ook wil dan moet hij maar even contact met je opnemen.

Beste Jos,

Ik zie jou voorlopig nog niet in Países Baixos


Verder vandaag twee storingen:

lok 12 met de forum trein stond op een gegeven moment trein 38, bergtrein, op spoor 5 "op te duwen", controle leerde dat 12 naar spoor 3 had gemoeten, dat wissel 24 niet afbuigend was gekomen en dat bij handbediening ook niet deed, draadje omhoog getrokken en bleek "afgebroken" te zijn, een beetje raar, op die plaats komt "mijn hand nooit"........

ik zag lok 41 stoppen op een plek waar hij niet mag stoppen en hoorde nog wat andere wissels schakelen, gelijk gestopt en terugmeldscherm gecontroleerd, ja, er stonden een aantal melders te knipperen, komt een hele enkele keer voor, dan is het contact in het 6 polige stekkertje even niet goed, draden zitten daar in geklemd, dus wat aandrukken....

De boodschap van deze twee storingen is dat je altijd moet analyseren wat er gebeurd is en gebeurt en de boel moet corrigeren/herstellen, niet resetten en weer gaan rijden, dan gebeurt het weer.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Citaat van: Anne W op vrijdag 08 mei 2020, 22:27:57...Beste Jos,  Ik zie jou voorlopig nog niet in Países Baixos.....
Helemaal waar. Mijn camper staat voor de deur en ik denk dat de enige km's, die dit jaar gemaakt gaan worden, die naar de Portugese APK zijn.
Gelukkig zijn de stranden weer open gegaan. Wel met de beperking dat je er niet mag verblijven; dus het strand op, individueel sporten, wandelen, zwemmen en weer wegwezen. Voor mijn BMI weer goed dus want ik ga elke dag 1 km zwemmen, teruglopen en weer naar huis.
Ik sprak vandaag met de ligbanken verhuurder. Die was net klaar met opbouwen in mrt. Nu hoopt hij toch dat hij binnenkort weer kan verhuren.
Hier het bord wat bij de strandopgang staat.

Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Eerst een vraag: ik begin het moment te naderen dat ik weer een trein moet kiezen in mijn "wagonverlichting" project, dat zal de andere Zwitserse trein zijn met "Leichtstahl" rijtuigen, wat is het beste licht voor deze: wit = TL of warmwit?

Dan een opmerking die het bovenstaande kan gaan doorkruisen: vanmiddag na 5 minuten rijden schoot het terugmeldsysteem weer in de fout, dus ik moet serieus op zoek naar de oorzaak en dat kan wel eens flink wat tijd gaan kosten, vanmiddag had ik geen tijd, maar ik meen in een flits gezien te hebben dat een aantal actieve melders als blok naar "niet-actief" gingen en als blok weer actief werden, wat ik zou kunnen interpreteren als "de 5 volt voeding van het terugmeldsysteem valt weg en komt weer terug".

Eerst maar eens proberen om de fout gereproduceerd te krijgen, als dat niet makkelijk gaat, dan een partij rijwegen en treinen buiten dienst stellen zodat ik elke keer niet van 19 treinen de plaats moet checken/corrigeren.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
De bouwactiviteiten van de afgelopen tijd

Het plafond van de doorgang is gemaakt en een oplegbalkje voor de lichtstrip is ook vastgelijmd



Nog wat isolatie aan het plafond, de lichtstrip op zijn plaats en de gevel van de 1e verdieping ook bijna klaar



Het resultaat van de lichtstrip



Morgen die gevel van de 1e verdieping er in lijmen en dan op zoek naar de storing in het terugmeldsysteem.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hi Anne,

Ik ben geen zwitserse rijder maar zou voor de LED's gewoon wit gebruiken.
Zelf gebruik ik alleen witte maar kan ze altijd wat (geler) maken met potje lak.

groet
Harald
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Op z'n Amsterdams: "krijg nou de kolere" of in een ander dialect: "schiet mij maar in een kondoompje", ik heb de hele middag gereden om de fout in het terugmeldsysteem gereproduceerd te krijgen, maar nee hoor, alles perfect, heb ik wat gedaan?, niet echt behalve de kabel tussen de Raptor en de 1e meldeenheid wat netter neergelegd, wellicht is hij daardoor buiten een sterk wisselend magnetisch veld gekomen......

Wel ontdekt dat de test die ik al hele lange tijd aan het doen ben met de nieuwste wisselaandrijvingen van Märklin voor K-wissels, de 75491, voor één van de twee foutief is afgelopen, hij was al een keer gestopt met schakelen, toen heb ik de schakeltijd op 0,2 seconde gezet en begon hij weer te schakelen.

Maar vandaag zag ik dat hij niet meer schakelde, gedemonteerd, nog even met de draadjes geprobeerd, niet flitsend, schakelarmpjes gedemonteerd en de contacten met elkaar verbonden, schakeltijd weer op 0,1 seconde gezet, aandrijving weer gemonteerd, resultaat "flitsend".

Dus nee, Märklin heeft het probleem van de inbrandende schakelaars bij veelvuldig gebruik niet opgelost.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Mooi waardeloos dat die wissels nog niet betrouwbaar zijn. Zo dacht ik ook dat er iets mis ging met mijn terugmelders maar toen bleek dat een wissel gewoon niet schakelde...
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Fijn dat je  terugmelder-probleem is "opgelost" (het treed in ieder geval niet meer op).
Vwb de wisselaandrijvingen:
bij de C-wisselaandrijvingen heb ik op voorhand de eindschakelaars eruit gehaald=> het werkt tot nu toe probleemloos.
Bij 2 K-rails-kruiswissels (nieuw aangeschaft) heb ik de eindschakelaars laten zitten. Ze zouden verbeterd zijn toch.....
Bij allebei is een spoel defect geraakt; opgelost met een servo!

Hier loopt de bediening door een wattestaafje (met wat groen erover) en zit de servo in het huisje!
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Henk,

Ik heb geprobeerd te vinden wanneer ik de nieuwste uitvoering zonder "sleutelwerk" ben gaan gebruiken maar kan dat niet zo vinden, maar het is wel een hele lange tijd, deze wissel is de laatste wissel in de 5 wisselstraten het hoofdstation uit, dus schakelt veel.

De tweede testwissel heeft het minder druk en doet het nog steeds.

De voorziening is er in gemaakt om de spoelen te beschermen tegen continue bekrachtiging en doorbranden, dus nuttig, mijn advies is nu: bij goed te bereiken plaatsen, nieuwe aandrijvingen gewoon monteren, mochten ze alsnog in de fout gaan dan schakelarmpjes er uit en contacten doorverbinden, bij slecht te bereiken plaatsen: van nieuwe aandrijvingen de schakelarmpjes demonteren en ze monteren.

Overigens heb ik van andere forums begrepen dat andere merken ook problemen hebben met deze eindschakelaars, wat logisch is, als ik thuis een lamp aan doe dan zie ik ook een flitsje.

Beste Jos,

Ik snap iets niet: eindschakelaars laten zitten en toch spoelen doorgebrand, klinkt mij in de oren als: eindstand werd niet bereikt en de bekrachtiging stond op een te lange tijd.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Het gewone "werk":

de twee rangeerspoortjes zijn op lengte



bij de bouw heb ik nog wat isoleerwerk en gordijnwerk gedaan

verlichting: de passagiers zijn geplakt, bij deze opstelling hoeven de benen er niet afgeknipt te worden



de eerste test



de Märklin standaard sluitverlichting



de tweede test na plaatsing kap



de sluitverlichting, hier ben ik minder tevreden over, het kost al wat moeite om de twee draden uit het zicht te houden en nu zit hij nog scheef ook, eens kijken of ik de print vast kan lijmen in de kap, dan kan ik de draden ook netjes wegwerken.



Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Citaat van: Anne W op maandag 11 mei 2020, 22:58:04Beste Jos, Ik snap iets niet: eindschakelaars laten zitten en toch spoelen doorgebrand, klinkt mij in de oren als: eindstand werd niet bereikt en de bekrachtiging stond op een te lange tijd. Groet, Anne W
Bom dia,
Ja, ik begrijp het ook niet.
Maar de bekrachtigingstijd had ik niet verlengd. Maar al was deze verlengd naar bijv. 0.4 sec. Dan is hij altijd nog duidelijk korter als bij handbediening. Daar kan het gerust met een dikke vinger naar 1, 2, of nog langer oplopen.
Ik heb me daar ook niet verder druk over gemaakt, mede ook al omdat garantie-claimen in mijn geval niet erg praktisch is.
Dus servo's. Hier de andere, nog niet gecamoufleerd. Hij zit aan de zijkant van de baan en de aandrijving gaat ook hier door 2 wattestaafjes heen. De aandrijving die de wissel in gaat heb ik uit de kapotte wisselaandrijving "gedemonteerd"/ gesloopt.
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Nee, de sluitlichtenprint vast maken aan de kap is niet overdreven makkelijk, uitlijnen en er zitten ribbels op, dus de zaak omgekeerd: massa veer op achterste wielstel gezet en een draadje getrokken van voor naar achter en dus de voeding van de print in de bak gehouden, het resultaat:



de bouw: tussenrichel gemonteerd, gordijnen achter de ramen van de 1e verdieping gordijnen gehangen en op de 2e verdieping de kozijnen gezet



Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
De sluitlichten zien er inderdaad veel mooier uit Anne W  :thumbup:
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Weer even het verslag van de bouw bijwerken:

de gevel van de 1e verdieping geplaatst



diverse "aankledingen" geplaatst en gevel 2e verdieping in aanbouw



nog meer "aankledingen"



gevel 2e verdieping is geplaatst



in de tijd dat ik 3 jaar studeerde op cilinderdiameters van 90 cm, oververhitte stoom en 400 kW draaistroom, heb ik ook een facultatieve cursus elektronica gedaan, nu ben ik deze kennis, en de kennis opgedaan tijdens de bouw van de Edits centrale, booster en decoders, aan het uitbreiden met "SMD", het grootste probleem is het lezen van de opdrukken :D :D :D



Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Citaat van: Anne W op zondag 17 mei 2020, 11:23:10.........aan het uitbreiden met "SMD", het grootste probleem is het lezen van de opdrukken :D :D :D



Voor het lezen van de opdrukken gebruik ik een "optisch hulpmiddel"  8), of een normblad via het WWW. Vaak is er een hoekje uit, o.i.d.
Maar ik herken niet wat voor printje je in de afbeelding hebt. Het lijkt me een (wissel)decoder, maar waarom zijn er 5x3 aansluitingen? Ook mis ik dan 4 of 5 mosfets.
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Jos,

Ik heb inmiddels ontdekt dat ik foto's op de laptop ook als "loep" kan gebruiken, daardoor heb ik ontdekt dat er een "PIC" op zit, de 12F629 en dat kan verklaren waarom alle uitgangen het niet meer doen, dat hebben we op de club ook gehad met wisseldecoders van LDT, PIC kapot, adres kwijt en ook niet meer in te stellen.

Het is een 5211 van Viessmann, ik heb er een aantal al jaren onder mijn baan hangen en geen problemen, een forum collega heeft er 3 kapot en ik wil er dan eens naar kijken, ter lering ende vermaak.

Groet, Anne W