Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig was, gelukkig niet...

Gestart door Anne W zondag 02 december 2007, 14:21:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
De huizenbouw:

De eerste gevels zitten aan elkaar



De voorgevels in aanbouw



De eerste gevelhoek geïsoleerd en ramen "donker" gemaakt.



Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Productief dagje gehad:

bezig geweest met het hoofdstuk verzekeringen van banen/materieel tijdens tentoonstellingen

4 MSG banen aangeboden voor een tentoonstelling in het najaar

foto's van MSG spoor 0 baan per "we transfer" verzonden aan tentoonstelling in Duitsland

verjaardagskado-tje af wezen geven voor neefje die jarig is geweest

en ook nog wat aan de huizenbouw gedaan:

2e zijgevel is gemonteerd



kozijnen in 2e voorgevel gemonteerd



isolatie in hoek 2e zijgevel gemonteerd, ook maar niet zichtbaar het "glas" in de 2e zijgevel gemonteerd



Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Van de sneltrein "tegen de klok in" zitten de eters nu ook in het licht.







Huizenbouw, de onderste voorgevel is gemonteerd en de uitbouw van de 1e verdieping vordert, daarnaast nog e.e.a. geïsoleerd



Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Wat ben ik toch een stomme ezel, denken dat je om een simpel ja of nee kunt vragen op een simpele vraag, het was veel eenvoudiger om antwoorden te krijgen van alle Nederlandse scheepsbouwers als van zekere forumdeelnemers.

Maar terug naar waar het om gaat, de huizenbouw:

de bodem vastgemaakt en geïsoleerd, de vloer voor de uitbouw 1e verdieping geplaatst (later)



sierrichel op uitbouw 1e verdieping geplaatst, en ook de gordijnen van de 1e verdieping geplaatst.



Half uurtje gereden en geconcludeerd dat er iets niet goed zit in de stroomvoorziening van de restauratiewagon, het knippert een beetje, nog een wagon doen dan kan ik daarmee goed testen waar het zit.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Elcootje (+R en D) plaatsen ?

groet
Harald
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Harald,

Ik weet dat, ik gebruik de strips van Digikeijs dus ik heb er genoeg, maar ik probeer eerst de oorzaak te vinden, dit was nummer 6 en de eerste die knippert.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hi Anne,

Ik heb hier een stam rijtuigen waar de voorste ook knipperde (sleper zit achterop) voeding via stroomvoerende koppelingen. Knipperde ook daar deze net even te weinig spanning kreeg en daardoor niet goed functioneerde.
Ik kwam erachter door deze rechtstreeks aan de railspanning aan te sluiten en weg was het.
Met het sleper rijtuig erbij ook geen problemen maar met alle rijtuigen ertussen jahoor .... knipperen.

groet
Harald
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Harald,

Ik heb nu de eerste wagen van set 42750 opengemaakt en die is niet voorbereid voor schakelbare elektrische koppelingen, ik denk nu na over een draadje solderen aan het puntje van zo'n koppeling en die draad naar binnen voeren, maar dat is niet zo geweldig makkelijk of elke wagen te voorzien van een eigen sleper, ook ligt de massaveer los op het draaistel, moet ik vastlijmen.

Heb jij al wel eens zo'n wagen onder handen gehad?

Groet, Anne W

Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hi Anne,

Nee die heb ik niet onderhanden gehad maar ze lijken toch erg veel op alle andere rijtuigen ?
Ben benieuwd wat jij gaat vinden.

groet
Harald
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Huizenbouw:

uitbouw 1e verdieping op zijn plaats, de gevels van de 2e verdieping verder in aanbouw.



verlichting wagon:

geen "V" in het kortkoppelingsmecaniek voor opname van de koperen strips voor de verbinding tussen de koppeling en de wagon



de sleufjes voor het "op zijn plaats houden" van de massaveer zitten veel dieper, randjes van massaveer te kort, dus massaveer ligt los, maar kan niet weg, maar wel draaien.



dus massaveer vastgelijmd



Daarnaast ook bezig om een buurman/tv presentator te helpen met een digitaal familiealbum van ons dorp, zie http://herptsdigitaalfamiliealbum.nl/

Groet, Anne W

Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Anne

Dit soort bijdragen worden dus wél gewaardeerd ! :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Cees
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
 @citaat

Lieverkoekjes worden niet gebakken
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
 @citaat

Mijn goede daad van vandaag, zie http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=26&t=14074 , en dat zijn de lieverkoekjes die ik echt lekker vind, mensen helpen met een echt antwoord.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Verlichting wagon

de draad zit aan de koppeling gesoldeerd, een voorzichtig werkje want de soldering moet klein blijven, na het solderen de zijkanten en de niet-gesoldeerde kant even bijvijlen, zodat hij straks in de houder gaat.



de koppeling met draad zit in de houder, de draad is onder de as door het gat van het draaistel in gebracht



de sneltrein "met de klok mee" was het dichtste in de buurt om te gaan testen of de bewegingsvrijheid van draaistel goed is gebleven, eerst met alleen de wagon, later daar weer 3 wagons achter



het testtraject, een S-bocht met wissels



de meest erge tegengestelde stand van de wagons en de draaistellen.



De testen zijn in twee richtingen gedaan, eerst op stap 5 (van de 26) en later ook nog op volle snelheid, alles ging goed, maar dient na elke koppeling herhaald te worden en ook als de wagon verlichting helemaal klaar is.

Een meevallertje, de metalen plaat voor het gewicht is soldeerbaar, ik dacht dat dat niet zou gaan vanwege het galvaniseren, overigens komen deze wagons nog uit de tijd dat niet alles goedkoop moest,  deze plaatjes zijn gegalvaniseerd, het restauratie rijtuig (van latere datum) niet, die is dan ook een beetje roestig.



Dus de draadjes vanaf de koppelingen gaan naar de plaat en dan één voedings draadje, samen met de massadraad, door de wc naar de lichtstrip.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Huizenbouw, sierrand op de 1e verdiepingsgevel, 2e verdieping verder in aanbouw, achter de schermen isolatiewerkzaamheden



Verlichting wagon met aan het eind "het venijn zit in de details"

de tweede koppeling voorzien van een draad, ingeschoven en de draad naar boven gebracht



de wagon weer in de testtrein gezet, de spanning komt ook op de wagons na de in ombouw zijnde wagon, dus elektrisch o.k., proefgereden over de test wisselstraat, ook op volle snelheid, o.k.



de lichtstrip in de kap gezet, de draadjes aan de strip gezet, de wagon weer in de testtrein en de spanning er op gezet: o.k.



daarna de wagon weer los gemaakt, de kap er op gezet..........., maar nee, in het midden wilde hij er niet op, toen kwam "het venijn in de details": de kap is symmetrisch op één klein dingetje na: de nokken in het midden zijn niet even lang, als je goed op de foto kijkt dan zie je het.



eenvoudig oplossen is er niet bij, de massaveer zit vastgelijmd op het draaistel, dus ik kan die niet naar het andere draaistel brengen, de lichtstrip zit vast in de kap, kan ook niet meer los, omdat de strip ingekort is mis ik soldeerpadjes aan de "goede" kant

dus volgende keer alles merken, nu de draadjes via het plafond van de kap brengen naar de middelste soldeerpadjes van de lichtstrip, de lichtstrip is te delen in 2 stukken.

Groet, Anne W



Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
De verlichting van de 3e wagon van de sneltrein "tegen de klok in" is nu ook klaar, maar had nogal wat voeten in de aarde waardoor ik weer wat geleerd heb

De voeding naar de nieuwe plaats op de strip



De test, het werkt, ook het licht in de wagon erachter



Het resultaat in "daglicht"



Hierna de wagon weer in zijn eigen trein geplaatst, het resultaat op het paradebaanvak in de schemering



Het resultaat op het paradebaanvak in het donker



Maar ik was er nog niet, het knipperde in alle twee, de restauratie en in de wagon daarachter, omdat ik wist dat de wagon "daarachter" goed was, de restauratie er tussen uit gehaald en de wagon "daarachter" aan de eerste wagon gekoppeld, resultaat de wagon "daarachter" knipperde nog, dus de verbinding uit de 1e wagon was niet goed, opgelost

Restauratie er weer tussen gezet, knippert niet meer, maar wagon "daarachter" wel, de de verbinding uit de restauratie was dus ook niet goed, opgelost, bij de laatste test knipperde het niet meer, behalve een heel klein beetje in de 1e wagon, wielen zijn vuil zag ik, een poosje in de wasbenzine leggen.

Maar wat heb ik nu geleerd:



Dit zijn onderdelen uit de sets 72020 of 72021 scheidbare stroomvoerende kortkoppeling, het zijn de stripjes die de beweegbare verbinding maken tussen de koppelinghouder en de wagon

In de koppelinghouder moet het 3e pootje ingestoken worden en hij moet goed op zijn plaats zitten, waardoor de twee andere poten wat tegen een messing vlakje drukken en zo de spanning al bewegend in de wagon brengen.

Als het 3e pootje ingebracht is dan kun je de koppeling zelf insteken, als je e.e.a. goed gedaan hebt dan gaat de koppeling er goed in, heb je het niet goed gedaan gaat het wat zwaar en duw je het 3e pootje weer naar buiten.

Hierdoor zijn de diverse hoeken in de stripjes niet meer correct en moet je heel lang pielen om het weer goed te krijgen zodat de twee andere poten tegen het messing plaatje drukken, dat geduld had ik niet, dus heb ik draadjes aan de koppelingen gesoldeerd.

Dus voortaan "check, check, dubbel check" of het stripje goed in de koppelinghouder zit, is moeilijk te zien, maar als de twee "andere pootjes" wat omhoog staan dan zit het goed.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Dank jullie wel voor de waarderingen, het is van/bij mij overigens dezelfde kennis/ervaring die elders niet gewaardeerd wordt.

Nu de ontdekkingsreis in "wagonverlichtingsland" achter de rug is, kan ik verder met de huizenbouw en in korte periodes elke keer een stukje verder met de verlichting van wagon no. 4.

De gevel van de 2e verdieping is gemonteerd en de ramen zijn voorzien van gordijnen



Van binnen is het nodige geïsoleerd, met die uitbouw is dat altijd een beetje lastig, een lichtlekje is er zo, dus vaak controleren, en je kunt er zeker van zijn dat als je dat met een klein ledlampje doet en je ziet dan geen echte lekken, dat het goed is.



Overigens ben ik mijn fietsafstanden/uithoudingsvermogen nu aan het opvoeren, want het wordt en blijft mooi weer, morgen even naar Vught om een kaart voor een demente dame af te geven en dan onder de Drunense duinen langs naar Waalwijk voor een Prit stift, die is op en er moet nog meer isolatie in.

Groet, Anne W

Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Bericht van gisteren, maar ik had andere bezigheden op het forum:

de dakdelen van het huis geschilderd, tijdens dat werk de treinen laten rijden en potverdriedubbeltjes, flakkert de verlichting in de 1e wagon weer, wielstellen gedemonteerd en de assen bewerkt met een zeer fijn schuurpapiertje zodat het koper of messing te voorschijn kwam, wielstellen weer gemonteerd en de 1e wagon rijdt ook weer flikker vrij.

de uitbouw op de 2e verdieping gemonteerd, moest de gevel wat uitbuigen om hem netjes tegen de gevel en op de sierrand te krijgen.



Het werd geen fietstocht naar Waalwijk voor de Prit stift, maar via het noorden, langs de Maas, terug, wel 47 km, ik heb nog spierpijn.

Bericht van vandaag:

begonnen met de verlichting in de 4e wagon van de sneltrein "tegen de klok in", massaveer gelijmd, 24 poppetjes gelijmd, simpele dingen die van Digikeijs, maar je ziet er ook weinig van en 1 koppeling van een draadje voorzien

de bouw, de uitbouw blijft zonder de uitbuiging goed op zijn plaats zitten.



Vandaag naar Waalwijk gefietst voor de Prit stift, koop ik ook gewoon bij mijn treinen "boer", ze merken wel dat het drukker is omdat mensen niet of thuis werken en dan even een frisse neus halen door een ritje naar de winkel.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
@citaat

Is flikkeren een samenvoeging van flakkeren en knipperen?  O:-D
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
 @citaat

Die "vervoeging" heb ik niet geleerd op school, maar google (ook niet geleerd daar) maar eens op flikkerende lampen :D

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
 @citaat Dan krijg je Gerard Joling die aan het lichtknopje zit? >:-D
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Voor mijn baan heb ik Gerard niet nodig, als straks alle passagierswagons verlicht zijn dan is het vanzelf "lichtorgelfestival" door tunnel in - tunnel uit rijden :-)

Vandaag aan de bouw een groen koperen afdak toegevoegd, en de dakuitbouwen en dakkapellen voorzien van kozijnen en glas, bij de verlichting de 2e koppeling voorzien van een draadje, alle draadjes en een draadje voor naar boven aan de ijzeren bodemplaat gesoldeerd, interieur weer geplaatst.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
De bouw: het genoemde groene afdak en sierranden



De binnenkant afgeïsooleerd, nog even checken en dan het plafond er in gaan maken.



De verlichting van de 4e wagon:

het werkt



op het paradebaanvak







Morgen de spullen voor de 5e wagon halen, moet toch elke dag een beetje fietsen (vandaag 37 km)

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
De huizenbouw, lichtisolatie gecontroleerd (in de kelder) goedgekeurd, gevel van de grote "dakkapel" geplaatst en de lichtisolatie "fundamenten".



de lichtisolatie fundamenten omgebogen en gelijmd



de ramen op zolder voorzien van gordijnen en lichtisolatie compleet gemaakt



Nog even een controle, meestal zitten er wat lichtlekjes en dan kan het dak erop.

Wagonverlichting, begonnen met de 5e wagon, maar de 4e wagon geeft wat problemen, ontspoort op één plaats, het lijkt er een beetje op dat ik in het verleden iets te veel "bijgevijld" heb aan het kortkoppelingsmechaniek"

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Citaat van: Anne W op zaterdag 11 april 2020, 23:39:36........ maar de 4e wagon geeft wat problemen, ontspoort op één plaats, het lijkt er een beetje op dat ik in het verleden iets te veel "bijgevijld" heb aan het kortkoppelingsmechaniek" 
Groet, Anne W
Zelf had ik ook plotseling een plek waar mijn TEE RAm ontspoorde. In de spiraal van het bovenste schaduwstation. Op de foto links.
Zowel trekkend als duwend. Door een blokverbod kon deze trein blijven rijden.
Een maand later, op een avond, dat blokverbod eruit gehaald en zie..... geen ontsporingen meer.
Mijn verdenking ging toen naar de zonkracht. Na 4 uur ligt dat deel in de middagzon. Ik had  nog platen om een achtergrond te maken en die heb ik toen geplaatst.


Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Jos,

Zou natuurlijk best kunnen, ik denk dat het bij mij ligt aan deze serie wagons, één van de vroegere series met kortkoppelingen, de ruimte tussen draaistelframe en de "kont" van de kortkoppeling is wat weinig, zeker nu ik er ook nog een draadje aangefrutseld heb, ik heb mijn "dremeltje" uit de voorraad gehaald en ga de draaistellen wat bijslijpen.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Vandaag de hele dag bezig geweest om de sneltrein "tegen de klok in", wagons set 42750, goed rijdend te krijgen, op een gegeven moment vroeg ik me af waarom ik in het verleden Fleischmann kortkoppelingen gebruikt had, het antwoord kwam na verloop van tijd: die zijn iets langer.

Eén heel groot ding was dat de wagons met de Märklin kortkoppelingen heel slecht koppelden, nu analyserend, kwam ik tot de conclusie dat de overgangs-huiven tegen elkaar zaten voordat de koppelingen koppelden en dat kwam weer door het feit dat Märklin in deze wagons te veel ruimte in het kortkoppelings mechaniek heeft gemaakt, waardoor de koppelingen te veel in de richting van de wagons gaan bij het koppelen, tijdens het rijden "zat er ook wel eens wat in de weg"

Oplossing: de overgangs-huiven wat ingekort, omdat het draadje aan de koper punt van de kortkoppelingen ook wat meer uitsteekt, ook de draaistelframes wat "aangepast" om meer ruimte te hebben.

De eerste wagon (niet uit de set) achter de lok liep er bij twee bepaalde wissels nog wel eens uit, sleper liep voorop, wagon omgedraaid, toen was het probleem over, maar ja, een 1e generatie elektrisch geleidende kortkoppeling koppelt ook niet lekker met een 2e generatie, dus twee kortkoppelingen vernieuwd.

Nu rijdt de 5e wagon, elektrisch klaar, maar nog zonder interieur en bak, mee in de trein, woensdag weet ik of alles echt goed werkt, het was wel een hele exercitie, zo nu en dan heb ik gedacht: "mooie vulling voor het rangeerterrein straks".

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Aanhouder wint!!!  :) :thumbup:
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Citaat van: Anne W op maandag 13 april 2020, 21:59:11
(...) toen was het probleem over, maar ja, een 1e generatie elektrisch geleidende kortkoppeling koppelt ook niet lekker met een 2e generatie, dus twee kortkoppelingen vernieuwd. (...)

Wat is het verschil tussen deze twee versies?

Koen
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Koen,

De haak is zichtbaar anders, de huidige haak is gelijk aan de haak van de normale kortkoppeling of er voor de rest verschillen zijn weet ik niet.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hi Anne,

"Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet..."
Nee je bent ook met korte, langere koppelingen bezig .....  >:-D

groet
Harald
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Harald,

Je zou denken dat ik de titel maar eens moet wijzigen nu Marco overleden is en ik dus geen testwerk meer kan doen, de laatste negatieve opmerkingen konden niet meer door zijn brein verwerkt worden, maar zo lang de familie nog niets beslist heeft wijzig ik maar even niets, je weet nooit wat er gebeurt, zeker niet in dit rare modelspoorwereldje. >:-D

Vandaag nog een poos gereden, de passagiers ingeplakt en de lok een 40 uren beurt gegeven, alles gaat goed nu, behalve dat er in een bepaald (modelspoor, dus te kort) blok een remweg niet goed meer is en niemand weet hoe lang Raptor er over "meent te moeten doen" (het is net een mens) om die remweg weer te leren, nu moet ik even opletten want de staart van de trein is net niet ver genoeg binnen het blok.

Hierna nog één wagon van deze serie, dan komen er weer modernere wagons, voorbereid voor de verlichting.

Groet, Anne W

Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Ook nog wat aan de bouw gedaan

de onderste delen van het dak geplaatst.





de dakkapellen in de lijmklemmen



Boven tijdens het rijden de laatste deeltjes, nokvorsten, regenpijpen en schoorstenen zitten schilderen.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Anne,

ik ben een hele slechte slaper en dan ook nog eens de ophokplicht er bij, dus genoeg tijd om de diverse topics te lezen.
Afgelopen dagen die van jou doorgeworsteld, hoewel worstelen wat negatief klinkt in deze context hetgeen zeker niet de bedoeling is en ook zeker niet op jouw topic kan slaan.

Ik heb met plezier gelezen over het wel en wee van Raptor, over de bouw en verbouw van je baan. Telkens als ik weer een voor mij nieuw topic doorlees, verwonder ik mij er over dat zoveel modelbouwers zo erg creatief zijn. Er zitten gewoon ware kunstenaars bij.

Jouw baan is ook een mooie baan, echt genieten om er over te lezen en e.e.a. te bekijken. Top 👍🏼👌🏼

Ik heb voor mijzelf een verzameling links die verwijzen naar topics die ik wil blijven volgens. De link naar jouw topic komt daar ook bij.
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Michel,

Heel goed, dank je wel, ik denk dat er hier en daar wel wat "bruikbaars" voor je tussen staat.

Verder: verlichting in sneltrein "tegen de klok in": draden aan de strip gesoldeerd en in wagon geplakt, het werkt, proefrijden ook goed, pff, alleen achteruitrijden met deze wagons gaat niet door een bocht, de ruimte in het kortkoppeling mechaniek is zo groot dat de buffers in elkaar haken omdat de wagons te dicht bij elkaar komen.

Net toen ik foto's wilde gaan maken weigerde de kruiswissel in "Darligen" dienst, doet hij een enkel keertje, maar hij schakelt maar 1 maal per kwartier als één van de twee bergtreinen van boven komt, nu reed de sneltrein "met de klok mee" het verkeerde spoor op, gelukkig geen tegenligger en kwam tot stilstand op een wissel waarvan de strijkregel kapot is, de wissel wordt alleen maar "uit" gereden...

De foto's komen dus nog.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
De beloofde foto's, achtereenvolgens in het daglicht, schemering, nagenoeg donker en alleen bijna de wagon, het is de wagon net voor de brug









Op het andere spoor staat de SVT 04 te wachten voor het rode sein, logisch want ik heb alles stil gezet voor de foto's.

Het volgende project is een kleine strip in de bagagewagen en de sluitlichten van Esu (en natuurlijk de huizenbouw)

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
De huizenbouw: de onderste daken met de dakkapellen





Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
De huizenbouw: inmiddels zit het bovendak er ook op





Nog wat schoorstenen, muurafdekkingen en regenpijpen

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Huizenbouw, bouw no. 3 is klaar





Op de in gedachten zijnde plek in de stad:





Bouw no. 4 is geschilderd



Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Wilde beginnen met de verlichting incl. sluitverlichting van de bagagewagen, maar....... geen sluitlichtarmaturen in deze wagon



Vraagje gesteld in het ombouw hoofdstuk en snel kwam het antwoord: deze wagons van voor de oorlog hadden losse sluitlichten en die zijn weer te koop bij Viessmann en Tams.

Dus ik ben maar begonnen met de bagagewagen van de andere modernere sneltrein, donderdag even kijken of mijn winkel ze heeft, zo niet bestellen en beginnen met de verlichting in de TEE Bavaria (nee, Haradigi, ook daar geen tafelverlichting), het is een supersneltrein die nergens stopt, dus zonde van de moeite.

Twee andere niet modelspoor "dingen":

de afgelopen twee dagen de loopvlonder langs onze vijver vernieuwd, dat viel me niet mee, ik word echt flink "minder jong", met nog wat bijkomende kwaaltjes

altijd een imposant gezicht, een reiger die van het speciaal zo gemaakte nauwe "vliegveld", onze tuin, opstijgt, we zien dat elk voorjaar een paar keer gebeuren, daarna zijn de vissen een paar dagen "zoek", onterecht want de reiger kan er niet bij, maar die vissen zien hem wel.

Groet, Anne W

Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
De Viessmann 5069 sluitarmaturen zijn in bestelling, dus begin ik nu met de TEE "Bavaria"

Maar eerst het resultaat met de bagagewagen van de sneltrein "met de klok mee": ik heb er een halve strip ledjes ingezet, ter plaatse van de sluitlichten twee gaatjes geboord en daar de Esu 50705 Schlusslichten ingezet, de sterkte van de strip wat verlaagd



alles werkt, dus dichtgemaakt



op het paradebaanvak met schemer/in donker (donker valt nu niet mee)



de hele trein



Het resultaat is niet helemaal naar de zin, de verlichting mag wat meer en de sluitledjes schijnen wat "naar binnen", dus daar moet ik nog wat aan doen

Mocht iemand zich afvragen wat de rode ledjes doen onder de trein:

de 4 horizontale:  er staat spanning op de 4 secties waarin de baan verdeeld is

de 4 in een vierkant: er is een trein te laat, klopt, ik heb deze trein tijdens automatisch bedrijf op handbediening genomen en stil gezet, dus de trein heeft de rijweg M25>M20 (is paradebaanvak) nog niet afgelegd, dat vindt de Raptor een fout (terecht), na het foto maken heb ik de handregelaar op vol gezet en daarna ben ik uit handbediening gegaan, het automatische bedrijf is dan weer de "baas".

Groet, Anne W

Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Ik begrijp dat de Raptor een extra signaal uitstuurt al er een trein verlaat is.
Citeerde 4 in een vierkant: er is een trein te laat, klopt, .......dat vindt de Raptor een fout (terecht),
Hoe zit dat?
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Jos,

Module 043 Maximale verlaattijd + extra verlaatdisplay, hierin vul je voor elke rijweg in hoe lang je langzaamste trein over die rijweg mag doen, doet er één het nog langzamer ("stroomstoring" b.v.) dan zal er een mededeling komen in het display dat die en die trein te laat is in rijweg X>Y.

De 4 ledjes zitten aangesloten op een schakeldecoder (bij mij Viessmann 5213) die bediend wordt door module 063 Externe verlaat- en aankomstsignaal aansluiten.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Ik zal beide modules eens activeren, de beschrijving lezen en eens kijken hoe het er uit ziet.
Wel een korte eerste vraag, "bewaak" je steeds dezelfde rijwegen?
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Jos,

Als ik me goed herinner moet je alle rijwegen van een "tijd" voorzien, het kan ook zijn dat er een standaard tijd staat, die natuurlijk voor een lange rijweg te kort zal zijn en voor een korte rijweg te lang en soms wel goed, het is al wat jaren geleden dat ik dit moest testen voor Marco.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Standaard tijd is 150 seconden.
Ik heb aan die tijden nog nooit wat veranderd.
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Dan zijn al je rijwegen "korter" als 150 seconden......, dus je had 043 al geactiveerd?

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Neen.gelezen in de manual! :) :)
Maar ik zal zo 43 eens activeren.
43 geactiveerd: deze geeft een extra regel met een opgave van treinen die (eventueel) te laat zijn.
Max. verlaattijd 150 sec was bij mij al zichtbaar, maar ik had er nog niets mee gedaan.
Maar eigenlijk is mijn vraag waar wordt bepaald welk ledje gaat branden. Dat dit technisch door een schakeldecoder kan begrijp ik.
Kun je meerdere rijwegen op 1 decoder zetten?
Ik heb 63 ook geactiveerd, komen de regels bij: OPTREDEN VERLAATMELDING.
Daar kan ik een rijweg invoeren, maar ik krijg dan de melding dat het alleen maar mogelijk is bij uitgeschakelde rijweg!
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Ben ik juist met de aanname, dat als een trein niet binnen de tijd aankomt, dat dan de vervolgrijwegen worden vrijgegeven voor andere treinen.
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Jos,

Als de vervolgrijweg al ingesteld is niet, denk ik, als hij nog niet ingesteld is, dan wel, is zeker, tenzij je aan het spelen bent met "prioriteiten".

Extra alarm (kan natuurlijk ook middels een relais, een zwaailicht of een sirene zijn), je moet inderdaad een rijweg met een bepaalde naam maken, en niet inschakelen, in die rijweg zet je een wissel met het decodernummer van je schakeldecoder en achter je schakeldecoders hang je je "alarmmiddel".

Ken je de uitgebreide handleiding die één van onze collega's gemaakt heeft?

Groet, Anne W