Ik zeg altijd dat de bedrading onder mijn baan niet al te gestructureerd hoeft te "hangen", want de tafels bewegen niet, trillen niet en het geheel hangt in een redelijk droge omgeving.
Sinds augustus heb ik wat problemen met de accu van mijn elektrische fiets, een Gazelle Fuente Light, voorwielmotor en "gouden" accu, e.e.a. is van Panasonic geloof ik, het spul is bijna 5 jaar oud en er staat meer dan 13.000 kilometer op, maar over het algemeen alleen maar gebruikt in de lichtste ondersteuning, anders kan ik net zo goed gelijk een scootmobiel kopen......
Dat de capaciteit terug loopt heb ik gemerkt, kon ik vroeger meer dan 100 kilometer op een lading, dan is dat nu een 70 kilometer, maar sinds augustus wilde de accu soms ook niet opladen.
Eerst dacht ik dat het aan het (waardeloze) stekkertje van de lader lag, want met wat gerommel dan deed hij het wel weer, maar gisteren kreeg ik hem met geen mogelijkheid aan het laden, natuurlijk ook niet met een andere lader.
Dus vandaag, na een kleine studie via "our best friend" de achterkant van de accu open gemaakt:
de schroeven zaten niet overdreven strak vast, dus twijfel ik over de afdichting, een zwak punt bij de fabrikant, ik ben ook met een tweede display bezig, want die stopte er ook mee door vocht, de 2e display vertoont nu ook condens op de binnenkant van het kijkvenster.
binnen in ontdekte ik een...........piepkleine stekkerverbinding zonder klemmen om de boel verbonden te houden, het is een stekkertje met een steek van 1,25 mm en 10 contacten, een echt dingetje voor in een droge, stationaire en niet trillende omgeving, maar niet voor in een fiets.
bij het openmaken was de stekker los, de draden zaten vastgeplakt in één of andere "mastiek", ik heb ze een stukje losgetrokken zodat ik met mijn vingers bij de stekkerverbinding kon, ik heb de stekker weer op zijn plaats gedaan, de boel weer dicht gemaakt en zie daar, de accu begon weer op te laden.
Mijn conclusie is dan ook dat of het stekkertje al los zat of dat er corrosie op was getreden, zodat de "meet" accuspanning niet op de bestemde plek kwam.
Mijn aanbeveling aan fiets fabrikanten is dan ook om dit soort elektrische/elektronische dingen niet door een echte elektronica fabrikant te laten maken, wat dat betreft denk ik dat de huidige marktleider in elektrische fietsenbusiness (Bosch) een wat betere uitgangspositie heeft.
Tot zo ver deze zijweg met een link naar mijn manier van het bedraden van mijn baan.
Groet, Anne W