Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig was, gelukkig niet...

Gestart door Anne W zondag 02 december 2007, 14:21:44

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hi Anne,

Ja ja met regen kan je (buiten in de tuin) goed weatheren .....   >:-D
Goede Pasen.

groet
Harald
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
 @citaat

Ja, ja en mocht de huidige woestijnvorming omdraaien in een natte moesson van een dikke maand dan wordt er flink doorgebouwd, heb nog 2 woonhuis bouwpakketten liggen en in Waalwijk liggen er nog veeeeeel meer.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Vanmiddag even de tijd gehad om het nieuwe stuurstandrijtuig te fotograferen en te testen

In het Station Darligen







In het Station St. Niklaus



De test, twee krokodillenbekjes op de wielen en digitale spanning er op



Maar nee, geen resultaten, van alles geprobeerd, o.a. alleen DCC, dcc 14 staps, dcc 28 staps, maar geen sjoege in de lampjes, daarna het systeem weer op DCC/Motorola en gaan meten:

spanning op de wielen waar de klemmen op zitten, o.k.

geen spanning op de andere wielen, er zitten wel van die slepertjes tegen de wielen

toen de spanning over de slepertjes gemeten, waarbij je natuurlijk de slepertjes wat aandrukt: jawel hoor spanning en licht, maar niet lang, zodra ik de meetpennen er af haalde was de spanning weg.

Conclusie, er zit een coating op de wieltjes en/of slepers, niet zo handig vindt deze (3-rail) modelspoorder.

Ik heb een beetje met de wieltjes gedraad en vond een stand die "spanning leverde", toen de werking van de verlichting getest: o.k.





Het vervolg, de wagon gaat even rijden in de goederentrein achter de BR 64, zodat de slepers/wielen wat "in kunnen lopen", daarna kan ik de wagon goedkeuren, hem openmaken en e.e.a. gaan wijzigen, waarbij de garantie gelijk vervalt.....

Groet, Anne W

Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hi Anne,

Leuk karretje, zo eentje , alleen een groene, die komt hier ook nog eens.

groet
Harald
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hallo Anne,

Citaat van: Anne W op maandag 22 april 2019, 23:14:04
Conclusie, er zit een coating op de wieltjes en/of slepers, niet zo handig vindt deze (3-rail) modelspoorder.

Ik heb een beetje met de wieltjes gedraad en vond een stand die "spanning leverde", toen de werking van de verlichting getest: o.k.

Dat is apart. Ik heb dezelfde stuurstand alleen dan in de groene versie. Deze functioneerde zo uit de doos zonder problemen. Denk namelijk niet dat er een coating op zit, misschien iets vuiligheid van de productie. Als je aangeeft dat je de slepers moet aandrukken om goed contact te hebben dan zal je ze iets moeten bijbuigen om iets meer druk op de wielen te maken / krijgen. Mogelijk kunnen ze iets te veel schuiven in de aspotten.

Groet Ronald.
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
 @citaat

Beste Ronald,

Ik denk dat jij een groene Fleischmann hebt, ik een rode Roco, ik weet niet hoe de productie geregeld is, wellicht heeft Roco een iets andere procedure t.a.v. het schoonmaken van de wielen.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Ik zit even met wat vraagtekens over dit stuurstand rijtuig.
Volgens mij is het nu een 2-rail uitvoering.
Wordt die dan nog omgebouwd naar 3-rail met een sleper? of komt de spanning van "elders"?
Komt er dan nog een decoder in voor vooruit/achteruit rijden?
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
 @citaat / Anne: Maakt niets uit. Het zijn dezelfde mallen. De rode versie is al een keer eerder uitgebracht door Fleischmann als "sonder"-editie / beperkte oplage. Je kan het ook zien aan de handleiding die geeft nog onder andere artikelnummers van fleischmann aan bij de "reserve" of vervang onderdelen.

Citaat van: joske3 op dinsdag 23 april 2019, 13:38:07
Komt er dan nog een decoder in voor vooruit/achteruit rijden?

Er zit een decoder in. Deze is standaard ingebouwd. Het is een 2-rail uitvoering. Anne mag aan het prutsen met een sleper om er een 3railer van te te maken.

Groet Ronald.
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Jos,

Ik heb nu een paar 3-rail wielen in bestelling, want Roco kent niet de Fleischmann onderdeelnummers......, als de stroomafname goed werkt dan gaat de wagon open en maak ik de stroomtoevoer los van de decoder en soldeer die draden aan de stroomafvoer zodat beide wielstellen geheel aan massa liggen.

Er gaat een stroomvoerende koppeling in de koppelinghouder met een draadje naar de stroomtoevoer op de decoder, dan één van de voorgaande Märklin wagons voorzien van een slepertje en ook een stroom voerende koppeling en klaar is Anne

Beste Ronald,

Ik had het over het reinigen van de wielen na de productie, de wieltjes worden bewerkt in een (automatische) draaibank (je), daar kom wel iets van olie bij kijken, wat er af moet (denk ik allemaal....)

De wagon zit inmiddels achter de stoptrein "tegen de klok in" met lok 23, daar gaat hij een uurtje mee rijden en dan ga ik weer kijken of ik nu wel continu spanning op de decoder krijg.





Dan is er ook nog wat bouwactiviteit bij de Goethestrasse A, de tweede zijgevel zit eraan



Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Nadat de Roco stuurstand een uurtje achter de stoptrein "tegen de klok in" heeft meegereden en ik één van de 4 slepertjes op de goede plaats had gebracht, deed de verlichting het en is de wagon goedgekeurd, nu proberen hem te openen.....

Goethestrasse A:

lichtisolatie aangebracht.



gordijnen aangebracht





Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
De stuurstandwagon is open, opbouw scheiden van de bodem volgens de gebruiksaanwijzing en het dak van de opbouw naar eigen inzicht.



Wat ik zag vond ik niet erg "hoogkwalitatief":

de strips waaraan de slepertjes tegen de wielen zitten zijn van heel erg slap metaal gemaakt, één van de slepertjes zat ook voor het wiel i.p.v. er achter.

in het midden van de strips zitten twee stripjes waarvan ik de bedoeling niet weet en snap, één ervan bleek helemaal opengevouwen te zijn

de wagon heeft in het midden aan beide zijden een smal raam van melkglas, wat duidt op de aanwezigheid van een toilet, in het interieur is slechts één toilethok gemaakt, aan de andere kant zit gewoon een bank, waar de mensen dus tegen het melkglas aankijken.

op het dak moet je een pijpje zetten waarvan ik vermoed dat het een toiletontluchting, maar het is er maar één en dit zit boven de b.g. bank...





Kortom, ik ben (weer) niet onder de indruk van dit product van Roco.

Ik ga proberen de strips wat te verstijven, verder denk ik dat het technisch wel lukt, kortkoppeling met draadje er in, gaatje in bodem boren en draadje aan rode draad decoder en de zwarte draad van de decoder aan de strips.

Goethestrasse A, de achtergevel nadert zijn voltooiing



Groet, Anne W

Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Vandaag waren de 3-rail wielsets voor de stuurstandwagon binnen, even bezig geweest met een Märklin geleidende kortkoppeling in de houder te plaatsen, ik maakte daarbij een gedachtefout: bij Roco gaan die van Märklin er niet makkelijk in, bij deze wagon wel........maar het is dan ook geen Roco, maar een Fleischmann.

Vanmiddag ook naar het ziekenhuis geweest, een niet onknappe, van origine Spaanse, Arts-Assistent vertelde me dat er geen bloedlekkage is tussen "voedselinlaat" en "voedseluitlaat" en dat wij dus uitgesproken waren, aan de ene kant heel goed, aan de andere kant wel wat jammer.

Eind van de maand nog even op consult bij een ook niet onknappe, van origine Marokkaanse Specialist en dan hoop ik eigenlijk nog maar heel weinig, 3 keer per jaar (reuma en hart) of zo, in het ziekenhuis te komen.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
 @citaat Je bent duidelijk niet alléén met Raptor bezig...
Mijn medische besognes vent ik niet uit op dit forum. ;)
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Wim,

Mijn commentaar: zie mijn avatar.

Vandaag een heel stuk opgeschoten met de ombouw van de stuurstandwagon, maar niet ver genoeg voor foto's, en er ging ook nog een draadje los van een print, de soldeerbout was al koud en het eten stond al op het gas.......

Ik ben wel twee keer het stukje verenstaal kwijt geweest waarmee de kortkoppeling "afgeveerd" is, zoek maar eens een stukje draad met een diameter van 0,1 mm........

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
De ombouw van de stuurstandwagon in foto´s:

De twee strips met dwarsstrips verstevigd, is gelijk de dwarsverbinding, de voedingsdraad naar binnen gebracht



De Märklin geleidende koppeling in de houder, de draad er aan gesoldeerd, gaatje geboord en draadje naar binnen, daarna wielen omgewisseld voor 3-rail wielen



De wagon van binnen met de figuren



De draden op hun plaats



De testopstelling, één klem op de koppeling en de andere op een wiel





De binnenverlichting aan, de cabine verlichting uit, let op de duisternis in de wc



De binnenverlichting uit, de cabine verlichting aan



De frontverlichting, vooruit rijdend



De frontverlichting achteruit rijdend



De binnenverlichting aan, van de andere kant gezien, let op het verlichte wc raam, want er is geen wc hok



Het programma is nu als volgt: decoder programmeren op adres 25, de wagon plaatsen als stuurstand in één van de twee berg/hoofdspoor treinen, kijken of de rijrichtingen van lok en wagon correct zijn, zo nodig wijzigen, de goederen trein tegen de klok in plaatsen achter de E41, de vrijgekomen BR 64 voorzien van geleidende koppeling en invoeren in het berg traject, trein berg 1 uit dienst nemen, BR 64 in dienst nemen en stuurstand om programmeren naar adres 64

De ombouw is te doen, maar voor mij met mijn ietewat dikkere en reumatische vingertjes niet makkelijk, dus het ligt niet in mijn verwachting dat ik het nog een keer doe, ik houd mijn voorkeur voor de spullen van Tante M

Goethestrasse A

De achtergevel is klaar



De achtergevel is geplaatst tussen de zijgevels



Groet, Anne W

P.S., de lens van de camera is vuil
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
 @citaat
Schoonmaken Anne ....
Jammer dat ze daar in het donker moeten po..en  >:-D
Leuk gedaan die stuurstand.

groet
Harald
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
En aan de andere kant tegen geblindeerd glas aan kijken...

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Goethestrasse A, de binnenkant is geïsoleerd en aan de voorkant zit de eerste "rand" met vloer voor de uitbouw er op.



Stuurstandwagon:

vandaag de wagon en lok 25 meegenomen naar de MSG/Den Bosch (donderdag overdag is het "minder jonge mensen dag") en een paar testen gedaan en conclusies getrokken.

de decoder doet het ook op Motorola

adres verzet naar adres 25, de wagon achter lok 25 (mijn laatste met een aloude 6090X decoder) gehangen en het werkt, het knippert wat maar dat kan liggen aan de vuile testbaan.

de rijrichting staat ook goed, tenminste met een 6021 centrale, thuis even kijken of dat met de Raptor ook zo is.

me voorbereid op een verandering in CV29, CV 29 uitgelezen, staat op 6

kijkend in de gebruiksaanwijzing van de wagon, het getal 6 is op geen enkele wijze samen te stellen, als ik e.e.a. volg dan kom ik op 1.

kijkend in een Esu Lokpilot V4.0 gebruiksaanwijzing kan ik 6 wel samenstellen, 2 voor 28 DCC stappen en analoog bedrijf is 4

Het zou volgens de gebruiksaanwijzing een MX 685 zijn van Zimo zijn, gekeken maar dat wordt me allemaal niet duidelijk, ik ga voorlopig van de Lokpilot lijst uit als ik nog wat moet veranderen.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Anne W

Het ziet er weer goed uit dat huisje, ik kan je helaas niet helpen met je loc en wagon
Maar wens je er toch veel succes mee
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Thuis gekomen heb ik de stuurstand wagon opgenomen in de trein waar lok 25 mee rijdt en ik kwam iets tegen, de binnenverlichting (F1) ging, en bleef uit, na een stroomonderbreking.

Na lang nadenken ben ik tot de conclusie gekomen dat de decoder wel goed werkt op Motorola 14 stappen maar niet goed werkt op Motorola 27 stappen (dubbele stap vooruit en gelijk weer enkele stap terug), daar rijdt de aloude 6090X decoder wel op.

Omdat dit toch een proefopstellinkje is heb ik besloten dat de stuurstand wagon rijdt met een gesloten zitruimte, omdat de passagiers voldoende ruimte hebben in de "Silberling", t.z.t. komt de stuurstand wagon in een trein met de BR 64 en die heeft een Esu decoder met DCC, dan zal het probleem wel opgelost zijn.

Groet, Anne W

Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
De stuurstandwagon wordt nu getest in de rit van bergstation St. Niklaus via Darligen naar het hoofdstation en weer terug, het is een beetje een rare samenstelling geworden: stuurstandwagon-silberling-lok-silberling stuurstand, maar ik heb ook een ander doel: kijken waar de stroomafname  slecht is, dan knippert het licht hier en daar.

Foto 1, "met de elektrische zon aan"



Foto 2, zonder die zon



Foto 3, wachtend voor het inrijsein van Darligen



Foto 4, weer rijdend richting Darligen



Foto 5, dynamische foto, de trein heeft Darligen weer verlaten en is op weg omhoog naar St. Niklaus



Bij de binnenverlichting, staat op F1, van de stuurstandwagon is nog wat boven water gekomen, na een stroomgebrek gaat hij uit, maar na verloop van enige tijd gaat hij weer aan, maar dan wel als er een snelheidsstap verandering is (denk ik), wat ik eens even aan mijn vriend van Raptor moet vragen: wordt bij een snelheidsverandering ook de actieve functies meegestuurd?

Ik weet dat de ontwikkelaars van Raptor selectief met de herhalings opdrachten zijn omgegaan (des te minder herhalingen, des te meer capaciteit op de databus (de rails dus), daarbij staan de functies op een heel laag pitje want niet essentieel, maar ze meesturen met een veranderde snelheid klinkt me logisch in de oren.

Groet, Anne W

Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Citaat van: Anne W op zondag 12 mei 2019, 22:39:24
...
maar ze meesturen met een veranderde snelheid klinkt me logisch in de oren.

Groet, Anne W

Ik begrijp niet waarom het logisch is de functie standen nogmaals te versturen als de snelheid veranderd.
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
@citaat

Beste Maarten,

Ik ga dat eens even vragen (maar ook niet te veel storen, afgelopen zaterdag was hij in Den Bosch en daar heeft hij veel "huiswerk" meegekregen), ik kan volgen dat het licht uitgaat en blijft na een spanningsgebrek (geen goede decoder), maar ik kan niet zo goed volgen waarom de decoder weer actief wordt, behalve als hij een herhalingsopdracht krijgt.

Als de lok tot stilstand is gekomen met het licht uit, dan blijft het licht ook uit, dus in mijn redenering klopt dat, er is geen snelheidsverandering, maar het kan ook zijn dat de Raptor herhalingen op tijdsintervallen stuurt als hij een snelheidsstap heeft die groter is als stap "nul".

Toen een bekende wissel-, sein-, schakel- en terugmeldfabrikant uit het zuid-westen eens riep dat de capaciteit van de DCC Data bus, is de rails, gelimiteerd is, ben ik daar ook eens over in discussie met Raptor gegaan, normaal bepaalt de centrale de frequentie van alle herhalingen, bij Raptor bepaalt de automatiseringssoftware dat mede, komt het uit om te herhalen of kan het beter een fractie van een seconde later omdat bijvoorbeeld het stoppen van een trein voor een rood sein belangrijker is, overigens was het westen (Raptor) het eens met het zuid-westen.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Vakanties voorbij, dus de hobby kan weer vooruit, echter voorlopig heb ik veel testwerk voor Raptor, de "tandem", blinde modelspoorcollega en de software ontwikkelaar hebben niet stil gezeten en nu moet ik hun werk controleren op de werking op een "normale" baan.

Ondertussen zijn de forum wagons binnen en opgenomen in de special "forum" trein, afgesloten door een wagon met "Märklin" VW bussen, maar voorafgegaan door een Piko lok.





Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Wens je veel suc6 en plezier Anne.

Mvg: Alex
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hi Anne,

Leuk dat je weer "terug" bent, was wel een erg lange vakantie maar gegund.  ;)

groet
Harald
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Ik heb je updates gemist Anne, leuk om weer wat te horen!
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Dank jullie wel, maar voorlopig zit ik nog niet in de bouwactiviteiten, voorlopig houd ik me bezig met o.a. de vraag waarom ik geregeld meldingen krijg als "stopmelding in blok M20 (6,15) voor lok 64 genegeerd"......, voorlopig heb ik aan de programmeur gevraagd om eens na te kijken of er nog wat in één of ander registertje is blijven hangen, nee het is geen onwillige melder, het gebeurt alleen maar met lok 64 en 71 (korte treinen) en alleen als er een lange trein voorgezeten heeft.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Vandaag twee keer een "dank je wel voor het testwerk":

onterechte stopmeldingen, gebeurt alleen na blokken met een hoofdletter S, dus proberen die weg te poetsen of te veranderen in een kleine s, dat ging niet (het lot van een programmeur, programmeer je wat, staat er ergens anders in die berg A4-tjes, dat die verandering niet mag), nieuwe testware gekregen, volgende week met die software stapje voor stapje testen of de meldingen wegblijven.

verschijnsel dat ook na een blok met een S, de aankomstmelding later komt als vroeger, en dus de trein die weer voor het blok met de S staat ook later vertrekt, dat was voor hem ook wat verbazingwekkend, moet nu eerst checken of de trein later vertrekt of dat het sein later op groen gaat.

Maar verder rijden de 19 treinen als vanouds, dus lang zal het testen niet meer duren.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Toen ik vele jaren geleden begon met automatiseren had ik op het eind van de S88 kabel een 5 polige din stekker zitten, die ging de oude Edits centrale in.

Toen ik iets minder lang geleden overschakelde van Edits/Trainbrain naar de Raptor heb ik aan een stukje kabel een 5 polige "vrouw" din stekker gezet en zo het S88 systeem met de Raptor verbonden, heeft alweer vele jaren goed gewerkt.

Vorige week kwam ik tijdens het rijden valse meldingen tegen, dit na het stofzuigen en het draaien van de tafel waar de Raptor op staat, verder onderzoek leverde op dat er in de stekkerverbinding een fout zat, soldering die niet goed meer was of zoiets.

Radicaal de stekkerverbinding er tussen uit gehaald en de aders in de beide kabels aan elkaar gesoldeerd en bedekt met krimpkous.

Radicaal omdat elke modelspoor automatisering sneuvelt met een slecht werkend terugmeld systeem

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
 @citaat
:thumbup:
Kom je a.s. zaterdag naar de open dag bij StOMM ?

groet
Harald
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
 @citaat Ben je bang dat er te weinig volk komt, Harald? :D
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Harald,

Ik heb mijn twijfels, vandaag de hele dag in de RAI geweest op een vakbeurs waar ikzelf vele jaren op "tentoonstelde", morgen de mensen van de MSG Baan "VerBrückt" op weg helpen naar Railhobby Bremen, vrijdag 3 jarig oomzeggertje te logeren, ik vrees dat ik zaterdag wat rust moet hebben......., ja, ja elke voordeel heb zijn nadeel, met pensioen zijn is het voordeel, relatief weinig meer kunnen "hebben" is het nadeel.

Groet, Anne W

Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Ach AnneW:
Niets doen is moeilijk te leren, maar als je het eenmaal doorhebt, ben je er de hele dag druk mee. :-) :-) :-)
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Nou oom Anne, als je je toch goed voelt, we zijn er met koffie en koek .....  ;)

groet
Harald
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste (oud-oom, tenminste als je in Adam en Eva gelooft) Harald,

Nee, dat gaat het niet worden, te weinig kunnen doen de afgelopen dagen, waardoor ik morgen e.e.a. moet doen, ook nog een familie reünie bij de Chinees, succes morgen.

Verder heb ik nu een fout die ik tijdens mijn testwerkzaamheden een enkele keer gezien had, in de laatste versie vaker gezien, waardoor ik de fout kon analyseren en documenteren, het probleem ligt nu weer bij de programmeur........

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Ik heb de fout nog wat duidelijker kunnen documenteren, bij Raptor wordt de bescherming tegen flankbotsingen o.a. gevormd door het bezet zijn van een wissel en daar gaat onder hele specifieke omstandigheden wat fout, zodat er flankbotsing kan optreden, dus hoop ik dat de programmeur in de doos dubbelzijdig bedrukt A4-tjes aan programmatuur de juiste fouten kan vinden.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Mijn inspanningen om de fout in Raptor te documenteren waren nog niet voldoende om in die berg software de fout te vinden, maar gelukkig heb ik een methode gevonden om wat er fout gaat op de baan, makkelijk te reproduceren en dan is het uitgebreid documenteren een fluitje van een cent, in de hoop dat nu het zoeken in de software ook te doen is, de situatie op de baan nu veilig gemaakt door een extra rijweg - blok kruising, een bepaalde rijweg mag niet uitgevoerd worden als een bepaald blok bezet is).

Inmiddels riepen 7 loks om een "40 uur" onderhoudsbeurt, ik heb er vandaag 2 gedaan, een BR 64 met een SDS motor (prachtige motoren, jammer dat na de "scheiding" van Esu, Märklin aan het rotzooien is gegaan met de software en de elektronica) en een V36 Doppellok, hiervan bleek het aanloopvlak van de borstels nogal uitgesleten te zijn, iets wat ik tot nu toe nog niet zo erg gezien had, een beetje opgeschuurd met een stukje schuurlinnen en gekeken of ik een nieuw anker op voorraad had.

Nog 5 loks een beurt geven, daarna zal ik eens kijken of ik nog wat verder kan bouwen.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Vandaag eerst naar de club geweest, papieren ontvangen, controleren en doorgeven aan de mensen van de Maaspoortbaan die over twee weken met hun baan naar Emsland Modellbau in Lingen gaan.

Verder voorbereidingen treffen voor de deelname van de MSG/Den Bosch aan Rail 2020, een lustrum jaar (35 jaar jong), reden waarom de club met zo veel mogelijk banen aanwezig zal zijn want de club is de originele oprichter van  Rail.

Daarna thuis weer 2 loks een onderhoudsbeurt gegeven, de E10 , weer een lok met een goede sds motor/elektronica en de Re 4/4 II waarvan het anker over niet al te lange tijd aan vervanging toe zal komen (denk ik).

Als laatste heel veel "bedankt" mogen ontvangen van Raptor, het was hun helemaal duidelijk, wat niet wil zeggen dat ze de fout nu makkelijk kunnen vinden.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Vandaag weer twee loks een onderhoudsbeurt gegeven:

de BR 221 met een gewone Märklin 5 polige motor

de E41, mijn eerste Piko lok met nu 47 netto rij-uren, op zich allemaal prima verlopen op één ding na, beide anti slip bandjes zijn verdwenen, ik heb even een oud topic heropend om zeker te weten dat ik redelijk veel moet loshalen om nieuwe bandjes (Märklin 7153 denk ik) te monteren.

de RE 4/4 II die ik vrijdag gedaan heb, rijdt niet perfect, wellicht moet het anker eerder vernieuwd worden.....

Nog één lok te gaan, de E50, simpel want weer een goede SDS motor en elektronica, een beetje vet in de tandwielkasten, wat olie op de assen en het schoonmaken van de beide slepers...... en de wielen.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Vandaag de laatste lok, E50, gedaan en ook geconstateerd dat de Re 4/4 II gewoon goed rijdt, nog geen antwoord op mijn vraag of ik de anti slip banden op de Piko lok gemonteerd krijg zonder de draaistellen te moeten demonteren.

Vandaag de urenstanden van de 19 loks opgenomen:



Ook maar eens gaan kijken waar ik in mei gebleven was met de bouw van Goethestrasse A, zo ver dus:





Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
De eerste werkzaamheden zijn weer achter de rug

Onderpanelen en dorpels voorgevel gezet, kozijnen en ornamenenten gevel 1e verdieping aangebracht en lichtisolatie geplakt





Omdat ik ook nog wat moest schilderen gelijk boven maar eens gekeken naar een, voor mij nieuwe menuregel in de Raptor: "ROZ", klinkt als rijden op zicht, maar dat is een beetje raar als het voortkomt uit de werkzaamheden voor mijn 100% niet ziende collega, wat geprobeerd, maar ik zie niet de zaken die ik zou verwachten, dus maar even vragen.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
"ROZ" is inderdaad uitgevonden voor mijn 100% niet ziende collega, die rijdt met T4T koppelingen, zodra die koppelen neemt de decoder in de stilstaande wagon of treinstel het bevel en krijgt de decoder in het rijdende deel een stop instructie.

Met "ROZ" kun je dus half-automatisch een bezet spoor op rijden, voor mijn collega gaat het makkelijk want het rijdende deel stopt gelijk als hij gekoppeld is, voor ons zienden gaat het ook makkelijk met andere merken koppelingen want wij kunnen zelf het rijdende deel stil zetten.

Verder zijn de gordijnen aangebracht en is de verlichting voor de etalage in aanbouw.





Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
De verlichting van de etalage zit op zijn plek



De gevel van de 1e etage is ook geplaatst.



De erker van 1e etage en delen van de 2e etage in aanbouw



Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Wat zijn die programmeurs toch een ongelovige Thomassen, ik had duidelijk gedocumenteerd waar de fout optrad in dit programma van de Raptor, wilde hij het toch zien, dus is hij afgelopen zaterdag geweest, heeft het gezien, maar wilde ook nog gecheckt hebben of de fout met de oude firmware niet optrad, dat afgelopen twee dagen gedaan en gerapporteerd dat de fout toch in de nieuwe firmware (uit de samenwerking met mijn visueel gehandicapte collega) komt en eindelijk accepteerde hij dat.

De erker van de 1e verdieping is geplaatst



De gevel/erker van de 2e verdieping in aanbouw



De gevel van de 2e verdieping is geplaatst.



Aan de achterkant is het e.e.a. aan isolatie aangebracht.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
En ook de erker van de 2e verdieping zit op zijn plaats.



Ik zit nu bij de club in Den Bosch, het is druk op de 1e verdieping, aan de N-Baan "VerBrückt" wordt veel gesleuteld om de baan te verbeteren/vermooien voor de deelname aan Rail 2020, rechts van me wordt de HO-Baan "Maaspoort" na terugkomst afgelopen zondagnacht uit Lingen, weer opgebouwd om e.e.a. te repareren en te controleren, ook voor de deelname aan Rail 2020.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Langzaam maar zeker vordert de bouw





Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
En weer een stukje verder, de gevel achter de uitbouw zit op zijn plaats, de daken en de aanbouw gevels zijn in bewerking



Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
De voortgang van de huizenbouw:



In de lange goederentrein "tegen de klok in" (een E50), zat een 4-assige bulkwagon, vond ik niet zo mooi, vervangen door een wagon met transfomator.



De hele trein ziet er nu zo uit



De bulkwagon staat nu bij de silo's op het industrieterrein.



Het experiment met Märklin ASB banden op een Piko lok is nu positief beoordeeld, ze zitten er nog steeds om, na een uurtje of 3-4 rijden.



Groet, Anne W

Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
CiteerIn de lange goederentrein "tegen de klok in" (een E50), zat een 4-assige bulkwagon, vond ik niet zo mooi, vervangen door een wagon met transfomator.
Oei, dat is wel een hele zware last voor een twee asser. Mooie lading, maar ik hem in een zwaardere wagon zetten.

Groeten Maarten