Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig was, gelukkig niet...

Gestart door Anne W zondag 02 december 2007, 14:21:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Olav,

Dat ligt in de toekomst verscholen........., verder valt nu op dat het "klimmen" door het "gat" al wat moeite begint te kosten, er is een hele lange tijd geweest dat de gemiddelde leeftijd lager was als 65, de natuur heeft er geen rekening mee gehouden dat de diersoort mens ouder ging worden en de machinerie daar niet op ontworpen.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Wauw, gestart in 1988 lees ik, wat gaaf om te lezen dat iemand al zo lang met zijn baan bezig is zonder hem tussendoor af te breken. De meeste mensen (incl. mijzelf  :D ) hebben al meerdere malen hun baan afgebroken en zijn weer opnieuw begonnen, jij toont dus wel een extreme vorm van doorzettingsvermogen en karakter om steeds door te blijven gaan met je huidige baan. Nu moet ik wel eerlijk zeggen dat je baan ook wel heel erg mooi is en de eerste baan van de meesten zien er ook niet zo uit als de jouwe, dus je bent vermoedelijk vanaf het eerste begin een natuurtalent geweest ;) :thumbup: :thumbup:

Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...

Hoi Anne,

Ik zou het ook niet meer veranderen, als ik jou was.
Het is gelukkig ook nog een spoor waar de trein in verdwijnt, dus veel zul je er niet van zien.
Je kan altijd nog zeggen, dat het door Prorail is gemaakt  :D

En je baan is zeer de moeite waard  :thumbup:

Grtz Tony
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
De dakkapellen en ornamenten zijn klaar



De dakkapelen en ornamenten zijn geplaatst





Aan de reparatie/restauratie/schoonmaak werkzaamheden dacht ik vandaag één van de laatste handen te leggen, maar nee hoor, een vorige week losgeraakte "bril" van een Viessmann armsein bleek "verdwenen" te zijn, lang gezocht, niet gevonden, dus maar even een bril lenen van een sein wat toch met zijn rug naar de toeschouwer staat.

Een ander project is wel onderzocht en beëindigd: waarom rijdt de lok met decodernummer 41 in een bepaalde bocht langzamer en maakt hij ook wat meer herrie: ik heb onderzocht of ik in die bocht spanningsverlies heb als de lok langs rijdt, nee dus, daarna maar eens in het systeem gekeken of ik wat ingevoerd heb: ja hoor, op dat stuk moet de lok 5 snelheidsstappen langzamer rijden (om op tijd stil te staan in de blokken daarna denk ik).

Dus die snelheidsvermindering verwijderd, nu nog even blijven controleren of alles daarna nog goed gaat, ik voel me nu een beetje als de gebruiker van een bekend Nederlands programma waar een bekende kenner tegen roept: "domkop, je hebt een vinkje niet weggehaald" en een duidelijk voorbeeld dat de mens heel snel de oorzaak "te ver weg" zoekt.

Twee andere projecten beginnen ook op hun eind te lopen:

Viessmann armseinen die het niet meer doen

Märklin slepers voorzien van een reepje dun messing, wat zijn de gevolgen.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hoi Anne,

Als je de wissel iets naar rechts maakt, is het dan mogelijk om echte het spoor danniets in te korten? Ik kan het niet goed zien op de foto. Wellicht kan je iets dichterbij een foto maken.

Petje af voor zo'n baan die al vanaf 1988 in opbouw is.

Groeten Ronald  :)
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Ronald,

Ik neem aan dat je het over de situatie in #2145 hebt, zo ja, dan verandert mijn antwoord niet, nee, ik verander daar niets meer.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Citaat van: Anne W op maandag 21 november 2016, 00:01:48Een ander project is wel onderzocht en beëindigd: waarom rijdt de lok met decodernummer 41 in een bepaalde bocht langzamer en maakt hij ook wat meer herrie: ik heb onderzocht of ik in die bocht spanningsverlies heb als de lok langs rijdt, nee dus, daarna maar eens in het systeem gekeken of ik wat ingevoerd heb: ja hoor, op dat stuk moet de lok 5 snelheidsstappen langzamer rijden (om op tijd stil te staan in de blokken daarna denk ik).

Dus die snelheidsvermindering verwijderd, nu nog even blijven controleren of alles daarna nog goed gaat, ik voel me nu een beetje als de gebruiker van een bekend Nederlands programma waar een bekende kenner tegen roept: "domkop, je hebt een vinkje niet weggehaald" en een duidelijk voorbeeld dat de mens heel snel de oorzaak "te ver weg" zoekt.
Ik zou dit anders willen noemen, namelijk troubleshooten. En het probleem is door eenvoudig uitsluiten van gevallen opgelost :thumbup:
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
De bouw van het 2e huis van de Schillerstrasse is klaar.









T.b.v. de plaatsbepaling ga ik nu eerst het hoekhuis bouwen, hiermee ben ik vandaag begonnen (controleren en verven) onder het genot van 19 automatisch rijdende treinen en dit keer zonder een "hapering door stroomgebrek"

Het wordt nu even stil, de zon lokt.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
-Anne:
Mooi geknutselde gebouwen,  :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Fijne vakantie Anne!
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Bijna weer een weekje thuis, kranten gelezen, kerstboom opgetuigd en wat aan de treinen gedaan.

De capaciteit van mijn baan is met 19 treinen wel bereikt, als de bergtrein naar beneden komt, merk ik wat "opstoppingen", een duidelijk signaal, echter een andere wens kan wel in vervulling gaan.

De sneltrein "tegen de klok in"



had nog geen restauratie wagen.

Die heb ik nu aangeschaft



Waardoor de trein er nu zo uit ziet



Met de lengte loop ik nu tegen een andere grens van mijn baan aan: de lengte van het linkerschaduwstation is maar net aan, dus ben ik nu mijn systeem aan het finetunen, zodat hij net voor de uitgaande wissel stopt en dan achter net binnen is.

Daarbij kreeg ik een oud verschijnsel terug, één van de wagons begon te ontsporen, dat had ik in het begin ook, maar met het proberen van veel posities in de trein kreeg ik hem goed rijdend (meer geluk dan wijsheid)

Nu heb ik die wagon maar eens open gemaakt en wat bleek: de metalen bodem (de ballast dus) zat niet goed op zijn plaats geklikt door de fabriek, waardoor één van armen van het kortkoppelingsmechniek wel eens verkeerd schoot en de draaiing van het draaistel bemoeilijkte, dus weer wat geleerd.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hoi Anne W

Je loc en rijtuigen zien er mooi uit zo, jammer genoeg is hier de Reinhgold met 5 rijtuigen lang genoeg om hem te laten rijden.
Het station is ook net lang genoeg, want lange slepen vind ik altijd mooi maar je kan niet alles hebben in het leven.
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Peter,

Het gaat ook maar net met deze 6 wagons en dat is nog niet zeker, nu slipt hij ook een beetje op een schaduwstation in een helling, moet ik nog eens over nadenken.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hoi Anne W

Ik had dit voorval ook ooit bij mijn Reinhgold op een mooie helling, slipte de loc ook door met zijn 5 wagons.
Mss de is de motor niet krachtig genoeg ?? en 6 bakken is een mooie lengte.
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Peter,

Als de lokwielen slippen betekent dat dat de motor sterk genoeg is, ik moet eens poetsen en wellicht er voor zorgen dat de trein wat verder rijdt voordat hij stopt.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hoi Anne

Als de wielen doorslippen, dan kan het theoretisch ook een te lage neerwaartse kracht zijn (gewicht) ten op zichte van de te trekken massa. Je zal dit ongetwijfeld al uitgesloten hebben, maar dacht benoem het maar.

Een stam met 6 rijtuigen is overigens wel heel fraai.

Groeten

Marcel
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Marcel,

Natuurlijk, als je het gewicht verhoogt, verhoog je de "adhesie", dat wordt het laatste redmiddel, het verhoogt ook de krachten op de wiel-as verbinding en daar heb ik bij deze lok al een keer problemen mee gehad.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hoi Anne W

Ik poets nu regelmatig mijn baantje, en moet zeggen dat de locs nu heel mooi hun rondjes rijden hier.
Maar zal eens tijdens de vakantie ook eens de wielen moeten reinigen de wagons, verder vind ik het prachtig je baan en locs.
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Ja die baan van Anne daar kunnen velen alleen van dromen.
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hoi Anne

Zo val je van het ene in het ander. De rijtuigen ontdoen van wat gewicht is zeker ook geen optie?

Marcel
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Marcel,

Ik heb de oorzaak gevonden, in het verleden had ik last van slippende loks op het wissel na het schaduwstation, dus heb ik op de plaats waar de lok nu slipt de baan wat omhoog gebracht, naar nu bleek iets te veel, er zat een licht "bobbel" in waardoor de lok via de 2e as wat omhoog gedrukt werd en de 3e as wat werd opgetild......en daar zit het antislipbandje.

Eerste test met een weer wat verlaagde baan ging goed, maar nu weer kijken of er niets blijft haperen op het wissel.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hoi Anne

Oke, dan ben je in ieder geval weer wat verder. Door de tijd heen en met name door gedane werkzaamheden, zal er hier en daar wel eens wat onvoorkomenheden optreden. Mooi dat je het ontdekt hebt.

Groeten

Marcel
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
De eerste delen voor het 2e hoekpand van de Schillerstrasse zijn in aanbouw



Voorbereidingen aan het treffen voor de komst van de Forum Wagon, ik heb een losse lok rondrijden, die zo nu en dan de stofzuiger trekt, deze lok gaat de Forumwagons trekken, te beginnen met de tankwagon.

De tank wagon zit nu achter de BR64 in de buurtgoederentrein, hiervoor een ander tankwagonnetje gekocht.







En dat er nog maar veel Forumwagonnetjes mogen komen.

Groet, Anne W

Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
De gevels zijn klaar voor de isolatiewerkzaamheden



De eerste gevels zijn geïsoleerd, gordijnen voor de ramen en de samenbouw kan beginnen.



Echter.......de slippende wielen-as problemen van een half jaar geleden met de BR03 (zie 12 december) zijn teruggekomen, nog wat middeltjes geprobeerd, maar dat heeft geen resultaat gehad, erger nog één van de wielen is nu "beyond repair".

Dus maar eens op zoek naar een vervanger, in eerste instantie kijk ik naar een 33952, dit is een deltauitvoering, daarna naar een 37952 en ik weet er ook nog één met MFX uit een startpakket, maar ik kijk in eerste instantie even naar de kosten.

Betekent nu wel dat de Forum ketelwagen op een zijspoor staat, want de e-lok moet tijdelijk weer de passagierstrein trekken, op zich niet erg want ik sta toch op "later leveren" lijst voor de containerwagen.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Zo rijd je met 19 treinen en zo rijdt je met 2 treinen minder, naar de BR03 ging vandaag ook de ET515 in staking, het lijkt echter niet zo schrikbarend, de spleetjes tussen de lamellen van het ankertje bleken vol te zitten, maar morgen wel even doormeten, ik zag een kringetje rook....

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Gisteren: ramen voorzien van gordijnen en eerste twee gevels samengevoegd



Vandaag: het kleine geveltje gemonteerd en de eerste hoek aan de binnenkant afgeïsoleerd.



De ET515 rijdt weer, het ankertje heeft een nachtje in de wasbenzine gelegen, spleetjes open gemaakt, e.e.a. weer in elkaar gezet en hij rijdt, zelfs wat harder als eerder, dus Raptor moet even wat remtrajecten "bijstellen".

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hoi Anne W

Mooi dat je loc weer mooi rijd  :P , en je huisje ziet er weer mooi uit.  :thumbup: :thumbup:
Vraagje knip jij die gordijnen er uit ? of gebruik je heel het masker weet dat je folie gebruikt voor het doorschijnen en licht effect.  :) :)
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Peter,

Ik isoleer e.e.a. eerst met alufolie, daarna knip ik het originele masker open en gebruik de delen, waar dat uitkomt, waar het niet uitkomt gebruik ik de uitgeknipte gordijnen, binnenkort een fotootje.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hoi Anne W

Dank je wel voor je super heldere uitleg  :thumbup: :thumbup:, kan ook aan de slag.  :)
Heb een seinhuisje liggen, ga dat ook toepassen met die alufolie en het masker knip ik dan ook in delen.  ;) ;)
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Voor Peter en andere geïnteresseerden foto's van de isolatie





Voor de duidelijkheid: de hele gevel, behalve de ramen dan, is geïsoleerd met alufolie, van het standaard masker van het bouwpakket is het bovengeveldeel in zijn geheel uitgeknipt en opgeplakt, van het ondergeveldeel alleen de foto's die voor de ramen zitten, na het samenvoegen van de gevels krijgen de binnenhoeken ook nog een reepje alufolie.

De 4e gevel proberen samen te voegen met het bestaande, probleempje, het is een beetje krom geworden, dus nu eerst het onderstuk gedaan, morgen het bovenstuk.



Vanmiddag 3 buurjongetjes op bezoek, voor 2 van hen een spoor vrij gemaakt, twee treine er op gezet en 2 Raptors aangesloten, ze kunnen hun gang gaan, kan ik de 3e in de gaten houden.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Het bovenste gedeelte is nu ook vastgelijmd



De 5e gevel is ook geplaatst



De kapotte Br 03 is vervangen door de BR 03-184, deze komt uit startpakket 29830, mijn winkelier dacht met me mee en vroeg er een nette prijs voor, even in de winkel getest (had een drupje olie nodig, stond al heel lang stil), het Motorola adres op 06 gezet, het tweede Motorola adres in register 75 op 07 gezet, de lok aangemeld op de "winkel" Ecos en de snelheidskarakteristiek lineair gezet.



Daarmee heeft hij dezelfde instellingen als de oude BR 03, maar even buiten de waard gerekend, de beide loks hebben dezelfde motor en tandwielen, maar de oude had een Esu M4 Loksound en de nieuwe een Märklin/Esu Sound decoder en dat gaf natuurlijk toch verschillen, het meeste werk was het vernieuwen van de functie opdrachten in de Raptor, immers bij Esu is sound aan F1 en bij Märklin/Esu F2....

Vanmiddag een poosje gereden met de vaste stam peronenrijtuigen, op het laatst begon de tender op één bepaalde plaats te ontsporen, dus dat moet ik nog goed onderzoeken.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Ha die Anne.
Het bouwen van deze prachtige gebouwen is natuurlijk altijd een erg leuke maar ook tijdrovende bezigheid.
Tussendoor "even" een probleem met een loc oplossen is dan vaak ook een mooi pauze moment! O:-D

Veel plezier en succes met de bouwerij.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hi Anne,

Da's weer een mooie 03 stomer maar wat was er aan die oude defect ?

groet
Harald
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Ik ben al n tijdje je baan en bouwkunsten an het volgen en het is n monniken werk maar n mooi resultaat. Ik heb alleen n vraagje, hoe plak je die alu folie nou vast an het plastic van die gebouwen?
Mvg Frank
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Harald,

Ja, aandrijfwiel los van as, was al een keer eerder ook, met een soort lock-tite weer vast gekregen, maar is na een paar maanden weer los gegaan, is nu te erg om nog ooit vast te komen.

Overigens heb ik met de nieuwe 03 problemen op één bepaalde wissel, de eerste as van de tender gaat omhoog en ontspoort, nadere analyse moet duidelijk maken wat de echte oorzaak is.

Beste Frank,

Simpel antwoord: een Pritt stift, er is ook alufolie met lijm aan één kant, maar ik weet niet of je die nog "bij kunt schuiven", en gewone alufolie is meestal ruim voorradig in het huishouden.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Rob,

Dat is één van de mogelijkheden, twee tests staan op het programma: sleper omdraaien en zonder sleper.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Anne W

Dank je wel voor de uitleg van je hoe jij je huisjes aanpakt.

En je hebt weer een mooie loc gekocht, wens jou en je familie een gezond en goed 2017 toe.
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hi Anne,

Los wiel op een as heb ik vaak geconstateerd en ook vastgezet met Loc-Tide (wel eerst goed schoonmaken met b.v. wasbenzine).
Welke oude loc is het precies met alle assen aangedreven of maar eentje ?

groet
Harald
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Harald,

Alleen het achterste drijfwiel over één tandwiel, de andere twee drijfwielen via de koppelstangen en het drijfwiel aan de andere kant via de as, het zijn grote drijfwielen er komen relatief grote krachten op de verbinding drijfwiel met tandwiel > as.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Robbie,

Nee, dat is niets voor een scheepswerktuigkundige die gewend is te werken met moertjes met een diameter van 500 mm of zo iets, dit was meer iets voor een instrumentmaker, bij mij op de club is er wel één, ik heb nog een streepje voor, want hij is ook een Raptor gebruiker, maar van de 100 leden zijn er toch wel een man of twintig waarvoor hij wel eens wat "moet" doen.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hi Anne,

Zoals geschreven ken ik dit probleem, alleen met lijmen nog geen problemen gehad.
En wij maar, nog steeds, denken dat je alleen met Raptor bezig bent.   >:-D

groet
Harald
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Advies toch maar eens de kop tekst aan te passen.

Commercieel geen enkele waarde .

willem.
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Willem,

Zinloze opmerking, ik ben nog steeds veel met de Raptor bezig (testen, software laten ontwikkelen, blinde collega helpen) en ook nog de baan aan het bouwen en onderhouden.

Beste Harald,

De volgende keer zal ik aan je denken.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
De problemen met de BR03 zijn, na een uurtje of 2 kijken, analyseren en wijzigen opgelost.

Vooropgesteld moet worden dat ik met de oude BR03 geen problemen had, dit was er van origine eentje met een 6090X decoder, later is er een Esu Loksound ingekomen.

De nieuwe BR03 heeft een MFX sounddecoder, verder lijkt hij hetzelfde, maar gaandeweg het onderzoek kwam er toch een verschil in de tender boven water.

Op een gegeven moment constateerde ik dat in een bocht de buffer van de tender de vouwbalg van de wagon raakte, de vouwbalg was een "uitgetrokken" vouwbalg, vervangen door een "ingeklapte" vouwbalg

Verder constateerde ik dat de tender aan de voorkant omhoog komt als je de wagon (op een rechte rail) tegen de tender aanduwt, verder lijkt me het gewicht van de nieuwe tender minder als van de oude, dus minder gewicht en het gewicht nog achterin ook, het verschil met de oude tender dus.

De wagon heeft een stroomvoerende Märklin koppeling, de lok nog niet, ik heb de lok ook vast voorzien van een stroomvoerende koppeling, het koppelt en ontkoppelt in ieder geval makkelijker.

Na deze wijzigingen gaat de trein zonder te ontsporen door het afbuigende wissel van dit schaduwstation.

Waarom ontspoorde de trein niet in de andere drie schaduwstations, wel dit is het enige schaduwstation (in deze rijrichting) die dalend is, waardoor de sleep tegen de tender aandrukt, de andere drie zijn stijgend of horizontaal, de sleep trekt dan meer aan de tender, dus meer speling tussen de uitgetrokken vouwbalg en de buffers.

Eind goed, al goed, groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hi Anne,

Da's duidelijk en mooi opgelost.
Je hebt goed gekeken, gevoeld en misschien ook wel geluisterd/gemeten  >:-D
Goed om te onthouden voor eigen problemen.

groet
HArald
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
De voortgang van de afgelopen dagen:

De gevels van de Schillerstrasse zijn gemonteerd en de binnenkant geïsloleerd





De gevels zijn aan de bovenkant nu ook afgewerkt, de daken zijn geschilderd, dus eerst een lichtisolatieplafond aanbrengen dan kunnen de daken er op.



Onder het hoofdstation moet nog een terugmeldeenheid van 16 punten komen, ik gebruik terugmelders van Edits die niet één, twee, drie compatibel zijn met de gewone eenheden, in het verleden heb ik twee Edits printjes gekregen, deze geboord (niet zo netjes, ik heb geen klein boormachientje meer) en begonnen met het monteren van de onderdelen.



Verder beëindig ik nu een langlopende test voor Raptor, dit einde is een advies om nog eens kritisch naar de algoritmes van het automatisch remmen leren per lok per blok te kijken, er zit een aspect in wat mij in ieder geval niet voor 100% bevalt.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
De voortgang van de afgelopen dagen:

De randen voor het isolatieplafond zijn aangebracht



Poppetje gezien, kastje dicht, vanavond op lichtlekken gecontroleerd, twee kleintjes, moet ik nog wat aan doen.



De eerste terugmeldeenheid (8 punten) is klaar, din-connector er aan gemaakt, komt later in een "wand", eerst getest zonder IC's om te controleren of ik ergens sluiting had en of er netjes 5 volt op alle uitgangen stond, o.k., daarna IC's gestoken, de kabel/stekker naar de eerste vast meldeenheid uit de baan gehaald, in de nieuwe gestoken en de terugmeldtest in de Raptor aangezet: hoera, allemaal "nulletjes" (de foto is op de zij bij ImageShack terecht gekomen, sorry)



Daarna met een draadje vanaf de massa, elke uitgang getest: hoera, netjes steeds een ééntje, daarna massadraadje even vastgezet aan één uitgang voor de foto.



Ik ben nu begonnen met de tweede terugmeldeenheid van 8 punten, de twee komen gekoppeld aan elkaar en vormen zo een eenheid van 16 punten.

Groet, Anne W

Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Hallo Anne W

Vind het altijd mooi om naar je bouw werkkunsten te kijken, maar nu laat je me iets zien waar ik totaal 00000 verstand van heb  :D :D
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Beste Peter,

Het is jammer dat de originele printen van de Edits spullen niet meer te koop zijn, die waren geboord en waar de componenten moesten komen stond netjes op de printen, je hoefde alleen maar de juiste component op te zoeken en vast te solderen, zelfs jij kon de was doen.

Nu heb ik printen zonder gaatjes en moet ik echt uitzoeken in het boek waar welk component moet komen, dat is wat meer denk/doe werk en voor iemand met 00000 verstand daar van geen projectje om als eerste te doen.

De Edits terugmelders zijn erg betrouwbaar, er liggen er bij mij nu een paar 20 jaar onder de baan.

Groet, Anne W
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Mochten jullie denken dat ik alleen met Raptor bezig ben, gelukkig niet...
De tweede terugmeldeenheid is voorzien van alle componenten, aan de eerste terugmeldeenheid gekoppeld en is getest.



Beide eenheden zijn nu voorzien van de dinconnector en de draadjes voor de uitgangen



Op de Schillerstrasse zijn de eerste daken geplaatst en zijn de dakkapellen en het torentje in aanbouw.



Groet, Anne W