De problemen met de BR03 zijn, na een uurtje of 2 kijken, analyseren en wijzigen opgelost.
Vooropgesteld moet worden dat ik met de oude BR03 geen problemen had, dit was er van origine eentje met een 6090X decoder, later is er een Esu Loksound ingekomen.
De nieuwe BR03 heeft een MFX sounddecoder, verder lijkt hij hetzelfde, maar gaandeweg het onderzoek kwam er toch een verschil in de tender boven water.
Op een gegeven moment constateerde ik dat in een bocht de buffer van de tender de vouwbalg van de wagon raakte, de vouwbalg was een "uitgetrokken" vouwbalg, vervangen door een "ingeklapte" vouwbalg
Verder constateerde ik dat de tender aan de voorkant omhoog komt als je de wagon (op een rechte rail) tegen de tender aanduwt, verder lijkt me het gewicht van de nieuwe tender minder als van de oude, dus minder gewicht en het gewicht nog achterin ook, het verschil met de oude tender dus.
De wagon heeft een stroomvoerende Märklin koppeling, de lok nog niet, ik heb de lok ook vast voorzien van een stroomvoerende koppeling, het koppelt en ontkoppelt in ieder geval makkelijker.
Na deze wijzigingen gaat de trein zonder te ontsporen door het afbuigende wissel van dit schaduwstation.
Waarom ontspoorde de trein niet in de andere drie schaduwstations, wel dit is het enige schaduwstation (in deze rijrichting) die dalend is, waardoor de sleep tegen de tender aandrukt, de andere drie zijn stijgend of horizontaal, de sleep trekt dan meer aan de tender, dus meer speling tussen de uitgetrokken vouwbalg en de buffers.
Eind goed, al goed, groet, Anne W