Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Marklin 3111 naar digital - Tips gevraagt

Gestart door Mark zondag 04 juni 2006, 20:58:32

0 leden en 4 gasten bekijken dit board.
Marklin 3111 naar digital - Tips gevraagt
Lid sinds: 2006

Spijkenisse

offline
Marklin 3111 naar digital - Tips gevraagt
Ik heb hier nog enkele conventionele en enkele digitale loks die kapot zijn gegaan. Nu wil ik deze zo zachtjes aan ombouwen/vervangen naar digital. Zo heb ik een Belgische 5920 (Marklin nummer 3111). Een Belgische uitvoering van de Duitse 18.4. Nu wil ik deze zelf ombouwen, en dat wordt mijn eerste keer. Welke decoder kan ik gebruiken, die niet te duur is (voor het geval ik hem naar de andere wereld help) maar toch goed? Ook tips zijn natuurlijk welkom. Overigens heeft de loc een schijfcollector.
Marklin 3111 naar digital - Tips gevraagt
Mark,

Elders op dit forum staan voldoende aanwijzingen om erachter te komen hoe dit moet. Decoders zijn er naar je eigen voorkeuren, goedkope, dure, slechte, goed, MM, DCC, Multiprotocol, mfx, sound.

Je moet eerst voor jezelf uitmaken wat je wil en of de loc het nog waard is. Als je het zelf doet ben je voor ca. ? 45,00 klaar met een goede ESU decoder.

Alphons
Marklin 3111 naar digital - Tips gevraagt
Lid sinds: 2006

Spijkenisse

offline
Marklin 3111 naar digital - Tips gevraagt
Ik heb ergens eens gelezen over Tams decoders, die zouden stukken goedkoper zijn, alleen die heeft MTE geloof ik niet.

Overigens een foto van de loc (beetje slecht, maar de verlichting op de zolder is ronduit bagger).

Marklin 3111 naar digital - Tips gevraagt
Ik vind Tams bagger, maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn die er positieve ervaringen mee hebben.

Alphons
Marklin 3111 naar digital - Tips gevraagt
Ik kan ook niet warm lopen voor TAMS, helaas.
Marklin 3111 naar digital - Tips gevraagt
Mark,

Om het netjes te doen, en om perfecte rijeigenschappen te verkrijgen, adviseer ik je de veldspoel te vervangen door een permanent(hamo)magneet en er een Kuehn T125 (multiprotocol) decoder in te plaatsen.

Het Märklin nummer voor de magneet iss 220560, het ESU nummer is 51960. De ESU magneet en de decoder kun je bij MTE in Vlaardingen kopen. Kosten alles bij elkaar 36,-- euro.

Suc6.
Marklin 3111 naar digital - Tips gevraagt
Mark,

Ik sluit me aan met de vorigen: Tams moet niet eens in je opkomen eigenlijk.... Het is echt bagger!


Sprinter,

Bij modeltreinexpress hebben ze me net verteld dat je eigenlijk ook een 5 polig anker en ander schild moet plaatsen samen met een andere magneet. Dit zou veeeeel beter moeten rijden.

Ik ben benieuw wat jullie hier van vinden, want ik kom dat per lok op ca 55 euro....
Marklin 3111 naar digital - Tips gevraagt
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Marklin 3111 naar digital - Tips gevraagt
Hoi,

Ook ik ben geen fan van TAMS-decoders. Al moet ik zeggen dat ik een 3055 NS1205 heb met een TAMS-decoder ingebouwd welke als een trein rijdt. Deze lok heb ik gekocht en hier was de decoder al ingebouwd.
Hij rijdt echt super (TAMS LDW3).

Zelf heb ik ook een enkele lok proberen om te bouwen met een TAMS-LDW2 en LDW3. De LDW-2 is problematisch, aangezien je deze met een MS niet kunt programmeren. Met de LDW3 lukt dit wel, maar erg handig gaat het niet. Vooral het instellen van de optrek en afremvertraging is knudde. De lok moet hiervoor rondjes rijden. Je bent er in ieder geval wat uren zoet mee. En pas op, als je hem knudde instelt kijg je dit bijna niet meer goed. Er rest dan niets dan de handleiding te volgen en de decoder te resetten (wat in de praktijk inhoudt dat je hem vaak uit moet bouwen om dit te kunnen doen).

ESU mfx decoders (61600) vindt ik er massa gevoelig, en aangezien ik mijn baan in secties heb opgedeeld en maar 1 railstaaf voor massa gebruik, staan ze met regelmaat stil (en natuurlijk altijd op die plekken waar je er lekker makkelijk bij kan).
De loksound mfx decoders lijken er wat minder last van te hebben, maar ook hier hikt er soms wel eens eentje.
De 6090x decoders rijden gewoonweg het beste. Deze rijden overal gewoon lekker door.

8) treinsmurf
Marklin 3111 naar digital - Tips gevraagt
Treinsmurf,

Ik heb ook enkele van die Tams lw-3 decoders, maar het is me nog steeds niet gelukt om ook maar iets definitief te veranderen aan de instellingen via de mobile station.

Zou je het misschien eens exact kunnen aangeven?
Ik heb bij www.tams-online.de daar wel een handleiding over gelezen, maar ik kom er toch niet uit....

Verder heb ik er eentje die een reset goed zou kunnen gebruiken, maar die rijdt niet eens meer op een analoge baan....

Heb je daar ook tips voor?
Marklin 3111 naar digital - Tips gevraagt
In de KLIKO ermee? :lol:
Lijkt mij een goed idee :!:
Marklin 3111 naar digital - Tips gevraagt
Riny,

daar ben ik het eigenlijk wel mee eens, maar ik zou het leuk vinden om die loks nog analoog te kunnen laten rijden, want daar deden ze prima dienst voor omschakelmechanisme: de loks stuiterden niet meer weg.

Dus als ik ze nog zou kunnen resetten, dan kan ik ze dus ook verkopen voor analoog, anders moet ik ze terug ombouwen en dat vind ik ook weer een stap terug, hoe slecht de decoders digitaal ook zijn, analoog doen ze het heel prima vind ik.
Marklin 3111 naar digital - Tips gevraagt
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

offline
Marklin 3111 naar digital - Tips gevraagt
Markos,

Je voert een lok op in het MS met adres 78. Bijvoorbeeld lok 29750 (V100) en past hier het adres aan naar 78.
Vervolgens zet je de lok met de LDW-3 decoder op de rails. Nu minimaal 10 keer op de rode rijregelaarknop drukken, totdat de frontverlichting van de lok knippert. Nu staat de lok in programmeermodus en kun je de handleiding van TAMS verder volgen welke in PDF formaat op de website te downloaden is. Kijk anders even bij het kopje FAQ, hier staan nog wat handige tips. Let even op dat er geen andere loks op de rails staan als je de LDW-3 wilt gaan programmeren.

Mocht het niet lukken, kan het zijn dat de decoder in analoge modus staat.
Hier staat ook wat over vermeld in de handleiding.

Succes,

:? treinsmurf